• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Bekleden betonnen trap met eik

Lid geworden
13 dec 2019
Berichten
12
Waarderingsscore
0
Punten
1
Allen,

Wij zijn op zoek om onze betonnnen trap te laten bekleden met eik.
Tot nu toe hebben we de eerste offerte ontvangen: € 7.500 excl. btw.
Momenteel laat ons budget dit nie toe, bijgevolg zijn we opzoek naar goedkopere alternatieven.
Zijn er onder jullie die een goed adres weten voor het bekleden van dergelijke trap met eik?
Regio:  West & Oost Vlaanderen, maar mag ook daar buiten zijn.
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.254
Waarderingsscore
667
Punten
113
Ik heb m'n betonnen trap (16 treden, met 90 graden hoek) in 2018 laten uitbekleden in eik door Decotrap in Limburg. Ondertussen hebben ze ook toonzaal/atelier in Wetteren (Oost-Vlaanderen).

Was exclusief BTW en exclusief leuning zo'n 4000 EUR.

Zeer tervreden van!
 

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Berichten
1.016
Waarderingsscore
585
Punten
113
Hier ook 2 Z-trappen in eik op betontrap van decotrap, ook zeer tevreden. (8000 excl btw voor de 2 trappen samen ongeveer)
 

timvdv

Nieuw Lid
Lid geworden
29 sep 2009
Berichten
48
Waarderingsscore
20
Punten
8
Ik heb twee jaar geleden mijn trap laten bekleden door Meert Interieur.
Eerst met multiplex uit bekleed voor gelijke op- en aantrede en dan met eik bekleed in Z-vorm.

Dit kostte 3300€ excl btw.

 
 

ktheyss

Actief Lid
Lid geworden
5 jul 2018
Berichten
186
Waarderingsscore
96
Punten
28
Ik heb m'n betonnen trap (16 treden, met 90 graden hoek) in 2018 laten uitbekleden in eik door Decotrap in Limburg. Ondertussen hebben ze ook toonzaal/atelier in Wetteren (Oost-Vlaanderen).

Was exclusief BTW en exclusief leuning zo'n 4000 EUR.

Zeer tervreden van!
dag Remi, vr een rechte blok trap, welke optrede en aantrede lengte heb je dan?
 

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
2.413
Waarderingsscore
485
Punten
83
Ik heb m'n betonnen trap
...................dag Remi, vr een rechte blok trap, welke optrede en aantrede lengte heb je dan?
Optrede is meestal max 18 cm , de aantrede hangt af van je "sprong"...............hoe groter die sprong hoe makkelijker je er op loopt.
Ik schat dat ik voor mijn ( zelfgemaakte Z-trap ) trap op zo'n 41° uitkwam en is zeker niet te steil.
 

ktheyss

Actief Lid
Lid geworden
5 jul 2018
Berichten
186
Waarderingsscore
96
Punten
28
Ik heb m'n betonnen trap
...................dag Remi, vr een rechte blok trap, welke optrede en aantrede lengte heb je dan?
Optrede is meestal max 18 cm , de aantrede hangt af van je "sprong"...............hoe groter die sprong hoe makkelijker je er op loopt.
Ik schat dat ik voor mijn ( zelfgemaakte Z-trap ) trap op zo'n 41° uitkwam en is zeker niet te steil.

als optrede hebben we nu 18cm en aantrede 24cm, maar wel een bloktrap. Dus het zal waarschijnlijk ook een Z-trap worden, met nog 4cm extra als aantrede.

Het wordt een betonnen trap die we dan bekleden met hout. Maar de ene trappenmaker spreekt van 4cm te voorzien voor opbouw (32mm hout en rest om te egaliseren), de andere trappenmaker spreekt van 7cm te voorzien voor de aantrede (gebruikt +-36cm multiplex en dan 34mm hout). Ik kom zelf nu uit op 37.5 graden.
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.254
Waarderingsscore
667
Punten
113
Ik heb m'n betonnen trap (16 treden, met 90 graden hoek) in 2018 laten uitbekleden in eik door Decotrap in Limburg. Ondertussen hebben ze ook toonzaal/atelier in Wetteren (Oost-Vlaanderen).

Was exclusief BTW en exclusief leuning zo'n 4000 EUR.

Zeer tervreden van!
dag Remi, vr een rechte blok trap, welke optrede en aantrede lengte heb je dan?

Sorry verkeerde woordkeuze destijds (90gr hoek)...
Ik heb een betonnen trap met bovenkwart rechts. Ik heb die later dan laten uitbekleden met eik naar een Z-trap, oa om iets meer aantrede te hebben.

Maar let dus op, mijn trap z’n treden zijn verre van ideaal! De 3 verschillende professionele schrijnwerkers maakten onmiddellijk en los van elkaar een opmerking over de loop van de trap, bij het gebruiken van de trap.

Aantrede is hier 24cm en optrede 18,5cm, bij afgewerkte Z. Meer aantrede was aangenamer geweest.
Helaas zit de volledige traplengte gevangen tussen muur en deuropening (inkom-living) en dat is achteraf net iets te krap gebleken. Ik vind het een foutje van de architect, maar soit.
 

bgcw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
22 mei 2011
Berichten
3.080
Waarderingsscore
739
Punten
113
Ik heb twee jaar geleden mijn trap laten bekleden door Meert Interieur.
Eerst met multiplex uit bekleed voor gelijke op- en aantrede en dan met eik bekleed in Z-vorm.

Dit kostte 3300€ excl btw.
hier ook zo laten doen door een firma in limburg wel
+- 4000€
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Ik heb twee jaar geleden mijn trap laten bekleden door Meert Interieur.
Eerst met multiplex uit bekleed voor gelijke op- en aantrede en dan met eik bekleed in Z-vorm.

Dit kostte 3300€ excl btw.
hier ook zo laten doen door een firma in limburg wel
+- 4000€
Hier ook zoiets eind 2020, maar met huidige houtprijs +25%? Gokje!
 

bgcw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
22 mei 2011
Berichten
3.080
Waarderingsscore
739
Punten
113
@Tomvdw inderdaad de prijzen zijn ondertussen fors gestegen maar ook voor eik?
 

ktheyss

Actief Lid
Lid geworden
5 jul 2018
Berichten
186
Waarderingsscore
96
Punten
28
we hebben nu offerte van 4K excl btw voor 17 treden van eik licht rustiek (4.4K voor eik 1bis) van 1meter breed. Trededikte 3.2cm. Bloktrap (rechte gesloten trap in L model )
 

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
2.413
Waarderingsscore
485
Punten
83
als optrede hebben we nu 18cm en aantrede 24cm, maar wel een bloktrap. Dus het zal waarschijnlijk ook een Z-trap worden, met nog 4cm extra als aantrede.
Ik kom zelf nu uit op 37.5 graden.
Voor een optrede van 180 en een aantrede van 240 kom ik uit op een helling van 36.87 °......37.5 moet ik eens nakijken.

Ik werk met een erg simpel tekenprogramma waarbij ik bvb 15 keer die optrede(180) en aantrede(240) teken...........vervolgens een beginpunt en een hoek en kom dus op 36.87 °

Voor een Z-trap heb ik dat programma aangepast en kom vervolgens op 180 optrede en 278 aantrede , waarbij de hoek van de Z dus 102 ° is.

Voor mijn eigen trap kom ik op +- 248 aantrede en 177 optrede , met een verschil van zo'n 38 mm voor die Z ( = ook die 102° ongeveer )
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Normaal vertrek je van de trapformule:
2 optreden + 1 aantrede = 570 - 630 mm
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
24cm is echt wel héél hoog voor trappen. Normaal gezien wordt er gewerkt rond de 18cm.
FGxO4JB.png

Dit komt uit de bundel "Trappen" van "Fonds voor Vakopleiding in de Bouwnijverheid".
 

Phoebe

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jan 2011
Berichten
535
Waarderingsscore
151
Punten
43
Mag ik even hierop inpikken. Wij zouden een trap plaatsen met 1 kwart draai. Volgens de website van ktheyss hierboven kom ik op 39,8°, optrede 19,2 en aantrede 28,1. Is dit comfortabel genoeg? De website zegt van wel, maar de formule van Julien niet. We zouden de val nog een klein beetje kunnen vergroten, maar niet veel.
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.254
Waarderingsscore
667
Punten
113
Normaal vertrek je van de trapformule:
2 optreden + 1 aantrede = 570 - 630 mm

Deze trapformulie is inderdaad vaak gebruikt. Maar toch niet altijd zaligmakend vind ik persoonlijk.
Mijn huidige trap is namelijk niet zo handig in z'n loop. Dat is voornamelijk omdat mijn voet niet volledig op de aantrede past.
De optrede is 18,5 cm en aantrede is 24 cm.
Dat is dus 61 cm en valt dus in die vork ...

Als de optrede 18,5 cm blijft, maar de aantrede zou 30cm zijn.
Want 30 cm daar past m'n voet wel op, en een aantrede van 30cm hoor ik ook vaak van schrijnwerkers.
Dan kom ik uit op 67cm en dus buiten die vork.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan