• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Beste aanpak gyproc plafond icm dampkap kookeiland

AmateurRenovateur

Nieuw Lid
Reaction score
24
Om de situatie te schetsen, een rechthoekige ruimte van 4m67 op 3m63. Plafond moet 21cm zakken. Aan 1 van de lange zijden komt de dampkapafvoer binnen, ca halfweg van de 4m67. Daar wordt een bocht opgezet en een verlenging naar het midden van de keukenplafond. Daar komt een ingebouwde dampkap te zitten. Is eentje met minimale diepte waardoor 20 cm hoogte zou volstaan, 21-22 uit veiligheid.

Welke wijze zou best zijn om dit plafond uit te bouwen, zonder dat er zaken in de weg komen te hangen voor de dampkapafzuiging + een bak kan gemonteerd worden in het midden van de plafond waarin de dampkap kan opgehangen worden? Ik veronderstel met Plagyp, D of S?

Met wanden en dakplafond tegen een houten structuur heb ik intussen al ervaring, maar in een keuken en er een dampkap in ophangen is nieuw voor mij.

Veel hangt ook af van de dampkap die gemonteerd moet worden. Wat zijn de montagevoorschriften van de fabrikant.
Mijn ervaring is dat je best met Plagyp-D werkt. Biedt de meeste mogelijkheden tot extra ophangpunten en ook om profielen te verplaatsen of door te knippen volgens wat nodig is.
Sommige dampkappen kan je ophangen in het vaste bovenliggende plafond op een soort van draagstoel die daar op gemonteerd wordt.
Welke diameter van afvoerbuis is er voorzien. Als je afgewerkte plafond 210mm zakt en je hebt een plagyp-D plus een gyprocplaat (= 67mm samen), dan heb je boven je gyprocplafond nog een goede 14cm voor de afvoerbuis. Ofwel gebruik maken van platte rechthoekige buizen, dat bestaat ook.

Zonder verdere technische specificaties is het moeilijk om correct advies te geven.

Sommige dampkappen kan je ophangen in het vaste bovenliggende plafond op een soort van draagstoel die daar op gemonteerd wordt.
Welke diameter van afvoerbuis is er voorzien. Als je afgewerkte plafond 210mm zakt en je hebt een plagyp-D plus een gyprocplaat (= 67mm samen), dan heb je boven je gyprocplafond nog een goede 14cm voor de afvoerbuis. Ofwel gebruik maken van platte rechthoekige buizen, dat bestaat ook.
Het is de Novy Pureline Compact 6811. Keukenbouwer spreekt van 15 cm diameter afvoer. De afvoer die door de plafond gaat is 120 dus er moet nog een verloopstuk tussen. In het voorstel is sprake van een flexibel maar ik was zelf ook steeds uitgegaan van de platte versie.
Om de dampkap vast te zetten moeten enkele schroeven aangedraaid worden waarbij clips zich vastzetten aan de achterzijde van de plafondplaten. Het mag niet op de gyproc zelf, er moet een versteviging zijn (hout meest logisch?).

En waarom geen recirculatie dampkap?
Nee we voeren bij voorkeur af.
En ingebouwd in de kookplaat is dé rage momenteel maar moeten we ook niet.

• Like
Reactions: pkt
Dat je afvoert is niet erg maar bedenk dat de afgevoerde lucht in de winter ook weer als koude lucht binnen komt en ook voor je ventilatie systeem is het niet ideaal.

Eerst dampkap plaatsen, daarna plafond?
Om de dampkap vast te zetten moeten enkele schroeven aangedraaid worden waarbij clips zich vastzetten aan de achterzijde van de plafondplaten.
Dus eerst plafond steken.
:Fietser op zijn bek:
Het mag niet op de gyproc zelf, er moet een versteviging zijn (hout meest logisch?).
In de plagyp kader een houten versteviging steken. plaat type multiplex of osb. Op een dusdanige manier dat die plaat vlak boven op de gyproc ligt, maar ook verankerd is in de plagyp. Anders moet de gyproc al dat gewicht dragen en de trillingen opvangen.
Zorg dat je dat gat PERFECT uitpast, ook diagonaal meten zodat de hoeken 90° winkelhaak staan. Mijn ervaring is dat je niet echt veel speling hebt aan de rand van zo'n dampkap. Zie eerst in de plaatsingsvoorschriften hoeveel mm je langs de zijkanten moet hebben. Ook goed uitmeten dat het vlak boven je kookvuur komt te hangen.

De afvoer moet vanaf de bestaande buis doorgetrokken langs de plafond vooraleer er platen tegen de kader gaan, maar de dampkap zelf gaat volgens de plaatsingsvoorschriften in een afgewerkte plafond.

Mijn ervaring is dat je niet echt veel speling hebt aan de rand van zo'n dampkap. Zie eerst in de plaatsingsvoorschriften hoeveel mm je langs de zijkanten moet hebben.
Als ik goed zie heeft het een overlappend kantje van 1,4 cm rondom. Dus minder dan dat, bij voorkeur enkele mm inderdaad (2,5mm rondom geeft Novy zelf aan). Zeker als dat nog een beetje brokkelt bij behandelen. Of valt daar iets preventief tegen te doen?
Zal eens nadenken om de platen zodanig uit te passen dat de dampkap netjes uit 1 plaat kan. Als die dan niet correct uitgesneden zou zijn, een andere en opnieuw. Ik werk liefst met platen van 1m20 op 2m60 dus die past er zeker wel ergens in.
En de Plagyp kader rond die locatie goed verankeren met framewerk kortbij de opening. En daar dan een stevige plaat in verwerken tot aan de gyprocrand. Ik heb nog vanalles liggen. Oa betonplex, ook osb.

In de plagyp kader een houten versteviging steken. plaat type multiplex of osb.
Eigenlijk het was dat of zoals ze bij Dovy wilden doen, namelijk "wij voorzien het maken en plaatsen van een bak waar de dampkap kan ingemonteerd en jij ziet dan maar voor het plafond errond, al dan niet op dezelfde hoogte". Was voor zelfde dampkap.

Ook goed uitmeten dat het vlak boven je kookvuur komt te hangen.
Heb intussen de technische plannen ontvangen, zal het zeker nog eens doornemen met de firma ook dat dat juist komt. We zitten niet ver van elkaar, ze kunnen makkelijk eens komen kijken (zijn hier al paar keer geweest). Maar in principe zou het vrij eenvoudig moeten zijn... Het kookvuur ligt pal in het midden van het kookeiland en dat staat in het midden van de ruimte. Links/rechts beschouwd. En dan nog de afstand van kookvuur tot aan de keuken achterwand.

Om de dampkap vast te zetten moeten enkele schroeven aangedraaid worden waarbij clips zich vastzetten aan de achterzijde van de plafondplaten.
Dus eerst plafond steken.
:Fietser op zijn bek:
Het mag niet op de gyproc zelf, er moet een versteviging zijn (hout meest logisch?).
In de plagyp kader een houten versteviging steken. plaat type multiplex of osb. Op een dusdanige manier dat die plaat vlak boven op de gyproc ligt, maar ook verankerd is in de plagyp. Anders moet de gyproc al dat gewicht dragen en de trillingen opvangen.
Zorg dat je dat gat PERFECT uitpast, ook diagonaal meten zodat de hoeken 90° winkelhaak staan. Mijn ervaring is dat je niet echt veel speling hebt aan de rand van zo'n dampkap. Zie eerst in de plaatsingsvoorschriften hoeveel mm je langs de zijkanten moet hebben. Ook goed uitmeten dat het vlak boven je kookvuur komt te hangen.
Eerst plafondstructuur dan dampkap dan platen?

Foto's delen en dergelijke ligt hier gevoelig wegens copyright, maar het type dampkap is Novy Pureline Compact 6811 en daarop is een productpagina te vinden en op youtube een animatie voor montage. Alsook wat men bij de keukenmannen aangaf voor dit type dampkap. (we zijn veel keukenbouwers langsgeweest). Men verwacht de Novy te kunnen installeren in een afgewerkt plafond, met in een eerder stadium de afvoerwerken eerst te doen.

Zal eens nadenken om de platen zodanig uit te passen dat de dampkap netjes uit 1 plaat kan.
Heeft weinig zin. Daar heb je een hoop rekenwerk mee om de rest van je platen dan te monteren. Platen gewoon doorzetten en later uitsnijden. Je hebt immers daarboven toch die betonplex/osb/multiplex die daar perfect uitgesneden en gepositioneerd is.
Kan je zelfs eerst nog helemaal goed afsmeren en dan uitzagen.
Eerst plafondstructuur dan dampkap dan platen?
Montagehandleiding. Er zit een randje aan dat over de gyproc valt. Eerst platen en dan dampkap @stefan
Maar in principe zou het vrij eenvoudig moeten zijn...
Klopt. In principe. Tot op de mm correct monteren boven je kookvuur en daar eerst heel je plafondstructuur naar uitpassen (met die houten plaat erin) vraagt goed uitmeten op voorhand.
Zeker als dat nog een beetje brokkelt bij behandelen. Of valt daar iets preventief tegen te doen?
Heel zuiver uitsnijden. Eventueel met een multitool tegen een houten lat aan?
Ik heb daar een Makita 18V gipszaag DSD180 voor, maar om dat nu te gaan kopen voor 1 gat..
En de Plagyp kader rond die locatie goed verankeren met framewerk kortbij de opening
Ja, extra ophangpunten naar boven toe is altijd mogelijk. Je kan zelfs op die houten plaat een overschotje plagyp vijzen en dat extra naar boven verankeren. Let op dat je nergens metaal tegen metaal monteert op dusdanige manier dat het gaat "zingen". Tegen elkaar trillen door de trillingen van de dampkap.

Klopt. In principe. Tot op de mm correct monteren boven je kookvuur en daar eerst heel je plafondstructuur naar uitpassen (met die houten plaat erin) vraagt goed uitmeten op voorhand.
De plafond komt eerst en de keuken pas later. Dat ze hun kookeiland en -plaat maar mikken op de dampkap 😂

Nee, bedankt voor de tips. Ik hang er sowieso extra verankering aan, altijd bang om te licht of te weinig of te zwak of... in alles wat ik renoveer.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief