Beroep tegen kapvergunning

Lid geworden
25 mei 2009
Waarderingsscore
7
Punten
3
Dag leden,

We zitten in de volgende situatie.

Deze week is onze bouwvergunning en bijhorende kapvergunning goedgekeurd.

Gezien we al wat ouder zijn, bouwen we alles gelijkvloers. Wat wil zeggen dat we het maximum van onze bouwoppervlakte gaan benutten. Wat resulteert dat we achteraan slechts 10 meter tuindiepte overhouden. De tuin is ook 100% gericht naar het noorden.

Op onze bouwgrond staan ongeveer 14 inlandse eiken. Gezien bovenstaande situatie (beperkte tuin en 100% noord gericht) hadden we gevraagd aan de gemeente om alle bomen te mogen kappen. Als ik goed ben ingelicht stelt de algemene regel dat alles binnen 15 meter van de woning gekapt mag worden. We betalen ook een forse ontbossingspremie.

De gemeente heeft echter strengere regels voor waardevolle bomen, en hanteert de regel van 7 meter. Dus dat wil zeggen dat van de 14 bomen, er 7 moeten blijven staan. De bomen in kwestie staan dus ook allemaal heel dicht op de perceelgrens in de achtertuin. Dus dat wil zeggen dat onze tuindiepte nog verder beperkt wordt met enkele meters. We vrezen ook een negatieve impact op de reeds beperkte lichtinval aan de noordkant (misschien onterecht, maar dat weten we nu nog niet).

We zijn nu aan het twijfelen wat we best doen. Ik zie volgende mogelijkheden.

1. We gaan in beroep tegen de kapvergunning. Echter we vrezen hier in een lange procedure terecht te komen met de nodige vertraging en een onzekere uitkomst.

2. We bouwen nu gewoon met deze vergunning, en achteraf proberen we een bijkomende vergunning te bekomen voor het kappen van enkele bijkomende bomen. Voor ons moeten ze zeker niet allemaal weg.
We zien zeker de meerwaarde van deze bomen.

Zijn er mensen met ervaring in deze materie en ons wat waardevol advies kunnen geven ?
Wat zijn de slaagkansen van een beroepsprocedure?
Welke argumentatie kan ik gebruiken om (later) bijkomende bomen te laten kappen. De bomen zijn allemaal gezond dus dat argument kan ik al niet gebruiken.

Dank bij voorbaat.

Bomen geven nochtans een echt tuingevoel. Zeker in de zomer. Wij hebben een notelaar, plantaan ( of hoe je het ook schrijft) in onze tuin op 5 en 7 meter van het huis en een mooie rode beuk bij de buren op 6 meter. Geeft geen last, is mooi en geen werk mee. Hadden het zomereiken geweest zou het nog mooier vinden. Laten staan 👍

Eerst en vooral , als je een stuk grond met bomen koopt dan weet je toch dat je daar rekening mee moet houden?
Inlandse eik is een typische boom voor deze contreien en zullen ze niet gemakkelijk kaptoelating voor geven, zeker niet als deze nog vitaal en gezond zijn.
Het rooien van bomen bij een nieuwbouw binnen een zone van 15 meter is GEEN VERWORVEN RECHT !!
Het KAN toegestaan worden. Jouw gemeente hanteert hier een strengere uitvoering voor.

Als je in beroep wil gaan tot deze beslissing ?
Succes, maar ik vrees ervoor.
Zeker als je zou argumenteren dat je geen licht ga hebben door deze bomen. Ze staan noordelijk van je woning. Dus direct zonlicht speelt geen rol.
Ze staan tegen of op de perceelgrens ? Speelt ook geen rol , al zeker niet omdat deze bomen ouder zijn dan 30 jaar en een stamomtrek hebben van meer dan 1 meter op 1 meter hoogte ten opzichte vna het maaiveld ( of wortelhals )
Ze beperken de tuindiepte ? Dat is eentje die ik in mijn 35 jaar nog nooit heb gehoord. Maar je vergeet dat bomen hun kronen op cc 2.50/3.00 meter hoogte pas beginnen. Dus het diepte zicht van de tuin wordt gevrijwaard. De takkrans zal bij bomen van 30 jaar en of ouder zich bevinden op cc 3 meter hoogte. Niets belet je om laaghangende takken op te sleunen.

Je zal je dan ook best laten bijstaan door een boomdeskundige en dan liefst een met een certificaat van European Tree Worker. Ze bekijken alle boomtechnische aspecten om te concluderen of de boom vitaal en levensvatbaar is of een gevaar voor de omgeving.

Achteraf een vergunning vragen na de bouwwerken ?
Gaat niets uithalen, want je bouwdossier is gekend bij de overheid . Dus ze gaan dat sowieso koppelen.

Ja ik heb ervaring in deze materie en schrijf hier veel over.
Je kunt ook dankbaar gebruik maken van deze bomen en ze optimaal gebruiken in het tuinontwerp /- aanleg.

Argumenten om ze toch te kappen ?
Euh, geen.
Je zegt het zelf , ze zijn gezond, ze staan er al langer dan 30 jaar en jij gaat bouwen.
Misschien had je architect je in deze materie beter moeten adviseren.

Mijn professioneel advies ?
Schakel eerst een boomverzorger in voor een boomtechnisch verslag en een waardbepaling van de bestaande bomen... dan weet je ook ineens de MINIMALE boete die je boven het hoofd hangt bij illegale kap. Oke jij gaat die kant niet uit, maar ik geef je op een briefje dat er sowieso iemand tegen je wel zal zeggen, maar kap die toch zo ! NIET doen, waarde voor 1 boom kan serieus oplopen. duurste waarde die ik heb berekend voor ... oke een beuk was 79.000€
Je zal ook boom beschermende maatregelen moeten treffen bij het bouwen van je woning. Je wil echt niet voor hebben dat bomen gaan afsterven omdat er enkele tonnen grond zijn gestockeerd op hun wortelzone.

Met dat verslag weet je waaraan en waaraf.
Schakel voor je begint te bouwen een tuinarchitect mee in. Hij kan een tuin ontwerpen waar die bomen 100% deel van gaan uitmaken.

Geen idee of het een mogelijke reden is om toch een kapvergunning te kunnen krijgen. Maar wanneer grote eiken omvallen kan de schade enorm zijn. Huizen, autos of zelfs mensen zouden er zomaar onder kunnen steken gezien de korte afstand van het huis. En met de klimaatcrisis valwinden en tornados van tegenwoordig weet je maar nooit waar die voorkomen.

Wanneer je zou compenseren met kleinere inheemse bomen. Dan blijft er natuurwaarde maar het grootste gevaar is vermeden bij omvallen. In Leest lagen deze zomer honderden gezonde eiken om bij valwind. Dus niets is 100% veilig zelfs niet de sterkste boom.
https://www.rtv.be/actualiteit-en-n...-familie-feryn-120-jaar-oude-bomen-gesneuveld

Nu misschien is mijn mening gekleurd. Omdat we hier op 3 januari dit jaar een tornado dwars door onze tuin kregen.
Half ons dennen bos lag omver. Waarvan de helft bij de buren gevallen was. Voor de resterende helft kregen we een kapvergunning op voorwaarde inheemse bomen te herplanten. Wij gaan Alnus Glutinosa planten. Omdat die kleiner blijven dan eiken.

Ruwweg het rode deel lag hier omver door de tornado.
1000005083.jpg

1000002340.jpg

Als de gemeente de 7-meterregel hanteert zit je mogelijks in parkgebied ( een bosrijk woongebied ) . Ga je geen speld tussen krijgen . Bezint eer ge begint, en al doende zijnde denk dan nog .
En als je dan toch aan het rooien gaat, vergeet de resterende bomen niet te beschermen tegen te fel zonlicht, hangt ook nog een prijskaartje aan .

Het argument dat grotere bomen gevaarlijker zijn omdat ze meer schade kunnen berokken !?
Aub kom daar niet mee af als verantwoording om alsnog een kapvergunning te krijgen.
Grotere bomen zijn in se niet gevaarlijker dat is weer zo'n kwakkel.
Mensen maken bomen gevaarlijk, niet de boom zelf.
Je mag er donder op zeggen dat grote bomen zich van nature perfect kunnen verankeren in deze aardkloot.

Het kan niet missen dat je denne omgaan, de rest van dat bos is gekapt met het gevolg dat de resterende bomen veel meer last hebben van wind.
Tevens stonden ze veel te dicht tegen elkaar ingeplant waardoor het wortelgestel zich niet kon zetten en te dicht geplante bomen zoeken nu eenmaal zeer snel het zonlicht op. Dus in plaats va de o zo noodzakelijke dikte groei heb je nu uitgetrokken lucifers houtjes gekregen.
Eerste ging om en de rest volgt dan natuurlijk.

Dat voorbeeld van leest? ik ken toevallig de boomverzorger die daar het beheersplan heeft opgesteld. 3 jaar voor de windhoos heeft de familie beslist om enkele afwateringsgrachten te liquideren met het gevolg dat het grondwater is gestegen. En waar grondwater zit, zitten geen wortels dus wortels waren al afgestorven.

Nogmaals , WIJ maken bomen gevaarlijk, bomen zijn niet gevaarlijk.

Dacht dat het mogelijk een goed argument was. En mogelijk het vragen waard. Maar blijkbaar dus niet. Ken er niets van is puur eigen gedacht.

Die bomen stonden hier inderdaad vrij dicht op elkaar. Is 35 jaar geleden aangelegd door tuinman. Vermoedelijk zo dicht op elkaar gezet omdat er dan extra verkocht konden worden ofzo. Stonden ook veel te dicht op de erfscheiding en hingen tot 5 meter over de scheiding.

Zijn in de laatste vijf jaar voordien stuk of 5 dennen omgewaaid en dan telkens opgekuist. Er waren zeker wat fouten aan. Nu zal alles verder van de scheiding gezet worden. En volgens de regels van de verplichte herplant.

Ook is hier in 2020 nieuwe riolering in de straat gelegd. Zijn geen open grachten omdat die al toe waren voordien. En een bewoner van 3 huizen verder had toen een klacht ingediend. Omdat zen kelder sindsdien nat was geworden. Mogelijk heeft dat er ook iets mee te maken net als in leest met die gedichte grachten. Heb al gelezen dat oude riolering lekt en zo draineert. En mogelijk is het grondwater hier zo ook beetje gestegen.

Heb gezien dat in de gaten van de omgewaaide bomen al vaak water stond. Zelfs in de zomer soms. Zit hier een leemlaag waarschijnlijk te nat voor dennen. De Alnus Glutinosa gaat het waarschijnlijk veel beter doen in deze omstandigheden.

Gezien we al wat ouder zijn, bouwen we alles gelijkvloers. Wat wil zeggen dat we het maximum van onze bouwoppervlakte gaan benutten. Wat resulteert dat we achteraan slechts 10 meter tuindiepte overhouden. De tuin is ook 100% gericht naar het noorden.
Bouw in 2 lagen, voorzie meteen een traplift, brede doorgangen voor eventueel rolstoel?
Dan is die bouwoppervlakte kleiner, en ben je toch perfect mobiel tot je 100 jaar bent.
Het gaat goedkoper zijn dan alles op gelijkvloers bouwen.

Bedankt voor de reacties allemaal.

Het was zeker niet onze bedoeling om bomen te gaan kappen zonder vergunning. Ik weet dat de boetes zeer hoog zijn en dat risico gaan we zeker niet nemen. Daarom dat ik het topic hier geopend had.

We hebben de bouwgrond niet gekocht, maar deze is reeds lang in ons familie bezit. Dus ja, we wisten dat er bomen op stonden, en we wisten dat de gemeente streng was. De bomen zijn indertijd zelf aangeplant geweest om de "grond proper te houden". Vroeger waren de regels anders. En als we toen wisten wat we nu weten, dan hadden we indertijd misschien anders gehandeld.

De grond verkopen en elders kopen gaan we niet doen. De grond is voor ons perfect gelegen ... op wandelafstand van mijn bejaarde ouders, op wandelafstand van het centrum en de winkels, openbaar vervoer goed bereikbaar, rustige en groene omgeving .... dat gaan we niet snel elders vinden.

En daarnaast hebben we reeds de bouwvergunning .... dus er is een plan opgemaakt .. en daar heeft de architect al veel tijd en geld ingestoken ... dat gaan we nu niet gewoon in de vuilbak gooien natuurlijk. Daarnaast is het ook zo dat je de kapvergunning ook enkel met de bouwvergunning kan aanvragen ... dus je weet op voorhand niet wat de gemeente gaat beslissen.

Soit .... het is wat het is .... we gaan voorlopig van start met onze bouwplannen. En dan zullen we later wel eens met een bomenexpert kijken wat we best doen. Misschien valt er met de nodige vormsnoei iets moois van te maken en zitten we over enkele jaren op ons terras onder de bomen te genieten van een mooie zomer :)

Wees blij dat je in de schaduw kan zitten in de zomer en wees blij met de oriëntatie op het noorden, dit geeft immers zeer aangenaam "licht".

Er valt geen direct zonlicht binnen (en je hebt dus minder kans op oververhitting) maar qua lichtinval zal je, afhankelijk van je raamoppervlakte, niet moeten vrezen.

Bekijk samen met een tuinarchitect waar je eventueel nog een extra terras kan aanleggen aan de zij- of voorkant van de woning om in de lente en herfst in de zon te kunnen zitten wanneer de zon lager staat. In de zomer zal de zon sowieso wel boven je huis uitkomen en toch nog stralen op je terras/tuin achteraan.

Denk dus niet in problemen maar in oplossingen en je zal nog blij zijn met je noordoriëntatie en je extra bomen!

En maak ons daarna ook blij en koppel hier even terug 😀

Op onze bouwgrond staan ongeveer 14 inlandse eiken. Gezien bovenstaande situatie (beperkte tuin en 100% noord gericht) hadden we gevraagd aan de gemeente om alle bomen te mogen kappen. Als ik goed ben ingelicht stelt de algemene regel dat alles binnen 15 meter van de woning gekapt mag worden. We betalen ook een forse ontbossingspremie.
1000 euro ongeveer? Dat zal toch eerder beperkt zijn vergeleken met de prijs van de nieuwbouw. De waarde van dat eikenhout is volgens mij een veelvoud van die ontbossingspremie.
Aangezien je een ontbossingspremie betaalt ga ik er van uit dat die bomen als een bos worden beschouwd. In dat geval geldt de 15-meter regel niet en zul je altijd een kapvergunning nodig hebben.

2. We bouwen nu gewoon met deze vergunning, en achteraf proberen we een bijkomende vergunning te bekomen voor het kappen van enkele bijkomende bomen. Voor ons moeten ze zeker niet allemaal weg.
We zien zeker de meerwaarde van deze bomen.

Zijn er mensen met ervaring in deze materie en ons wat waardevol advies kunnen geven ?
Wat zijn de slaagkansen van een beroepsprocedure?
Welke argumentatie kan ik gebruiken om (later) bijkomende bomen te laten kappen. De bomen zijn allemaal gezond dus dat argument kan ik al niet gebruiken.
Ik raad je aan om af en toe naar het omgevingsloket te gaan en de vergunningen in je buurt te bekijken en te bewaren.
Ik doe dit al een jaar en weet intussen al goed wat er vergund wordt en onder welke voorwaarden.

Zo was er in mijn buurt iemand met een gelijkaardige situatie als de jouwe. Die wilde ook alle bomen (zes) kappen voor een nieuwbouw. Voor vier ervan kreeg hij een vergunning maar die bomen moesten wel gecompenseerd worden via heraanplanting op het perceel. Van de andere twee had hij er toch een gekapt. Die moest dan ook gecompenseerd worden en wellicht heeft hij daar een boete voor gekregen.

Een kapvergunning wordt in mijn gemeente enkel toegestaan als de boom ziek is, de boom moet wijken voor nieuwbouw en vermoedelijk bij een gerechtelijke uitspraak. Maar sowieso moet elke gekapte boom gecompenseerd worden via heraanplanting.

1000 euro ongeveer? Dat zal toch eerder beperkt zijn vergeleken met de prijs van de nieuwbouw. De waarde van dat eikenhout is volgens mij een veelvoud van die ontbossingspremie.
1000€ , als het per boom is vind ik dat niet meevallen . Reken daar nog de kost van het rooien bij , wortels uitfrezen... . Trouwens waar staat dat van die 1000€ ?
Aannemer zal het leuk vinden dat de bouwgrond al aangeroerd is voor het uitvoeren van de grondwerken .

Bouw in 2 lagen, voorzie meteen een traplift, brede doorgangen voor eventueel rolstoel?
Dan is die bouwoppervlakte kleiner, en ben je toch perfect mobiel tot je 100 jaar bent.
Het gaat goedkoper zijn dan alles op gelijkvloers bouwen.
think out of the box... En dat hierboven vind ik een goed idee, alleen zou ik afstappen vd traplift, maar direct naar een lift gaan. Bouw in 2 lagen, op die manier ga je een pak minder diep moeten en gaan die bomen meer tot zijn recht komen. (som van trap + traplift zal even duur zijn als een lift denk ik...)
Het bouwen in meerdere lagen is zowieso goedkoper dan 1 bouwlaag, gaat makkelijker verkopen op lange termijn wegens toch iets grotere tuin... dus ik zou toch nog eens nadenken... waarmee ik niet wil pushen naar het aanpassen van het ontwerp, maar wat zou ik blij zijn mochten er hier volwassen grote bomen op mijn perceel staan (en al zeker mochten het eiken of beuken zijn...)

1000€ , als het per boom is vind ik dat niet meevallen . Reken daar nog de kost van het rooien bij , wortels uitfrezen... . Trouwens waar staat dat van die 1000€ ?
Aannemer zal het leuk vinden dat de bouwgrond al aangeroerd is voor het uitvoeren van de grondwerken .
Die prijzen staan gewoon online. Tussen 5,60 en 16,80 euro per m2.
In een verkaveling in mijn omgeving moet een bouwbedrijf amper 13000 euro betalen voor 4600m2. Ze moeten ook wel het bos compenseren. Hiervoor hebben ze 80 km verder in the middle of nowhere tussen akkers een stukje grond voorzien om een hoop twijgjes in de grond te steken.

Bij illegale kap zijn de boetes wel fors, dan moet de werkelijke waarde van de bomen worden betaald en dat loopt meteen op tot vele duizenden euro's zoals lukanar al aangaf.

Maar voor legale kap is de compensatie veel te laag en zal voor de gemiddelde bouwheer geen reden zijn om bomen te laten staan.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan