Bekasting haard

JuSa

Lid
Lid geworden
9 sep 2010
Waarderingsscore
0
Punten
16
Hallo,

Onze timmerman heeft een omkasting in MDF gezet rond onze inbouw pellethaard. Hij heeft uit de MDF een kader gehaald waarin de haard past. Aan de zijkanten sluit dit redelijk perfect aan. Aan de bovenkant zien we echter dat tussen MDF plaat en de haard links 1mm opening zit en rechts 6mm. Dit valt, als je het weet, op en we vrezen dat als het geheel in wit geschilderd is, de "scheve" opening nog meer gaat opvallen. Bovendien, als ik even foto's bekijk op Google, dan zie ik toch redelijk constante openingen tussen haard en Gryproc/MDF/etc..
Ik heb de timmerman hierop aangesproken en hij zegt dat hij dit niet beter krijgt (ondanks het feit dat de zijkanten wel nagenoeg perfect uitgevoerd zijn met een quasi constante opening). De timmerman zei echter dat dit binnen "tolerantie" valt. Ik vind niets terug wat binnen het verwerken van MDF als code van goede praktijk voor oa tolerantie zou gelden. Wat denken jullie? Is dit echt aanvaardbaar qua afwerking (en overdrijven wij dus) of mogen we beter verwachten (en moeten wij dan misschien een andere timmerman contacteren als de huidige dit niet wil/kan oplossen)?

Bedankt voor jullie mening.

I.V.

Zeer Actief lid
Lid geworden
1 jul 2011
Waarderingsscore
111
Punten
43
Een beeld zegt meer dan 1000 woorden... zou je een foto hebben van wat het probleem net is?

JuSa

Lid
Lid geworden
9 sep 2010
Waarderingsscore
0
Punten
16
Ziezo, een foto van de bovenkant en dan telkens een detail van de hoeken. Je kan zien dat de speling varieert over de lengte van de bovenkant (links 1mm, rechts 6mm)

Bijlagen

• IMG20230308111000.jpg
    IMG20230308111000.jpg
    112,4 KB · Weergaven: 57
  • IMG20230308110737.jpg
    IMG20230308110737.jpg
    167,1 KB · Weergaven: 57
  • IMG20230308110742.jpg
    IMG20230308110742.jpg
    156,4 KB · Weergaven: 57

I.V.

Zeer Actief lid
Lid geworden
1 jul 2011
Waarderingsscore
111
Punten
43
Dat loopt inderdaad wel wat schuin, maar of dit voldoende is om te verwachten dat de schrijnwerker dit aanpast... daar vrees ik voor.

Hoe wordt de MDF verder afgewerkt? Dit kan volgens mij wel worden afgekit (iemand met meer verstand van zaken dan mezelf, zal je daar een correcter antwoord kunnen op geven). Er had rondom mss wel wat meer speling mogen zijn.

Op de foto lijkt het alsof de haard ook iets dieper in het vlak van de MDF ligt. Dat zou ik zelf liever andersom hebben (haard ca. 5 mm uit het vlak). Dat is gemakkelijker om verder af te werken, want het is niet altijd evident om tot op de mm te werken ;)

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
5.039
Punten
113
Is het gat scheef of staat de haard scheef ?
Ik zou ook deze eerder de haard iets uit laten steken.

JuSa

Lid
Lid geworden
9 sep 2010
Waarderingsscore
0
Punten
16
@I.V.: We hebben al betaald dus we zijn afhankelijk van de goodwill van de timmerman. Als hij nee zegt, is het dus nee MAAR aangezien de afwerking van een lage kast die ervoor gezet wordt gebeurt in Mortex zouden we toch eerst willen weten of we mogen verwachten dat een andere timmerman niet eventueel beter zou kunnen. In dat geval overwegen we om iemand anders aan te spreken om dit opnieuw te doen.
De temperatuur loopt daar op tot ongeveer 110°C. De gekende schilderskits zijn bestand tegen 75-80°C.... of bestaat er nog een andere (overschilderbare kit)?

@Mario: de haard staat effectief pas. De 5 mm rechts kom ik ook te kort als ik van aan het plafond meet.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
5.039
Punten
113
@I.V.: We hebben al betaald dus we zijn afhankelijk van de goodwill van de timmerman. Als hij nee zegt, is het dus nee MAAR aangezien de afwerking van een lage kast die ervoor gezet wordt gebeurt in Mortex zouden we toch eerst willen weten of we mogen verwachten dat een andere timmerman niet eventueel beter zou kunnen. In dat geval overwegen we om iemand anders aan te spreken om dit opnieuw te doen.
De temperatuur loopt daar op tot ongeveer 110°C. De gekende schilderskits zijn bestand tegen 75-80°C.... of bestaat er nog een andere (overschilderbare kit)?

@Mario: de haard staat effectief pas. De 5 mm rechts kom ik ook te kort als ik van aan het plafond meet.
Van aan het plafond meten.... Is dat waterpas ?
Je moet zien of de opening waterpas staat.
Maar ook zonder dat, het is toch moeilijker afwerken..
Als de haard er iets uit staat, kan je mooie afkitten en schilderen.

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Waarderingsscore
741
Punten
113
Ik zou ook absoluut de haard een klein beetje naar voren laten uitkomen.
Ipv te kitten kan je dan aan de drie zijden eenvoudig een smal latje bevestigen, wat de spleet afdekt en perfect aansluit aan de haard.

jova313

Actief Lid
Lid geworden
4 sep 2017
Waarderingsscore
74
Punten
28
Is dat wel brandveilig (MDF)? Ik herinner mij dat er hier eens een bericht stond van een omkasting in MDF die was beginnen te smeulen...
Maar dat was misschien een andere soort kachel/omkasting.

JuSa

Lid
Lid geworden
9 sep 2010
Waarderingsscore
0
Punten
16
euhm, om de haard nu nog een beetje naar voor te laten komen is het waarschijnlijk te laat? Feit is wel dat de persoon die de omkasting heeft gezet, werkt bij de firma waarbij we de haard gekocht hebben. We hadden voor hem gekozen omdat we dachten dat hij over de nodige expertise zou bezitten...

@Mario_ : Goed punt. aangezien alle andere naden van dezelfde plaat (zijkanten aan de haard, buitenhoek, etc.) wel mooi aansluiten ga ik ervan uit dat deze spleet niet waterpas is :) .

@jova313 : hier had ik ook al over gedacht.... de temperatuur aan de mdf loopt op tot ongeveer 110°C...

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Waarderingsscore
1.410
Punten
113
de plaat is nochtans juist gezaagd (van potloodlijn naar potloodlijn) dus wellicht had de timmerman zijn brilleke niet aan bij het aftekenen :giggle:

Nutzie

Lid
Lid geworden
12 jul 2007
Waarderingsscore
15
Punten
18
Waarom niet een spietje mdf ertegen lijmen (geen idee of dit tegen hoge temperaturen kan) om het recht te krijgen? Als alles geschilderd wordt ...

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan