• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Belofte tot aankoop getekend, en nu?

Argon

Lid
Lid geworden
20 jun 2011
Waarderingsscore
10
Punten
18
Beste,

Mijn vriendin en ik hebben een belofte tot aankoop getekend voor een huis die we gaan aankopen. Daarin stond dat we binnen de 10 dagen 10% waarborg moeten uitbetalen aan de verkoper (is uit de hand, dus zonder immo). Wij hebben dit allemaal zorgvuldig gedaan.

In die belofte tot aankoop staat ook dat binnen de 30 dagen de werkelijke compromis getekend moet worden bij de notaris. Ik vroeg mij nu af wat er juist zal gebeuren? De verkoper zal een afspraak maken bij de notaris waar wij ook dienen bij te zijn. Is het de bedoeling dat wij dan ook al de papieren kunnen voorleggen van de bank dat we wel degelijk de lening verkregen hebben, of hebben we hier nog wat meer tijd voor?

Eens de compromis bij de notaris getekend is, klopt het dat we binnen de 3 maanden de sleutel van de woning dienen te krijgen en dat we er vanaf dan in mogen?

Groeten

Persoonlijk zou ik pas een voorschot betalen wanneer effectief de compromis is getekend, want een belofte is maar eenzijdig, bij een compromis heb je zekerheid van akkoord van beiden. Is dat voorschot op een derdenrekening (van notaris) gestort?

Een compromis is een gewone overeenkomst tussen koper en verkoper (maar daarmee is wel de koop bezegeld). Dat hoeft in principe niet bij de notaris. Alleen de akte (ten laatste 4 maand na ondertekenen compromis, maar kan gerust vroeger) moet verplicht bij de notaris verleden worden. Meestal wordt op dat moment de sleutel overhandigd, dat kan ook vroeger, maar is afspraak tussen koper en verkoper.

Ik zou je hoe dan ook aanraden om je door een eigen notaris te laten bijstaan (dat kost je trouwens niets extra aan ereloon). Op het moment van compromis hoef je nog niet te bewijzen dat je effectief een lening zal krijgen, maar als dat het geval is, des te beter.

Argon wrote:
Beste,

Mijn vriendin en ik hebben een belofte tot aankoop getekend voor een huis die we gaan aankopen. Daarin stond dat we binnen de 10 dagen 10% waarborg moeten uitbetalen aan de verkoper (is uit de hand, dus zonder immo). Wij hebben dit allemaal zorgvuldig gedaan.

In die belofte tot aankoop staat ook dat binnen de 30 dagen de werkelijke compromis getekend moet worden bij de notaris. Ik vroeg mij nu af wat er juist zal gebeuren? De verkoper zal een afspraak maken bij de notaris waar wij ook dienen bij te zijn. Is het de bedoeling dat wij dan ook al de papieren kunnen voorleggen van de bank dat we wel degelijk de lening verkregen hebben, of hebben we hier nog wat meer tijd voor?

Eens de compromis bij de notaris getekend is, klopt het dat we binnen de 3 maanden de sleutel van de woning dienen te krijgen en dat we er vanaf dan in mogen?

Groeten

Aankoopbelofte? Je bedoelt een bod? Of heb je meteen een verkoopsovereenkomst getekend? Zie bv. de sectie "zit ik safe als ik een aankoopbelofte heb getekend" op de website van Test Aankoop. Basically betekent een bod/aankoopbelofte niet zoveel omdat het geen verkoopsovereenkomst is.

TIPS:

• Als je de verkoopsovereenkomst gaat tekenen ("compromis"), zorg dat er een opschortende voorwaarde instaat ivm het verkrijgen van een hypothecaire lening!!![/*:m:3pesdt3q]
  • Zoek zelf ONMIDDELLIJK een notaris -- dit kost jou geen cent (de notarissen moeten de erelonen verdelen) en je bent zeker dat jouw belangen door iemand met kennis van zaken behartigd worden. De notaris van de verkoper is in de eerste plaats verantwoordelijk voor de belangen van de verkoper!! Expliciet in de compromis laten zetten!![/*:m:3pesdt3q]
  • Laat je vooral niet opfokken door termijnen of deadlines - er is maar één partij die belang heeft dat de akte binnen 4 maanden verlijdt, en dat ben JIJ -- als immers binnen de 4 maanden na het tekenen van de compromis het registratiekantoor hun centen niet gehad hebben, zijn die pissig en krijg je een (serieuze) boete (dacht 10% van de verkoopprijs!!). En als ze moeilijk doen, laat dan JOUW notaris maar bellen dat voor hem de eerstkomende 3 maanden allemaal volgeboekt zijn en dat zijn 2,5 maanden verlof er nog tussenvallen, einde discussie want jouw notaris (als die van verkoper) is degene die het voor het zeggen heeft![/*:m:3pesdt3q]

Als het wél een compromis/verkoopsovereenkomst is -- en ik heb zo een vermoeden dat dit het geval is omdat je een voorschot betaald hebt -- dan zit de situatie anders: ja, als je bij de notaris gaat tekenen, moeten de centen er zijn. Weet dat een lening rondkrijgen typisch 2 a 3 werkweken duurt (21 dagen). Met 30 dagen te gaan kan je je dus best reppen; het kan in principe op enkele dagen bij de bank geregeld zijn ALS ze er zelf druk achter zetten (maar dat is bijlange niet evident in een vakantieperiode waarbij er onderbemanning is op alle diensten!!). "Papieren van een lening" = officiele notariele akte tussen jou en de bank waar je ook nog een dikke 2000 a 3000 euro voor mag neerleggen, afhankelijk van de waarde van de hypothecaire inschrijving. Dringend informeren bij een eigen notaris hoe je dat moet aanpakken & proberen het nog geregeld te krijgen dat je je eigen notaris mag inbrengen bij de verkoop (maar ik vrees dat het daarvoor te laat is... )

Mvg,

Tim

Argon wrote:
Beste,

Groeten

Ik blijf versteld staan van wat mensen allemaal uitspoken!!!

Jullie hebben dus iets getekend en al 10% voorschot betaald, zonder eerst je notaris te raadplegen en even te laten nakijken wat je getekend hebt en of het wel ok was dat dat voorschot rechtstreeks bij de verkoper terecht kwam?

Het eerstvolgende wat jullie moeten doen is een EIGEN notaris gaan zoeken. NIET de notaris van de verkopende partij nemen, want die kan nooit de belangen van én de verkoper én de koper verdedigen. Dat kost jullie niets, dat is gratis! Dus doe dat meteen. Bel een notaris en maak een afspraak, voor je ook maar eender wat anders doet. Toon het papier wat jullie ondertekend hebben en zeg hem of haar dat jullie dat voorschot al betaald hebben. De notaris zal dan het nodige doen om na te kijken of de compromis die jullie gaan ondertekenen wel compleet geldig is. En die zal jullie dan ook contacteren om te zeggen wanneer de compromis kan ondertekend worden. Dat regelen notarissen van beide partijen onder elkaar.

Staat er trouwens op dat papier, dat jullie kopen onder opschortende voorwaarde voor een lening? Zo niet, kan het hen niet schelen of jullie al dan niet al toestemming hebben voor die lening. Zolang het geld er maar is bij de akte, die trouwens binnen de 4 maand moet ondertekend worden en niet binnen de 3 maand. Al kan het natuurlijk ook altijd eerder, als jullie lening in orde is en de verkoper bereid is om er al vroeger uit te gaan.

Maar ... ga als de bliksem naar een EIGEN notaris, dus een andere dan die van de verkoper. Het kost jullie geen euro extra en dan ben je tenminste verzekerd van een goede afloop. Of kan je minstens al je vragen daar stellen.

Ben het volledig eens met Arana. Trouwens "belofte tot aankoop" kan eenzijdig zijn maar hoeft dat niet te zijn.

Eigenlijk is een mondeling akkoord tss koper en verkoper genoeg om de koop als gesloten te zien. Da's natuurlijk moeilijk bewijsbaar. Echter als op je document volgende staat is 't een wettelijk contract:

- Identificatie van koper en verkoper

- Goed dat verkocht wordt

- Prijs waar het goed voor verkocht wordt

- Datum en handtekening

Mensen laten zich dikwijls vangen door het woord compromis, ze denken dat pas bij het tekenen van een compromis de koop gesloten is. Dit is niet waar!

tjay wrote:
Aankoopbelofte? Je bedoelt een bod? Of heb je meteen een verkoopsovereenkomst getekend? Zie bv. de sectie "zit ik safe als ik een aankoopbelofte heb getekend" op de website van Test Aankoop. Basically betekent een bod/aankoopbelofte niet zoveel omdat het geen verkoopsovereenkomst is.

Een aankoopbelofte of een bod (= hetzelfde) is even bindend als een compromis, als die ondertekend is door beide partijen. Als je dus iets tekent bij de makelaar, moet je er niet vanuit gaan dat het niet bindend is. Als die makelaar een uur later naar de verkoper gaat en die ondertekent, IS het bindend!!

En vermits hier al een voorschot betaald is, ga ik er toch vanuit dat ze minstens een exemplaar hebben dat ook al ondertekend is door de verkoper. Dan mag dat zelfs op een stukje WC papier staan. Van zodra daar opstaat wie de verkoper en koper is, over welk pand het gaat, welke prijs er overeen gekomen is, datum en handtekening ... is het papiertje geldig!

Daarbij vergissen mensen zich nog al eens, dat een bod maar een bod is. Er zijn er genoeg die een (laag) bod doen, op bijv. 3 panden tegelijk. Om te zien wie er het dichtst hun prijs wil benaderen en om dan zo te beslissen welk pand ze gaan aankopen. Maar stel dat toevallig alle 3 de verkopers akkoord gaan met het bod, dan zijn ze dus in principe wettelijk verplicht om ze alle 3 aan te kopen!

Als je op die manier een bod wil doen, mag en kan je dat alleen doen, door duidelijk te vermelden dat dit GEEN bod is. Dat ze gewoon willen horen of de verkopers eventueel bereid zijn om aan die prijs of iets wat dicht in de buurt ligt, te verkopen. Dan moeten ze dus schrijven dat ze graag willen weten of de verkopers eventueel aan die prijs zouden willen verkopen, maar dat het géén officieel bod is en ze ook bij aanvaarden van die prijs van de verkopers, geen enkele verplichting hebben tot aankopen.

bedoeling was dus dat je met dat papier van die belofte naar je notaris ging en laten zien of dit allemaal wel goed en wettelijk in orde is en dat die 10% voorschot betaald wordt op een rekening van de notaris bij het compromis. ik denk dat jullie heel onverstandig te werk zijn gegaan.

een koopbelofte houdt geen overeenkomst in as such. Het is een eenzijdige verklaring waarbij één partij zich verbindt tot het leveren van een prestatie. Maar zover waren we al.

In principe moet de aankoopbelofte aanvaard worden, pas dan is er een wederzijdse wilsuitdrukking en is er overeenkomst over zaak en prijs.

in dit geval kan de aanvaarding mogelijks impliciet bewezen zijn door de aanvaarding van het voorschot. anders zou men een onverschuldigde betaling hebben.

Er is dus geen probleem! De latere compromis kan dan alle bijkomende voorwaarden opnemen

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan