Beste domotica systeem voor doe het zelvers...

• Loxone

Stemmen: 55 35,0%
  • Niko Home Control

Stemmen: 33 21,0%
  • Qbus

Stemmen: 12 7,6%
  • KNX

Stemmen: 24 15,3%
  • Siemens LOGO!

Stemmen: 8 5,1%
  • Bticino

Stemmen: 2 1,3%
  • WAGO

Stemmen: 2 1,3%
  • Andere...

Stemmen: 21 13,4%

• Totaal aantal stemmers
    157

Beste domotica systeem voor doe het zelvers...

Lid geworden
9 apr 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste forum vrienden,

Ik denk dat dit forum wel een nieuwe poll kan gebruiken,

De laatste tijd ben ik heel veel bezig met het kiezen van een Domotica systeem voor onze nieuwbouw,

Er word in menig draadje gespeculeerd over welk systeem het beste is of het interessantste,

Goedkoopste of betrouwbaarste, flexibelste of meest uitgebreide.

Al die draadjes maken het natuurlijk niet simpel om een mooi overzicht te hebben van de 'publieke opinie',

Daarom proberen we maar eens een poll in het leven te roepen,

Ik ben alvast benieuwd,

Welk systeem geniet jou voorkeur, gebruik je, of ben je aan het installeren,

Geef gerust je mening in een reactie!

Lid geworden
11 apr 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
invictus66;1864547 wrote:
Waarin zijn de eisen van een electro installateur verschillend van die van een dhz-er?

Net zoals bij alle andere technieken is er een groot verschil tussen de eisen die iemand "die er zijn geld mee moet verdienen" en iemand die "er zijn tijd wil aan spenderen"

Een goedkoop systeem met veel werk aan, komt duurder uit als de pro het zet.

Een duur systeem dat snel in orde is, komt dan weer goedkoper uit.

De "service en ondersteuning" van het merk/verdeler zelf is ook belangrijk voor de pro, die heeft niet zoals wij hele dagen tijd om op kosten van een werkgever wat op forums rond te hangen.

Verder is de "plaatsing in de markt" zeer belangrijk. Een merk dat overal met bodemprijs op internet staat, zal niet zo snel verdelers/plaatsers vinden dan een merk dat investeer in présence, en marge voorziet voor plaatsers.

invictus66;1864547 wrote:
De punten die je noemt vind ik als dhz-er ook best belangrijk.

"stabiel, uitbreidbaar, snel realiseerbaar en weinig na-zorg"

Dat zijn geen digitale waarden he. Iedereen vindt die allemaal belangrijk.

De keuze zit hem niet bij 100% stabiel vs 0% stabiel, 100% weinig nazorg vs 0% weinig nazorg etc.

Eerder in hoeveel extra euro's liggen er op tafel voor hoeveel minder nazorg, en hoeveel minder euro's kost dat op het einde vd rit door uitgespaarde werkuren.

sdep

Lid
Lid geworden
10 jun 2008
Waarderingsscore
0
Punten
16
Welk systeem vind je dan het financieel optimum voor de DHZ ?

Lid geworden
9 jul 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Thorgal;1864509 wrote:
Inderdaad: de poll is duidelijk "voor de doe-het-zelver".

Voor een electro-installateur zou vooral tellen: alle eisen kunnen voldoen, stabiel, uitbreidbaar, snel realiseerbaar en weinig na-zorg.

Zonder dat je de systemen bij naam noemt denk ik dat je doelt op dat een KNX installatie voor een installateur beter zou zijn dan een Loxone installatie, deze vergelijking wil ik direct maken met u, de kostprijs is en blijft voor iedere klant de belangrijkste factor, je mag de beste oplossing hebben maar als die te duur is krijg je ze gewoonweg niet verkocht en dit heeft niets met DHZ te maken.

Naar mogelijke uitbreidingen toe en het snel realiseerbaar zijn zal je ook al niet veel verder komen met KNX tegenover Loxone en de standaard aanwezige mogelijkheid om remote te programmeren is toch ook en pluspunt van Loxone tegenover KNX.

Het grootste verschil wordt waarschijnlijk gemaakt door de standaard aanwezig logica en visualisatie die je bij KNX moet bijbetalen en programmeren.

Met mijn ervaring van beide systemen is een Loxone woning gemiddeld op de helft van de tijd geprogrammeerd, dit laatste is denk ik een heel belangrijke factor of zijn programmatie uren gratis tegenwoordig voor een installateur?

sdep

Lid
Lid geworden
10 jun 2008
Waarderingsscore
0
Punten
16
Hoeveel marktaandeel zou LOXone hebben ? Ik zou bijna denken dat @lukske aandelen heeft bij Loxone ... Ik vraag me af hoe MDT gepositioneerd wordt binnen de markt ?

Lid geworden
15 jul 2013
Waarderingsscore
1
Punten
0
sdep;1864574 wrote:
Welk systeem vind je dan het financieel optimum voor de DHZ ?

Puur financieel?

Loxone...

Maar het is niet iedereen zijn goesting :)

Meeste klanten komen bij mij nog steeds voor NHC.

Groeten,

Thorgal

Gewaardeerd lid
Lid geworden
2 mrt 2007
Waarderingsscore
108
Punten
63
Lukske;1864635 wrote:
...

Naar mogelijke uitbreidingen toe en het snel realiseerbaar zijn zal je ook al niet veel verder komen met KNX tegenover Loxone

KNX is een bus en ik ben het nog niet tegengekomen dat een installatie niet uitbreidbaar zou zijn. Wat bedoel je dus?

Lukske;1864635 wrote:
en de standaard aanwezige mogelijkheid om remote te programmeren is toch ook en pluspunt van Loxone tegenover KNX.

Welke functionaliteit mis je in KNX? Je kan over Internet programmeren, dus ik zie geen beperkingen. Allez, tenzij veiligheid geen argument is.

Lukske;1864635 wrote:
Het grootste verschil wordt waarschijnlijk gemaakt door de standaard aanwezig logica en visualisatie die je bij KNX moet bijbetalen en programmeren.

Dat is wellicht het grote verschil in benadering: Loxone is een centrale visualisatie met logische functies, waar KNX een bus is, waarin de visualisatie en logische functies componenten zijn als elke ander. Mocht ik KNX enkel zien als de GIRA Home - of Facility Server, met de mogelijkheid om van daaruit de installatie te configureren, dan zouden beide systemen identiek zijn.

Lukske;1864635 wrote:
Met mijn ervaring van beide systemen is een Loxone woning gemiddeld op de helft van de tijd geprogrammeerd, dit laatste is denk ik een heel belangrijke factor of zijn programmatie uren gratis tegenwoordig voor een installateur?

Neen, ik zou het anders niet vermelden.

GeertAki

Nieuw Lid
Lid geworden
7 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ik heb als DHZ'er op KNX gestemd, omdat het bij ons ook zo gegaan is. (Argumentatie voor KNX op mijn blog). Vóór de verbouwing van onze woning was ik absoluut leek op het vlak van domotica, maar het interesseerde me wel. Echter was het budget ook bepalend, dus een volledige KNX-installatie laten leggen was geen optie. We hadden enkele offertes gekregen van ca. 30.000€. (Dit is met bekabeling, maar zonder 'sexy stuff' zoals visualisatie e.d.

Gelukkig wilde Daniël van Domo-Connect wel uitzoeken welke componenten ik nodig had en kon hij deze leveren aan 6% BTW (renovatietarief) als hij ook de zekeringenkast mocht bekabelen. Ik zou zelf alle kabels leggen en inslijpen, zodat er heel veel manuren uitgespaard konden worden.

Echter, tijdens het bekabelen van de zekeringenkast, werd me plots duidelijk dat dit eigenlijk helemaal niet zo moeilijk is, als ik gevreesd had. Voor de volgende fases van de verbouwing, zocht ik dus zelf uit welke componenten ik nog nodig had en heb ik deze online gekocht.[mod]Link verwijderd[/mod]Het vergde inderdaad wel wat opzoekingswerk, maar in totaal, inclusief de Loxone-miniserver die ik gebruik voor de sturing van de verwarmingszones en ook als visualisatie, kom ik op een bedrag uit dat slechts een derde bedraagt van de oorspronkelijke offerte.

Ik merk dat eibmarkt tegenwoordig ook startpakketten en zelfs volledige service biedt voor het plannen en/of programmeren van de componenten.

Ik heb anderhalf jaar geleden een uitgebreide review geschreven over de Loxone en mijn standpunt is nog steeds ongewijzigd: De loxone is een fantastisch product, maar als ik het opnieuw zou doen, zou ik hem weer enkel inschakelen als uitbreiding op mijn KNX-installatie.

Voor de geïnteresseerden staan op mijn blog nog meer KNX/domotica-gerelateerde berichten.

sdep

Lid
Lid geworden
10 jun 2008
Waarderingsscore
0
Punten
16
Begriip ik het goed dat men 30000 euro vroeg voor een 54modules kast met bekabeling en bedrading in huis ?

De knx componenten kosten max 1000 euro allemaal samen in je kast (30 ingangen en 20 uitgangen )Zennio is 1 van de goedkoopste merken. Ik dacht niet dat eibmarkt.com ze verdeelt.

GeertAki

Nieuw Lid
Lid geworden
7 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
6
Sorry voor het misverstand, maar hetgeen op mijn blog staat (de kast die je vermeldt) is slechts 1 van de 3 zekeringenkasten (eentje in de kelder (woning volledig onderkelderd), eentje op GV en eentje op de 2e verdieping). De prijs van de offerte was voor het totaal van alles en was inclusief inslijpen, kabels leggen, potjes in de muur plaatsen, stopcontacten aansluiten, plaatsen van de zekeringenkasten, programmatie, ...

Dus echt all in.

Dit is een foto van de onbekabelde zekeringenkast in de kelder.

Ik hoop dat dit meer duidelijkheid schept.

Lid geworden
27 apr 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik ben ook gestart met mijn verbouwingen, en ik heb ook de zoektocht doorlopen "welke type" domotica systeem ik zou gebruiken.

Ik heb na een lange zoektocht en de voor en nadelen van alle systemen uiteindelijk beslist om KNX aan te kopen, en de cursus KNX programmeren te volgen bij de VDAB.

Ik heb mij dat op vandaag nog geen seconde beklaagd. Ik ben nu merk onafhankelijk, en met die cursus bij de VDAB (wat ik een aanrader vind) heb ik mijn volledige installatie reeds geprogrammeerd + wordt nu ook gestuurd vanaf mijn iPad.

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Waarderingsscore
5
Punten
38
CoNiO;1874693 wrote:
Ik ben ook gestart met mijn verbouwingen, en ik heb ook de zoektocht doorlopen "welke type" domotica systeem ik zou gebruiken.

Ik heb na een lange zoektocht en de voor en nadelen van alle systemen uiteindelijk beslist om KNX aan te kopen, en de cursus KNX programmeren te volgen bij de VDAB.

Ik heb mij dat op vandaag nog geen seconde beklaagd. Ik ben nu merk onafhankelijk, en met die cursus bij de VDAB (wat ik een aanrader vind) heb ik mijn volledige installatie reeds geprogrammeerd + wordt nu ook gestuurd vanaf mijn iPad.

Welke visualisatie software gebruik je op de ipad?

Kan je kort uw belangrijkste gebruikte KNX componenten in de kast opsommen? (ip bridge? actoren? andere? etc)

Lid geworden
24 sep 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
domotica-online;1862516 wrote:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat die "Andere" zijn :)

Ik werk bijna uitsluitend met IP building.

Heb ook loxone en NHC ed. reeds geplaatst maar ben uiterst tevreden over IP building

Lid geworden
23 mei 2012
Waarderingsscore
1
Punten
0
Kris77;1876373 wrote:

Kan je kort uw belangrijkste gebruikte KNX componenten in de kast opsommen? (ip bridge? actoren? andere? etc)

Ik heb ook een KNX installatie met inputmodules in de kast naast de actoren. Voordeel is dat ik goedkopere drukknoppen kon gebruiken. Mijn bus komt dus eigenlijk niet uit de e-kast. (enkele uitzonderingen buiten beschouwing zoals visualisatie, rookmelders, specifieke actoren).

Als visualisatie heb ik een klein Arcus EDS schermpje en op de PC/Iphone/Android/Ipad/Tablet heb ik OpenHAB (aanrader!). Connectie via IP-interface.

Programmeren ging via de (gratis) lite licentie van ETS4. Ik kom voorlopig net niet aan de 20 busadressen. Via de online cursus van KNX was het programmeren vlot te doen op 2 avonden.

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Waarderingsscore
5
Punten
38
Schuppenzot;1885914 wrote:
Kris77;1876373 wrote:

Ik heb ook een KNX installatie met inputmodules in de kast naast de actoren. Voordeel is dat ik goedkopere drukknoppen kon gebruiken. Mijn bus komt dus eigenlijk niet uit de e-kast. (enkele uitzonderingen buiten beschouwing zoals visualisatie, rookmelders, specifieke actoren).

Als visualisatie heb ik een klein Arcus EDS schermpje en op de PC/Iphone/Android/Ipad/Tablet heb ik OpenHAB (aanrader!). Connectie via IP-interface.

Programmeren ging via de (gratis) lite licentie van ETS4. Ik kom voorlopig net niet aan de 20 busadressen. Via de online cursus van KNX was het programmeren vlot te doen op 2 avonden.

thanks. Welke input modules gebruik je? Welke actoren gebruik je?

Vooral type input modules interesseert me, bij hoger aantal drukknoppen zit je met nogal wat inputs...

Lid geworden
23 mei 2012
Waarderingsscore
1
Punten
0
Kris77;1886040 wrote:

Vooral type input modules interesseert me, bij hoger aantal drukknoppen zit je met nogal wat inputs...

Vooral Zennio ActinBox Hybrid modules. Dan heb je met 1 groepsadres direct 4 uitgangen en 6 ingangen. Zennio is bovendien vrij goedkoop. (over kwaliteit spreek ik me nog niet uit wegens nog geen kapot gegaan en dus geen ervaring met levensduur) Daarnaast ook nog Berker en Jung. Een beetje vanalles dus, maar dat vond ik net het voordeel van KNX.

hfx

Lid geworden
7 jun 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Schuppenzot;1886402 wrote:
Kris77;1886040 wrote:

Vooral Zennio ActinBox Hybrid modules. Dan heb je met 1 groepsadres direct 4 uitgangen en 6 ingangen. Zennio is bovendien vrij goedkoop. (over kwaliteit spreek ik me nog niet uit wegens nog geen kapot gegaan en dus geen ervaring met levensduur) Daarnaast ook nog Berker en Jung. Een beetje vanalles dus, maar dat vond ik net het voordeel van KNX.

@schuppenzot

Bedoel je niet één fysiek adres i.p.v. groepsadres?

@kris77

Kijk eens naar het prijsverschil tussen bv. een knx schakelaar van MDT en een gewone schakelaar/drukknop + een inputmodule. Bekijk dan of je het de moeite waard vindt om die extra kabel te trekken (geen bus) en je bv geen terugmelding hebt. Je kan ook de twee mogelijkheden door elkaar gebruiken.

Lid geworden
23 mei 2012
Waarderingsscore
1
Punten
0
hfx;1886497 wrote:
@schuppenzot

Bedoel je niet één fysiek adres i.p.v. groepsadres?

oeps. inderdaad, fysiek adres.

De lite versie van ETS4 is niet beperkt in goepsadressen, wel in fysieke adressen (busdeelnemers ahw).

Lid geworden
11 apr 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Jensdp;1882350 wrote:
.. maar ben uiterst tevreden over IP building

Deze firma? http://www.ipbuilding.biz/

Spijtig genoeg hebben ze een jaren-90 website, maw eentje zonder prijzen.

Wat kost een basisinstallatie van hen (30 lampen)+ softwarelicenties voor configureren en tablet?

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan