Berekenen opwaartse waterdruk

• Tags grondwater regenwaterput water waterschade watervoorziening
  • Lid geworden
    12 mrt 2006
    Waarderingsscore
    12
    Punten
    0
    Kan iemand me even herinneren hoe je de opwaartse waterdruk berekend?

Dus bv op een waterput met diameter 220cm en onderkant zit bv 300cm onder het maaiveld en het grondwater staat tot halverwege de put.

dus oppervlakte grondvlak x opwaartse kracht die het water (met hoogte tov grondvlak van 150cm) uitoefend.

Is die opwaartse druk 1kg/cm² per cm hoogte of hoe zat het weer?

Zo zat het zeker:

"De grootte hiervan wordt bepaald door de hoeveelheid verplaatste water en is gelijk aan het gewicht van het verplaatste water."

Dus voor mijn voorbeeld:

Water staat 1,5m hoger dan de bodem:

Opp. grondvlak = Pi x 1,1² = 3,8m²

Dit x de stand van het grondwater tov de bodem (= 1,5m) => 5,7m³

En aangezien water 1 Ton/m³ weegt heb ik een opwaardse kracht van 5,7 Ton.

Aangezien m'n put 4,2 Ton weegt heb ik 1,5 Ton te weinig tegengewicht en kan m'n put komen drijven (natuurlijk "vergeet" ik de kleef van m'n grond op m'n wanden).

2m³ water in de put doen en de put zit safe.

Nevermore wrote:
    Kan iemand me even herinneren hoe je de opwaartse waterdruk berekend?

Dus bv op een waterput met diameter 220cm en onderkant zit bv 300cm onder het maaiveld en het grondwater staat tot halverwege de put.

dus oppervlakte grondvlak x opwaartse kracht die het water (met hoogte tov grondvlak van 150cm) uitoefend.

Is die opwaartse druk 1kg/cm² per cm hoogte of hoe zat het weer?

een belangrijke factor is de waterstand aan buitenzijde !!!

en de wrijving van de wand tegen de aarde is ook niet min

Akkoord, maar dat is enkel een positief effect.

Ik wil maar voorkomen dat m'n put gaat "drijven".

Hier staat het grondwater nogal hoog, maar 't is ook leemgrond en de kleef van de grond is vrij hoog.

In de praktijk moet je betonnen tanks zelden vullen tijdens plaatsing.

Kunstoffen daarentegen wel.

Eens ze in de grond zitten:

Betonnen wegen sowieso zwaar genoeg om zonder extra balast te blijven liggen. Maar ik let er altijd wel op dat de put diep genoeg zit en in mijn geval is dat meestal tussen 50 en 80 cm.

Toegang gaat dan via verlengde schacht en schacht van de put is ook wijd genoeg.

Kunstoffen tanks moet je reeds gedeeltelijk vullen bij de plaatsing.

Hier is extra balast meestal wel nodig, tenzij metingen vaststellen dat de grondwaterspiegel ronduit laag blijft liggen, dus nog een stuk onder de tank. Als daar sprake van is is er ook geen opwaardse druk.

Maar meestal neemt men zelfs in dat geval het zekere en plaatst men een extra belasting.

In mijn geval giet ik altijd een betonnen kraag over een kunstof put.

Zandwrijving heeft een grote invloed dus berekenen is ronduit moeilijk.

In de praktijk overdimensioneerd men dus meestal wel.

Weerstand moet volstaan zodat een volledig lege tank niet gaat drijven.

Het ondergedompeld volume (basis x hoogte, uitgedrukt in m3) moet je vermenigvuldigen met 1 ton/m3 en dan krijg je de opwaarste opdrijfkracht.

Het gewicht van de put en de daarop liggende grond moet minstens 10% hoger zijn dan die bekomen Archimedes-kracht.

Misreken u niet want ge zoudt niet de eerste zijn met een opduikende tank ;)

Groet

Trudo

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan