• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Bekabeling kast: is zekering na 10mA verplicht?

webstab

Lid
Lid geworden
12 sep 2019
Berichten
161
Waarderingsscore
19
Punten
18
Beste,

In bijlage een kleine tekening van een deel van de kast bekabeling.
Ik heb hierbij nog enkele vragen, vooral voor de AREI-regels
  • Een deel van de stopcontacten (in zone2) komen achter een 10mA differentieel. Mag je na deze differentieel rechtstreeks naar de stopcontacten gaan?
    Vermits deze differentieel maximaal 25A ondersteunt, zit er reeds een 20A-zekering voor de differentieel. Het totaal aantal stopcontacten achter de 20A-zekering blijft beperkt tot 8.
  • Ik zou eventueel een 40A 4P nemen, maar die momenteel enkel voor 2P gebruiken. Er is een kans dat wij op termijn overstappen naar trifase en dan moet ik enkel een nieuwe verbindingsrail in de kast plaatsen; geen nieuwe zekeringen kopen. Mag dit?
 

Bijlagen

  • natte_group.png
    natte_group.png
    18,1 KB · Weergaven: 7

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Het is erg ongewoon, en ik zou niet goed weten hoe ik het in een schema moet zetten, maar je mag een bijkomende diff in een stroombaan zetten. Zo bestaan er ook stekkers met een ingebouwde diff (bvb voor zwembadpompen).

Is er een speciale reden waarom je een 10mA diff op enkele aparte stopcontacten wil zetten?

Is er een speciale reden waarom niet alle stopc achter die 10mA kunnen komen?

De manier waarop je het tekent kan natuurlijk niet. Op de plastic rand van een automaat kan je geen stopcontacten aansluiten, maar ik ga er van uit dat de diff op de automaat aangesloten wordt op zelfde punt als de eerste reeks stopcontacten , en dan verder gaat naar de tweede reeks.

Let wel: dit wordt samen 1 stroombaan en dus maximaal 8 stopcontacten in totaal.
 

webstab

Lid
Lid geworden
12 sep 2019
Berichten
161
Waarderingsscore
19
Punten
18
D I Y zei:
Is er een speciale reden waarom je een 10mA diff op enkele aparte stopcontacten wil zetten?

Dit zijn de stopcontacten die (net) in zone2 vallen, dus ik denk dat 10mA verplicht is volgens AREI.
Is er een speciale reden waarom niet alle stopc achter die 10mA kunnen komen?

Nee, niet echt. Ik wou zo weinig mogelijk stopcontacten er achter zetten; maar dat is misschien niet nodig. Bedoel jij het voorstel zoals in de nieuwe bijlage? Dit is voor mij ook goed. Eerst dacht ik om de 20A zekering NA de 10mA te plaatsen, maar dat mag volgens mij niet omdat de 10mA maar tot 25A toelaat.
De manier waarop je het tekent kan natuurlijk niet. Op de plastic rand van een automaat kan je geen stopcontacten aansluiten, maar ik ga er van uit dat de diff op de automaat aangesloten wordt op zelfde punt als de eerste reeks stopcontacten , en dan verder gaat naar de tweede reeks.

Dat klopt. Ik heb helaas geen deftig tekenprogramma, dus had snel een schematische schets in PowerPoint gemaakt, dus de aansluitpunten zijn niet relevant.
Let wel: dit wordt samen 1 stroombaan en dus maximaal 8 stopcontacten in totaal.

Dat is geen probleem.
 

Bijlagen

  • natte_groep.png
    natte_groep.png
    8,6 KB · Weergaven: 3

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Die mag daar wel voor, want dankzij de achterliggende 20A automaat kan er nooit meer dan 20A doorheen vloeien. Er mag dan uiteraard maar 1 automaat van 20A achter staan, anders kan er toch meer vloeien. De beveiliging van een stroombaan moet niet noodzakelijk aan het begin van de stroombaan komen. Daar zijn afwijkingen op, zij het onder voorwaarden.

Persoonlijk zou ik eerst de diff en dan de automaat zetten, en voor de volledige stroombaan.
Maar het moet niet.

In zone 2 moet je inderdaad een bijkomende diff 10mA plaatsen.
 

webstab

Lid
Lid geworden
12 sep 2019
Berichten
161
Waarderingsscore
19
Punten
18
Dankjewel voor het duidelijke antwoord. Ik moet dus geen extra automaat voorzien.
D I Y zei:
Persoonlijk zou ik eerst de diff en dan de automaat zetten, en voor de volledige stroombaan.
Maar het moet niet.

Is dit een puur persoonlijke voorkeur; of heeft dit ook voordelen?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.698
Punten
113
D I Y zei:
Die mag daar wel voor, want dankzij de achterliggende 20A automaat kan er nooit meer dan 20A doorheen vloeien. Er mag dan uiteraard maar 1 automaat van 20A achter staan, anders kan er toch meer vloeien. 

Het is de automaat die voor de diff komt die het vermogen beperkt, je mag erna er nog meerdere automaten plaatsen. Dat is nl net hetzelfde als met je hoofdzekering en de diff erna.  

 
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Mario_ zei:
D I Y zei:
Die mag daar wel voor, want dankzij de achterliggende 20A automaat kan er nooit meer dan 20A doorheen vloeien. Er mag dan uiteraard maar 1 automaat van 20A achter staan, anders kan er toch meer vloeien. 

Het is de automaat die voor de diff komt die het vermogen beperkt, je mag erna er nog meerdere automaten plaatsen. Dat is nl net hetzelfde als met je hoofdzekering en de diff erna.  

Niet als er maar 1 automaat achter komt...
 

webstab

Lid
Lid geworden
12 sep 2019
Berichten
161
Waarderingsscore
19
Punten
18
D I Y schreef: 

Niet als er maar 1 automaat achter komt...

Ik ga de automaat ervoor plaatsen. Ik vind dit logischer, ondanks ik akkoord ben dat het - bij één automaat - weinig uitmaakt.

Als ik de automaat ervoor plaats, moet ik dan verplicht - volgens AREI - er nog één na plaatsen (die geen nut heeft)? Ik veronderstel van niet.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan