• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Beperkte modulatiecapaciteit CV ketel: nut slimme thermostaten?

andy666

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
2.730
Waarderingsscore
4
Punten
38
We zijn hier volop bezig met het kijken om wat energiezuiniger te verwarmen en we houden graag alle mogelijkheden op.
1 van die mogelijkheden nu is om lucht/lucht airco te plaatsen in de woonkamer maar wel onze CV ketel behouden voor als het echt te koud wordt in de woonkamer. Voor de badkamer zouden we sowieso altijd een beroep willen doen op de CV ketel.
Op dit ogenblik hebben we een Bulex Thermomaster 32.5 ketel maar als ik kijk naar de specificaties dan zie ik dan die minstens 10Kw moet leveren en in het tussenseizoen als beneden de airco voor de verwarming zal zorgen dan zal ik enkel en alleen voor de badkamer nooit aan die 10Kw geraken.
Zijn slimme thermostaten zoals bv. Tado hier een oplossing voor of gaat dit niet echt helpen en kan ik dan ook beter dadelijk kijken naar een nieuwe CV ketel? (ketel is nu 14 jaar oud).
Zo ja, welke ketel met groot modulatiebereik raden jullie dan aan?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Als je de elec moet aankopen om met de airco te warmen, ga je niet zoveel financiële besparen. Zeker op koude dagen daalt de cop nog wat.
Qua toestel, kan je meteen bekijken of een L/W wp niet in aanmerking komt ?
Anders een ketel die diep kan moduleren
 

tumkie

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2007
Berichten
751
Waarderingsscore
458
Punten
63
Alle merkgebonden thermostaten vd ketelfabrikant zijn “slim” … slimmer ga je ze niet vinden

Wij werken altijd met Bosch en Buderus ketels . Afhankelijk van type diep modulatie bereik
 

andy666

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
2.730
Waarderingsscore
4
Punten
38
Als je de elec moet aankopen om met de airco te warmen, ga je niet zoveel financiële besparen. Zeker op koude dagen daalt de cop nog wat.
Qua toestel, kan je meteen bekijken of een L/W wp niet in aanmerking komt ?
Anders een ketel die diep kan moduleren
We houden alle opties open, dus ook een een L/W WP. In die optie zouden we dan beneeden de airco's behouden (geen plaats voor ventiloconvectoren en radiatoren zijn net niet groot genoeg om op 45° in te winter te kunnen werken waardoor de COP te laag zou zijn).
Dus dan zouden we een 4KW L/W WP nemen met ingebouwde boiler voor de verwarming van de bovenverdieping inclusief de badkamer.
Probleem daar is dat ik met die WP blijkbaar geen slimme sturing kan waarbij ik elke kamer apart kan opwarmen wanneer ik het wil. WP wordt niet ondersteund door pakweg Tado.
Verder zit je nog met het capaciteitstarief dat begin volgend jaar in voege gaat en als je dan een WP met boiler hebt ga je volgens mij veel meer piekmomenten hebben. Prijzen van zowel gas als elek schommelen ook nog te veel om echt al een keuze te maken om de gas volledig buiten te werken.
Wat het opwekken betreft: verbuik nu is ongeveer 3200Kwh en we wekken er zo'n 4700 op per jaar en we zitten nog met een terugdraaiende teller.
 

andy666

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
2.730
Waarderingsscore
4
Punten
38
Alle merkgebonden thermostaten vd ketelfabrikant zijn “slim” … slimmer ga je ze niet vinden

Wij werken altijd met Bosch en Buderus ketels . Afhankelijk van type diep modulatie bereik
met slimmer bedoel ik vooral het apart kunnen aansturen van elke kamer :)
 

tumkie

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2007
Berichten
751
Waarderingsscore
458
Punten
63
Alle merkgebonden thermostaten vd ketelfabrikant zijn “slim” … slimmer ga je ze niet vinden

Wij werken altijd met Bosch en Buderus ketels . Afhankelijk van type diep modulatie bereik
met slimmer bedoel ik vooral het apart kunnen aansturen van elke kamer :)
Heeft dus niks met “slim” te maken …
 

andy666

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
2.730
Waarderingsscore
4
Punten
38
Alle merkgebonden thermostaten vd ketelfabrikant zijn “slim” … slimmer ga je ze niet vinden

Wij werken altijd met Bosch en Buderus ketels . Afhankelijk van type diep modulatie bereik
Welke ketels zou u dan aanraden met een groot modulatiebereik?
Voorlopig vind ik enkel de Bosch 2300 die reeds vanaf 3Kw kan werken.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan