• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Beoordeling Offerte Thuisbatterij (Groepsaankoop Oost-Vl)

De Voskes

Nieuw Lid
Lid geworden
1 feb 2018
Berichten
43
Waarderingsscore
4
Punten
8
Goeiedag,

Ik heb me ingeschreven voor de groepsaankoop thuisbatterij van ichooser.
Ik heb intussen een offerte ontvangen en ik wou jullie kritische kijk hier eens op los laten.

Het gaat om een omvormen van Solis, Deze - RAI-3-6K-48ES-5G
In combinatie met een 5,1kw batterij van CATL, Deze - UZ Energy Power Lite

De omvormer heeft volgende specificaties (kan je ook zien via de link).
  • Nominale uitgangsvermogen: 3Kw
    Nominale netuitgangsstroom: 13,6A
    Max. uitgangsstroom: 20A
    Max. oplaad-efficiëntie batterij: 94%
    Communicatie: RS485, CAN, Optioneel: Wi-Fi, GPRS
De batterij heeft de volgende specificaties (zie link).
  • Batterijtype: LiFePO4
    Nominale batterij energie: 5,12Kwh
    Nominale capaciteit: 100Ah
    nominale stroom (0,5C): 50A
    Maximale constante ontladingstroom (1C): 100A
    6000 Cycles bij 0,5C / 80% DoD / 1 cycle per dag.
Voor een prijs van: 3.739€ - Incl BTW
Premie van 1100€ NIET afgetrokken.

Ga ik er voordeel uit halen als ik dit laat plaatsen?

Ter info:
  • Momenteel hebben we een zelfconsumptie van 22%
  • We verwachten een verbruik van 3500 KWh
  • We hebben 15 panelen liggen van 300 Wp
  • Totaal piekvermogen van de zonnepanelen: 4.5 KVA
  • Ze liggen georienteerd op het ZZW - onder een helling van +-45°
  • We wekken zo een 3900 KWh / jaar op
  • We hebben een omvormer van SAJ - SAJ Sunno Plus 3K-M
  • Maximaal AC-vermogen van de omvormer(s): 3.3 KVA
Mogelijks dat ik de omvormer laat vervangen door een hybride omvormer die rechtstreeks met de batterij werkt.
De prijs daarvan weet ik nog niet.

het zou fijn zijn als we met de batterij:
  • Ons normaal avondverbruik dekken (stand-by, Tv, pc): 2 KWh
  • Elektrisch kunnen koken op de batterij: 1,5 KWh
  • De vaatwas opzetten: 1 KWh.
Wat denken de experts?
Alvast bedankt!
Dimitri
 
Laatst bewerkt:
Ben ook al een hele tijd aan het rekenen maar ben er nog niet uit. Ik moet er geen grote winsten uithalen, maar verlies lijden zou ook dom zijn.
 
Wij hebben 2j geleden een nieuwe wagen moeten kopen door de komst van een Tweeling. Dat betreft een euro 6. Geen luxe voiture maar een gewone auto die ons van punt A naar B kan verplaatsen. Ik kan je garanderen dat er hier binnen dit en 10j Geen nieuwe auto op de oprit staat, dat is zo voor ons en voor vele andere gezinnen. Als je dan zegt dat een auto een betere oplossing is, vind ik dat heel kort door de bocht.
Dat zeg ik toch ook helemaal niet zo kort door de bocht.
Ik stel het nut en de terugverdientijd van een thuisbatterij in vraag in een situatie waarin er binnen afzienbare tijd een elektrisch voertuig gaat bijkomen.
Ik denk dat er gewoon heel veel mensen nu een toevlucht zoeken naar een thuisbatterij om hun zonnepanelen toch nog snel snel te doen renderen als ze de terugdraaiende teller niet meer kunnen gebruiken, en dit niet realiserende dat ze met de aankoop van een elektrische wagen (en binnen de hypothese dat ze dit doen in de niet heel verre toekomst) feitelijk ook een soort van thuisbatterij in huis halen (binnen de hypohese dat hij bi-directioneel kan werken).
Iets om over na te denken dus. We staan in een heel vollatiele energiemarkt met nog aankomende (r)evoluties qua elektrische voertuigen. Ikzelf zou dan toch wat geremder zijn om "snel-snel" te investeren in een thuisbatterij.

Als jij in jou situatie weet dat er de eerste 10jaar geen elektrisch voertuig gaat komen, je zonnepanelen hebt en een thuisbatterij wilt overwegen, dan klinkt dat als een weloverwogen denkpiste en lijkt me dat ook prima. (y)
 
Tsja maar ook voor het piekvermogen van het capaciteitstarief, zal V-2-G weer wat soelaas brengen. Op het moment dat je je inductievuur aanzet en dus een hoge piek trekt, ben je thuis. En als je thuis bent, hangt je wagen aan het net en kan dus de piek in gevraagd vermogen gaan ondervangen. Bij wijze van voorbeeld.

De hamvraag blijft nog altijd: hoe nuttig is een dedicated thuisbatterij (en wat is de terugverdientijd) als er niet veel tijd daarna ook een elektrische wagen komt die bidirectioneel kan werken.
Wij hebben 2j geleden een nieuwe wagen moeten kopen door de komst van een Tweeling. Dat betreft een euro 6. Geen luxe voiture maar een gewone auto die ons van punt A naar B kan verplaatsen. Ik kan je garanderen dat er hier binnen dit en 10j Geen nieuwe auto op de oprit staat, dat is zo voor ons en voor vele andere gezinnen. Als je dan zegt dat een auto een betere oplossing is, vind ik dat heel kort door de bocht.
Even kort door de bocht als stellen dat je 10 jaar met dezelfde auto gaat rijden?
Neen, dat is gewoon financiële realiteit. Leuk voor jou als jij elke 5j een nieuwe wagen kan kopen maar denk niet dat dat voor de meeste mensen zo is.
Ik denk dat er zoveel onzekerheden zijn over de nabije toekomst dat ik dat een erg boude uitspraak vind. Elektrische wagens zullen misschien op relatief korte termijn veel goedkoper worden dan traditionele. (die 3800 euro die je in een batterij kon steken is daar een goed voorbeeld van).
Ik gok ook dat de waarde van tweedehands ice wagens sterk gaat dalen als je weet dat deze uitgefaseerd moeten worden
 
Tsja maar ook voor het piekvermogen van het capaciteitstarief, zal V-2-G weer wat soelaas brengen. Op het moment dat je je inductievuur aanzet en dus een hoge piek trekt, ben je thuis. En als je thuis bent, hangt je wagen aan het net en kan dus de piek in gevraagd vermogen gaan ondervangen. Bij wijze van voorbeeld.

De hamvraag blijft nog altijd: hoe nuttig is een dedicated thuisbatterij (en wat is de terugverdientijd) als er niet veel tijd daarna ook een elektrische wagen komt die bidirectioneel kan werken.
Wij hebben 2j geleden een nieuwe wagen moeten kopen door de komst van een Tweeling. Dat betreft een euro 6. Geen luxe voiture maar een gewone auto die ons van punt A naar B kan verplaatsen. Ik kan je garanderen dat er hier binnen dit en 10j Geen nieuwe auto op de oprit staat, dat is zo voor ons en voor vele andere gezinnen. Als je dan zegt dat een auto een betere oplossing is, vind ik dat heel kort door de bocht.
Even kort door de bocht als stellen dat je 10 jaar met dezelfde auto gaat rijden?
Neen, dat is gewoon financiële realiteit. Leuk voor jou als jij elke 5j een nieuwe wagen kan kopen maar denk niet dat dat voor de meeste mensen zo is.
Ik denk dat er zoveel onzekerheden zijn over de nabije toekomst dat ik dat een erg boude uitspraak vind. Elektrische wagens zullen misschien op relatief korte termijn veel goedkoper worden dan traditionele. (die 3800 euro die je in een batterij kon steken is daar een goed voorbeeld van).
Ik gok ook dat de waarde van tweedehands ice wagens sterk gaat dalen als je weet dat deze uitgefaseerd moeten worden
Ik denk dat je echt geen idee hebt hoeveel mensen idd die initiële investering in een wagen niet kunnen betalen. Zelf heb ik geen slecht inkomen. Maar een nieuwe wagen heb ik nog nooit gekocht en ik rijd daar dan nog 10j mee. Aankoop wagen was steeds onder de 13k. Je mag daarbovenop ook niet vergeten dat er nog heel wat infrastructuur problemen zijn om massaal ev te gaan rijden.
En voor alle duidelijkheid, ik heb geen probleem met EV's en zeker niet met bidirectionele batterij. Zelf heb ik meer dan plaats en mogelijkheden genoeg om laadpaal op eigen terrein te plaatsen.
Maar ik zie ook rond mij hoeveel mensen geen mogelijkheden daartoe hebben. En ook die het geld niet hebben en max 3-5k aan een wagen spenderen.
Ik denk dat je je eigen situatie een beetje te veel op de maatschappij toepast, maar realiseer dat velen echt niet in die (financiële) situatie zitten.
 
Tsja maar ook voor het piekvermogen van het capaciteitstarief, zal V-2-G weer wat soelaas brengen. Op het moment dat je je inductievuur aanzet en dus een hoge piek trekt, ben je thuis. En als je thuis bent, hangt je wagen aan het net en kan dus de piek in gevraagd vermogen gaan ondervangen. Bij wijze van voorbeeld.

De hamvraag blijft nog altijd: hoe nuttig is een dedicated thuisbatterij (en wat is de terugverdientijd) als er niet veel tijd daarna ook een elektrische wagen komt die bidirectioneel kan werken.
Wij hebben 2j geleden een nieuwe wagen moeten kopen door de komst van een Tweeling. Dat betreft een euro 6. Geen luxe voiture maar een gewone auto die ons van punt A naar B kan verplaatsen. Ik kan je garanderen dat er hier binnen dit en 10j Geen nieuwe auto op de oprit staat, dat is zo voor ons en voor vele andere gezinnen. Als je dan zegt dat een auto een betere oplossing is, vind ik dat heel kort door de bocht.
Even kort door de bocht als stellen dat je 10 jaar met dezelfde auto gaat rijden?
Neen, dat is gewoon financiële realiteit. Leuk voor jou als jij elke 5j een nieuwe wagen kan kopen maar denk niet dat dat voor de meeste mensen zo is.
Ik denk dat er zoveel onzekerheden zijn over de nabije toekomst dat ik dat een erg boude uitspraak vind. Elektrische wagens zullen misschien op relatief korte termijn veel goedkoper worden dan traditionele. (die 3800 euro die je in een batterij kon steken is daar een goed voorbeeld van).
Ik gok ook dat de waarde van tweedehands ice wagens sterk gaat dalen als je weet dat deze uitgefaseerd moeten worden
Ik denk dat je echt geen idee hebt hoeveel mensen idd die initiële investering in een wagen niet kunnen betalen. Zelf heb ik geen slecht inkomen. Maar een nieuwe wagen heb ik nog nooit gekocht en ik rijd daar dan nog 10j mee. Aankoop wagen was steeds onder de 13k. Je mag daarbovenop ook niet vergeten dat er nog heel wat infrastructuur problemen zijn om massaal ev te gaan rijden.
En voor alle duidelijkheid, ik heb geen probleem met EV's en zeker niet met bidirectionele batterij. Zelf heb ik meer dan plaats en mogelijkheden genoeg om laadpaal op eigen terrein te plaatsen.
Maar ik zie ook rond mij hoeveel mensen geen mogelijkheden daartoe hebben. En ook die het geld niet hebben en max 3-5k aan een wagen spenderen.
Ik denk dat je je eigen situatie een beetje te veel op de maatschappij toepast, maar realiseer dat velen echt niet in die (financiële) situatie zitten.
Ik denk niet dat jij een flauw benul hebt van mijn financiële vermogen dus ik snap niet goed waar dat op slaat.
Ik spreek ook niet per se over een nieuwe wagen. Met een tweedehands wagen kan je ook electriciteit van je zonnepanelen laden dacht ik (ik rijd ook tweedehands). Ik ben er rotsvast van overtuigd dat ik goedkoper rij dan de meerderheid van de diesels/benzine wagens.
Mijn regulier onderhoud kost per jaar minder dan 100 euro (84 is het geloof ik). Ik doe 3/4 jaar met een set banden, remmen worden amper gebruikt, geen oliewissels, weinig stukken die kapot kunnen gaan. Geen BIV en geen rijtaks. Ik rijd ongeveer 60% op mijn eigen zonnestroom (in de zomer wat meer, in de winter wat minder) dus als je dat rekent aan 4 cent injectietarief...

Maar ik wijk af. Ik denk dat het in de huidige markt een heel gewaagde uitspraak is om te stellen dat je 10 jaar met dezelfde wagen doet. Niet meer of niet minder. Nee een elektrische wagen is niet voor iedereen een praktisch alternatief. Ja voor sommige zeker en vast wel.


Edit: op AutoScout24 kan je eens zoeken voor hoeveel je een elektrische wagen al kan kopen. Mijn goedkoopste wagen (fluence ze) kostte 1700 euro. Dat was wel met een huurbatterij
 
Laatst bewerkt:
Ik zou er ook niet mijn geld op willen verwedden dat je binnen 10 jaar met je huidige wagen nog aan het rondrijden bent. Ook heb je nu wel die ingesteldheid en wijst alles er naar, in die 10 jaar tijd kan er veel veranderen.
 
Los van wagens denk ik dat het duidelijk is dat die batterijen amper (niet) terug te verdienen zijn op 10 jaar. En je moet op 10 jaar rekenen want ze garanderen dan vaak ocharme 60% capaciteit. Tegen ze terugbetaald is, is ze versleten.

Los van het gebruiken van uw wagen als mobiele batterij gaat een EV of hybride uw thuisbatterij ook helemaal buiten spel zetten lijkt me.
Die dingen trekken savonds uw batterij direct leeg. En als je hem laadt tijdens de dag dan geraakt uw thuisbatterij niet opgeladen.

Ik wacht af tot die dingen goedkoper worden of langer meegaan.
 
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan