• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

BEN woning of stap naar passiefhuis zetten?

tomlyb

Nieuw Lid
Lid geworden
26 mei 2012
Berichten
40
Waarderingsscore
1
Punten
8
Voor het ontwerp en bouw van een nieuwe woning hebben wij bijna een finaal voorontwerp en zijn wij op een moment gekomen om goed over de keuze van de technieken na te denken.

De woning is 340m², geen inpandige garage, 80m² ramen. Met grotere ramen zuidgericht. Luifelarchitectuur om oververhitting tegen te gaan.

In mijn beslissingprocess hanteer ik volgende regels:
  • De bijkomende investering van een techniek/extra isolatie/... dient zichzelf terug te verdienen, op +-20 jaar.
  • Bij gelijkaardige totale investeringskost, voorkeur om de techniek met minder CO2 uitstoot te kiezen (WP dus ipv gasboiler)
  • Voorkeur om synergieën op te zoeken en vereenvoudigen van de installaties.

Ik kom om deze manier richting het volgende:
  • Dubbele beglazing van zo'n 1,1W/mK en PUR isolatie in de muren van een 14cm dik (K peil +- 23).
  • Vloerverwarming en WP (5 kW) met geothermische boring (passieve koeling in de zomer)
  • Doen van blowerdoortest en aandacht voor luchtdichtheid, balansventilatie
  • De vrouw wil absoluut een houtkachel in de living. We zouden dan een houtcvkachel nemen die maximaal zijn warmte in het buffervat kwijtkan (WP moet dan niet werken op deze meest koude momenten van het jaar).

Mijn eerste bedenking hierin is alvast rond de geothermische boring. Omdat we op de meest koude momenten met de houtcvkachel zullen verwarmen, lijk een iets minder rendabele lucht/water WP een mooie synergie. Echter, het passief koelen met de geothermische boring en het voordeel in het E-peil doet de keuze voorlopig toch naar geothermische boring kantelen (behalen van subsisies voor E20 woning en op die manier toch de meest rendabele keuze).

De volgende bedenking is rond net dat stapje verder te gaan tot een passiefhuis (en vereenvoudiging van de installatie).
Uit mijn berekeningen blijkt dat kiezen voor 3 dubbel glas en 20 cm PUR steken zichzelf niet terugverdient op 20jaar.
Maar anderzijds bereiken we op die manier een punt waarbij de installatiekost voor verwarming een trap lager kan worden. Als je dit in rekening brengt dan wordt het wel interessant om die stap te nemen.

Volgens mij kunnen we de warmtepomp dan elimineren.
De houtcvkachel  gecombineerd met zonnecollectoren (voor sanitair warm water in de zomer) kan als combinatie gezien worden als de hoofdverwarming (met een elektrische weerstand in geval van nood).
In theorie kan dit natuurlijk ook met de minder geïsoleerde woning, maar dan moet je werkelijk "continue" met hout liggen zeulen.
Bedoeling zou zijn dat de warmtevraag zo laag is, dat je nog maar om de 1 a 2 dagen een paar uur moet stoken en de buffer zit weer goed vol.
  • Driedubbele beglazing van zo'n 0,6W/mK en PUR isolatie in de muren van een 20cm dik (K peil +- 14).
  • Doen van blowerdoortest en aandacht voor luchtdichtheid, balansventilatie
  • Houtcvkachel (15kW) + zonneboiler (+-10m²) op buffervat (2000liter)

De extra kost van de zonneboiler zie ik als "nuloperatie", deze verdient zich terug mmet wat normaal kosten zijn aan electriciteit voor de WP.
De besparing is hier de WP + boring.

Enige schrik die ik hier nog heb is ivm de oververhitting in de zomer.

Ik vermoed dat ik best eens een (gedetailleerde) berekening laat doen. Zou een gewone EPB verslaggever hier goed geplaatst voor zijn? Of  moet ik specifiek op zoek naar iemand die met PHPP  (passief huis berekening) overweg kan?
 
Als ge vlammen wilt, neem dan een BEN-woning. Passief is de moeite niet dan. 't Valt alle 2 niet te rijmen. Praat dat gewoon uit uw vrouw haar hoofd.

 
 
Als ik een trapje lager ga in het vermogen van de houtcv kachel kom ik aan 1,6kW afgifte aan de ruimte en 6,4kW aan het water (voor sanitair warm water). 

Voor sanitair warm water gaat er dan te lang gestookt moeten worden om op peil te krijgen.

Het is voor 6 personen en dat gaat dus al wel wat warm water zijn.

De trade off moet ik dan misschien doen om meer zonnecollectors te plaatsen die tot verder in de winter een bijdrage kunnen geven.
 
1,6 kW is gewoon Veeeeel te veel in passief! Voor de woonkamer

en je badkamer blijft koud!
 
stefan zei:
1,6 kW is gewoon Veeeeel te veel in passief! Voor de woonkamer

en je badkamer blijft koud!

Hier begrijp ik je niet stefan ! We hebben het toch over een passiefhuis hé ? Waarom zou de badkamer dan koud blijven ? Die zal toch de warmte aannemen van de rest van de woning ?
 
Als je VV plaatst en haard, en deze laatste laat werken, zal VV niet aan gaan, dus temp in badkamer blijft relatief laag, er is extractie, geen toevoer van warmte.

badkamer bij ons ruimte waar meeste uren verwarming aan is per jaar.

 

koude is relatief, 20 of 19 bedoel ik, daarin geef ik je gelijk
 
De badkamers kan je toch op een aparte kring zetten? 
 
Vlammen kan je makkelijk afspelen op een Q-led scherm. 

Raar dat je terugverdienen belangrijk vindt voor je isolatieschil, maar niet voor een overbodige kachel....
 
tomlyb zei:
De badkamers kan je toch op een aparte kring zetten? 

 

Nog langere terugverdientijd

en ketel die gaat pendelen, te klein vermogen gevraagd voor 1 enkele kamer
 
Als het passief is dan moet je over de rest (badk, slpk,..) niet nadenken, het had toch al geen verwarming nodig, dus dat zal alvast geen probleem zijn. En anders zet je er maar een IR paneel, dat zal meer dan genoeg zijn en op 10 minuten warm genoeg, dus totale verbruik én installatiekost laag.

Dat het af en toe een sauna zal worden is de keuze van de bewoner. Sommige mensen vinden 26° gezellig, so be it.

Warm water zal in de zomer wel van de zonnecollectoren komen, dus dan ook geen probleem (en geen vlammetjes).

 

Persoonlijk zie ik de haard eerder als een verlies aan comfort (om de paar dagen erg heet en de dagen daarna zakt de temp alsmaar tot men weer eens gaat stoken) en een grote vraag aan onderhoud (hout stapelen, hout naar binnen halen, af en toe blokken opsmijten, asse kuisen, glas kuisen (want als het zo heet wordt in huis wil je gezapiger branden dus meer roetafzet), schoorsteen laten vegen, ...), maar wie dat graag wil mag daar van mij zijn geld aan geven. Bovendien kan je het ook gewoon niet gebruiken, dat onderdeel moet zich toch niet terugverdienen, wordt beschouwd als ‘luxe’.

 

Mijn idee: ga voor passief (maar dan zal je toch naar beter glas moeten gaan) en doe dan jouw folieke erbovenop als je dat echt wil en je toch het geld hebt. Je ziet dan wel of je het gebruikt of niet.

 

Wat de zomer betreft: aangezien een passiefhuis niet veel warmte nodig heeft, heeft het ook niet veel koelte nodig. Voorzie een bupass op de ventilatie en desnoods 1 enkele airco-unit ergens in de hal boven (retrofit). Je kan de afvoerwarmte nog altijd gebruiken voor jouw 2000L water (al zie ik niet meteen hoe dat praktisch zou gaan).

 

PS: wat die luifels betreft, dan doel ik op uitsteeksel van 3m of zo, niet een dakoversteekje van een halve meter. Maar een luifel is een luifel, ongeacht de diepte. Buitenzonwering zal toch niet aan te ontsnappen vallen hoor.

 
 
We zullen de houtcvkachel maar even vergeten.

Het moet kunnen werken zonder de hout cv en als mijn vrouw persé die hout kachel wil dan is het ofwel een gewone houtkachel met zeker veel te veel opwarming van de woning en eventueel de kleinste houtcvkachel waarbij die eenmalige stookbeurt nog niet teveel sauna effect heeft.

 

Wat betreft het passief gaan. 100% passief lijkt in belgië niet zo courant. Er lijkt meestal over een kleine backup gesproken te worden.

Volgende bron vind ik wel heel interessant hierin.

https://pixii.be/sites/default/files/technische-installatiewijzer-balansventilatie.pdf

 

Vooral het idee om de beperkte warmtevraag die er nog is te voldoen via de balansventilatie.

Ze hebben het dan over de "compactaggregaat" die na de recuperatie warmtewisselaar nog eens de laatste warmte recupereert met een warmtepomp.

Het lijkt me dat je dit ook zelf kan samenstellen door de aanzuig van een warmtepompboiler aan te sluiten op de afvoer van de balansventilatie.

Ziet er zeer compact en elegant idee uit.

En dan zou je in theorie dit ooit nog kunnen uitbreiden met een paar zonnecollectors en die houtcvkachel om de warmte toch ergens kwijt te kunnen.

 
 
Mijn voorkeur ziet er nu als volgt uit:
  • Passief bouwen
  • Compacttoestel voor ventilatie, sanitair warm water en lucht naverwarming
  • Dus geen vloerverwarming (enkel in badkamer wanneer het compacttoestel het toelaat bv)
  • Voor gebruik in uitzonderlijkge gevallen: de hout cv kachel (6,4kW naar het compacttoestel en 1,6kW naar de ruimte)

Ik zie in dat een belangrijke rol toekennen aan de hout cv kachel moeilijk is. Maar op deze manier kan er tegemoet gekomen worden aan af en toe de vlammetjes. Ik weet dat het een grote meerkost zal zijn met weinig meerwaarde voor het energieconcept an sich.

Nu op zoek naar een interessant "compacttoestel".

2 moeilijkheden die ik tegenkom:
  • Behalen van het minimale ventilatiedebiet dat we nodig gaan hebben (600m³/u)
  • De mogelijkheid om de houtcv aan te sluiten -> ik vermoed dat wanneer een zonnecollector mogelijk is, de houtcv ook mogelijk moet zijn.

Wat ik al ben tegengekomen:
  • Drexel-Weiss aerosmart: slechts 300m³/u en geen mogelijkheid om iets extra op de boiler aan te sluiten
  • Brink Eco combi: 400m³/u, extra zonneboile rmogelijk, afname voor wat vloerverwarming ook
  • Genvex Combi 185 BP: 350 m³/u, solar mogelijk

Zou toch wat onnozel zijn om 2 van die toestellen naast elkaar te moeten zetten.
 
Waarom niet gewoon een sierhaard, niet voor verwarming?
 
art zei:
Waarom niet gewoon een sierhaard, niet voor verwarming?

Wel, dat zat ik ook al te denken. En dan heb je niet eens een schouw nodig.
 
tomlyb zei:
Compacttoestel voor ventilatie, sanitair warm water en lucht naverwarming

Het is mij ooit afgeraden door een verdeler die zelf zo'n toestel in zijn gamma had. Te fragiel. 

En een losse WPboiler: als die al werkt op ventilatie is dat op een C en niet op een D.

De clou volgens mij bij een passiefhuis is dat er geen echte verwarmingsinstallatie nodig is (toch in Vlaanderen). Te koud is zelden een klacht; oververhitting wel. Bijverwarming voor de echt koude dagen of lange perioden zonder zon, is meestal al voldoende.

 
 
Sierhaarden met gel, bio ethanol of electrisch zijn geen optie voor ons.

Met gas is wel een optie, maar diegene met grote vlammen geven een vermogen dat evenveel of hoger is als een houtkachel.

 

Ivm het compacttoestel.

Een mogelijkheid is om dit "na te bootsen" met losse onderdelen.

Het beetje efficientie winst door de laatste warmte uit de afvoerlucht te halen, daar is het me niet echt om te doen.

Maar dan hebben we nodig: de D ventilatie, een warmtepompboiler (zo'n all in one toestel voor binnen) en dan een naverwarmingsbatterij centraal op de toevoerlucht. De hout cv kan typisch ook aangesloten worden op de spiraal van de zonnecollector bv.

En dan zou je met een klep moeten spelen om de koude lucht van de warmtepomp nog te hergebruiken in de zomer (naar de invoer van de D ventilatie leiden).

Voordeel is wel dat er voor de aparte componenten meer leveranciers zijn en meer keuze in sizes.

Dit lijkt me ook wel iets. Zal waarschijnlijk weer veel goedkoper zijn doordat het allemaal klassieke elementen worden.
 
tomlyb schreef:

Dit lijkt me ook wel iets. Zal waarschijnlijk weer veel goedkoper zijn doordat het allemaal klassieke elementen worden.

Al dat soort DHZ-geprul in iets elementairs als verwarming of sww (of ook elektriciteit) haalt de verkoopwaarde van uw huis naar beneden.
 
Die bioethanol en gel dingen stinken. Ik heb zo'n bioethanol sierhaard ooit nog met een renovatie geplaatst.

En een elektrische sierhaard ziet er niet realistisch genoeg uit.

 

Hieronder de opzet hoe het zou kunnen worden.

De warmwaterboiler is bv 300l. Normaal op 50°C gehouden door de WP.

Wanneer nood aan opwarming toevoerlucht (thermostaat), start pomp die water naar de naverwarming brengt. 

Wanneer houtcvkachel wordt aangezet zal de boiler tot 90°C gebracht worden. Nog te bekijken hoe automatische afschakeling van de houtkachel gebeurd. Indien volledige boiler tot 90°C gebracht kan worden is dit een input van 14kWh, dus +-2,5u stoken. Als er tegelijk nog afname is (bad laten vollopen?, naverwarmer, dan is het nog langer. Anderzijds kan in het getoonde model de stratificatie er voor zorgen dat hij niet vol geraakt...

UItlaat WP boiler kan benut worden om koude in woning te brengen in de zomer. Klep eventueel te automatiseren op basis van wanneer binnentemperatuur >23°C.

Zomerbypass gaat zowieso open als aanvoerlucht kouder is als 23°C en tegelijk de extractielucht >23°C.

 

Het vermogen van de WP, een 2,5kW in combinatie met de buffer, zal voldoende zijn om op bepaalde momenten dat tikje extra warmte in de woning te brengen.

 

 

cy7ke4a.png
 
Ivm de "DHZ prul". Er hoeft hier verder weinig doe het zelf aan te zijn he:

1. een gewone D-ventilatie laten installeren

2. een warmtepomp boiler laten installeren

(hiermee is de passief bouw in principe normaal af)

3. de houtcvkachel laten installeren, inclusief warmte afgifte aan de warmwaterboiler en warmte afgifte aan de ventilatie -> lijkt me toch logisch dat de houtcvkachel wil integreren in het systeem?

 

Dan is het enkel nog zelf met de luchtbuizen van de WP boiler chipoteren.

 
 
tomlyb zei:
Ivm de "DHZ prul". Er hoeft hier verder weinig doe het zelf aan te zijn he:

1. een gewone D-ventilatie laten installeren

2. een warmtepomp boiler laten installeren

(hiermee is de passief bouw in principe normaal af)

3. de houtcvkachel laten installeren, inclusief warmte afgifte aan de warmwaterboiler en warmte afgifte aan de ventilatie -> lijkt me toch logisch dat de houtcvkachel wil integreren in het systeem?

 

Dan is het enkel nog zelf met de luchtbuizen van de WP boiler chipoteren.

 

Geloof me, dat puntje 3 laat je beter vallen. Je zegt zelf heel terecht dat met punt 1 en 2 het passiefverhaal in principe af is. Laat het daar dan ook bij en hou het eenvoudig.

Uw puntje 3 loont de moeite niet, integendeel je verliest er comfort, gebruiksgemak, onderhoudsgemak en geld mee.

 
 
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan