Beoordeling Offerte Thuisbatterij (Groepsaankoop Oost-Vl)

De Voskes

Nieuw Lid
Lid geworden
1 feb 2018
Berichten
43
Waarderingsscore
4
Punten
8
Goeiedag,

Ik heb me ingeschreven voor de groepsaankoop thuisbatterij van ichooser.
Ik heb intussen een offerte ontvangen en ik wou jullie kritische kijk hier eens op los laten.

Het gaat om een omvormen van Solis, Deze - RAI-3-6K-48ES-5G
In combinatie met een 5,1kw batterij van CATL, Deze - UZ Energy Power Lite

De omvormer heeft volgende specificaties (kan je ook zien via de link).
  • Nominale uitgangsvermogen: 3Kw
    Nominale netuitgangsstroom: 13,6A
    Max. uitgangsstroom: 20A
    Max. oplaad-efficiëntie batterij: 94%
    Communicatie: RS485, CAN, Optioneel: Wi-Fi, GPRS
De batterij heeft de volgende specificaties (zie link).
  • Batterijtype: LiFePO4
    Nominale batterij energie: 5,12Kwh
    Nominale capaciteit: 100Ah
    nominale stroom (0,5C): 50A
    Maximale constante ontladingstroom (1C): 100A
    6000 Cycles bij 0,5C / 80% DoD / 1 cycle per dag.
Voor een prijs van: 3.739€ - Incl BTW
Premie van 1100€ NIET afgetrokken.

Ga ik er voordeel uit halen als ik dit laat plaatsen?

Ter info:
  • Momenteel hebben we een zelfconsumptie van 22%
  • We verwachten een verbruik van 3500 KWh
  • We hebben 15 panelen liggen van 300 Wp
  • Totaal piekvermogen van de zonnepanelen: 4.5 KVA
  • Ze liggen georienteerd op het ZZW - onder een helling van +-45°
  • We wekken zo een 3900 KWh / jaar op
  • We hebben een omvormer van SAJ - SAJ Sunno Plus 3K-M
  • Maximaal AC-vermogen van de omvormer(s): 3.3 KVA
Mogelijks dat ik de omvormer laat vervangen door een hybride omvormer die rechtstreeks met de batterij werkt.
De prijs daarvan weet ik nog niet.

het zou fijn zijn als we met de batterij:
  • Ons normaal avondverbruik dekken (stand-by, Tv, pc): 2 KWh
  • Elektrisch kunnen koken op de batterij: 1,5 KWh
  • De vaatwas opzetten: 1 KWh.
Wat denken de experts?
Alvast bedankt!
Dimitri
 
Laatst bewerkt:

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
15.398
Waarderingsscore
2.797
Punten
113
Je kan maar 3kw trekken uit je batterij. Dus als je volledig daar wil op teren, moet je zien dat je niet meer dan 3kw tegelijkertijd verbruikt.
 

De Voskes

Nieuw Lid
Lid geworden
1 feb 2018
Berichten
43
Waarderingsscore
4
Punten
8
Je kan maar 3kw trekken uit je batterij. Dus als je volledig daar wil op teren, moet je zien dat je niet meer dan 3kw tegelijkertijd verbruikt.
Dat hoeft geen probleem te zijn voor ons. Dat we de vaatwas, de wasmachine en de droogkast niet gelijktijdig kunnen opzetten spreekt voor zich.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
15.398
Waarderingsscore
2.797
Punten
113
Je hebt ook al wat verbruik van andere toestellen. Ijskast, diepvries, ventilatie,
 

getmixedup

Gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
877
Waarderingsscore
433
Punten
63
Een kookplaat met meerdere "vuren" trekt al snel meer dan 3kW (±2kW per plaat), tel daar nog een microgolf, oven, airfryer, frietpot, .. bij en je zal niet kunnen koken op batterij.

Wat ons vooral tegenhoudt, is dat die batterij deze dagen toch niet volgeraakt. We injecteren bijna niets meer in deze (grijze) periode.
 

SanderR

Gewaardeerd lid
Lid geworden
19 jun 2019
Berichten
798
Waarderingsscore
334
Punten
63
Die prijzen zijn incl. plaatsing / keuring / ...? Incl. premie ga je in dat geval 2639 euro moeten betalen.

Door de batterij ga je op elke kWh die je niet op het net steekt +/- 20 eurocent 'verdienen' (lees: minder verliezen, uitgaande van 5 cent terugleververgoeding en 25 cent kWh prijs incl. levering). Om uw batterij terug te verdienen ga je dus 2639 / 0.2 = 13.195kWh zelf meer moeten verbruiken door uw thuisbatterij.

Laat ons stellen dat je alles wat je wil in rekening brengt, dan 'bespaar' je dus 4.5kWh per dag. 13.195/4.5 = 2932 dagen, of iets meer dan 8 jaar om uw investering terug te verdienen.

Maar dat is er van uitgaande dat je het hele jaar door effectief minstens 4.5kWh in je batterij hebt steken en dat is niet waar. In de zomer zal de batterij nagenoeg de volledige dag vol zijn (overdag zeker, 's avonds zal deze zakken naar bv. 1kWh, maar de volgende dag is deze al rap terug vol) en zal je dus nog altijd veel terugleveren, in de winter zal deze overwegend leeg zijn (er is weinig opbrengst en de opbrengst die je hebt verbruik je al grotendeels gedurende de dag). Dat wil zeggen dat die terugverdientijd van 8 jaar enkel nog maar zal stijgen.

Wat er wel nog bijkomt vanaf volgend jaar is het capaciteitstarief, daar kan een thuisbatterij natuurlijk wel bij helpen: je kan met een omvormer van 3kW en een volle batterij uw piek met 3kW verlagen, rekening houdende met het minimum tarief van 2,5kW ga je dus tot 5,5kW kunnen trekken zonder meer te moeten betalen. Hoeveel dat in praktijk scheelt in 'besparing' is wat moeilijker uit te rekenen aangezien dat afhangt van uw gebruikspatroon, kosten voor dat capaciteitstarief, etc.

Hier thuis gaan we wachten tot:
- De prijzen nog veeel verder gedaald zijn, of
- Er een 'voertuig' (auto / motor / ...) is die dubbel dienst kan doen als thuisbatterij op wielen
 
Laatst bewerkt:

disco stu

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
980
Waarderingsscore
276
Punten
63
Idem. Ik zie voorlopig weinig graten in een thuisbatterij als er in de toekomst toch een elektrisch voertuig met batterij komt. Toch eerst eens zien wat daar de impact van haat zijn.
 

Woubeir

Gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
2.102
Waarderingsscore
165
Punten
63
Wel dan niet vergeten dat je auto niet altijd thuis gaat staan en op die momenten niet kan fungeren als thuisbatterij.
 

SanderR

Gewaardeerd lid
Lid geworden
19 jun 2019
Berichten
798
Waarderingsscore
334
Punten
63
Wel dan niet vergeten dat je auto niet altijd thuis gaat staan en op die momenten niet kan fungeren als thuisbatterij.
Op die momenten staat ze dan wellicht op het werk, waar de energieprijs lager is en je daar kan laden om thuis terug te ontladen. En anders ben je nog altijd onderweg met goedkope zelf opgewekte energie, hetgeen goedkoper is dan 'op straat' te gaan laden, dus nog altijd een besparing ;)

Ik zie in de toekomst wellicht ook nog wel iets gebeuren met dat je je eigen opgewekte energie kan 'verkopen' aan je werkgever of dergelijke om zo het 1 en ander te compenseren.

Er gaat nog veel (moeten) veranderen tegen 2027/29, interessante tijden :)
 

Woubeir

Gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
2.102
Waarderingsscore
165
Punten
63
Op die momenten staat ze dan wellicht op het werk, ...
Dat is toch te simplistisch geredeneerd. Iemand kan ook 's avonds de auto nodig hebben om weet ik veel welke reden. Je hebt dan niks als thuisbatterij. Of overdag ergens anders telewerken, waar er gewoon geen laadpunt is.
 

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
624
Waarderingsscore
284
Punten
63
Op die momenten staat ze dan wellicht op het werk, ...
Dat is toch te simplistisch geredeneerd. Iemand kan ook 's avonds de auto nodig hebben om weet ik veel welke reden. Je hebt dan niks als thuisbatterij. Of overdag ergens anders telewerken, waar er gewoon geen laadpunt is.
Dan heb je toch altijd het net nog?
Wij hebben twee elektrische wagens en hebben ons zelfverbruik sinds de slimme lader behoorlijk omhoog kunnen krikken. Voor ons is een thuisbatterij helemaal niet rendabel meer. Ik vermoed dat heel wat mensen binnen een paar jaar in die situatie gaan komen. Die thuisbatterijen zijn denk ik geen lang leven beschoren
 

De Voskes

Nieuw Lid
Lid geworden
1 feb 2018
Berichten
43
Waarderingsscore
4
Punten
8
Interessante discussie. Bedankt voor de info allen, de batterij komt er dus niet.

Nog een interesante reactie die ik van iemand gekregen heb. dit ter info voor anderen:

Enkele bedenkingen over die eerste batterij en de omvormer.
- 80% DOD betekend dat je maar een batterijtje van 4kWh overhoud. Door degradatie zal dat na 10 jaar dan nog een batterijtje van 3kWh zijn.
- Aanbevolen ontlading max 0,5C om degradatie te beperken. Uw omvormer kan meer dan 0,5C (50A) trekken uit die batterij. Degradatie zal dus sneller gaan.
- Netto kost is 2639 euro. Afgeschreven over een periode van 10 jaar zou je dus ieder jaar 263,90 euro moeten besparen op uw netverbruik enkel om uw batterij terug te betalen. Hetgeen je bespaart per kWh is het verschil tussen wat je betaald voor afname en wat je krijgt voor injectie. Aangenomen dat dit 0,20 euro per kWh is zou je batterij 1320 kWh per jaar moeten leveren. Het aantal cyclussen die je batterij per jaar zou moeten draaien is dan 1320/4=330.
Dit kan je dus nooit halen en die batterij zal u alleen maar geld kosten in plaats van op te leveren.
 

Kwakkel

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 okt 2011
Berichten
955
Waarderingsscore
205
Punten
43
Dit kan je dus nooit halen en die batterij zal u alleen maar geld kosten in plaats van op te leveren.
Behalve als je ook kan besparen op het capaciteitstarief zodra dat in voege gaat ;)
 

De Voskes

Nieuw Lid
Lid geworden
1 feb 2018
Berichten
43
Waarderingsscore
4
Punten
8
Dit kan je dus nooit halen en die batterij zal u alleen maar geld kosten in plaats van op te leveren.
Behalve als je ook kan besparen op het capaciteitstarief zodra dat in voege gaat ;)
Dan spreken we over 70€ op jaarbasis bij een gemiddelde piek van 4,5 KWh (ja dat zijn onze gemeten pieken bij 'mijn fluvius'.) - Via deze simulator kwam ik uit op dat bedrag.
 
  • Leuk
Waarderingen: Fery

Kwakkel

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 okt 2011
Berichten
955
Waarderingsscore
205
Punten
43
Dit kan je dus nooit halen en die batterij zal u alleen maar geld kosten in plaats van op te leveren.
Behalve als je ook kan besparen op het capaciteitstarief zodra dat in voege gaat ;)
Dan spreken we over 70€ op jaarbasis bij een gemiddelde piek van 4,5 KWh (ja dat zijn onze gemeten pieken bij 'mijn fluvius'.) - Via deze simulator kwam ik uit op dat bedrag.
Dat is al wel 1/4de van het daarboven aangehaalde bedrag dat bespaard moest worden, toch? :)
(Al denk ik dat je tarief 70 euro is, en de besparing dus wellicht een pak minder zal zijn?)
 

disco stu

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
980
Waarderingsscore
276
Punten
63
Tsja maar ook voor het piekvermogen van het capaciteitstarief, zal V-2-G weer wat soelaas brengen. Op het moment dat je je inductievuur aanzet en dus een hoge piek trekt, ben je thuis. En als je thuis bent, hangt je wagen aan het net en kan dus de piek in gevraagd vermogen gaan ondervangen. Bij wijze van voorbeeld.

De hamvraag blijft nog altijd: hoe nuttig is een dedicated thuisbatterij (en wat is de terugverdientijd) als er niet veel tijd daarna ook een elektrische wagen komt die bidirectioneel kan werken.
 

De Voskes

Nieuw Lid
Lid geworden
1 feb 2018
Berichten
43
Waarderingsscore
4
Punten
8
Tsja maar ook voor het piekvermogen van het capaciteitstarief, zal V-2-G weer wat soelaas brengen. Op het moment dat je je inductievuur aanzet en dus een hoge piek trekt, ben je thuis. En als je thuis bent, hangt je wagen aan het net en kan dus de piek in gevraagd vermogen gaan ondervangen. Bij wijze van voorbeeld.

De hamvraag blijft nog altijd: hoe nuttig is een dedicated thuisbatterij (en wat is de terugverdientijd) als er niet veel tijd daarna ook een elektrische wagen komt die bidirectioneel kan werken.
Wij hebben 2j geleden een nieuwe wagen moeten kopen door de komst van een Tweeling. Dat betreft een euro 6. Geen luxe voiture maar een gewone auto die ons van punt A naar B kan verplaatsen. Ik kan je garanderen dat er hier binnen dit en 10j Geen nieuwe auto op de oprit staat, dat is zo voor ons en voor vele andere gezinnen. Als je dan zegt dat een auto een betere oplossing is, vind ik dat heel kort door de bocht.
 

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
624
Waarderingsscore
284
Punten
63
Tsja maar ook voor het piekvermogen van het capaciteitstarief, zal V-2-G weer wat soelaas brengen. Op het moment dat je je inductievuur aanzet en dus een hoge piek trekt, ben je thuis. En als je thuis bent, hangt je wagen aan het net en kan dus de piek in gevraagd vermogen gaan ondervangen. Bij wijze van voorbeeld.

De hamvraag blijft nog altijd: hoe nuttig is een dedicated thuisbatterij (en wat is de terugverdientijd) als er niet veel tijd daarna ook een elektrische wagen komt die bidirectioneel kan werken.
Wij hebben 2j geleden een nieuwe wagen moeten kopen door de komst van een Tweeling. Dat betreft een euro 6. Geen luxe voiture maar een gewone auto die ons van punt A naar B kan verplaatsen. Ik kan je garanderen dat er hier binnen dit en 10j Geen nieuwe auto op de oprit staat, dat is zo voor ons en voor vele andere gezinnen. Als je dan zegt dat een auto een betere oplossing is, vind ik dat heel kort door de bocht.
Even kort door de bocht als stellen dat je 10 jaar met dezelfde auto gaat rijden?
 

De Voskes

Nieuw Lid
Lid geworden
1 feb 2018
Berichten
43
Waarderingsscore
4
Punten
8
Tsja maar ook voor het piekvermogen van het capaciteitstarief, zal V-2-G weer wat soelaas brengen. Op het moment dat je je inductievuur aanzet en dus een hoge piek trekt, ben je thuis. En als je thuis bent, hangt je wagen aan het net en kan dus de piek in gevraagd vermogen gaan ondervangen. Bij wijze van voorbeeld.

De hamvraag blijft nog altijd: hoe nuttig is een dedicated thuisbatterij (en wat is de terugverdientijd) als er niet veel tijd daarna ook een elektrische wagen komt die bidirectioneel kan werken.
Wij hebben 2j geleden een nieuwe wagen moeten kopen door de komst van een Tweeling. Dat betreft een euro 6. Geen luxe voiture maar een gewone auto die ons van punt A naar B kan verplaatsen. Ik kan je garanderen dat er hier binnen dit en 10j Geen nieuwe auto op de oprit staat, dat is zo voor ons en voor vele andere gezinnen. Als je dan zegt dat een auto een betere oplossing is, vind ik dat heel kort door de bocht.
Even kort door de bocht als stellen dat je 10 jaar met dezelfde auto gaat rijden?
Neen, dat is gewoon financiële realiteit. Leuk voor jou als jij elke 5j een nieuwe wagen kan kopen maar denk niet dat dat voor de meeste mensen zo is.
 

Woubeir

Gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
2.102
Waarderingsscore
165
Punten
63
Op het moment dat je je inductievuur aanzet en dus een hoge piek trekt, ben je thuis. En als je thuis bent, hangt je wagen aan het net ...
Wel, iemand is in ieder geval thuis. De auto daarom niet noodzakelijk :)

En veel mensen die ik ken, de meeste zelf, doen echt wel langer dan 10 jaar met hun auto . Langer dan 15 jaar is zelf niet vreemd.
 
Bovenaan