• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Berekening draagkracht houten balk

bregt14

Nieuw Lid
Lid geworden
2 dec 2009
Berichten
65
Waarderingsscore
0
Punten
6
In mijn werkkot heb ik een klein tussenverdiep gemaakt om materiaal op te stockeren.

De draagbalk is 240cm van de muur gemonteerd en draagt op beide uiteinden. Hij is 4 meter lang, 17cm hoog en 6 cm breed. Hierop ligt een houten planken vloer.

Kan iemand mij zeggen hoeveel gewicht dit in totaal ongeveer kan dragen aub? alle sterktecalculators die ik vind zijn namelijk offline.

Bedankt!:-o
 

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
Zo zonder berekening kan ik zeggen dat een balk van 6x17cm niet hoog genoeg is voor een overspanning van 4,00m¹, zou minstens 20cm moeten zijn.
 

koebeest

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 aug 2009
Berichten
1.457
Waarderingsscore
66
Punten
48
archiklusser;1758409 wrote:
Zo zonder berekening kan ik zeggen dat een balk van 6x17cm niet hoog genoeg is voor een overspanning van 4,00m¹, zou minstens 20cm moeten zijn.



Had jij hier ook niet zo'n vuistregel van hoogte minimum 1/20ste van overspanning of zoiets?
 

bregt14

Nieuw Lid
Lid geworden
2 dec 2009
Berichten
65
Waarderingsscore
0
Punten
6
Dit dient niet om op te lopen enz he, alleen om wat materiaal op te stockeren.



(Bedankt van de link ook!)
 
Lid geworden
16 nov 2009
Berichten
5.143
Waarderingsscore
1
Punten
0
archiklusser;1758409 wrote:
Zo zonder berekening kan ik zeggen dat een balk van 6x17cm niet hoog genoeg is voor een overspanning van 4,00m¹, zou minstens 20cm moeten zijn.

Dat zijn anders wel de balkjes waar menig oud huis de verdiepingsvloer mee gemaakt is.
 

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
bregt14;1758479 wrote:
Dit dient niet om op te lopen enz he, alleen om wat materiaal op te stockeren.



(Bedankt van de link ook!)



Het is inderdaad een veelgebruikte ontwerpregel: hoogte 1/20e van de overspanning voor houten liggers en 1/40e voor stalen liggers. Dat werkt prima voor normaal gebruik. Bij zware belasting kun je de ontwerpregel niet gebruiken.



Je moet zelf maar zien wat je er mee doet, je weet nu in ieder geval dat de balken in principe zo'n 20 cm hoog zouden moeten zijn.
 

bregt14

Nieuw Lid
Lid geworden
2 dec 2009
Berichten
65
Waarderingsscore
0
Punten
6
Dank u van de informatie.

Dit heb ik vandaag in elkaar gestoken. Dit dient alleen om wat kuipwerk en wat licht materiaal op te steken zodat het uit de weg ligt. Motorblokken zullen op de benedenverdieping blijven. :razz:

2mmvjnc.jpg
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan