• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Beroep buren bouwvergunning

Lid geworden
5 feb 2007
Berichten
19
Waarderingsscore
1
Punten
1
Onze buren hebben beroep aangetekend tegen onze bouwvergunning.  Ze hadden reeds bezwaar ingediend op gemeentelijk niveau waar hun bezwaar geweigerd werd omdat alle verkavelingsvoorschriften worden nageleefd.  Nu zijn ze dus nog een stap verder gegaan en hebben een advocaat ingeschakeld en een bezwaarschrift opgesteld gericht aan de provincie.  De argumenten zijn hetzelfde als hun eerste bezwaar.  Hoe zien onze kansen eruit?
 

HandyKay

Actief Lid
Lid geworden
12 feb 2016
Berichten
795
Waarderingsscore
42
Punten
28
Sofie76 zei:
Bedankt voor de raad iedereen!

Ondertussen blijven we ons gedragen , in de mate van het mogelijke dan toch.  Gisteren spuugde de buurman opzettelijk naar mijn man en mijn man heeft een heel kort lontje maar hij heeft zich toch ingehouden dus we proberen!

Een advocaat is reeds aangesproken met de opdracht om er alles aan te doen om te winnen vermits we de buren een overwinning niet gunnen, zeker niet na jarenlange pesterijen waar wij telkens alles geslikt hebben.

Hopelijk is het een kweste van wie laatst lacht! Duimen maar!

Plaats een camera aan uw woning en deel die beelden met een privegroep. Niet voor geweldpleging in de gang te zetten maar om eens een briefje te sturen naar de man dat we weten wat hij doet. Als burgers mogen wij andere burgers beleefd aanmanen te stoppen met pestgedrag. Ik raad dat mensen ook aan.  Maar wie weet gebeurt dit al en zou ik andere daarvan willen overtuigen. Een misdadiger hoort niet gerust te slapen. 

Bonne dat is een opinie. 
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Spuwen naar u man? in deze tijden? Bij mij had die direct de politie op zijn dak.

Aan TS hun verhaal te zien is enige kans op vrede al lang gezonken. En als die kans er niet is, moet je wel op je strepen staan. En assertief zijn.  Niet dom en aggresief maar wel assertief.  

Daarom dat ik al zei om te (laten) controleren of hun woning wel volgens alle voorschriften gebouwd is.  Het kan je maar wat kennis en leverage geven.

 
 

HandyKay

Actief Lid
Lid geworden
12 feb 2016
Berichten
795
Waarderingsscore
42
Punten
28
Caroto zei:
Spuwen naar u man? in deze tijden? Bij mij had die direct de politie op zijn dak.

Aan TS hun verhaal te zien is enige kans op vrede al lang gezonken. En als die kans er niet is, moet je wel op je strepen staan. En assertief zijn.  Niet dom en aggresief maar wel assertief.  

Daarom dat ik al zei om te (laten) controleren of hun woning wel volgens alle voorschriften gebouwd is.  Het kan je maar wat kennis en leverage geven.

 

Of dreigen dat als ze je nog in de voet treden dat je heel hun situatie eens gaat laten bekijken en ze in de toekomst ook niet moeten denken aan iets verkeerds te doen van bouwovertredingen of iets anders. 

Als ze zelf tegen de lamp zouden lopen of het gevaar van dan kan het ineens mss wel stoppen. Beleefd zeggen volgende keer dat je ziet. We hebben nog eens gedacht over jullie handelingen tegenover ons... we gaan eens werk maken van wat jullie allemaal aan het uitspoken zijn van overtredingen. Jullie horen er nog van en wegstappen. 

Een tip als ze je uitmaken op straat of iets toeroepen... negeren en wegstappen dan staan ze daar met mond vol tanden. Die types kicken op de reactie van degene die ze aanvallen.
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
Opletten met camera's hangen, indien niet correct aangegeven en geplaatst kunnen ze ook nog eens de politie en wie weet wie nog allemaal op uw dak sturen voor schending van de privacy.

Bij de vrederechter een contactverbod aanvragen lijkt mij eerder een optie, maar daar moet je dan de tijd in willen steken natuurlijk, en zoals hierboven gezegd: die mensen kicken daar misschien op om daar ook nog eens van wal te kunnen steken over hoe vreselijk jullie wel zijn (in hun ogen). 't Is zoals met internettrollen: straal negeren is het beste.
 

HandyKay

Actief Lid
Lid geworden
12 feb 2016
Berichten
795
Waarderingsscore
42
Punten
28
Stefaan Van Slycken zei:
Opletten met camera's hangen, indien niet correct aangegeven en geplaatst kunnen ze ook nog eens de politie en wie weet wie nog allemaal op uw dak sturen voor schending van de privacy.

 

Ah moet je altijd symboliseren dat je je domein beschermt met cameras? Goed om te weten.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Als het om de buren ongemakkelijk te maken is: je mag ook die bordjes zetten zonder dat er (echte) camera's hangen... 
secret.gif
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Ik zou die bouwplannen eerst willen zien .

Want die buur kan inderdaad een zuurpruim zijn, die van een mug een olifantentroep maakt maar wie zegt dat ?

Ik herinner me hier een topic uit een ver verleden waar de conclusie was dat eigenlijk de topicstarter serieus wat boter op zijn hoofd had. Iedereen ging mee in zen verhaal dat de aannemer een bedrieger,  amateur, geldafzetter en wat nog allemaal was, tot de aannemer in kwestie hier zijnkant van het  verhaal vertelde.

We kunnen natuurlijk moeilijk aan Sofie 76 vragen om zijn buur hier ook te laten reageren, Maar dat neemt niet weg dat wij niet objectiever naar dit probleem kunnen en zouden moeten zien. 

Zoals reeds gezegd, aan het feit dat de buurbouwovertredingen eventueel zou hebben, wil dit niet zeggen dat sofie een vrijgeleide heeft om ook bouwovertredingen uit te voeren ( en de rechtbank lacht niet met dat kinderachtig gedrag van jamaar de buurman heeft dat en dat)  

Camara's plaatsen, gericht op EIGEN privegrond mag altijd mits een melding. Naar openbaar domein of andere privegronden verboden of onderhevig aan strengere regels. En dan is nog de vraag of die beelden voor de rechtbank worden weerhouden.

Spuwen van de buur . Volledig misplaats met of zonder coronavirus maar denk dat TS hier zelf voor moet beslissen welke stappen hiervoor moet genomen worden.

Maar nogmaals : Laat die plannen hier zien en lijst even op wat de bezwaren ( letterlijk over te nemen) zijn van de buur. We blijven anders in cirkels draaien en alleen steekhoudende en elementen gebaseerd op feiten kunnen nu de topicstarter helpen in zijn argumentatie. 

 

 
 
Lid geworden
5 feb 2007
Berichten
19
Waarderingsscore
1
Punten
1
Ik snap je reactie Lukanar maar ik kan je verzekeren dat er niet van de verkavelingsvoorschriften is afgeweken. Omdat we wisten dat de buren moeilijk gingen doen hebben we dit uitdrukkelijk vermeld naar de architect toe. Het volgen van de voorschriften wordt ook bevestigd in de goedkeuring van de gemeente.  We moesten wel het tuinhuis afbreken (nog gezet door de vorige eigenaar) vermits dit op de perceelgrens met de lastige buren staat en deze blijkbaar niet vergund was.  Volgens de buren hebben zij toen de toestemming gegeven om dit te zetten.  Ondertussen is het tuinhuis reeds afgebroken met enkel het behoud van de achterwand dat nog even blijft dienen als schutting. 
Als je de plannen ed echt wil zien, wil ik ze gerust doorsturen per pb...
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
lukanar zei:
Maar nogmaals : Laat die plannen hier zien en lijst even op wat de bezwaren ( letterlijk over te nemen) zijn van de buur. We blijven anders in cirkels draaien en alleen steekhoudende en elementen gebaseerd op feiten kunnen nu de topicstarter helpen in zijn argumentatie. 

In deze fase van het dossier haalt dat weinig uit... wacht even het verslag af van de POA, dat gaat de basis vormen voor de beslissing van de Deputatie.

Maar eerst moet er nog een bericht komen vanuit de Deputatie dat het beroep "ontvankelijk" werd verklaard.

Wil je een uitspraak doen over de plannen dat moet je ook de verkavelingsvoorschriften kennen, eventuele gemeentelijke verordeningen, bestaande bebouwing in de straat (foto's), de architecturale nota, etc..
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.183
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Gewoon door gaan. 

Als je niet afwijkt van de voorschriften, dan kunnen ze niks. 

Maken ze er een zaak van, dien dan een tegenklacht in voor "tergend en roekeloos geding". 

Voor dat spuwen zou ik vandaag nog de politie bellen. Die lachen daar niet mee. 

Als de buur het nog eens doet, raap die spuw op, en dien klacht in. Zijn DNA kan daarin opgespoord worden, en daar zou je behoorlijke boetes en schadevergoeding voor kunnen eisen. 

Maar... tussen jou en die buren komt het nooit goed, ik zeg niet dat je er iets aan kan doen, maar het zal nooit gezellig worden. Over elke afsluiting, boom etc zal je discussie krijgen. 

Camera's hangen is geen slecht idee. Je tuin mag je zeker filmen, en ik zou me ook verwachten aan pesterijen. 

 
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Tommie1 zei:
Gewoon door gaan. 

Je kan in deze fase niet "gewoon doorgaan"... dat kan pas als de Deputatie een vergunning heeft afgeleverd en de buurman daarop in beroep gaat bij de RvVb, dat beroep werkt niet opschortend... een beroep bij de Deputaite is wel opschortend.
 
Lid geworden
5 feb 2007
Berichten
19
Waarderingsscore
1
Punten
1
knessel zei:
Lees de arresten van de Raad voor Vergunningsbetwisting er maar eens op na.  Ook al voldoet de aanvraag perfect aan de verkavelingsvoorschriften, dan nog is dit verre van garantie dat je de vergunning verleend krijgt als er een buur roet in het eten komt gooien.  De RVVB zal geen uitspraak doen aan de aftoetsing aan de voorwaarden, maar wel over bvb de motivatie in het vergunningenbesluit zelf.   Of over zaken die mogelijk ontbreken in de aanvraag of in de vergunning.  En dat kan gaan over duizenden puntjes die de tegenpartij zal opwerpen, in de hoop dat er ééntje weerhouden blijft en de vergunning alsnog keldert.

De ligging in bvb woongebied geeft u evenzeer het "recht" om een woning te bouwen, alhoeel dit zelfs kan zonder verkavelingsvergunning.  Maar dat biedt helemaal geen garantie op vergunning als een tegenpartij met een beslagen raadsman aan de slag gaat.

In elke verkavelingsvergunning, met de bijhorende verkavelingsvoorschriften 'ontbreken'  elementen en details.  Een goede advocaat weet welke, en kan hiervan misbruik maken om de vergunning alsnog gekelderd te krijgen; is het niet in beroep bij de provincie dan wel bij de RVVB.  Ook heel wat provinciaal stedenbouwkundige ambtenaren hebben hiervan een boontje weg, en komen soms met de meest vergezochte legaliteistbelemmeringen, of met "de goede ruimtelijke ordening" en "de draagkracht van de omgeving".

Stedenbouwwetgeving is precies erg flou, en geeft de vergunningsverlener een grote interpretatie- en appreciatiebevoegdheid.  Iemand met slechte bedoelingen heeft hierin een prachtig cadeau.  Ik wil niet de negatieveling uithangen, maar wel verwittigen wat de TS mogelijk te wachten staat.  


ik vrees dat het deze kant opgaat...

Na een voorwaardelijk gunstig advies van de POA werd gisteren de hoorzitting gehouden.  Ook al wordt de vergunning verleend door de POA kregen we gisteren de indruk dat ze in dit geval burgerrechterlijke stappen gaan nemen.  Het was inderdaad een advocaat op zoek naar gaten om die dan naar zijn interpretatie te vullen.  
Ondertussen is de relatie met de buren nog verzuurder geworden natuurlijk.  Met regelmatig geloer vanuit hun bovenraam in onze tuin voelen we ons niet meer op ons gemak.  Er zijn uitspraken gebeurd naar de kinderen van de andere buren toe die me doen twijfelen aan de veiligheid van mijn eigen kinderen.  Soms denk ik dat het beter is om gewoon te verhuizen maar waarom toegeven aan zulke mensen? 
 

m1chaelm

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
24 aug 2010
Berichten
2.377
Waarderingsscore
257
Punten
83
Heeft niks met toegeven te maken of niet. Wil jij je de komende tientallen jaren ongemakkelijk voelen om nu niet te moeten toegeven aan de buren? Probeer er alles aan te doen om de bouw te kunnen laten starten, maar beslis op tijd hoe je verder wil in de toekomst als dit niet 'snel' lukt. 
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
HandyKay zei:
Stefaan Van Slycken zei:
Opletten met camera's hangen, indien niet correct aangegeven en geplaatst kunnen ze ook nog eens de politie en wie weet wie nog allemaal op uw dak sturen voor schending van de privacy.

 

Ah moet je altijd symboliseren dat je je domein beschermt met cameras? Goed om te weten.

Aanduiden met de gestandaardiseerde symbolen, melden bij ministerie BiZa, en zorgen dat straat of andermans domein niet gefilmd wordt. De oprit van je buur filmen is dus niet toegestaan. Terecht trouwens.

Daar wordt veel tegen gezondigd maar dit soort mensen zie ik onmiddellijk een advocaat inschakelen als ze een camera zien verschijnen.
 

Block60

Actief Lid
Lid geworden
22 okt 2018
Berichten
101
Waarderingsscore
28
Punten
28
Je kan in afwachting van de beslissing ook altijd  een paar ezels, pauwen, ... op het perceel zetten, of er in het weekend op een vroeg of laat uurtje een lading hout gaan verzagen, gaan bosmaaien, ...
(binnen de regels van de gemeente natuurlijk)

Kortom je eigendomsrecht toepassen, (of wat er van overblijft door al die wetten,  vergunningen, beroepen, EPB-verplichtingen, ... )

"Het recht om op de meest volstrekte wijze van een zaak het genot te hebben en daarover te beschikken, mits men er geen gebruik van maakt dat strijdig is met de wetten of met de verordeningen."
 
 
Lid geworden
8 mrt 2017
Berichten
182
Waarderingsscore
4
Punten
0
een wildcamera hangen kan wonderen doen, heb het hier zelf ondervonden.
Nooit nieuwe batterijen in gestoken, maar het idee dat ne mens gefilmt word is precies zeer gunstig voor dat soort gedrag..

 

Ga hier mijn verhaal niet uit de doeken doen, maar laat me zeggen dat ik het nu een sport vind om die mensen terug te kloten waar mogelijk 
diablo.gif
 
Lid geworden
5 feb 2007
Berichten
19
Waarderingsscore
1
Punten
1
Ondertussen is de beslissing van de deputatie binnen en die gaan akkoord met het besluit van de gemeente: bouwvergunning wordt verleend volgens de ingediende plannen.  Super goed nieuws dus! Maar nu beginnen de pesterijen: de buurman is beginnen graven op zijn gedeelte van de perceelgrens waardoor onze schutting (hij heeft zijn draad onlangs verwijderd) begint te verzakken.  Ik vrees dat dit maar een begin is....
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.144
Waarderingsscore
6.698
Punten
113
Niet in laten meeslepen.  Spreek eventueel de wijkagent aan.  Schade doorgeven aan verzekering. 
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.183
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Inderdaad, een goed contact met de wijkagent kan helpen. 

Als die man dan eens rustig naar de buur stapt en hem wijst op wat hij riskeert, dan komt de buur misschien tot inkeer. 

Maar een camera zou ik toch wel sterk overwegen. De vraag is of die dan niet vernield wordt, of gewoon gaat verdwijnen. 

Gewoon er boven blijven staan, en enkel klacht indienen indien hij over de schreef gaat. Bewijzen verzamelen, en als het dossier dik genoeg is, schadeclaim indienen via vrederechter. 

Mondelinge bedreigingen zou ik proberen op te nemen, dat werkt nogal goed en de politie kan daar ook niet mee lachen. 

 
 

Hoop

Lid
Lid geworden
5 sep 2017
Berichten
61
Waarderingsscore
33
Punten
18
Wij zitten aan bouwvergunning nummer 4 voor hetzelfde huis. Het Hof van Cassatie heeft ondertussen de buur veroordeeld tot het betalen van een rechtsplegingsvergoeding en het huis moet niet worden afgebroken. Momenteel loopt er een vraag van de buur zijn advocaat bij het Grondwettelijk Hof (7427)... dus na 15 jaar nog steeds wachten op een definitief besluit, zodat we momenteel ons huisje nog steeds niet kunnen verkopen... Waarom al die ellende door een jaloerse buur en vooral dat de overheid de voorzet heeft gegeven???? Wat zijn de gevolgen voor de huige of toekomstige bouwers, mocht het Grondwettelijk Hof het decreet vernietigen? In dat geval zitten wij met een onvergunde woning (4 de vergunning wordt dan hoogstwaarschijnlijk vernietigd door de Rvvb), welke niet moet worden afgebroken. Hebben wij dan recht op een schadevergoeding van de overheid die ons al 4 vergunningen heeft afgeleverd? Het is toch de taak van de overheid om zijn burgers tegen blunders van hun administratie te beschermen... We zien wel, voor ons is het toch te laat (alles toch om zeep), maar ik hoop dat onze geschiedenis zich voor de toekomstige bouwers/verbouwers niet herhaalt.
 
Laatst bewerkt:
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan