• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

beplantingsplan

tdd

Lid geworden
22 feb 2010
Berichten
77
Waarderingsscore
0
Punten
0
We hebben reeds een tuinarchitect onder de arm genomen, en we zijn best tevreden over het plan (structuur van de tuin) zelf, maar hebben toch wat vragen over het beplantingsplan.



Graag hadden we een "2nd opinion" over het beplantingsplan door enkele uren met een andere tuinarchitect of plantenkenner samen alles te bekijken en bespreken, uit de omgeving van Deinze-Gent (tegen correcte vergoeding).
 
Lid geworden
2 jan 2009
Berichten
3.425
Waarderingsscore
1
Punten
0
tdd;1953017 wrote:
We hebben reeds een tuinarchitect onder de arm genomen, en we zijn best tevreden over het plan (structuur van de tuin) zelf, maar hebben toch wat vragen over het beplantingsplan.



Graag hadden we een "2nd opinion" over het beplantingsplan door enkele uren met een andere tuinarchitect of plantenkenner samen alles te bekijken en bespreken, uit de omgeving van Deinze-Gent (tegen correcte vergoeding).



Waarom stel je die vragen niet aan je tuinarchitect?

Hij of zij kan perfect verklaren waarom welke plant op welke plaats staat (ontwerpmatig, maar ook volgens de bodem bij jullie).
 

tdd

Lid geworden
22 feb 2010
Berichten
77
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bekijk bijlage 13362

Grond = arme zandgrond, met daaronder (op 1m diepte) gele grond die weinig doorlaat . Dus (zand-) droog in zomer, en water kan blijven staan in winter.



Oriëntatie: zuiden = links-achteraan (zuiden = klok op 11 uur).



Breedte perceel : 18m (woning = 10m + 2* 4m naar afsluiting)



Linkerzijde woning = groot keukenraam: graag schaduw van bomen (bv pyrus chanticleer? of Amelanchier arborea 'Robin Hill) op 2m van woning & afsluiting.



Achteraan-rechts woning is overdekt terras: liefst mooi wintergroen perkje ernaast (buxus-bollen?) .



Boomkeuze achteraan 2x Paulownia tomentosa voorgesteld .



Doel: onderhoudsarme strakke tuin :)
 

Bijlagen

  • 18-06-2014kleur copy.jpg
    18-06-2014kleur copy.jpg
    20,6 KB · Weergaven: 2

GunSmoke007

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 nov 2011
Berichten
1.079
Waarderingsscore
1
Punten
36
Persoonlijk links van uw woning zou ik geen pad aanleggen vlak naast uw woning maar eerder meer naar het midden. je kan dan zowel links als rechts groen aanplanten en dan loop je niet tegen steen aan. Ook gaat dit volgens mij een veel breder gevoel geven.



Voor derest ziet dat er wel zeer mooi uit. Al mis ik nog wel ergens eens "terras" waar je apart kan gaan zitten zonder meteen aan de woning te zitten. Maar als je dat niet belangrijk vind dan is het goed zoals het nu is denk ik.



Plantkeuze heb ik geen kaas van gegeten, ik weet alleen wat ik zelf mooi vind :D



Veel succes, ik zit in hetzelfde schuitje, dus uw commentaar mag ook gegeven worden op mijn plannetje :D
 

supermasj

Lid
Lid geworden
1 okt 2010
Berichten
892
Waarderingsscore
1
Punten
18
Plant geen Buxus meer aan. Die plant gaat na enkele jaren helemaal verpieteren onder één van de vele schimmelziektes die hem teisteren. Je kan die bollen evt met Taxus maken
 

Karmar

Lid
Lid geworden
10 mrt 2009
Berichten
351
Waarderingsscore
1
Punten
18
Mijn ervaring met aanplanten via tuinarchitect is dat sommigen vaak gaan voor instant-succes en de tuin/plantvakken te vol zetten. Eerste jaren geeft dit mooie aanblik. Maar na aantal jaren (en het volgroeien van de planten) krijg je een overvolle/drukke tuin.
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Ja, dat is niet alleen in de tuinaanleg. bv. wanneer mensen planten kopen willen ze die ook in bloei zien wanneer die op z'n mooist staan. Een plant in de winter kopen op blote wortel en dan het geduld om die te zien groeien is er niet meer bij. Je ziet het ook in het nu populaire moestuin gebeuren, vroeger kocht je zaad of eventueel wat jonge plantjes, nu verkoopt men bv. tomatenplanten met de (rijpe) tomaten er al aan. Het moet allemaal nu direct, een beetje geduld en de fun van het te zien groeien is er niet meer bij. Daarnaast is een fout die velen maken het te dicht planten om alles rap vol te zetten, wanneer de planten dan echt in gang schieten staan ze te dicht.
 
Lid geworden
2 jan 2009
Berichten
3.425
Waarderingsscore
1
Punten
0
Karmar;1953819 wrote:
Mijn ervaring met aanplanten via tuinarchitect is dat sommigen vaak gaan voor instant-succes en de tuin/plantvakken te vol zetten. Eerste jaren geeft dit mooie aanblik. Maar na aantal jaren (en het volgroeien van de planten) krijg je een overvolle/drukke tuin.

Dat ligt ook aan de klant.

Meneer wij willen niet teveel werk en direct een dicht uitzicht....dan is er maar 1 oplossing.

Een drukke tuin heeft hier niets mee te maken, die krijg je veelal door het lukraak door elkaar gebruiken van planten.
 

pplakke

Lid
Lid geworden
18 mei 2010
Berichten
561
Waarderingsscore
9
Punten
18
je kan ook ilex crenata ipl. van buxus .

van die planten snap ik ook niet het zien groeien is het leukst.

bij mij gaat het zelfs zo ver dat ik zelf boompjes gezaaid heb .

ook ben ik niet zo voor het verplanten van grote bomen .

een boom die verplant word krijgt een groei stilstand .

laat staan andere gevolgen voor de wortels die afgerukt worden.

*en dus niet hun beste weg gaan geeft meer kans op omwaaien.

is een beetje als verkeerd snooeien.
 

ushkar

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2008
Berichten
2.035
Waarderingsscore
105
Punten
63
Karmar;1953819 wrote:
Mijn ervaring met aanplanten via tuinarchitect is dat sommigen vaak gaan voor instant-succes en de tuin/plantvakken te vol zetten. Eerste jaren geeft dit mooie aanblik. Maar na aantal jaren (en het volgroeien van de planten) krijg je een overvolle/drukke tuin.



der zijn ook uitzonderingen hoor. onze tuinarchi zei letterlijk: 'iedere plantenwinkel of tuinaannemer gaat u gek verklaren met zulke lage hoeveelheden /m². laat u niet doen en wacht een jaartje langer'



en ie had overschot van gelijk :)
 

Karmar

Lid
Lid geworden
10 mrt 2009
Berichten
351
Waarderingsscore
1
Punten
18
ushkar;1953858 wrote:
Karmar;1953819 wrote:
Mijn ervaring met aanplanten via tuinarchitect is dat sommigen vaak gaan voor instant-succes en de tuin/plantvakken te vol zetten. Eerste jaren geeft dit mooie aanblik. Maar na aantal jaren (en het volgroeien van de planten) krijg je een overvolle/drukke tuin.



der zijn ook uitzonderingen hoor. onze tuinarchi zei letterlijk: 'iedere plantenwinkel of tuinaannemer gaat u gek verklaren met zulke lage hoeveelheden /m². laat u niet doen en wacht een jaartje langer'



en ie had overschot van gelijk :)



de de uitzondering bevestigt de regel.



en natuurlijk zijn de klanten vaak zelf vragende partij voor instant succes. En klant is koning...
 
Lid geworden
11 jun 2012
Berichten
558
Waarderingsscore
0
Punten
0
Perfect!

Bedankt voor de tip, ik heb er géén flauw benul van van hoeveel er op een m² moet staan. Maar ik ga morgen dat toch wel even duidelijk maken dat onze tuin pas volgroeid moet zijn over 1 a 2 jaar.

De plantenvakken dan welteverstaan, de hagen die moeten ineens al wel wat groter zijn.

Nu alleen de vrouw nog overtuigen voor taxus... . Maar ze zeurt over giftig en bruine plekken .... :-s
 
Lid geworden
2 jan 2009
Berichten
3.425
Waarderingsscore
1
Punten
0
Racerke;1954039 wrote:
Perfect!

Bedankt voor de tip, ik heb er géén flauw benul van van hoeveel er op een m² moet staan. Maar ik ga morgen dat toch wel even duidelijk maken dat onze tuin pas volgroeid moet zijn over 1 a 2 jaar.

De plantenvakken dan welteverstaan, de hagen die moeten ineens al wel wat groter zijn.

Nu alleen de vrouw nog overtuigen voor taxus... . Maar ze zeurt over giftig en bruine plekken .... :-s



Bruine plekken en Taxus?



Giftigheid is al meer dan eens aan bod gekomen.....en ga er maar van uit dat klein mannen niet spontaan op een haag gaan bijten.
 
Lid geworden
11 jun 2012
Berichten
558
Waarderingsscore
0
Punten
0
Vorige week op vier plaatsen een taxushaag gezien en telkens met bruinschakeringen en/of grote bruine vlekken.
 
Lid geworden
2 jan 2009
Berichten
3.425
Waarderingsscore
1
Punten
0
Racerke;1954049 wrote:
Vorige week op vier plaatsen een taxushaag gezien en telkens met bruinschakeringen en/of grote bruine vlekken.



Raar hé: hagen kunnen ziek worden of ziek zijn....
 
Lid geworden
11 jun 2012
Berichten
558
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dan maak ik foto's volgende week, mij lijkt het eigen aan de plant de eerste tijd na het scheren.

Maar ik ken er niets van, vandaar post ik het en zullen we wel zien.
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Problemen met Taxus zijn vaak te wijten aan te natte voeten. De conditie van de plant gaat dan achteruit en de planten worden veel vatbaarder voor ziektes zoals Phytophthora. Andere problemen kunnen ook zoals bv. taxuskever (larven die de wortels kapotvreten). Problemen met Taxus moeten dus vaak in de grond worden gezocht. Maar hoe komen we hier nu bij Taxus terecht, TS zet geen Taxus. :evil:

Linkerzijde woning = groot keukenraam: graag schaduw van bomen (bv pyrus chanticleer? of Amelanchier arborea 'Robin Hill) op 2m van woning & afsluiting.

Achteraan-rechts woning is overdekt terras: liefst mooi wintergroen perkje ernaast (buxus-bollen?) .

Boomkeuze achteraan 2x Paulownia tomentosa voorgesteld . Die Canticleer (sierpeer) vind ik een goede keuze, spreekt me meer aan dan de Amelanchier (krentenboompje). Met de sierpeer is er het hele jaar wat te beleven: bloei, vruchtjes, herfstkleur. Het krentenboompje is daarin iets saaier al is de bloei ook wel de moeite, maar vooral korter. De kleine vruchtjes komen snel maar zijn even snel weer weg gevlogen (letterlijk in de buik van de vogels). Dat boompje heeft en wat grilliger silhouet, daarom vind ik die mooier als die op afstand staat, zodat je de vorm goed kan zien. Ipv de sierpeer kan ook een sierappel of zo of waarom geen ballerina type appel (= zuilvormige appelboom) met eetbare appels (de andere zijn eigenlijk ook eetbaar maar te klein en vaak niet lekker). Voor het wintergroene perkje, hoe hoog moet dat komen? Ook hier ben ik voorstander van een plant die iets meer in petto heeft dan wat groen te staan fotosyntheren. Kijk voor andere wintergroen planten bv. eens naar een Sarcococca, dat is verwant met Buxus, maar heeft bloei in de winter en die ruiken goed (sommige vinden het stinken, maar het is gelukkig niet de kattenpis geur die Buxus heeft). Of zoek eens bij Viburnum, daar zijn heel leuke soorten in, vele met een prachtige bloei (verschillende periodes in het jaar afhankelijk van de soort). Paulownia is een mooie keuze, het is eens geen Catalpa.
 

F-B

Zeer Actief lid
Lid geworden
3 aug 2006
Berichten
4.861
Waarderingsscore
38
Punten
48
Sarcococca hebben wij ook staan, maar die doen het echt niet goed op onze grond (leem). Ze sterven precies allemaal af. (Gele / bruine bladeren).
 

supermasj

Lid
Lid geworden
1 okt 2010
Berichten
892
Waarderingsscore
1
Punten
18
Sarcococca moet trouwens ook in de schaduw staan, en dat lukt volgens mij niet met het tuinplan van de TS
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan