• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

België vraagt Europa zonnepanelen op daken te verplichten en Europese productie te herstellen

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Gaan ze dan ook de distributiemaatschappijen verplichten om hun net aan te passen? Of gaan ze de mensen pesten met taksen en hen zo dwingen om bvb een batterij te plaatsen die het net ontlast maar die op deze schaal een gigantisch milieuprobleem vormt en nooit terugverdiend kan worden?
 

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.369
Waarderingsscore
361
Punten
83
Gaan ze dan ook de distributiemaatschappijen verplichten om hun net aan te passen? Of gaan ze de mensen pesten met taksen en hen zo dwingen om bvb een batterij te plaatsen die het net ontlast maar die op deze schaal een gigantisch milieuprobleem vormt en nooit terugverdiend kan worden?
Het gaat om voornamelijk om nieuwbouw en daar zal toch een nieuw net en trafo station komen conform huidige maatstaven en geschikt voor EV's, warmtepompen en PV.

Ook bij grote renovaties is het een verplichting maar de dichtheid van die woningen zal laag zijn om direct een groot effect op de belasting van de net-infra te hebben. Verschild niet meer dan de gewone woning waar PV op dak gelegd wordt. Heeft het wel effect dan is daar nog altijd een batterijoplossing voor peak shaving.
 

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.369
Waarderingsscore
361
Punten
83

Ook bij grote renovaties is het een verplichting
neen, het is geen verplichting.
Dat staat wel in het bericht. Mijn reactie gaat namelijk over het verzoek van BE om PV te verplichten. Als ik over verplicht spreek dan is dat de context. De context is niet de huidige regelgeving.
Aangezien in NL een soortgelijke discussie is over grote renovaties en de verplichting om dan van het gas af te gaan is het niet verbazingwekkend dat de bedoelde aanpassing van EU-regelgeving ook voor grote renovaties (lees > 35% woningoppervlak) gaat gelden.

edit: quote uit bericht
Verplichten
Zonnedaken zouden de norm moeten zijn voor nieuwbouwwoningen en voor huizen die een ingrijpende renovatie of dakrenovatie ondergaan. Op grond van EU-wetgeving zouden zonnedaken verplicht moeten worden. ‘Met name op platte daken, openbare gebouwen, supermarkten en kleinhandelszaken, evenals industriële en brownfieldgebieden’, aldus de 5 landen.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Ik bedoel heden is het geen verplichting.
ik dacht dat jij dat bedoelde.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Effe een tussendoortje .
Mijn huis is geen gewoon huis, in de volksmond spreken ze over het tramhuis, roethuis ( van de tramsporen) groen huis of spookhuis.
Ook qua architectuur zit er nogal een hoek af.
Een zadeldak op het hoofdgebouw daar dwars op een lager zadeldak en dan een zadeldak terug evenwijdig met het hoofdgebouw maar waarvan een zijde haaks op het zadeldak een schuin dak is met een groot in helling geplaatst raam.
Oja en dan nog even een plat dak dat wat afstand creert tussen het zadeldak en het lessenaarsdak van de serre.
Kun je nog volgen ?
Soi
gehoord voor zonnepanelen en wij kunnen in principe op alle daken wel panelen leggen . Grofweg een 25 tal .
Maar vooraan staat een 100 jarige monumentale notelaar die voor heerlijke schaduw zorgt , achteraan een grote es ( +20 meter ) en een arsielsechte appelboom maar zo heerlijk om onder te zitten in de zomermaanden.
Ons huis is koel, fris en bij tropische temperaturen van +28° is het binnen nog altijd fris.

Zonnepanelen dus,
Ja meneer vrebosch , dan zul je toch die 3 bomen moeten kappen hoor want anders ga je opbrengst niet goed zijn.
Maar je hebt dan wel genoeg voor overal airco te installeren.

Man met zen klikke en klakke buitengegooid.
Ik rooi geen bomen voor zonnepanelen.
Bomen verkoelen en zorgen voor minder verdamping .

kloefkaffertemp met  en zonder bomen.png
 

lening

Actief Lid
Lid geworden
17 jul 2018
Berichten
217
Waarderingsscore
67
Punten
28
Europa wilt het zelfs gaan verplichten.


Ps. Snap de moderator toch niet die dit topic van nieuws naar wetgeving en premies heeft verplaatst wan dit gaat nog niet over een wetgeving en premies. Dit is gewoon nog maar nieuws.
 
Laatst bewerkt:

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
van nieuws naar wetgeving en premies
Waarschijnlijk omdat er geen categorie ‘nieuws’ bestaat en ‘wetgeving en premies’ de categorie is die het dichtste bij de inhoud van aanleunt. Het nieuwsartikel gaat over wetgeving. Of die al dan niet al doorgevoerd is of niet, dat is geen punt. De categorie is niet ‘bestaande wetgeving’.
Anders kan je alles gewoon in ‘algemeen’ dumpen.
Dus ik vind dat zo raar niet. Ik vind het wel weinig nuttig, maar dat is voor een andere reden.Die categorieën lijken me het minste van de zorgen voor een mod. Bijna niemand gaat op een forum volgens categorie en subcategorie zoeken. Of je gebruikt google en je komt ergens op iets relevants terecht, of je bent een regular en je gebruikt ‘nieuwe berichten’. Dat zijn de meest voorkomende use cases.

Op bestaande woningen durft Europa toch ook niet zo ver gaan. Enkel op bestaande overheidsgebouwen en commerciële gebouwen.
Wat nieuwbouw betreft zal voor ons land ook niet echt veel wijzigen. Behalve wie echt slim gebouwd heeft moet zowat iedereen toch PV leggen om aan zijn e-punten te geraken.
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
ik kan een categorie "nieuws" bijmaken waar wij dan "nieuws" in plaatsen, en gebruikers ook "nieuws" in kunnen zetten. Op die manier blijft het wat "gescheiden". Al is de uitleg van DIY ook wel correct :). Dus als er daar animo voor is kunnen we dat in ieder geval wel uitproberen.

On topic: Zonnepanelen verplichten? Die installateurs weten nu al niet waar kruipen. Ik heb er 4 gecontacteerd om panelen bij te plaatsen. 2 zijn gewoon niet te bereiken, 1 heeft een standaard offerte gestuurd met de boodschap: Als ge dit pakt zijde ne rijke stinker die geld te veel heeft, maar mij kan het nie schelen want ik heb werk genoeg, dus betalen of oprotten en 1 heeft eerlijk gezegd: Ik schrijf je op om in 2023 een offerte te maken, vroeger krijg ik ze niet gemaakt en al zeker niet geplaatst...
Na goedkeuring van de offerte: Levertijd onbekend, en als je het echt wil weten... tussen de 8 en 12 maanden...

Dus dan nog verplichten... Als ik snel panelen wil, zal ik ze zelf moeten plaatsen :(
 

chaccamacca

Actief Lid
Lid geworden
15 jan 2015
Berichten
351
Waarderingsscore
56
Punten
28
Dat ze dan in Vlaanderen doen wat ze in Brussel en Wallonië doen.
Daar krijgen de eigenaars van woningen gratis zonnepanelen omdat de gewesten aan hun hoeveelheid groen stroom moet komen.
En na 10 jaar is de eigenaar van de woning eigenaar van de zonnepanelen.
Kostprijs voor Brusselaars en Walen = 0€ en in Vlaanderen moet je betalen.
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.182
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Dat ze dan in Vlaanderen doen wat ze in Brussel en Wallonië doen.
Daar krijgen de eigenaars van woningen gratis zonnepanelen omdat de gewesten aan hun hoeveelheid groen stroom moet komen.
En na 10 jaar is de eigenaar van de woning eigenaar van de zonnepanelen.
Kostprijs voor Brusselaars en Walen = 0€ en in Vlaanderen moet je betalen.
Tiens…. Nog nergens gelezen….
Bron?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Dat ze dan in Vlaanderen doen wat ze in Brussel en Wallonië doen.
Daar krijgen de eigenaars van woningen gratis zonnepanelen omdat de gewesten aan hun hoeveelheid groen stroom moet komen.
En na 10 jaar is de eigenaar van de woning eigenaar van de zonnepanelen.
Kostprijs voor Brusselaars en Walen = 0€ en in Vlaanderen moet je betalen.
In Wallonië is het principe van terugdraaiende teller van toepassing met prosumententarief.
Van het prosumententarief wordt de helft van gesubsidieerd.

Leuk voor hen, maar weer een nutteloze subsidie die zijn doel volledig voorbij gaat. Het voordeel met terugdraaiende teller en prosumententarief op zich is meer dan voldoende om PV interessant te maken.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Gaan ze dan ook de distributiemaatschappijen verplichten om hun net aan te passen? Of gaan ze de mensen pesten met taksen en hen zo dwingen om bvb een batterij te plaatsen die het net ontlast maar die op deze schaal een gigantisch milieuprobleem vormt en nooit terugverdiend kan worden?
Het gaat om voornamelijk om nieuwbouw en daar zal toch een nieuw net en trafo station komen conform huidige maatstaven en geschikt voor EV's, warmtepompen en PV.

Ook bij grote renovaties is het een verplichting maar de dichtheid van die woningen zal laag zijn om direct een groot effect op de belasting van de net-infra te hebben. Verschild niet meer dan de gewone woning waar PV op dak gelegd wordt. Heeft het wel effect dan is daar nog altijd een batterijoplossing voor peak shaving.
Neen, doen ze echt niet
Fluvius is blijven steken in vorige …
 

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Berichten
1.562
Waarderingsscore
1.049
Punten
113
Gaan ze dan ook de distributiemaatschappijen verplichten om hun net aan te passen? Of gaan ze de mensen pesten met taksen en hen zo dwingen om bvb een batterij te plaatsen die het net ontlast maar die op deze schaal een gigantisch milieuprobleem vormt en nooit terugverdiend kan worden?
Het gaat om voornamelijk om nieuwbouw en daar zal toch een nieuw net en trafo station komen conform huidige maatstaven en geschikt voor EV's, warmtepompen en PV.

Ook bij grote renovaties is het een verplichting maar de dichtheid van die woningen zal laag zijn om direct een groot effect op de belasting van de net-infra te hebben. Verschild niet meer dan de gewone woning waar PV op dak gelegd wordt. Heeft het wel effect dan is daar nog altijd een batterijoplossing voor peak shaving.
Neen, doen ze echt niet
Fluvius is blijven steken in vorige …
planning bij ons in de regio is anders toch om ipv 100 km 300 km per jaar nieuw of vernieuwd net aan te leggen (en wij hebben al een van de modernste netten in de regio )

zo worden ook de laatste stukken 3x230 vervangen
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Zijn ze hier ook mee bezig. Overal liggen de voetpaden open en intussen steekt Proximus ook glasvezel.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan