• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Bestaande tuinomheining deels vervangen

Lid geworden
27 feb 2021
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
1
Momenteel hebben wij een omheining staan met betonnen palen met daartussen betonnen platen (zoals foto 1). Nu wouden wij de betonnen platen uitbreken, buiten de onderste. Om tussen de bestaande betonnen palen een houte omheining te steken, zoals op foto 2. Omdat de palen nog in goede staat zijn, maar de platen lijken zo ouderwets en robust.

Iemand een idee of dit een realistisch idee is?
de afstand tussen de palen is wel 1,90m, terwijl de houte omheiningen meestal wel 1,80m zijn.
Hoe kan ik dit dan best oplossen?

(foto’s zijn niet van ons)

Alvast bedankt voor de eventuele uitleg!
 

Bijlagen

  • C53C0FA3-4575-43BB-8F1A-D4ABA0078DF7.jpeg
    C53C0FA3-4575-43BB-8F1A-D4ABA0078DF7.jpeg
    408 KB · Weergaven: 17
  • B7D9929E-3663-42A1-9801-F3145E163E24.jpeg
    B7D9929E-3663-42A1-9801-F3145E163E24.jpeg
    965,6 KB · Weergaven: 17

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Leg er damwandplanken in maar dan horizontaal.

Kan je mooi op lengte laten zagen.
En kan je in verschillende diktes krijgen zodat deze vast zitten in de H Paal
 

Candisa

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2010
Berichten
1.689
Waarderingsscore
399
Punten
83
Desnoods kun je zulke panelen op maat (laten) maken hé, perfect afgestemd op de breedte en hoogte die je moet hebben, de groef in de palen, houtsoort, vijzen, overlap, plankbreedte, boven en onderlat of volledig kader, een paneel met plantenbakken, andere 'speciallekes'...
Voor de palen zelf: eens goed opkuisen en een versiering er op/aan kan veel doen, maar 't zicht gaat ook sowieso serieus veranderen met het contrast met de houten panelen ipv volle vlakke betonplaten.
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Laat die betonnen platen gewoon zitten (zijn waarschijnlijk ook voor de helft van uw buurman?) maar bekleed die met een houten afwerking naar keuze.

De betonnen palen kan je dan mooi uit het zicht wegwerken.
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
De betonafsluiting ziet er nog heel goed uit. Ik kan begrijpen dat je daar niet graag op kijkt. Ik zou er een haag voorzetten, zo zie je de platen veel minder.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Ook nog te overwegen:
De platen schilderen, kaleien, bepleisteren, een crépilaag op aanbrengen.....
Allemaal een stuk gemakkelijker, goedkoper en daarom zeker niet minder esthetisch of minder degelijk.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Ik volg Luk. Horizontale planken erin met tand-groef. Wordt veel gebruikt tegenwoordig.
 

semo

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2011
Berichten
1.319
Waarderingsscore
148
Punten
63
Hier was een tijd geleden (vorige zomer?) een topic over iemand die aan een betonnen omheiding houten planken bevestigd had maar vind het niet meer terug.
Maar schilderen, kaleien,... zoals Charel zegt gaat ook al een heel ander zicht geven.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan