• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Beperkte afwijking bij zonevreemde nieuwbouwwoning

Maiskolf

Nieuw Lid
Lid geworden
8 nov 2022
Berichten
52
Waarderingsscore
7
Punten
8
Wij staan op het punt een onbebouwd lot op een zonevreemde verkaveling (agrarische grond) te kopen. De verkavelingsvoorschriften, daterend van de jaren 70, eisen hierbij een hellend dak.

Kunnen wij in het geval wij bouwen op deze zonevreemde verkaveling ook beroep doen op VCRO artikel 4.4.1. voor het afwijken met onze dakvorm?:
§1. In een vergunning kunnen, na een openbaar onderzoek, beperkte afwijkingen worden toegestaan op stedenbouwkundige voorschriften en verkavelingsvoorschriften met betrekking tot perceelsafmetingen, de afmetingen en de inplanting van constructies, de dakvorm en de gebruikte materialen.



Afwijkingen kunnen niet worden toegestaan voor wat betreft :

1° de bestemming;

2° de maximaal mogelijke vloerterreinindex;

3° het aantal bouwlagen.

Of gelden er in het geval van een zonevreemde constructie andere regels?

Alvast bedankt.
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.183
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Ben je zeker dat je daar nog mag bouwen...

Bij afwijkingen ga je altijd de onzekere tour op. De lokale ambtenaar moet akkoord gaan, en dan kan de provincie nog tegen wringen. Feit is, het duurt altijd langer.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Is dat geen vervallen verkaveling? Je kan daar waarschijnlijk gewoon niet meer bouwen.
 

Maiskolf

Nieuw Lid
Lid geworden
8 nov 2022
Berichten
52
Waarderingsscore
7
Punten
8
Bedankt voor de reacties. De notaris heeft bevestigd dat er een niet-vervallen verkavelingsvergunning heerst op de grond, waar dus op gebouwd mag worden volgens de voorschriften.

Het klopt dat een afwijking tijd kost, maar dit is voor vele landelijke bouwgronden het geval (daar waar vaak een hellend dak geëist wordt). Maar in principe is de procedure voor een zonevreemde verkaveling hier dus niet anders?
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Na 15j (of is het meer?) zijn de voorschriften uit de verkaveling normaal niet meer van tel en val je terug op de voorschriften van de hogere overheid voor die zone. Maar dat is nu landbouwgrond, dus ik weet niet hoe dat zit.
De kans dat je in landelijk gebied met een plat dak mag bouwen is echter vrij klein. Tenzij je in de onmiddellijke omgeving meerdere zulke voorbeelden hebt, maar dan nog.
 
Lid geworden
16 okt 2021
Berichten
28
Waarderingsscore
22
Punten
3
Na 15j (of is het meer?) zijn de voorschriften uit de verkaveling normaal niet meer van tel en val je terug op de voorschriften van de hogere overheid voor die zone. Maar dat is nu landbouwgrond, dus ik weet niet hoe dat zit.
De kans dat je in landelijk gebied met een plat dak mag bouwen is echter vrij klein. Tenzij je in de onmiddellijke omgeving meerdere zulke voorbeelden hebt, maar dan nog.
Ik heb net een vergunning gekregen voor het verbouwen van een vervallen vierkantshoeve waarbij ik alle daken mag vervangen door platte daken met groendak.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan