• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

BEN-woning nog relevant?

Aguynguerran

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 aug 2021
Waarderingsscore
423
Punten
63
Mijn bouwaanvraag is in 2021 gedaan en dus moet ik voldoen aan E30. Vroeger gaf men voor dergelijke woningen het label 'BEN-woning', in de tijd dat het E-peil minder streng was om de beter presterende woningen een label te geven, I guess. Nu zal ons E-peil hier ruim onder liggen, aangezien we een warmtepomp hebben, ventilatie D en je ook belachelijk veel E-punten wint met PV panelen.

Echter heeft de zelfbouwfirma onlangs mijn ventilatie ingeregeld, en haalt de aanvoer in de living 15m³/h te weinig. Dieje pipo heeft er niets van gezegd en zei dat het systeem "aan de eisen voldoet", maar nu zegt mijn EPB'er dus dat we voor de living de norm niet halen.

De boete hiervoor is laag (€60) en zal zelfs niet geïnd worden, maar de EPB'er informeert dat we dan het label 'BEN-woning' ook niet krijgen, want er moet aan alle EPB-eisen voldaan worden, niet enkel E-peil.

Heeft dit label nog veel meerwaarde vandaag de dag?

Het gemakkelijkste voor mij is om het zo te laten staan, want ik weet niet of er een praktische oplossing voor bestaat om het debiet nog te verhogen, want de stelschroef aan het ventiel is al volledig uitgedraaid. Ik begrijp ook niet echt de oorzaak, want het zijn twee ventielen van 75m³/h en de lengte van de buizen zijn denk ik niet te lang. Een boete zal er dus niet zijn, en volgens mij is de korting op de onroerende voorheffing enkel bepaald op basis van het E-peil?

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.796
Punten
113
Sommigen hechten daar veel waarde aan, anderen dan weer niet. Locatie , grootte woning, grootte kamers, opp grond, afwerkingsgraad, kwaliteit materialen, look... Energielabel is ook een onderdeel van de criteria. Maar iedereen zet die criteria in een andere volgorde van belangrijkheid.
Net is hier nog een topic geopend door iemand die een woning kocht met goed EPC, maar krijgt zijn woning niet boven de 19°...

Korting KI gaat idd over E-peil

BEN was zeker in het begin belachelijk. Een zeer slecht geïsoleerde woning met een pattatenveld aan PV was BEN.

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
2.364
Punten
113
Mij mening: Ik zou niks doen om een label te krijgen. Het draait om het energieverbruik van de woning en het comfort van de woning. Dus als ik het labeltje niet zou kunnen kleven op mijn woning, is dat héél jammer, maar ik win of verlies er niks mee...

Mocht er een premie van 5K aan vasthangen, dan zou ik toch even de zelfbouwfirma in kwestie in gebreke stellen. Het is niet omdat jij het uitvoert dat het hun fout niet is... Nu... Als je de debieten niet haalt, is de unit misschien niet sterk genoeg en is het met een zwaardere unit opgelost. Dan heb je toch het label, voor een kleine meerkost. De zelfbouwfirma in kwestie moet de unit dan maar terugnemen en een zwaardere leveren (eventueel zou ik daar zelfs voor bijbetalen ;) ).

Woubeir

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Waarderingsscore
300
Punten
83
Combinatie van K/S-peil, E-peil en EPC is een heel stuk veelzeggender.
Hoeveel moet er qua ventilatie normaal zijn in die ruimte ?

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
1.849
Punten
113
E peil is net zo goed boerenbedrog he, dat beinvloed je ook enorm met zonnepanelen. het BEN label wordt toch nergens gebruikt of moet toch nergens worden ingevuld ofzo? Dat is maar een inhoudsloos label dacht ik. Als het geen invloed heeft op je E peil is dat het belangrijkste (administratief-toekomstgewijs gzien)

Los van dat zou ik misschien toch overwegen een ander bedrijf te laten langskomen en opnieuw te laten inregelen. Misschien haal je dan wel de vereiste debieten? En dan ben je ook op dat vlak perfect in orde. Je weet maar nooit of ze binnen 10 jaar nieuwe regels gaan uitvinden waar het niet voldoen aan de ventilatie dan wel een rol zou spelen?

• Leuk
Waarderingen: BnB2

Woubeir

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Waarderingsscore
300
Punten
83
Combinatie van K/S-peil, E-peil en EPC is een heel stuk veelzeggender.
Hoeveel moet er qua ventilatie normaal zijn in die ruimte ?
indien beschikbaar uiteraard: laat bij E-peil en EPC de waarde optekenen zonder en met PV. Nog een pak beter.

Aguynguerran

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 aug 2021
Waarderingsscore
423
Punten
63
Ik denk dat de oorzaak is dat de buizen naar de ventielen van de living iets langer zijn dan andere (maar nog niet overdreven) maar dat ik daar ook wel de volle 75m³/h per ventiel moet halen. Ik heb nog enkele veel langere buizen, maar daar moet ik ook maar 55m³/h ofzo halen, dus daar is dat oké. De ventilatie unit is eentje van 400m³/h en ik heb een balansdebiet van 364m³/h. Dus op zich oké maar met langere buizen of een te strak bochtje en het debiet wordt minder gehaald denk ik. Dat is mijn theorie althans.

Ik zou nog willen horen van de zelfbouwfirma wat hun redenering is, als ik ze kan bereiken. Maar als het bovenstaande is, kan ik het de zelfbouwfirma niet echt kwalijk nemen denk ik. Ventilatieunit uitwisselen zie ik al helemaal niet zitten. Het is al de grootste van Duco.

Kans is dus groot dat ik het zo ga laten, en mij niets aantrek van het BEN-label. Bedankt voor de tips!

Aguynguerran

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 aug 2021
Waarderingsscore
423
Punten
63
Een update van dit probleem.

De zelfbouwfirma ziet op het meetrapport dat de unit niet op zijn maximaal vermogen staat. Er zou dus nog marge moeten zijn om het debiet wel te kunnen halen. Op de datasheet staat 183 Watt maximaal vermogen maar er werd maar 139 Watt gemeten tijdens inregeling.

Ze gaan opnieuw moeten langskomen om opnieuw in te regelen.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan