• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

BEN woning of stap naar passiefhuis zetten?

tomlyb

Nieuw Lid
Lid geworden
26 mei 2012
Berichten
40
Waarderingsscore
1
Punten
8
Voor het ontwerp en bouw van een nieuwe woning hebben wij bijna een finaal voorontwerp en zijn wij op een moment gekomen om goed over de keuze van de technieken na te denken.

De woning is 340m², geen inpandige garage, 80m² ramen. Met grotere ramen zuidgericht. Luifelarchitectuur om oververhitting tegen te gaan.

In mijn beslissingprocess hanteer ik volgende regels:
  • De bijkomende investering van een techniek/extra isolatie/... dient zichzelf terug te verdienen, op +-20 jaar.
  • Bij gelijkaardige totale investeringskost, voorkeur om de techniek met minder CO2 uitstoot te kiezen (WP dus ipv gasboiler)
  • Voorkeur om synergieën op te zoeken en vereenvoudigen van de installaties.

Ik kom om deze manier richting het volgende:
  • Dubbele beglazing van zo'n 1,1W/mK en PUR isolatie in de muren van een 14cm dik (K peil +- 23).
  • Vloerverwarming en WP (5 kW) met geothermische boring (passieve koeling in de zomer)
  • Doen van blowerdoortest en aandacht voor luchtdichtheid, balansventilatie
  • De vrouw wil absoluut een houtkachel in de living. We zouden dan een houtcvkachel nemen die maximaal zijn warmte in het buffervat kwijtkan (WP moet dan niet werken op deze meest koude momenten van het jaar).

Mijn eerste bedenking hierin is alvast rond de geothermische boring. Omdat we op de meest koude momenten met de houtcvkachel zullen verwarmen, lijk een iets minder rendabele lucht/water WP een mooie synergie. Echter, het passief koelen met de geothermische boring en het voordeel in het E-peil doet de keuze voorlopig toch naar geothermische boring kantelen (behalen van subsisies voor E20 woning en op die manier toch de meest rendabele keuze).

De volgende bedenking is rond net dat stapje verder te gaan tot een passiefhuis (en vereenvoudiging van de installatie).
Uit mijn berekeningen blijkt dat kiezen voor 3 dubbel glas en 20 cm PUR steken zichzelf niet terugverdient op 20jaar.
Maar anderzijds bereiken we op die manier een punt waarbij de installatiekost voor verwarming een trap lager kan worden. Als je dit in rekening brengt dan wordt het wel interessant om die stap te nemen.

Volgens mij kunnen we de warmtepomp dan elimineren.
De houtcvkachel  gecombineerd met zonnecollectoren (voor sanitair warm water in de zomer) kan als combinatie gezien worden als de hoofdverwarming (met een elektrische weerstand in geval van nood).
In theorie kan dit natuurlijk ook met de minder geïsoleerde woning, maar dan moet je werkelijk "continue" met hout liggen zeulen.
Bedoeling zou zijn dat de warmtevraag zo laag is, dat je nog maar om de 1 a 2 dagen een paar uur moet stoken en de buffer zit weer goed vol.
  • Driedubbele beglazing van zo'n 0,6W/mK en PUR isolatie in de muren van een 20cm dik (K peil +- 14).
  • Doen van blowerdoortest en aandacht voor luchtdichtheid, balansventilatie
  • Houtcvkachel (15kW) + zonneboiler (+-10m²) op buffervat (2000liter)

De extra kost van de zonneboiler zie ik als "nuloperatie", deze verdient zich terug mmet wat normaal kosten zijn aan electriciteit voor de WP.
De besparing is hier de WP + boring.

Enige schrik die ik hier nog heb is ivm de oververhitting in de zomer.

Ik vermoed dat ik best eens een (gedetailleerde) berekening laat doen. Zou een gewone EPB verslaggever hier goed geplaatst voor zijn? Of  moet ik specifiek op zoek naar iemand die met PHPP  (passief huis berekening) overweg kan?
 
Een Q-led scherm met beelden van open vlammen. Kan je zelfs een "open haard" van maken...ipv kachel
 
@Woubeir,

 

bij ons als jaren een WPboiler achter ventilatie systeem D
 
ik neem aan dat TS zijn visie over de CV haard vast staat en het maakt niet uit hoeveel we hierover klagen dat we niet eens zijn ( ikzelf inclusief in een vorige post). 

 

Laten we proberen TS met de rest op zijn minst verder te helpen? 

 
 
tomlyb zei:
Die bioethanol en gel dingen stinken. Ik heb zo'n bioethanol sierhaard ooit nog met een renovatie geplaatst.

Vreemd want bio-ethanol is geurloos.
stefan zei:
@Woubeir,

 

bij ons als jaren een WPboiler achter ventilatie systeem D

Ah, goed om te weten. In welke mate rendeert dat dan ?
 
Lucht uit systeem D minstens 3 á 4 gr

is nog altij& veel meer dan -8 ;-)
 
Dat een hout(cv)kachel en passief niet logisch samen gaan, is evident. Maar als de TS en zijn vrouw nu niet consequent willen zijn, is daar toch niets mis mee?

Zet gewoon die houtkachel in je passiefwoning en zorg dat je in de winter de ramen open kunt zetten. robleem opgelost.

Zou ik het zo doen? Nee. Zou mijn vrouw een combo passief + kachel willen? Kans is groot ...
 
doddel zei:
dat een hout(cv)kachel en passief niet logisch samen gaan, is evident. Maar als de TS en zijn vrouw nu niet consequent willen zijn, is daar toch niets mis mee?

zet gewoon die houtkachel in je passiefwoning en zorg dat je in de winter de ramen open kunt zetten. Probleem opgelost

 

zou ik het zo doen? nee. Zou mijn vrouw een combo passief + kachel willen? Kans is groot...

Zo simpel is dat in praktijk niet...

je raam laten openstaan in de winter, terwijl het regent of wat winderig is?

en dan klagen mensen over de ‘tocht’ van hun ventilatiesysteem...maar een open raam dat tocht niet he. 
 
stefan zei:
Lucht uit systeem D minstens 3 á 4 gr

is nog altij& veel meer dan -8 ;-)

Maar ook veel minder dan de gebruikelijke 14° of meer. 
 
art zei:
stefan zei:
Lucht uit systeem D minstens 3 á 4 gr

is nog altij& veel meer dan -8 ;-)

Maar ook veel minder dan de gebruikelijke 14° of meer. 

Als ik me niet vergis, gaat die 3 à 4° over de restwarmte van de afvoerlucht nadat die de WTW al is gepasseerd (veronderstellend dat de temperatuur van de aanvoerlucht 0° is). Mocht die 14° zijn, dan heb je een probleem.
 
Als de TS zo graag een cv-houtkachel wil, dat hij er dan ene zet. En ipv passief gaat hij dan beter naar BEN met bvb S30 of S28 of beter, en dan ook vvw leggen die gekoppeld is aan het buffervat van 2000L, dat op zich ook weer aan zonnecollectoren hangt en dat naast VVW ook voor SWW zorgt.

In de winter kan de TS dan stoken volgens behoefte: om 2000L met 1°C te verwarmen is bij 90% rendement 2.5kWh aan energie nodig - dus als er elke dag 25° moet bijgestookt worden, dan zal hij dagelijks 4 tot 5 uur op volle kracht (15kW) moeten stoken. Of in het weekend een hele dag aan halve kracht. Maar het zou me ten zeerste verbazen dat een S28 60 kWh input per dag nodig heeft, zelfs in putje winter, dus dat zal heel wat lager liggen. Een uurke op minimum stoken bvb. Of met een weekendje 'gezelligheid' zijn ze de rest van de week goed.

 

Als hij dat huis ooit verkoopt, dan zal het voor vele mensen 'een huis zonder verwarming' zijn (en niet omdat het er geen nodig heeft, maar omdat ze niet manueel willen stoken) en dan gaat de prijs naar beneden. Niet veel natuurlijk, want er ligt wel VVW waarop ze (tegen die tijd)  een WP of H2-installatie kunnen koppelen.

ipv een thermostaat die oplicht als de ketel brandt zal hij dan een lichtje hebben dat aangeeft dat hij het buffervat moet bijstoken. Dat werkt even goed.
 
Woubeir zei:
art zei:
stefan zei:
Lucht uit systeem D minstens 3 á 4 gr

is nog altij & veel meer dan -8 ;-)

Maar ook veel minder dan de gebruikelijke 14° of meer. 

Als ik me niet vergis, gaat die 3 à 4° over de restwarmte van de afvoerlucht nadat die de WTW al is gepasseerd (veronderstellend dat de temperatuur van de aanvoerlucht 0° is). Mocht die 14° zijn, dan heb je een probleem.

Toch ene slimme hier ;-)
 
Bon, men houdt hier het respect hoog en voor ieder lid van het forum!
Commentaar die niets bijbrengen worden opgekuist.
Iedereen terug met de neus op de vraag van de TS.
 
Je zou het ook "simpel" kunnen houden met een kachel.

Je gaat voor een passief woning of toch minstens richting een passief woning, dus zéker ook 3V-glas nemen.

Je plaatst centraal in de woning een kachel met een hoog bufferend vermogen (bvb een speksteenkachel).
In de badkamer kan je bijverwarmen met bvb een kleine elektrische radiator. Deze hoef je enkel op te zetten net voor en tijdens het douchen om het aangenaam te hebben als je daar poedelnaakt staat.

Zelf verwarmen wij alvast zo in onze K21 woning.
Tijdens de wintermaanden brandt de kachel 1x per dag  wat overeenkomt op ongeveer 1 uurtje. Rechtstreekse warmteafgifte naar de ruimte valt relatief goed mee omdat de kachel niet zo'n groot venstertje heeft. Door de grote massa van de kachel slaagt deze de warmte goed op en geeft deze dan geleidelijk aan af.
Dus temperatuur loopt tijdens het stoken 1 à 2° op, dus zeker niet naar onconfortabele temperaturen.

Voor elke omgezaagde boom planten wij ook telkens een nieuwe boom in de plaats.
Deze kachel brandt ook steeds op vol vermogen, waardoor de verbranding veel minder vervuild is dan een dichtgesmoorde kachel.

Voor ons bouwavantuur hebben wij alvast enkele woningen bezocht die tijdens de ecobouwers opendeurdagen te bezichtigen waren, deze passief of lage energiewoningen hadden toen ook telkens een (massa)kachel omdat wij hiervoor ook interesse hadden. Het kan dus zeker wel.
 
Sorry Saihttam maar hier moet ik je met klem tegenspreken.

In een passiefwoning die naam waardig is een massakachel of speksteenkachel het allerlaatste waar je aan moet denken. Het is niet omdat er een klein venstertje is dat die minder warmte afgeeft, de warmte komt en blijft komen van de massa en niet via dat venstertje.

Geen verwarming in een passiefwoning ! Hooguit een klein verwarmingstoestelletje dat je sporadisch in het stopkontakt steekt met een verbruik van 50 tot 200 € per jaar afhankelijk van wat voor winter het dat jaar is.

Passief in passiefhuis betekent dat de woning op een passieve manier wordt warm gehouden.

 

 
 
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan