• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Beluchting sanitair

elektrischetijd

Nieuw Lid
Lid geworden
17 dec 2015
Berichten
89
Waarderingsscore
0
Punten
6
Hallo,

Ik ben momenteel aan het twijfelen i.v.m de beluchting van m'n afvoerleidingen.
Ik heb een badkamer op het 1ste verdiep waar ik een bad, douche en dubbele lavabo zal voorzien.
Omdat ik een douche wtw wil plaatsen heb ik op het gelijkvloers (garage) een aparte afvoeraansluiting voorzien voor m'n douche op het verdiep (110 mm in vloerplaat) en dan nog één voor m'n bad, deze komen samen in de vloerplaat op een leiding van 110 mm, het toilet naast de badkamer zal ook op een aparte 110 mm uitkomen in de garage die apart naar de septische put loopt samen met het toilet van het gelijkvloer.

Nu twijfel ik hoe ik de beluchting best aanpak.
- Oftewel de leiding van het bad doortrekken tot in de zolder (2 x door betongewelven en inslijpen in muur anders loopt die buis bloot in de badkamer),
- Oftewel deze via bocht (y?) naar de standleiding van het toilet brengen waar ik een valse muur heb en de leiding dus niet in de muur moet slijpen.

Is een beluchting zelfs nodig in deze situatie aangezien toilet op andere leiding zit en pas samenkomt met de rest in een syphonput?
Verder is dan nog de vraag, welke diameter van verticale afvoer ik voor bad en dubbele lavabo voorzie, denk dat een 75 voldoende is, misschien zelfs 50 zoals de douche?
Zie afbeelding.
Bedankt :)

sanitair_0.jpg
 

Bijlagen

  • sanitair.jpg
    sanitair.jpg
    77,6 KB · Weergaven: 1

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.144
Waarderingsscore
6.698
Punten
113
je kan altijd een kleine beluchter plaatsen aan bv de afvoer van de lavabo's
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Ik heb de beluchting van bad ook via de beluchting van het toilet gedaan. Komen samen via Y-stukken. Zie leiding naast die van het toilet.

afvoeren.jpg


 
 

Bijlagen

  • afvoeren.jpg
    afvoeren.jpg
    95,7 KB · Weergaven: 2

elektrischetijd

Nieuw Lid
Lid geworden
17 dec 2015
Berichten
89
Waarderingsscore
0
Punten
6
thx,

 

duidelijke foto, denk om dan toch naar zolder te gaan met een 50 voor bad, vrees om geurginder van de wc als ik via wc belucht. Dan sniffer erop en indien later nodig, door het dak met leiding? 
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan