Beschadigde draad 'repareren'?

• Tags elektriciteit elektriciteitswerken elektrische installatie schakelmateriaal
  • Lid geworden
    25 okt 2017
    Waarderingsscore
    10
    Punten
    18
    Dit is een kabel die leidt naar een stopcontact waar een plug-in thuisbatterij zal op aangesloten worden. Dus laden en ontladen aan 2500 watt maximaal, dit kan gedurende verschillende uren per dag continue natuurlijk.
    De kabel ligt vlak naast de elektriciteitskast. Ik wou het stopcontact vervangen met eentje die 16 ampère aankan, de oude kon maar 10 aan. Maar hiervoor moest ik de buitenmantel bijsnijden omdat het anders niet in de omkasting van het stopcontact paste.

Helaas een klein sneetje in de blauwe draad gemaakt, waardoor het koper een klein beetje blootligt. Kan ik dit gaan repareren zonder de kabel te vervangen? Als je de draad een beetje samenknijpt is er geen koper meer zichtbaar. Kan ik daar bv. gewoon een krimpkous over schuiven?

NSslOpKHJ4NbCtfy1PCXg1M5.jpg

Dan bent u al in overtreding want mag max 800W zijn bij plug-in thuisbatterij.

Het enigste wat verplicht is tot nu toe is dat je toestellen met een omvormervermogen hoger dan 800W moet aanmelden bij Fluvius. Voor de rest is er nog geen wet inzake die 800W limiet, dus niet in overtreding.
    Maar daar gaat het niet om...

Kun je het stopcontact niet iets verplaatsen, zodat de kabel ingekort kan worden?
    Is de kabel gemakkelijk te vervangen?
    Kun je met een opbouwdoos werken om de kabel te verlengen?
    Indien niet dan zou ik er een stukje krimpkous over doen.

Kun je het stopcontact niet iets verplaatsen, zodat de kabel ingekort kan worden?
    Stopcontact moet in die kleine ruimte komen, staat onder de meterkast en naast de zekeringskast.
    Kabel loopt eigenlijk rechtstreeks in de meterkast zelf langs vanonder.

Vervangen zou natuurlijk makkelijk kunnen aangezien het rechtstreeks naast de zekeringskast staat, maar ik heb nog nooit aan een elektriciteitskast gezeten dus ik weet niet hoe makkelijk of moeilijk dat is voor een leek.

Die krimpkous, mag dat dan in contact komen met koper die 2500 watt vervoert? Of mag ik daar niet gewoon een stukje goede elektrische tape over doen? In feite kan ik mezelf verzekeren dat dat sneetje met niets in contact kan komen, het zal toch zichtbaar zijn langs de buitenkant. Dus ik vraag mij af of ik gewoon niet wat tape erover kan doen in geval van een incidentele aanraking terwijl er stroom op zit (wat mij ook onwaarschijnlijk lijkt)

Afbeelding van WhatsApp op 2025-06-01 om 14.00.13_d07e6f5d.jpg

Bijlagen

• 1000025071.jpg
      1000025071.jpg
      128,6 KB · Weergaven: 8
    ik weet niet hoe makkelijk of moeilijk dat is voor een leek
    Hoofddiff afzetten voor de veiligheid, dubbelchecken dat stroom effectief af staat, kabel traceren naar de automaat waarop hij afgesloten is in de kast en dan loskoppelen en verwijderen. Afhankelijk van hoe proper of vol de kast is kan dat (niet) simpel zijn.

Krimpkous: gewoon even kijken wat de specs van het merk zeggen (dus best niet uit een set van 2€ op AliExpress). Ook de buitenmantel nog iets verder strippen (0,5cm of zo) zodat de krimpkous goed over de snee zit.
    Ideaal is natuurlijk om af te knoppen tot bij de snee en te herdoen...

Bekijk bijlage 110691
    ik weet niet hoe makkelijk of moeilijk dat is voor een leek
    Hoofddiff afzetten voor de veiligheid, dubbelchecken dat stroom effectief af staat, kabel traceren naar de automaat waarop hij afgesloten is in de kast en dan loskoppelen en verwijderen. Afhankelijk van hoe proper of vol de kast is kan dat (niet) simpel zijn.
    Die krimpkous lijkt mij nog te doen, kabel hertrekken ga ik niet aan beginnen.
    Kan ik gewoon niet een beetje van deze tape erover plakken? Tape zal zowiezo geen contact maken met het koper.

Kan ik gewoon niet een beetje van deze tape erover plakken? Tape zal zowiezo geen contact maken met het koper.
    Dat kan maar wij proberen hier de beste oplossing te geven ;)

Laat die tape maar.

Strip de kabel nog voor een centimeter of 2.
    Doe dit met een goede striptang. Anders heb je weer het zelfde voor.
    Haal een krimpkous geschikt voor 2500 watt.
    schuif de krimpkous met diameter 3 mm over 1 ader die beschadigt is .
    Maak warm
    Schuif een krimpkous over de volledige kabel en maak warm
    installeer kontact

Als je de buitenmantel verwijderd, enkel voorzichtig halverwege de manteldikte te proberen te snijden, vervolgens buig je de kabel in een scherpe hoek op die insnede en dan barst de snede vanzelf verder door. Op die manier heb ik 50 XVB's ontmantelt, allemaal schadeloos, werkt goed dus 🙂

Je hebt ook van die speciale ontmanteltangen, die zie je vaak in Youtube voorbeeld videos gebruikt worden. Het lijkt er op dat die gereedschappen op een of andere manier vanzelf stoppen met snijden voorbij de mantel. Heb ik zelf geen ervaring mee alleen. Als je het niet als beroep doet dan is zoiets niet echt nodig denk ik.

Voor je poging 2 doet op dit stuk kabel, wellicht even een paar keer oefenen op een los stuk meter kabel.

Het enigste wat verplicht is tot nu toe is dat je toestellen met een omvormervermogen hoger dan 800W moet aanmelden bij Fluvius. Voor de rest is er nog geen wet inzake die 800W limiet, dus niet in overtreding.
    Maar daar gaat het niet om...
    Zoals ik het begrijp
    Plug en play is max 800w (en dat is op een stopcontact). Moet je niet keuren en aanmelden, als je DM hebt en geen andere omvormers (samen boven 800w).
    Boven de 800w is het geen plug en play, maar dien je op een zekering aan te sluiten, altijd te keuren en aan te melden.

In jou geval, waarom zou je naar een stopcontact gaan ? Het is vlak bij de zekeringskast !

Kabel... je kan idd krimpkous gebruiken, sommigen laten het gewoon zo...maar is die kabel zo kort ? meestal is er meer dan enkele cm marge op de lengte om aan te sluiten.

De voorkeuroplossing is in dit geval om de kabel te vervangen. Vooral omdat het vlakbij de zekeringkast is, en daarom heel makkelijk te doen is en de kost verwaarloosbaar is.

Plan B is krimpkous van de juiste maat.

Tape zou ik niet aan beginnen...

Ik heb iets gelijkaardig als deze tool (ik denk de voorloper), echt wel véél handiger dan met een breekmes knoeien.

Voor de rest zou ik nooit een plug-in batterij van 2500W (11A) op een regulier stopcontact durven aansluiten. Sluit dat dan op z'n minst met een vaste verbinding aan ipv een stopcontact. Je moet het stopcontact toch nog plaatsen... plaats dan ineens een aftakdoosje en maak de verbinding met bv Wago klemmen. Zelfs nog makkelijker dan een stopcontact.

Je hebt ook van die speciale ontmanteltangen, die zie je vaak in Youtube voorbeeld videos gebruikt worden. Het lijkt er op dat die gereedschappen op een of andere manier vanzelf stoppen met snijden voorbij de mantel. Heb ik zelf geen ervaring mee alleen. Als je het niet als beroep doet dan is zoiets niet echt nodig denk ik.
    Een Jokari, gebruikte wij altijd op het werk. Die moet je wel zelf instellen om de juiste diepte te bereiken.

De voorkeuroplossing is in dit geval om de kabel te vervangen. Vooral omdat het vlakbij de zekeringkast is, en daarom heel makkelijk te doen is en de kost verwaarloosbaar is.

Plan B is krimpkous van de juiste maat.

Tape zou ik niet aan beginnen...

Ik heb iets gelijkaardig als deze tool (ik denk de voorloper), echt wel véél handiger dan met een breekmes knoeien.

Voor de rest zou ik nooit een plug-in batterij van 2500W (11A) op een regulier stopcontact durven aansluiten. Sluit dat dan op z'n minst met een vaste verbinding aan ipv een stopcontact. Je moet het stopcontact toch nog plaatsen... plaats dan ineens een aftakdoosje en maak de verbinding met bv Wago klemmen. Zelfs nog makkelijker dan een stopcontact.

Waarom niet? Dat stopcontact kan tot 16A aan. Mensen sluiten ook hun elektrische verwarminkjes aan op een gewoon stopcontact. Eventueel kan ik ook nog een 20A stopcontact installeren als dat niet genoeg is. En als het doorbrandt is het ingesloten in dat kaske want dat is niet brandbaar.

Om dat rechtstreeks met de zekeringkast te gaan verbinden... Lijkt mij moeilijk voor een leek. Dat moet je die stekker van de batterij ook al gaan afknippen/aanpassen. Foefelen in die zekeringskast durf ik niet direct als leek, of ik moet mij eerst een maand inlezen (en heb daar geen tijd voor). Ik heb teveel schrik voor brand.

daarom niet:
    Ik heb teveel schrik voor brand.

Dat stopcontact kan tot 16A aan.
    Kan je eens opgeven welk stopcontact exact? En welke plug-in batterij?
    Een regulier huishoudelijk stopcontact is niet geschikt voor volcontinu 16A. Een CEE stopcontact is een ander verhaal....
    Mensen sluiten ook hun elektrische verwarminkjes aan op een gewoon stopcontact.
    Ja en die gaan meestal niet urenlang continu vermogen trekken.
    Eventueel kan ik ook nog een 20A stopcontact installeren als dat niet genoeg is.
    Welk type exact?
    Om dat rechtstreeks met de zekeringkast te gaan verbinden... Lijkt mij moeilijk voor een leek.
    Niemand zegt dat je dat rechtstreeks in de zekeringkast moet aansluiten (hoewel dat dat wel de beste en veiligste optie is). Je kan toch gewoon op de huidige kabel (na de krimpkous) een aftakdoosje zetten met wago's erin ipv een stopcontact plaatsen. Dat is m.i. zelfs makkelijker dan een stopcontact.
    Dat moet je die stekker van de batterij ook al gaan afknippen/aanpassen.
    Of je kiest een gewone batterij ipv een plug-in variant?

daarom niet:
    Ik heb teveel schrik voor brand.

Dat stopcontact kan tot 16A aan.
    Kan je eens opgeven welk stopcontact exact? En welke plug-in batterij?
    Een regulier huishoudelijk stopcontact is niet geschikt voor volcontinu 16A. Een CEE stopcontact is een ander verhaal....
    Mensen sluiten ook hun elektrische verwarminkjes aan op een gewoon stopcontact.
    Ja en die gaan meestal niet urenlang continu vermogen trekken.
    Eventueel kan ik ook nog een 20A stopcontact installeren als dat niet genoeg is.
    Welk type exact?
    Om dat rechtstreeks met de zekeringkast te gaan verbinden... Lijkt mij moeilijk voor een leek.
    Niemand zegt dat je dat rechtstreeks in de zekeringkast moet aansluiten (hoewel dat dat wel de beste en veiligste optie is). Je kan toch gewoon op de huidige kabel (na de krimpkous) een aftakdoosje zetten met wago's erin ipv een stopcontact plaatsen. Dat is m.i. zelfs makkelijker dan een stopcontact.
    Dat moet je die stekker van de batterij ook al gaan afknippen/aanpassen.
    Of je kiest een gewone batterij ipv een plug-in variant?
    Deze heb ik nu geinstalleerd: https://www.hubo.be/nl/p/niko-opbouwstopcontact-met-penaarde-original-white/247573/
    Batterij is een Marstek venus-e 5.12 kwh.

In feite is het niet volcontinue 2500W, als hij vol is is hij vol inzake opladen. Dat kan snel gaan ,s ochtends binnen het uur of in horten en stoten doorheen de dag aan verschillende wattages. Daarna geeft hij enkel wanneer nodig die energie vrij. In principe is het enkel om de avond en nacht door te komen, dus de zwaarste verbruikers daar zijn een oven of een air fryer die mss een uur in totaal aan staan.

Niko hydro is bv. een 20A stopcontact? https://www.niko.eu/nl-be/artikel/700-37748

Ik begrijp niet wat je bedoel met die aftakdoos met wago's. Kan je soms een foto posten? Op wago's past er toch geen stekker van een apparaat? Als ik de stekker van die batterij moet gaan aanpassen ben ik ook weer clandestien bezig...

Ten laatste, gewone batterij is niet terug te verdienen binnen zijn levensduur. Kost veel te veel tegenover een plug in variant. Het is en blijft een investering.

Nog een vraagje, mag je zo'n CEE stopcontact binnenshuis plaatsen?

Laatst bewerkt:
    Dit is een aftakdoos:

Je zou dan inderdaad je stekker verwijderen en de kabels daarin samenbrengen. Kan me voorstellen dat de fabrikant daar lastig over doet, al zou dat geen reden mogen zijn om garantie te weigeren vziw.

Dit is een aftakdoos:

Je zou dan inderdaad je stekker verwijderen en de kabels daarin samenbrengen. Kan me voorstellen dat de fabrikant daar lastig over doet, al zou dat geen reden mogen zijn om garantie te weigeren vziw.
    Liever niet... Dat apparaat is ontworpen om met een stekker te werken dus daar ga ik niet van afwijken.
    Misschien een nog beter stopcontact plaatsen dan wat ik nu heb? Voor een CEE stopcontact moet je helaas ook de stekker gaan aanpassen.

Edit: als je dat gaat doen, moet je hem ook laten keuren want het wordt een vaste installatie...

Laatst bewerkt:
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan