• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Bekisting dakconstructie voor betopor

mortelkuip

Actief Lid
Lid geworden
2 jun 2016
Waarderingsscore
46
Punten
28
Over enkele weken wordt de betopor gegoten op de druklaag op zolder (en de rest van de woning). Ik vroeg me nu af hoe typisch de bekisting gemaakt wordt op zolder aan de dakconstructie zodat de betopor niet tussen de verticale steunplanken stroomt. Zou het plaatsen van een bouwfolie met daartegen nog eens een chape randisolatiestrook voldoende zijn, telkens geniet aan de steunen (HOH 45cm)? Of ga ik toch een plank moeten voorzien? Bij dat laatste is die plank dan een verloren bekisting lijkt me?

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Waarderingsscore
718
Punten
113
Ik heb naast bouwfolie en randisolatie ook een voligeplank voorzien. Inderdaad verloren bekisting, maar dat maakt het ook onmiddellijk handig om nadien je dampscherm op de kopse kant van de voligeplank te verlijmen met luchtdichte kit.

Niet echt nodig, maar wel proper voor een beperkte kost en moeite. Bij mijn vorige bouw enkel randisolatie gedaan. En dat hangt toch met buiken tussen de kapsteunen.

Laatst bewerkt:

Pinguu

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 jun 2010
Waarderingsscore
270
Punten
63
Ik heb daar ook een plank voorzien als verloren bekisting. Als er nadien nog chape op komt voorzie je misschien best al een hogere bekisting, bv. met in stroken gezaagde OSB.

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Waarderingsscore
718
Punten
113
Inderdaad, ik heb m'n voligeplanken onmiddellijk op hoogte gezet ifv van de hoogte van de uiteindelijke chape.
(wel liever een cm onder het te chappen niveau dan een cm te hoog!)
Als er onderaan de betonnen druklaag nog een spleet/opening zit, is dat niet erg, de randisolatie tegen de voligeplank geeft immers voldoende steun.
Bovendien zit daar meestal nog eens balk (vloerplaat) van +/- 8cm hoog.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan