• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

Bekleding betontrap met houten Z-tredes

andyke001

Lid
Lid geworden
22 dec 2014
Berichten
109
Waarderingsscore
4
Punten
18
Beste,

Sinds kort wonen wij in onze nieuwbouwwoning. Nu zou ik graag onze trap verder willen afwerken.
het gaat om een rechte trap in beton tussen 2 muren. Met triplex is de trap al op hoogte gebracht met Z-tredes. Het betreft nu enkel nog de afwerking van de Z-tredes met eik of rubberwood.

Vraag 1: Hoe de Z-tredes te verlijmen thv de snede. Welke mal, eventueel speciale verlijmtechnieken, welke details van de snedes?
Vraag 2: Wanneer de Z-tredes verlijmt zijn, dan is het zeer moeilijk om die tredes op de plaats te krijgen tussen 2 muren. Bestaan er trukjes of moet het verlijmen pas gebeuren ter plaatse? Het pleisterwerk is niet echt strak dus ik verwacht op plaatsen vast te komen zitten, vandaar de vraag.
Vraag 3: Welke lijm tussen triplex en afwerking?

Algemeen: bestaat er een stappenplan voor het installeren van Z-trappen. Online is hierover weinig terug te vinden.

Is dit als doe-het-zelver te doen wetende dat ik het huis zelf heb gebouwd? Ik heb een simpele kleine tafelzaag.

Bedankt!
Andy
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het laten doen, net omdat ik er ook zo weinig van terugvond...
Als ik zag wat die allemaal bij had van machines, ik denk dat je vooral een goede tafelzaag nodig hebt voor het verstek te zagen. En laat dat nu net veel geld kosten...
 
Het verstek is meer dan 45°, en dan hebbje al een erg dure tafelzaag of invalzaag nodig. Dat verdien je niet terug op 1 trap zelf doen.
Het duurzaam samenvoegen van de twee delen met bvb lamello’s is ook een duur verhaal.
Dat het niet strak tussen de muren past, dat ligt natuurlijk aan de pleisteraar, maar in principe dekt de plint dat af. Aangezien je geen trapbomen hebt moet je voor plinten kiezen. Of de pleister plaatselijk afkappen en dan tot tegen de trede pleisteren. Maar dat gaat toch scheuren.

Ik heb ze zelf gemaakt, maar het is maar voor de keldertrap, dus ik heb geen verstek van 52,5 gemaakt maar van 15° en dan met een hard verstek op elkaar gelijmd.

Trede op de multiplex doe je met flexibele parketlijm.

Moet wel eerlijk zeggen, het is nog niet afgewerkt geraakt. De tredes liggen al 2 jaar op eljaar gestapeld maar niet geplaatst.

Denk dat je best van onder naar boven werkt. Anders krijg je de tegentrede niet over de onderliggende aantrede.
 
Ik heb de Z-trap in stukjes geplaatst. Telkens aantrede met onderliggende optrede op voorhand aan elkaar bevestigen. Daarna de blokjes ter plaatse juist zetten. Eén geheel zal nooit niet lukken.

Ik kon er wel nog langs onder aan om de stukken aan elkaar te schroeven omdat er geen betonnen trap was.
 
Ik heb de Z-trap in stukjes geplaatst. Telkens aantrede met onderliggende optrede op voorhand aan elkaar bevestigen. Daarna de blokjes ter plaatse juist zetten.
Dat is ook wat ik bedoelde. Eén trede per keer.
 
Ik heb het niet zelf gedaan, maar heb gezien hoe de trappenmaker het deed:
  • de hele trap was voorbereidin het atelier; aantredes en optredes met de juiste verstekken gezaagd.
  • breedte (hier langs 1 kant muur, andere kant vide) was ruw op maat, maar is bij elke trede gepast en op maat gezaagd, tegen de plakkerij
  • bevestiging is gebeurd door de betonnen trap op te hogen met triplex, daarop werden de treden gevezen(in de gezaagde verstekken) en aangevuld met PU schuim
  • verstekken aan mekaar bevestigd dmv deuvels (zo van die platte brede)
  • van onder naar boven gewerkt, plank voor plank
  • Het leek hier binnen inderdaad wel op een demonstratie-standje van Festool
 
Ik heb het laten doen, net omdat ik er ook zo weinig van terugvond...
Als ik zag wat die allemaal bij had van machines, ik denk dat je vooral een goede tafelzaag nodig hebt voor het verstek te zagen. En laat dat nu net veel geld kosten...
Mjah, ik heb een deftige tafelzaag maar weet natuurlijk niet of de nauwkeurigheid oké is voor dit soort toepassingen. Mijn idee was om in MDF een voorbeeldje van een op+aantrede te maken als test. Buiten een zaagtafel en eventueel een bovenfrees voor de rand af te ronden, denk ik niet dat er veel nodig is.
 
Ik heb het niet zelf gedaan, maar heb gezien hoe de trappenmaker het deed:
  • de hele trap was voorbereidin het atelier; aantredes en optredes met de juiste verstekken gezaagd.
  • breedte (hier langs 1 kant muur, andere kant vide) was ruw op maat, maar is bij elke trede gepast en op maat gezaagd, tegen de plakkerij
  • bevestiging is gebeurd door de betonnen trap op te hogen met triplex, daarop werden de treden gevezen(in de gezaagde verstekken) en aangevuld met PU schuim
  • verstekken aan mekaar bevestigd dmv deuvels (zo van die platte brede)
  • van onder naar boven gewerkt, plank voor plank
  • Het leek hier binnen inderdaad wel op een demonstratie-standje van Festool
Bij mij is de trap al volledig op hoogte bekleed met triplex. Enkel de afwerking in eik moet nog gebeuren. De moeilijkheid hier is dat het tussen 2 muren is. Je kan dus niet zomaar de aan+optrede op z’n plaats leggen. Zoals hierboven gezegd moet ik dan het pleisterwerk langs 1 kant weghalen. Dat geeft die extra cm bewegingsruimte om het op z’n plaats te krijgen.
 
...
  • verstekken aan mekaar bevestigd dmv deuvels (zo van die platte brede)
  • ...
Domino's, daar heb je al een aardig prijskaartje aan vastzitten om dat ingefreesd te krijgen
Mja, ik heb gezien dat je op je tafelzaag de schuine kant kan inzagen om er dan spies in te lijmen. Zo maak je de verbinding sterker. Daarvoor heb ik dan geen speciale frees nodig want de dikte van de zaag is daarvoor ook geschikt.
 
Ik heb het niet zelf gedaan, maar heb gezien hoe de trappenmaker het deed:
  • de hele trap was voorbereidin het atelier; aantredes en optredes met de juiste verstekken gezaagd.
  • breedte (hier langs 1 kant muur, andere kant vide) was ruw op maat, maar is bij elke trede gepast en op maat gezaagd, tegen de plakkerij
  • bevestiging is gebeurd door de betonnen trap op te hogen met triplex, daarop werden de treden gevezen(in de gezaagde verstekken) en aangevuld met PU schuim
  • verstekken aan mekaar bevestigd dmv deuvels (zo van die platte brede)
  • van onder naar boven gewerkt, plank voor plank
  • Het leek hier binnen inderdaad wel op een demonstratie-standje van Festool
Dat is een beetje de werkwijze die ik ook zou volgen. Dat demo standje van Festool lijkt mij plezant maar niet noodzakelijk. Met mijn waterpas als geleiding en Makita handzaag kan ik ook nauwkeurig werken. Maar tijd gaat het zeker kosten. Geld iets minder. 🙈😅
 
Zou dat dan zoveel kosten, puur de werkuren voor de afwerking te zagen+lijmen?
Mij leek het dat hier 2/3 van de tijd in het uitvullen/verwerken van de OSB was.
Dan kom je nog op 1 werkdag voor de afwerking, dus met 500 euro ben je er mee klaar?
 
Zou dat dan zoveel kosten, puur de werkuren voor de afwerking te zagen+lijmen?
Mij leek het dat hier 2/3 van de tijd in het uitvullen/verwerken van de OSB was.
Dan kom je nog op 1 werkdag voor de afwerking, dus met 500 euro ben je er mee klaar?
De echte kost zit in de voorbereiding van de tredes. Je bent al snel een dag kwijt met de op en aantredes te zagen en te verlijmen. Dan ook nog een dag om alle tredes passend te maken en te installeren, schuren, kitten. Ik denk dat als je 4000€ betaald voor een standaard houten trap te bekleden, er geen 3000€ materiaal in zit. Ik verwacht dus dat een schrijnwerker wel meer vraagt voor 2 dagen werk…
 
Hier komen ze de ruwe betonnen Z-trap bekleden voor ongeveer 5k. Inclusief opmeten, uitvullen en afwerken. Het gaat om een trap met twee kwartslagen erin, dus niet evident. Origineel gingen we dit zelf doen maar gezien de complexiteit en de aankoopprijs van gespecialiseerd gereedschap (en de hogere aankoopprijzen van hout) besloten om het uit te besteden. Ze zijn al komen opmeten, ruw zaagwerk gebeurd door CNC. Daarna komen ze ter plaatse op en werken ze op maat uit.

Ben benieuwd naar het eindresultaat..
 
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan