Bekisting balken predallen

• Tags balken bekisting predallen
  • Lid geworden
    2 jun 2024
    Waarderingsscore
    5
    Punten
    3
    We zouden eerstdaags de predallen leggen voor het gelijkvloers.
    Hierna wordt er samen met de druklaag ook een aantal balken gegoten (reeds half hoog en het bovenste deel volgt later).
    Heeft er iemand een idee of er een soort bekisting in L-vorm bestaat (zoals roze lijnen op foto) die we hiervoor kunnen gebruiken?

Ik vind wel de normale galva randbekisting terug maar deze is slechts 11-12cm breed en dient dus enkel voor op snelbouwmuren.
    De L zou al afmeting moeten hebben van 30 breed en 20 hoog lijkt me?
    We hebben zeer veel plaatsen waar ramen plafond hoog komen en dus geen snelbouw is cfr detailtekening.

1770102622263.png

Die balken halfhoog laten gieten en de rest later ....
    daar krijg ik de kriebels van.
    Mij hebben ze altijd geleerd: als je het zwak wil maken moet je het in 2 keer gieten

Mij hebben ze altijd geleerd: als je het zwak wil maken moet je het in 2 keer gieten
    Gaat toch letterlijk niet anders?

uitkisten
    stugge beton in plaats van vloei
    ...

laten plooien bij de metaalhandel

predalco heeft er van 22 hoog dacht ik.

of prefab betonbalk mee in storten

Gewoon in hout bekisten. Langse houten balken op stempels daar korte dwarse over, dan uw houten plaat en daarop uw verticale plaat met diagonalen tegen.

Hoe ga je die ijzeren vastzetten en ondersteunen? Dat schiet lostijdens storten of aftrillen en ge krijgt schandalen.

@lukanar soms gaat het niet anders heb er hier ook gehad waar dat er eentje van 6 en eentje van meter samenkomt met een tussenbalk de twee grote zijn in 1 gang gegoten maar de verbindingsbalk niet.
    Balkonbalk net hetzelfde: balkon met brug ligt in het zelfse vlak als binnen vloer dus +-20cm hoger als betonvloer, die balk isook in 2 gangen gestort. Het gaat niet altijd in 1 gang.

Gewoon in hout bekisten. Langse houten balken op stempels daar korte dwarse over, dan uw houten plaat en daarop uw verticale plaat met diagonalen tegen.

Hoe ga je die ijzeren vastzetten en ondersteunen? Dat schiet lostijdens storten of aftrillen en ge krijgt schandalen.

@lukanar soms gaat het niet anders heb er hier ook gehad waar dat er eentje van 6 en eentje van meter samenkomt met een tussenbalk de twee grote zijn in 1 gang gegoten maar de verbindingsbalk niet.
    Balkonbalk net hetzelfde: balkon met brug ligt in het zelfse vlak als binnen vloer dus +-20cm hoger als betonvloer, die balk isook in 2 gangen gestort. Het gaat niet altijd in 1 gang.
    kan, maar kost enorm veel tijd en materiaal
    daarom zijn er sinds +10 jaar L-profielen

kan, maar kost enorm veel tijd en materiaal
    daarom zijn er sinds +10 jaar L-profielen
    Ik zal een uurtje meer nodig hebben maar dat spaar ik uit als ik de beton niet moet weg kappen als een Lijzer openschiet.
    Bij standaard woningen waar je welfsels en een druklaag het ben ik akkoord maar kijk maar is rond op de complexere werven …

Ik kan je dan vanaf nu wat geruststellen: In heel veel gevallen kan dit absoluut geen kwaad.
    Bij veel prefabbalken is dit net zo voorzien: De prefabbalk wordt geleverd met uitstekende wapening, en samen met het beton van de druklaag vormt dit dan 1 geheel.

De schuifkrachten op deze naad moeten wel voldoende overgebracht kunnen worden. Dit gebeurd door:
    - Een ruw oppervlak
    - Wapening door de stortnaad. Bij een horizontale voeg van een balk zitter er beugels die deze schuifkrachten dus kunnen moeten kunnen opnemen.

Ook predallen zelf worden trouwens in 2 stortfasen voorzien - maar werken wel samen als 1 geheel en dit is dus ook hetzelfde principe.

Dus: Ik zou gewoon halfhoog laten gieten en de rest later opstorten. De stortnaad wel bevochtigen voor je het 2e deel stort. Eventueel het oppervlak wat opruwen, maar dit is praktisch soms moeilijk uit te voeren tussen de beugels door.

Is dit een idee..
    Oranje = galva L profiel van +/- 30 cm bij 20cm hoog (30cm gezien het zeker al 14 cm moet uitsteken = dikte 'onzichtbare' muur).
    Dit L-Profiel tegen de predallen drukken met behulp van houten balken/stippen.
    In L-profiel zitten gaatjes voor ijzerdraadjes te bevestigen en die vastbinden aan de ijzernetten op de predallen (roze lijn = ijzerdraad)

1770112469960.png

waarom 30 cm breed?
    je predallen moeten 5 - 7 cm op de snelbouw liggen, afhankelijk van de fabrikant
    11 cm breed is dus voldoende : https://www.hakron.be/nl-be/product...ng-gss-220-mm-vloer-210-220-mm-lengte-2400-mm
    Omdat het niet voor op de snelbouw is...
    De balken zijn allemaal boven grote raamopeningen (zie detail tekening).
    OK, had ik niet zo begrepen
    balken boven ramen, traditioneel bekisten, weinig andere mogelijkheden

ja ik weet dat er op bouw nog veel hout "weggegooid" wordt na 1 keer gebruiken

Ik ben uitermate tevreden van GSS profielen als verloren bekisting.
    Het hoogste standaard profiel van GSS is 40cm hoog, maar ze hebben ook profielen op maat indien vereist.

Ik had trouwens een identieke balk (ook in combinatie met predallen en druklaag) te gieten als garagepoort-opening.
    Alleen was mijn opstaande stuk geen 45cm, maar eerder 80 cm hoog.

Ik heb op de plaats van je roze driehoek zo'n standaard profielen van 40cm hoog gebruikt. Onder het horizontale stuk van die profielen heb ik een strook betonplex voorzien om onderkant van de te gieten balk met predallen te overbruggen/dichten. Dat vervolgens ondersteund werd door een balk en uiteraard de nodige schoren. Toen heb ik vervolgens de druklaag op niveau gegoten (ondanks een hoge opstaande buitenrand). Enkele dagen later heb ik langs de binnenhoek een ook een standaard GSS profiel voorzien (dacht 22cm hoog) met slagpluggen in het beton. En omdat ik een balk te gieten had van maar liefst 80cm hoog, heb ik de GSS-profielen aan zowel binnen- als buitenzijde verlengd met stroken betonplex. Daarop de betonplex geklemt met voldoende betonsergeanten en de balk op hoogte gestort in beton.

Met jouw 45cm hoogte, kom je dus net niet toe met het hoogste standaard profiel. Maar misschien ben je wel geholpen met profielen op maat?

Laatst bewerkt:
    Is dit een idee..
    Oranje = galva L profiel van +/- 30 cm bij 20cm hoog (30cm gezien het zeker al 14 cm moet uitsteken = dikte 'onzichtbare' muur).
    In L-profiel zitten gaatjes voor ijzerdraadjes te bevestigen en die vastbinden aan de ijzernetten op de predallen (roze lijn = ijzerdraad)

Bekijk bijlage 115085

1770114444720.png
    groen : houten balken, rood betonplex

Is dit een idee..

Bekijk bijlage 115085

Bekijk bijlage 115088
    groen : houten balken, rood betonplex
    En met Galva L profielen niet mogelijk? Want betonplex kost ook aardig wat..

En met Galva L profielen niet mogelijk? Want betonplex kost ook aardig wat..
    Chinese betonspaan kost een psk minder. Plex is alleen goed als je het meerdere keren gebruikt. Anders inderdaad veel te duur.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
    Aangemaakt door
    Laatste reactie
    Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan