• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Bescheiden OB (9x9.6) in bosrijk gebied

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
Enige tijd geleden hebben we een flink perceel grond aangekocht met een behoorlijk bosrijk karakter. Het perceel in 35 meter breed en 50 meter diep, en het plan is zo ver mogelijk naar achteren te bouwen.

Op die wijze bevindt de 'tuin' zich aan de voorzijde van het huis, en op het zuiden gericht.



We mogen hier maar heel beperkt op bouwen. Maximaal 100m2 bebouwd oppervlak, en een maximale hoogte van 7 meter. Om toch voldoende ruimte te realiseren zijn we van plan een volledige kelder te zetten, voor extra bergruimte, wasmachine, fitnessapparatuur, etc.



Ik werk als zelfstandige en wil mijn kantoor graag op de begane grond hebben.



De stijl van het huis laat zich misschien het best omschrijven als Engels landelijk, in ieder geval is daar de inspiratie opgedaan.



Volgende week gaan we het ontwerp verder bespreken met de ontwerper van het HSB, en om een beetje voorbereid te zijn heb ik een schetsje gemaakt van hoe wij ons de begane grond voorstellen. De verdieping voeg ik later toe.



We zijn eigenlijk wel behoorlijk tevreden met het ontwerp zo, afgezien van dat de ruimte beperkt is natuurlijk, maar dat is verder geen verrassing op deze oppervlakte.

Ik ben vooral benieuwd naar input van buitenstaanders om te zien of we ontzettend domme dingen bedacht hebben, en of er gewoon betere alternatieven denkbaar zijn.



Nog een linkje naar een pdf, is wat makkelijker lezen:

http://envisage.be/wp-content/uploads/2014/04/140430-BeganeGrond.pdf
 

Bijlagen

  • 140430-beganegrond.jpg
    140430-beganegrond.jpg
    20,9 KB · Weergaven: 112
Lid geworden
5 aug 2011
Berichten
347
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wat hebben ze in de UK toch met die en-suite bathrooms? Volgens mij een hype die ongelooooflijk veel plaats absorbeert.



De benedenverdieping is vrij klassiek ingedeeld. En geen fireplace? Dat is toch ook een must in de UK;)



De hall lijkt me vrij benepen, je moet al bijna op de trap gaan staan om bezoek in of uit te laten.



Not really my cup of tea.
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
Bedankt voor je feedback!



Het wordt me langzaamaan duidelijk dat het ontwerp volstrekt niet voor iedereen is, of eigenlijk voor weinigen :) Was me natuurlijk ook wel opgevallen als ik het vergelijk met de meeste andere plannen die ik langs zie komen, en daardoor waarschijnlijk ook een van de redenen dat wij in België niet goed konden slagen voor een bij ons passend ontwerp.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de feedback niet relevant is, dat is ie wel degelijk.



De en-suites zijn wij zelf gewoon, en hebben we dus bewust zo laten intekenen. Gedeelde badkamers vind ik iets heel vreemds. Wel willen we de en-suite van de gastenkamer iets kleiner maken.

Deel van de gedachte hierachter is wel dat wij met 2 zijn, geen kinderen hebben, en die er ook niet zullen komen. Gasten echter wel, en die moeten een comfortabel onderkomen hebben.

De master bedroom is 18m2 + ruime inbouwkasten en en-suite, dus klein is dat toch ook niet te noemen denk ik? De gastenkamer is een kleine 17m2 met inbouwkast en en-suite. Die gaan we nog iets verruimen door de en-suite wat kleiner te maken.

Het enige wat ik me verder kan bedenken om te doen met ruimte op de bovenverdieping is bergruimte, maar daarvoor wordt al een volledige onderkeldering voorzien.



Zijn er nog andere dingen die we dan boven met de ruimte kunnen doen waar je met 2 iets aan hebt?





Fireplace komt er wel, in de vorm van een gesloten gashaard.



De hal is inderdaad klein. Dat is een feit. Daar hebben we eigenlijk alle loze ruimte uit weggenomen. Resultaat is inderdaad dat ie klein wordt. Wat we overwegen is om de vestiaire wat te vergroten, maar daarvan moeten we nog even zien hoe dat uit komt.
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
Ok, we hebben een idee op slaapkamer 2 om te vormen naar een hobbykamer, een kleinere gastenkamer aan de achterkant en een kleine en-suite daar tussenin. Dan is er iets nuttiger gebruik van de ruimte denk ik. Wel nog even zien of dat past.
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
De bovenverdieping hebben we iets aangepast ten opzichte van de eerste schets, om een extra kamertje te creëren voor wat gehobby. De exacte indeling van de badkamer bij slaapkamer 1 zijn we nog niet uit.

We moeten wel rekening houden met de schuine kanten van het dak, waardoor de douche eigenlijk redelijk vast zit aan de huidige plek.



verd.jpeg
 

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
1.443
Waarderingsscore
433
Punten
83
Dus de gasten hebben een WC boven en jullie zelf niet?

zit die deur van SLK2 niet verkeerd? als je dat als en-suite wilt beschouwen moet die deur voor de badkamer en niet erachter.

Enfin, maakt niet veel uit natuurlijk.
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
turboke;1943011 wrote:
Dus de gasten hebben een WC boven en jullie zelf niet?

zit die deur van SLK2 niet verkeerd? als je dat als en-suite wilt beschouwen moet die deur voor de badkamer en niet erachter.

Enfin, maakt niet veel uit natuurlijk.



Bedankt voor je feedback :)



Naja, dat is dus iets veranderd.

Er is nu boven een gastenkamer (slaapkamer 2), een hobbykamer (slaapkamer 3 eigenlijk), en een centrale badkamer aan die kant.

Wij gebruiken die WC 's nachts wanneer er geen gasten zijn (300 dagen per jaar), en lopen dat stukje naar beneden wel als er gasten zijn. Wij zien gewoon niet graag een toilet in onze badkamer. (We zijn vreemde mensen ;) ).

De gastenkamer heeft dus geen en-suite meer, maar deelt de badkamer met de hobbykamer.

Vandaar dus de deur bij de hobbykamer, badkamer en slaapkamer 2.



In m'n laatste schets heb ik de en-suite dus ook omgenoemd naar badkamer.
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
Eerste versie van het inplantingsplan ontvangen :)



inplantingsplan.png
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
Nu we er uit zijn wat voor materiaal voor de afwerking aan de buitenzijde gebruikt gaat worden, maar eens een schets gemaakt.



render-hawthorn.jpeg
 

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
Met houten gevelbekleding gaat dat best mooi worden... paar puntjes om op te letten:

- de dakhelling van de dakopbouwen en uitbouw is veel steiler dan die van de woning, je zou eens moeten proberen om de dakhelling van de woning hier te laten terugkomen (dat lost gelijk de volgende problemen op: )

- de nok van de dakopbouwen ligt te dicht bij de nok van het zadeldak waardoor die volumes het zadeldak gaan vervormen, iets lagere nokken zorgt dat de hoofdvorm en uitbouwen elkaar niet bijten

- hetzelfde voor de nokhoogte van de uitbouw (entree) die tegen de dakgoot komt, een kleinere dakhelling of het dak iets lager plaatsen zodat de volumes beter tot hun recht komen.
 
Lid geworden
17 okt 2010
Berichten
2.195
Waarderingsscore
1
Punten
0
zo staat er hier in mijn buurt een huis:) niet exact hetzelfde, maar zeer gelijkaardig, materiaal, uitzicht, feel.
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
archiklusser;1960233 wrote:
Met houten gevelbekleding gaat dat best mooi worden... paar puntjes om op te letten:

- de dakhelling van de dakopbouwen en uitbouw is veel steiler dan die van de woning, je zou eens moeten proberen om de dakhelling van de woning hier te laten terugkomen (dat lost gelijk de volgende problemen op: )

- de nok van de dakopbouwen ligt te dicht bij de nok van het zadeldak waardoor die volumes het zadeldak gaan vervormen, iets lagere nokken zorgt dat de hoofdvorm en uitbouwen elkaar niet bijten

- hetzelfde voor de nokhoogte van de uitbouw (entree) die tegen de dakgoot komt, een kleinere dakhelling of het dak iets lager plaatsen zodat de volumes beter tot hun recht komen.



Goh, nu je dat zegt twijfel ik of ik de hellingshoek van de daken van de dakopbouwen en uitbouw goed nagetekend heb. Moet ik eens gaan bekijken.



Is overigens Eternit bekleding. Echt hout wordt toch wat te gecompliceerd met onderhoud ben ik bang.



Bedankt voor je opmerkingen over het dak, even goed naar kijken.





Verder vandaag met vrouwlief met een grondboor 60 gaten voorgeboord voor bosplantsoen te planten, en 5 grote voor bomen.

Volgend weekend de beplanting er in.



Is allemaal nodig om in orde te zijn met mensen van bos en natuur, zodat we de bouwvergunning kunnen aanvragen.



Dat we vervolgens deels weer met bouwmaterieel er over rijden doet voor hen niet terzake 😊
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
@archiklusser



Het ontwerp is daadwerkelijk met een hellingshoek van 45 graden bij de dakopbouwen en de uitbouw. De architect heeft voor ons ook nog eens uitgetekend met een hellingshoek soortgelijk aan het dak, maar daarmee wordt het ontwerp heel lomp.

Toch bedankt voor de suggestie! :)
 
Lid geworden
3 jul 2014
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
0
aartwessels;1960370 wrote:
archiklusser;1960233 wrote:
Is overigens Eternit bekleding. Echt hout wordt toch wat te gecompliceerd met onderhoud ben ik bang.



Er zijn tegenwoordig ook alternatieven in hout, met minstens evenveel jaren garantie als Cedral (10 jaar denk ik?) en zeker niet meer onderhoud.

Een goed voorbeeld is Fraser Wood cladding, 18 jaar garantie op de verf en 30 jaar tegen rotten!



En ziet er toch iets natuurlijker uit... past dus zeker in een bosrijke omgeving.



Maar mooi ontwerp!
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
Ah bedankt! Die ga ik dan ook zeker eens bekijken!
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
Zo, inmiddels zijn we een half jaar verder, en staat de ruwbouw inmiddels met ramen en deuren er in, en zijn we druk bezig met het leggen van de dakpannen.

Het ontwerp lijkt in ieder geval op deze locatie de spijker op de kop te slaan. Niet alleen wijzelf, maar ook onbekenden die bijna dagelijks bij de werf stoppen, geinteresseerd zijn in het ontwerp, willen weten waar het vandaan komt, etc.

fullsizerender-3.jpg


De opbouw van de ruwbouw liep met 10 dagen doorlooptijd grofweg volgens verwachting, en ook de dakpannen leggen doen we voorlopig redelijk binnen plan. Belangrijker nog, voorlopig zitten we nog netjes binnen of op de geplande budgetten voor de uitgevoerde werken. Overhouden zullen we waarschijnlijk niet op het einde, maar so far, so good.

 

 
 

Bijlagen

  • FullSizeRender-3.jpg
    FullSizeRender-3.jpg
    481,9 KB · Weergaven: 39

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
Ik heb er eigenlijk nooit aan gedacht het eindresultaat te delen :)

IMG_5290 copy.jpg

Uit de tijd dat er rond de kerst nog wel eens sneeuw lag :)

De binnenruimtes zijn ruim genoeg. De vestibule is zoals verwacht aan de kleine kant als je bezoek de deur uit werkt, maar goed genoeg om pakketjes te ontvangen, jassen op te hangen en je schoenen te wisselen.
De slaapkamers zijn meer dan ruim genoeg, en het kantoor voldoet nu al ruim 9 maanden prima als full-time werkplek, zonder last te hebben van andere activiteiten in huis.
De kelder is een uitkomst voor opslag, een nadeel is dat deze niet rechtstreeks van buiten bereikbaar is. Dat zou ik een volgende keer toch eventueel anders doen.
Een volgende keer zullen we ook zeker minder groot bouwen. Eigenlijk begrijp ik niet goed waarom we in eerste instantie dachten dat de woning klein was :)
 

zilla

Actief Lid
Lid geworden
15 feb 2018
Berichten
104
Waarderingsscore
33
Punten
28
Hoe is het met de 'catio'? :) Ik vind dat een interessant design.
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
Hoe is het met de 'catio'? :) Ik vind dat een interessant design.
Heb ik dat gedeeld hier? Of op het bouwblog denk ik ?

5 jaar geleden zijn we hier naartoe verhuisd met 2 oude katten, toen al 14 en 15 jaar oud. De heren waren niet gewend aan vrij buiten lopen, dus we hebben een 'catio' gebouwd aan 1 van de 2 sets openslaande deuren. In feite dus een ren, waarin ze zelf een beetje buiten kunnen rondlopen en slapen. Vogeltjes kijken, dat soort dingen.

Zoals gebruikelijk bij mij was de constructie vrij simpel:
Een vlonder van douglas planken, op een stuk of 64 piketten uit hardhout. Op de vlonder een raamwerk van dubbele regels douglas, met daartussen chapenetten. Dan schuine liggers van douglas er op voor het dak, dat bestaat uit transparante kunststof golfplaatjes. Daarvan heb ik er vorige winter er paar moeten vervangen nadat een van de dennen z'n top verloren was, en ik zag vorige maand dat een specht het een leuk idee vond er gaatjes in te gaan pikken, dus van het voorjaar zal er er nog eens een paar vervangen :)

De vlonder en de ren zelf staan na 5 jaar eigenlijk nog altijd als nieuw. Hebben natuurlijk ook weinig te verduren.

Deze foto is van tijdens de constructie. Inmiddels is alles er omheen aangevuld, split verharding, gazonnetje, dat soort dingen. De kat op de foto, die zo te zien net bij de kapper geweest was, is er inmiddels niet meer. Z'n stiefbroer loopt met 19-en-een-half jaar nog dagelijks even z'n 'catio' op om te zien of de vogels en eekhoorns in z'n tuin zich goed gedragen. Hij zal natuurlijk ook niet het eeuwige leven hebben, dus het kan best zijn dat over een tijdje de 'catio' weg is. Dat is ook eenvoudig, alles staat eigenlijk los op de vlonder, dus het enige wat dan overblijft is de vlonder, en dat staat eigenlijk wel weer leuk. Dat breekt het beeld van de split verharding weer een beetje.

IMG_2148-2-1024x768.jpg
 

zilla

Actief Lid
Lid geworden
15 feb 2018
Berichten
104
Waarderingsscore
33
Punten
28
Ik had het inderdaad op de blog gezien :)
Bedankt voor de update. Wij zijn misschien iets gelijkaardigs van plan, maar nog niets beslist (we zitten nog maar in het begin van ruwbouw).
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan