ben je belastingsvoordeel kwijt bij erven van huis?

Lid geworden
16 nov 2009
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo,

Mijn broer is overleden. En elk lid krijgt nu 25% van zijn woning.

Maar ik en nog een tweede broer hebben een lening lopen en krijgen hier de additionele aftrek voor gedurende de eerste 10 jaar.

Deze aftrek telt enkel voor de aankoop van de eerste en enige woning.

Dus vragen we ons af, zijn we dit voordeel kwijt bij het aanvaarden van de erfenis of niet.

Er is nl geen aankoop.

En zorgt dit voor extra nadelen als ik volgend jaar een andere woonst zou kopen en mijn huidige verkopen? Is klein beschrijf ed dan niet meer mogelijk?

Dank,

Maarten

Lid geworden
25 jan 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik denk dat je zoiets best eens nahoort bij de notaris en eventueel je bankier ?

Lid geworden
2 nov 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Informeer bij je notaris maar ik meen me te herinneren dat je een 'grace period' hebt.

Maw je aanvaard de erfenis en als je aangeeft op je aangifte van je erfenis (wordt door notaris gedaan) dat het huis verkocht zal worden zal je belastingsvoordeel niet veranderen. Op het moment dat je successierechten geheven worden heb je geloof ik nog een jaar tijd.

Lid geworden
23 jan 2007
Waarderingsscore
1
Punten
0
innige deelneming alvast,

niet leuk in ieder geval.

of topic:

Ik heb op mn eentje een woning gekocht en bij de akte raadde de notaris me aan om een testament op te maken dat mn bezit bij overlijden naar mn ouders gaat ipv naar mn broer.

Die zou daar anders teveel successierechten moeten op betalen.

Voorbeeldje gekregen om over te schrijven, overgeschreven en in gesloten enveloppe aan mn ouders bezorgd.

waarschijnlijk en hopelijk nooit nodig, maar je weet maar nooit eh.

Lid geworden
14 jan 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
meutte wrote:
Hallo,

Mijn broer is overleden. En elk lid krijgt nu 25% van zijn woning.

Maar ik en nog een tweede broer hebben een lening lopen en krijgen hier de additionele aftrek voor gedurende de eerste 10 jaar.

Deze aftrek telt enkel voor de aankoop van de eerste en enige woning.

Dus vragen we ons af, zijn we dit voordeel kwijt bij het aanvaarden van de erfenis of niet.

Er is nl geen aankoop.

En zorgt dit voor extra nadelen als ik volgend jaar een andere woonst zou kopen en mijn huidige verkopen? Is klein beschrijf ed dan niet meer mogelijk?

Dank,

Maarten

Neen, je raakt de bonus niet kwijt in je huidige situatie.

Voor enige en eigen woning wordt er gekeken naar de stand van zaken bij de aankoop van de woning. Zolang je dus in je huidige huis blijft wonen is er geen probleem. Bij verkoop en aankoop andere woning moet je best eens horen bij notaris maar vrees er voor.

Lid geworden
13 apr 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Opgelet

De voorwaarden dienaangaande om het voordeel te genieten zijn

1e) voor bij het aangaan van de lening opgenomen in het art 115 van de WIB ik dacht §1

2e) voor het verwerven van een onroerend goed nadien is het art. 116 van de WIB en hierbij is niet alleen het element erfenis van belang maar ook en vooral of u vb de blote eigendom heeft gekregen (en bv uw ouders het vruchtgebruik) of dat u de volleeigendom hebt gekregen.

Lid geworden
1 feb 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste meutte

Eerst en vooral innige deelneming, iemand verliezen is altijd moeilijk.

Mbt je belastingvoordeel moet je je zeker geen zorgen maken. Ik ben 100% zeker dat je uw verhoogde aftrek bij de aftrek enige eigen woning blijft behouden.

In artikel 115 van Wetboek Inkomstenbelasting staat onder andere:

Om te bepalen of de woning van de belastingplichtige, op 31 december van het jaar waarin het leningcontract is afgesloten, zijn enige woning is die hij zelf betrekt, wordt geen rekening gehouden met :

1° andere woningen waarvan hij, ingevolge erfenis, mede-eigenaar, naakte eigenaar of vruchtgebruiker is;

2° een andere woning die op die datum op de vastgoedmarkt te koop is aangeboden en die uiterlijk op 31 december van het jaar dat volgt op het jaar waarin het leningcontract is afgesloten, ook daadwerkelijk is verkocht;

3° het feit dat de belastingplichtige de woning niet zelf betrekt omwille van :

- wettelijke of contractuele belemmeringen die het de belastingplichtige onmogelijk maken de woning op die datum zelf te betrekken;

- de stand van de bouwwerkzaamheden of van de verbouwingswerkzaamheden die het de belastingplichtige nog niet toelaten de woning daadwerkelijk op diezelfde datum te betrekken.

Je kan enkel uw recht op een verhoogde aftrek verliezen indien je de enige erfgenaam zou zijn van een 2de onroerend goed en het dus in volle eigendom zou verwerven. Omdat jij slechts een mede-eigenaar wordt, heb je daar geen last van.

Bovenaan