Bekabeling en keuze muziek bediening

Sceppi

Lid
Lid geworden
22 mei 2015
Waarderingsscore
8
Punten
18
Dag allen,

Binnenkort begint ons bouw avontuur. Ik ben op zoek naar de beste setup voor muziek in huis.

Hierbij mijn noden en de setup die ik wil bereiken:

Mijn muziek staat voornamelijk digitaal op mijn NAS. Bedoeling is om dit vandaar te streamen naar de verschillende kamers in huis. Naast de muziek van de NAS wil ik ook via de gewone radio en spotify muziek willen kunnen afspelen
Interface moet gaan via tablet/smartphone, waarik mijn media bibiotheek op kan raadplegen en direct laten afspelen
Ik wil een multi-room systeem, maar dat hoeft niet noodzakelijk over het hele huis. Belangrijkste is dat de beneden verdieping als 1 geheel kan afspelen, dwz: “Keuken+eetkamer”, living en terras. Belangrijk is uiteraard dat in deze ruimtes de muziek mooi synchroon speelt en niet met 1-2 sec delay tussen de ruimtes wat uiteraard heel storend is.
Op de eerste verdieping (badkamer + slaapkamers) wil ik ook muziek kunnen spelen, maar daar is die synchroniteit in feite niet zo belangrijk.

Hoe doe ik het nu?

In mijn huidige woning heb ik een Bticino myhome systeem. Dat werkt op zich prima: ik kan overal synchroon muziek spelen. De radio kan ik bedienen via mijn smartphone. Spotify en NAS is mogelijk, maar enkel via een externe ingang, waardoor ik dus mijn smartphone of ipad continu aangekoppeld moet laten aan deze externe ingang… niet echt handig.
Wat ik wel geweldig vind is de badkamer: daar is een aan/uit knop voor de muziek (radio) naast de lichtschakelaars. Hierdoor heb ik ’s ochtends direct radio met een simpele druk op de knop via luidsprekers in de plafond. Dat zou ik wel willen behouden.
Wat ik minder vind is de muziek kwaliteit via rechtstreeks domotica.  Dit systeem gebruikt kleine versterker modules die in de zekeringskast zitten. Op zich is dat zeker niet slecht hoor: zeker in de badkamer is dat méér dan voldoende en zelfs in de living kan je daar behoorlijk luid mee gaan (ik verschoot er zelf van). Toch kan je de kwaliteit hiervan niet vergelijken met muziek uit een echte professionele versterker (muziek liefhebbers zullen dit beamen). In ons toekomstig huis zou ik dus eerder via een echte versterker willen werken dan via het domotica systeem… toch zeker voor de beneden verdieping. Voor de badkamer vind ik de huidige setup met speakers in de plafond via domotica meer dan voldoende.

Vragen:

1) Welke bekabeling voorzie ik nu best voor muziek in mijn nieuwe woning? Een SONOS systeem is mogelijk (maar wel niet echt goedkoop als je veel boxen nodig hebt). Tot zover ik weet kan SONOS perfect muziek spelen van NAS, spotify en radio. Bovendien hebben zij heel goeie apps voor bediening via ipad/smartphone. Zou in dat geval voorkeur hebben om wired te werken ipv via wifi. Moet ik dan overal UTP (+voeding) aansluitingen voorzien voor dit systeem waar ik boxen wil?

2) Een andere optie is om met een versterker/streamer te werken in de living die via UTP ook geconnecteerd staat met de NAS en het internet. NAIM is bv. geweldig (maar wel zeer duur), maar er zijn ook goedkopere streamers. Hoe voorzie ik de bekabeling dan best in dit geval? In elk geval UTP tot aan de versterker/streamer die wellicht in de living komt te staan. Dan van daaruit gewone boxkabels naar Living, keuken, Eetkamer en terras?? Wat doe ik dan best met de badkamer? 

3) Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Bedankt,

Sceppi

Ik zou toch eens kijken naar Loxone (http://www.loxone.com/enen/smart-home/everything-managed/music.html).

Alles is IP based, zowel voor advanced als basic users, en hun smartphone/tablet apps zijn gelikt.

Ik denk dat een centrale besturing noodzakelijk is om geen delays te hebben. Als je UTP kabels zou trekken naar iedere kamer  wil dat zeggen dat ieder punt ter plaatse moet processen en dan heb je onvermijdelijk delays.

Dus ik zou zeggen: één centrale sturing en alles analoog via luidsprekerkabel 2x1.5 naar de boxen.

niet om reclame te maken, maar loxone heeft een goed systeem als je niet voor sonos wilt gaan. loxone is een superdomoticasysteem, ik spreek uit ervaring

http://www.loxone.com/nlnl/producten/accessoires/music-server.html

zelf heb ik met zeer veel tevredenheid sonos.

wat de bekabeling betreft, indien je gaat voor een oplossing zoals loxone, dan breng je best alles naar een centraal punt.

kies je voor sonos, dan kan je het gemakkelijker de-centraliseren

Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje...
Sowieso ga ik loxone domotica gebruiken voor mn lichtpunten en rolluiken etc.. Maar over mn muzie setup ben ik nog niet uit (ik ga nieuwbouw starten met mn vriendin in juli..).

Op zich vind ik sonos niet echt een duur systeem. Je kan klein beginnen en stilletjes aan uitbreiden he.. Als je interesse hebt in Sonos, dan moet je ook zeker eens kijken naar Denon Heos reeks. Deze is zeer gelijkaardig. Die reeks klinkt ook super goed (sonos heb ik nog niet gehoord). Bij mij zal uiteindelijk denon of sonos worden vermoed ik. En idd muziek op de NAS en de bediening zal via mn gsm/tablet verlopen. Ofwel de sonos/denon app ofwel geïntegreerd in de loxone app.. Dat valt nog te zien.

Ikzelf ga hoogstwaarschijnlijk niet overal utp aansluiting voorzien, omdat ik sowieso (nog) niet perfect weet waar ik mn boksen overal wil... Ik ga er initieel een 3-tal kopen vermoed ik (2 'kleine' en één middelmatige Bv 2x denon heos 3 en 1x denon heos 5). Maar wat ik wél wil voorzien is per verdiep in het huis een wireless router. Zodat elke boks zeker een goede wifi ontvangst heeft... Dat lijkt mij voldoende.

Btw, de music server waar Wexx over heeft is nét volledig vernieuwd door loxone. En ik ben er zeker van dat dit zeer goed zal werken... Maar goedkoop is deze ook niet :)

Van iemand anders heb ik volgende setup aangeraden gekregen (vooral omdat ze goedkoop is):
-streamen van muziek verloopt via een nas
- hij had (goedkope) versterkers in zn elektriciteitskast zitten. Per 'room' had hij zo'n versterker dacht ik
- enja per 'room' had hij dan boksen hangen.  (je kan eender welke boks kiezen dan uiteraard).
Dit komt per 'room' best goedkoop uit, maar had wel enkele (kleine) nadelen. Zo stonden die versterkers altijd aan.. En de versterkers stonden altijd half open, zodat hij altijd een aanvaardbaar volume kon instellen.. Maar daardoor kon hij bv niet effe alles volledig open zetten (aangezien de versterker luider zetten handmatig moest gebeuren)...

ik weet gewoon, als je iets deftig wilt, dat muziek veel geld kost, ik heb zelf al dlna en airplay aan een versterker gehad, maar het gebruiksgemak van mijne sonos, daar kunnen er niet veel tegenop. ik heb zelf de play 1 (badkamertje) en de connect:AMP.

de AMP vind ik te zwak (KEF R100 luidsprekers), deze zal in de toekomst verhuizen naar de keuken en een deftige versterker met de gewone connect zal het echte werk opknappen.

dat van loxone komt misschien iets te laat, anders zou ik heel mijn woning daar mee voorzien hebben, in verhouding, 8 kanalen bv valt nog wel mee (luidsprekers not included)

Als Apple gebruiker maak ik gebruik van het Airplay systeem om iets gelijkaardig te bewerkstelligen.

Ik gebruik componenten van diverse merken die allemaal het Airplay protocol ondersteunen: een Pioneer versterker in de woonkamer, een Libratone Live actieve luidspreker in de eetkamer/keuken en een Libratone Zipp actieve luidspreker die doorheen het huis verhuist.

Afspelen van muziek kan vanaf elke computer met iTunes of elk ander iDevice. Afspelen naar elke luidspreker individueel of synchroon over verschillende of alle luidsprekers. Ik heb ook een iTunes Match account waardoor ik van overal op alle toestellen toegang heb tot alle muziek in mijn collectie zonder de noodzaak om zelf ergens een centrale server aan te hebben staan.

Voor radio wordt voornamelijk de gratis Radio.BE app gebruikt die een hele waslijst van belgische radiozenders bevat.

Airplay is geen multiroom systeem. Je kan niet vanop 1 plaats verschillende muziek spelen en voor zover ik weet kan je van iOS devices zelfs niet dezelfde muziek naar meerdere plaatsen streamen.

Oorspronkelijk bericht geplaatst door mathiaz

Airplay is geen multiroom systeem.

Ik kan perfect via de Remote App vanop eender welk iOS device iTunes op m'n iMac bedienen en op die manier muziek afspelen naar eender welke combinatie van m'n Airplay speakers. Lijkt me toch redelijk multiroom? Het is zelfs zo dat ondanks dat m'n Pioneer versterker via UTP aangesloten is en de 2 Libratones via Wifi en je dus zou kunnen verwachten dat er verschillen in de syncronisatie zouden kunnen zitten. Wel dat is dus niet zo, de audio loopt perfect synchroon.
Je kan niet vanop 1 plaats verschillende muziek spelen

En welk nu heeft dat? Als ik in de woonkamer via bovenstaande configuratie muziek laat spelen naar pakweg de Pioneer versterker kan mijn vrouw in de badkamer perfect haar iPhone andere muziek laten spelen naar de Zipp.
en voor zover ik weet kan je van iOS devices zelfs niet dezelfde muziek naar meerdere plaatsen streamen.

Dat heb ik eerlijk gezegd nog niet getest en je zou daar wel eens gelijk in kunnen hebben. Maar met 3 Mac's in huis waarvan 1 permanent aan staat en die altijd via de Remote App bediend kan worden is dat dus geen probleem. "Algemene muziek" via de Remote App vanaf een Mac naar "alle" luidsprekers. Individuele keuze via de muziek app op een iDevice naar de locale luidspreker.

Works for me! Maar ik kan me best inbeelden dat er mensen zijn die hieraan niet voldoende hebben...

ikzelf heb ook ervaring met airplay, grootste nadeel is dat als je niet genoeg bronnen hebt en het feit dat er altijd devices moeten aanstaan, dan heb je bij sonos dan weer niet. ook de vrijheid voor spotify en consoorten mis ik wel bij airplay, dit systeem is te gesloten

Zoals hier boven aangehaald, lijkt mij de Denon Heos een heel goede keuze qua geluidskwaliteit.
Lees er deze review maar eens op na:
https://www.alpha-audio.nl/2014/09/review-heos-denon/

Denon heeft dan ook een uitstekende reputatie op audiovlak, dus deze amps komen er bij ons ook voor het multi-room-audio-verhaal.

Alleen waat ik totaal niet hoe je deze gekoppeld krijgt in een KNX-systeem (evt. uitgebreid met een Loxone-miniserver)...

Niemand die ondertussen de Heos heeft geïntegreerd in een KNX-omgeving?

Ik heb hier wel een PDF met het communicatie-protocol van HEOS. Het zit allemaal eenvoudig in elkaar: http syntax requests en JSON syntax antwoorden, via telnet op poort 1255. Ik ken niet genoeg van KNX, maar als je de spelers vaste IP adressen geeft kan het echt niet moeilijk zijn om dit te integreren. Laat maar iets weten als je de spec nodig hebt.

Afhankelijk van je noden kan iRidium Mobile misschien een oplossing zijn. Deze visualisatie software heeft een plugin voor zowel KNX als Denon.

Gewoon overal dikke boxkabels 2,5mm²  en allemaal laten samenkomen op één punt, daar maakt je dan je technische ruimte met je versterker etc. Is volgens mij de beste en zuiverste oplossing voor goede muziek kwaliteit.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan