• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

besparen op gas en elektriciteit - inboeten aan comfort?

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Graag hoor ik of en hoe jullie proberen te besparen op jullie verbruik.
Jaja, we weten dat bijkomend isoleren een goed idee is, er zijn topics vol berekeningen van zonnepanelen en batterijen, raadgevingen over warmtepompen ...
Wat ik bedoel is, zijn er mensen die geen technische aanpassingen doorvoeren, maar inboeten aan comfort en hun levenswijze aanpassen om het verbruik en de kosten te verlagen? En wat doen jullie dan?

Zelf heb ik vanaf vanavond de plafondverlichting in de living (5 dimbare spots) vervangen door 1 staanlamp.
Denk ik er aan om, wanneer het kouder wordt, de keuken in de achterbouw niet te verwarmen en de deur naar de living dicht te doen wanneer er niet wordt gekookt.
Zal ik de pomp voor de vijverfilter vanaf volgende week enkel nog overdag laten draaien.

En jullie?
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Dat van die keukenboiler heb ik ook eens getest. WIj hebben een Grohe Red heet waterkraan met 8l reservoir en daar brengt dat niets op. Als ik die 's nachts uit zette en 's morgens terug aan liet gaan dan was de eneergie die nodig was om alles terug op temperatuur te krijgen gelijk aan de energie die standby verbruikt werd als ik het niet deed.
Dat is wat ik ook zou denken, maar ik ga het toch doen, want ik sta met de PV op min in de dag en in plus op de nacht (terugdraaiende teller).
 

Jensvdw

Gewaardeerd lid
Lid geworden
17 aug 2018
Berichten
626
Waarderingsscore
383
Punten
63
Moest ik er net boven vallen, kan ik nog tijdskrediet of onbetaald verlof aanvragen, zodat ik onder die grens van en wel een korting krijg.
Mocht dat er komen, zouden ze dan niet kijken naar het inkomen op het aanslagbiljet van vorig jaar?
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113

Hangt natuurlijk af van je inkomen. Ik vermoed dat een gezin met 2 verdieners die een mooi inkomen hebben hier nooit onder zullen vallen. Die hebben het normaal ook niet nodig natuurlijk.
Er zullen er wel zijn die hun domicilie zullen verzetten om 1 verdiener te worden.
 

Tibs

Lid
Lid geworden
6 sep 2006
Berichten
667
Waarderingsscore
22
Punten
18

Hangt natuurlijk af van je inkomen. Ik vermoed dat een gezin met 2 verdieners die een mooi inkomen hebben hier nooit onder zullen vallen. Die hebben het normaal ook niet nodig natuurlijk.
Er zullen er wel zijn die hun domicilie zullen verzetten om 1 verdiener te worden.

Daarvoor zijn we natuurlijk Belgen. Als we kunnen frauderen dan zullen we het niet laten.
 

JeroenDf

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Berichten
979
Waarderingsscore
843
Punten
93
Daarvoor zijn we natuurlijk Belgen. Als we kunnen frauderen dan zullen we het niet laten.
Je ziet dat helemaal verkeerd, wij eerlijke belgen zouden nooit frauderen.
We interpreteren de regels gewoon iets creatiever en maken gebruik van alle achterpoortjes om het onderste uit de kan te halen om vervolgens te klagen wanneer anderen achterpoortjes nemen die wij niet gezien hadden.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Ik zou graag willen dat onze regering beslist en over de inkomensgrens dat er dan geen korting komt.
Moest ik er net boven vallen, kan ik nog tijdskrediet of onbetaald verlof aanvragen, zodat ik onder die grens van en wel een korting krijg.

Hangt natuurlijk af van je inkomen. Ik vermoed dat een gezin met 2 verdieners die een mooi inkomen hebben hier nooit onder zullen vallen. Die hebben het normaal ook niet nodig natuurlijk.

Het beste zou zijn om de mensen die nu dreigen in de armoede te glijden een steuntje in de rug te geven. Maar er zullen altijd mensen zijn die net uit de boot vallen.
Dat vind ik dus zo'n onzin....die hebben dat niet nodig.
En nee, ook die mensen moeten niet boeten voor een falend beleid
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Moest ik er net boven vallen, kan ik nog tijdskrediet of onbetaald verlof aanvragen, zodat ik onder die grens van en wel een korting krijg.
Mocht dat er komen, zouden ze dan niet kijken naar het inkomen op het aanslagbiljet van vorig jaar?
Vandaar dus de grote vraag.... wat gaan ze doen en wanneer gaan ze eindelijk eens iets beslissen.
Want naar vorig jaar kijken, is voor de ene zeer voordelig, door bv pas in 2022 beginnen werken
en als je dan dit jaar op pensioen bent gegaan, krijg je meteen de duw de dieperik in.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Ik hoop dat ze kijken naar inkomen vorig jaar… heb een sabbatjaar genomen. Als het dit jaar wordt ben ik gejost. Maar aangezien ze al aangegeven hebben dat het teruggevorderd zou kunnen worden met de volgende belastingsaanslag, zal het dus aanslagjaar 2023, inkomensjaar 2022 zijn. Veel werkende mensen krijgen namelijk terug van de belastingen, vooral die hogere inkomens, dus dan ‘voelen’ die dat niet echt. Goeie truuk hé!
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Ik vrees dat ik er ook ga buitenvallen.
En dat je dan de "korting" of het basispakket niet krijgt is 1 zaak. Maar dat je dan eigenlijk netto gezien nog extra moet gaan bijdragen om dat basispakket te kunnen bekostigen is een ander.

Heel ons energiebeleid in Belgie is gewoon ellendig. Ze zitten gewoon in alle windrichtingen met een jojo te spelen en het is gewoon hoe het op de moment het beste uitkomt. Maar een visie ontbreekt en een lange termijn koers wordt niet gekozen. Subsidie invoeren en niet veel later weer afschaffen, prosumententarief verandert in capaciteitstarief, of toch weer niet, laat ons er injectietarief van maken en dan beginnen we weeral te spreken over het capaciteitstarief, terugdraaiende teller afschaffen maar niet veel later stellen we het weer uit want iedereen zit te klagen (wie had dat kunnen denken), een extra belastingske hier en daar, een kortingske of sociaal tarief voor jef en nonkel isidoor. Kerncentrales sluiten, en niet veel later: onee laat ons ze misschien toch maar openhouden. Of weet je wat, misschien kunnen we de andere reactoren ook effe terug opstarten.

Wat een clownshow. enja nu kunnen ze zich heel makkelijk overstoppen achter Poetin. Maar dat verandert niets aan het ontbreken van een visie in ons energielandschap gedurende nu al 2-3 decennia.

Bij mij is het plan om de thermostaat op max 16° te zetten en de renovatieprojectjes in het huis staan on hold of op een laag pitje. En als mijn factuur naar 9000 euro op een jaar zou gaan (zoals gisteren als doemscenario in de wereld gegooid werd), dan gaat de thermostaat naar 12°. Want dat kan ik niet betalen, of ik nu tot lagemiddenklasse, middenmiddenklasse of hogemiddenklasse ingedeeld wordt.

Inkomen is 1 ding, maar eigendom is een ander. Op deze manier maken ze er weer een verborgen belasting op arbeid van, terwijl ik dacht dat ze daar net vanaf wouden?

Zo, dat moest er even uit.
 

Amadeo

Actief Lid
Lid geworden
26 jun 2022
Berichten
118
Waarderingsscore
80
Punten
28
Het jammere aan steun krijgen van de regering is dat ze het in de loop der tijd terug willen.(wat een steun???)
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Het is ook een beetje het eeuwige probleem met de groene ideeën hé… nooit voldoende doordacht.

We moeten hernieuwbare energie hebben. Iedereen akkoord. We beginnen daar vol goede moed aan, maar we gaan dat wel een beetje moeten subsidiëren want is in begin nogal duur. Iedereen akkoord. Plots pakt dat een vlucht dankzij de subsidies. Oei, we gaan daar iets moeten aan doen. Iedereen akkoord. Plots blijkt dat de subsidies in de toch al diepste zakken verdwijnen, oei, daar kunnen we niets aan doen. Niemand akkoord maar bon, we negeren dat want die diepe zakken hebben meer macht dan de politici.
Dan blijkt dat al die groene energie een beetje onvoorspelbaar is en dat het net daardoor moeilijk in balans te krijgen is dus… snelle gascentrales nodig. WTF? Waarvoor hebben wij dan al die groene inspanningen gedaan? Intussen hebben ze de kerncentrales laten verkommeren, want ‘die hebben we niet meer nodig’.
Als er dan iets is waarmee we ons net zouden kunnen stabiliseren, dan zijn het de batterijen in de auto’s en thuis, maar daar heeft niemand aan gedacht (behalve de mensen van de netbeheerders, maar daar luistert in de politiek niemand naar want die brengen niks op: noch stemmen noch geld voor de partij).

De denk-horizon van de politiek is in ons land veel te kort. Max 4 tot 8 jaar en dan ‘nach uns die Sintflut’.


En dan ook heel die focus op CO2, al jaren, en een hele industrie die daarrond ontstaat. En dan blijkt dat het eigenlijk de NOx is die het grote probleem is. Maar dat is te moeilijk om aan te pakken, want een groot deel komt voort uit ons eten dat groeit.

Uit die hele groene industrie komt dan weer een nieuw probleem naar voor waar niemand aan gedacht had: vooruitgeschoven uitstoot.

En dan het vegetarisch/vegan verhaal. Allemaal goed en wel. Maar als we vlees schrappen als voedingsmiddel dan kan dat alleen door de betrokken dieren uit te roeien. In het wild komen ze niet voor en als ze er wel opnieuw zouden voorkomen dan gaan ze ons eten proberen te pakken, ah ja, wat op hun weides groeit nu het gewas dat we zelf willen opeten ipv het aan hen te geven als voeding. Wilde koeien, wilde schapen, wilde geiten, wilde kippen, wilde varkens,… vraag maar eens in Limburg wat ze van dat laatste vinden. Bovendien wil niet alles wat we qua voeding nodig hebben hier groeien, of vraagt het onwezenlijke hoeveelheden water en serres. We kunnen het invoeren, maar dat is ook weer megaveel uitstoot. Of we moeten het uit insecten halen. Maar die eten ook veel planten, en uiteindelijk zijn dat toch ook levende wezens.

En het.stopt.zo.nooit.
Elke stap vooruit blijkt er in werkelijkheid twee achteruit te zijn. En je wordt er moedeloos van. En intussen betaal je jou blauw. Voor niets.
 

Amadeo

Actief Lid
Lid geworden
26 jun 2022
Berichten
118
Waarderingsscore
80
Punten
28
Denk dat je in Belgie net het tegenovergestelde moet doen dan dat ze vragen. ze vragen geen mazout maar gas... mazout is nog wat goedkoper., Ze willen geen kerncentrale meer maar een gascentrale..., alles op zonnepanelen met terugdraaiende teller die dan weer eens afgeschaft wordt. Een vergunning voor windmolen is ook al niet te krijgen... Dus eigenlijk verplichten ze ons om verder met hen te werken en geschareld te worden door hun dure energie. Lang leve mijn houtstoof en mijn vooraad hout en mazout. in het slechste geval steek ik al gouw mijn stroomgroep van 60 KVA aan en zal ik comersie beginnen doen in eletriek aan de buren. Het zal nooit duurder zijn denk ik. en akkoord milieu is een groot probleem op langere termijn gezien,. maar dure energie is een nog veel groter probleem die er nu al is.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Het jammere aan steun krijgen van de regering is dat ze het in de loop der tijd terug willen.(wat een steun???)
Ze zijn altijd aan het zoeken achter het geld...
Dat ze kijken waar het zit, nl bij zichzelf.
Miljarden worden er verbrost aan allerhande uitgaven, subsidies, etc...die niets opbrengen.
Het is door wanbeleid dat er tekorten zijn, niet omdat er te weinig wordt opgehaald
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Het is ook een beetje het eeuwige probleem met de groene ideeën hé… nooit voldoende doordacht.

We moeten hernieuwbare energie hebben. Iedereen akkoord. We beginnen daar vol goede moed aan, maar we gaan dat wel een beetje moeten subsidiëren want is in begin nogal duur. Iedereen akkoord. Plots pakt dat een vlucht dankzij de subsidies. Oei, we gaan daar iets moeten aan doen. Iedereen akkoord. Plots blijkt dat de subsidies in de toch al diepste zakken verdwijnen, oei, daar kunnen we niets aan doen. Niemand akkoord maar bon, we negeren dat want die diepe zakken hebben meer macht dan de politici.
Dan blijkt dat al die groene energie een beetje onvoorspelbaar is en dat het net daardoor moeilijk in balans te krijgen is dus… snelle gascentrales nodig. WTF? Waarvoor hebben wij dan al die groene inspanningen gedaan? Intussen hebben ze de kerncentrales laten verkommeren, want ‘die hebben we niet meer nodig’.
Als er dan iets is waarmee we ons net zouden kunnen stabiliseren, dan zijn het de batterijen in de auto’s en thuis, maar daar heeft niemand aan gedacht (behalve de mensen van de netbeheerders, maar daar luistert in de politiek niemand naar want die brengen niks op: noch stemmen noch geld voor de partij).

De denk-horizon van de politiek is in ons land veel te kort. Max 4 tot 8 jaar en dan ‘nach uns die Sintflut’.


En dan ook heel die focus op CO2, al jaren, en een hele industrie die daarrond ontstaat. En dan blijkt dat het eigenlijk de NOx is die het grote probleem is. Maar dat is te moeilijk om aan te pakken, want een groot deel komt voort uit ons eten dat groeit.

Uit die hele groene industrie komt dan weer een nieuw probleem naar voor waar niemand aan gedacht had: vooruitgeschoven uitstoot.

En dan het vegetarisch/vegan verhaal. Allemaal goed en wel. Maar als we vlees schrappen als voedingsmiddel dan kan dat alleen door de betrokken dieren uit te roeien. In het wild komen ze niet voor en als ze er wel opnieuw zouden voorkomen dan gaan ze ons eten proberen te pakken, ah ja, wat op hun weides groeit nu het gewas dat we zelf willen opeten ipv het aan hen te geven als voeding. Wilde koeien, wilde schapen, wilde geiten, wilde kippen, wilde varkens,… vraag maar eens in Limburg wat ze van dat laatste vinden. Bovendien wil niet alles wat we qua voeding nodig hebben hier groeien, of vraagt het onwezenlijke hoeveelheden water en serres. We kunnen het invoeren, maar dat is ook weer megaveel uitstoot. Of we moeten het uit insecten halen. Maar die eten ook veel planten, en uiteindelijk zijn dat toch ook levende wezens.

En het.stopt.zo.nooit.
Elke stap vooruit blijkt er in werkelijkheid twee achteruit te zijn. En je wordt er moedeloos van. En intussen betaal je jou blauw. Voor niets.

en nu gaan alle houtstoven nog eens extra "roet" in het eten gooien. Enorme inspanningen op 1 winter weer terug weg
Wanbeleid, en niet enkel van deze regering, maar de vorige passage van groen was ook eenzelfde probleem.
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Energieprijzen hebben niks met politieke kleur te maken. En het wanbeleid of slechte regelingen, vind je niet alleen in de politiek terug. Die vind je in heel veel organisaties en ondernemingen terug. In elk land, op elk continent, van elke kleur.

Op dat vlak mogen wij allen nog niet te veel klagen, als je alles in perspectief bekijkt.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Energieprijzen hebben niks met politieke kleur te maken. En het wanbeleid of slechte regelingen, vind je niet alleen in de politiek terug. Die vind je in heel veel organisaties en ondernemingen terug. In elk land, op elk continent, van elke kleur.

Op dat vlak mogen wij allen nog niet te veel klagen, als je alles in perspectief bekijkt.
Maar die ondernemingen doen dat niet met ons geld.
En politiek gezien zouden het volksvertegenwoordigers moeten zijn, maar er staan er nu aan het roer die zelfs geen stem hebben gehaald
 

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
1.161
Waarderingsscore
824
Punten
113
Energieprijzen hebben niks met politieke kleur te maken. En het wanbeleid of slechte regelingen, vind je niet alleen in de politiek terug. Die vind je in heel veel organisaties en ondernemingen terug. In elk land, op elk continent, van elke kleur.
Zeker, maar het huidig energie probleem is toch een groot deel ook de fout van iedere partij die in de regering zat voorbije 20 jaar. Het is één ding om te beslissen om kerncentrales te sluiten, het is iets anders om dan niet eens de moeite te doen om een Excelleke op te stellen om te zien waar 53% van uw energie gaat van komen daarna.

Het is natuurlijk nu nog erger door combinatie met Putin zijn inval en hierdoor hogere gasprijzen met daar bovenop grote problemen in Franse kerncentrales, maar zelf als die beide niet waren gebeurd had België nog een probleem met energie voorziening.

Op dat vlak mogen wij allen nog niet te veel klagen, als je alles in perspectief bekijkt.
Zeg ik ook al lang (ik werk al 15 jaar in buitenland in ongeveer 30 landen voor korte periodes van 1 maand tot paar jaar bepaalde landen), maar dit is nu de eerste keer dat ik echt schrik heb dat het niet goed gaat komen. Alle hoop is nu op Europees niveau en hopen dat onze buurlanden wel goed gaan aanpakken, dan zullen we wel meegetrokken worden.
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.183
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
En dan het vegetarisch/vegan verhaal. Allemaal goed en wel. Maar als we vlees schrappen als voedingsmiddel dan kan dat alleen door de betrokken dieren uit te roeien. In het wild komen ze niet voor en als ze er wel opnieuw zouden voorkomen dan gaan ze ons eten proberen te pakken, ah ja, wat op hun weides groeit nu het gewas dat we zelf willen opeten ipv het aan hen te geven als voeding. Wilde koeien, wilde schapen, wilde geiten, wilde kippen, wilde varkens,… vraag maar eens in Limburg wat ze van dat laatste vinden. Bovendien wil niet alles wat we qua voeding nodig hebben hier groeien, of vraagt het onwezenlijke hoeveelheden water en serres. We kunnen het invoeren, maar dat is ook weer megaveel uitstoot. Of we moeten het uit insecten halen. Maar die eten ook veel planten, en uiteindelijk zijn dat toch ook levende wezens.
Ik ben het met veel eens, maar dit klopt niet.
Ten eerste zal nooit 100% van de bevolking vegetarier worden, dus er blijven wel wat beesten over, maar hebben we echt 5,8 miljoen varkens en 1,2 miljoen koeien nodig?
Als je weet hoe veel groenvoer die eten, en welke oppervlaktes daarvoor nodig zijn, dan ... kunnen we heel veel bos planten.
Om al dat dierenvoer te produceren is er ook water en oppervlakte nodig. Een vegetarier heeft in elk geval véél minder oppervlakte nodig om zijn voedsel te produceren en het is nog goedkoper ook.

Insecten kunnen ook veel meer eiwitten omzetten uit 1kg plantaardig voedsel dan een koe of een varken.
Zelf ben ik geen vegetarier, maar ik eet wel minder vlees dan 10 jaar geleden.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
nooit 100% van de bevolking vegetarier worden
Ik denk nochtans dat mijn kinderen dit nog zullen meemaken, niet als keuze maar als verplichting.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan