Bouwinfo-tip:

Wil je gratis tips en richtprijzen voor je (ver)bouwproject?

Onze BOUWGIDS helpt je met slimme keuzes, praktische tips, checklists én inzicht in prijzen en premies.

Bovendien ontvang je 5% korting op aankopen in onze webshop en maak je maandelijks kans om een brandbeveiligingspakket te winnen!

Vraag hier je BOUWGIDS aan

beetje een overkoepelende vraag over alle technieken

kv12

Actief Lid
Lid geworden
23 okt 2024
Waarderingsscore
99
Punten
28
ik heb een technische ruimte voorzien van 7.5m² , een rechthoek , wat normaal wel voldoende moet zijn voor een standaard huis met 1 slaapkamer en 1 badkamer denk ik.

ik wil de technische ruimte ook als wasplaats gebruiken en vraag me af of ik alle technieken tegen 1 muur van 3m breed en 2.6m hoog in een inbouwkast zou kunnen plaatsen? , dat is wss wat krap?

ik verwarm (en koel) met een warmtepomp(split ) , venitlatie type D voor totaal van 200m² , wat komt er dan allemaal in? zekeringkast , boiler, ventilatiesysteem, wasmachine, droogkast, waterverzachter . dat is het zo een beetje denk ik.

de betonplex plaat en energie bocht komt niet in deze ruimte maar in de inkomhal in een inbouwkast .

Als de ventilatie boven de zekeringskast komt moet dit wel mogelijk zijn lijkt me als ik alles zo een beetje uitteken?

collectoren voor wp vloerverwarming in de kast onder wasmachine en waterverzachter in de kast onder de droogkast dacht ik.

Bijlagen

• Schermafbeelding 2026-08-24 205012.jpg
    Schermafbeelding 2026-08-24 205012.jpg
    42,6 KB · Weergaven: 44
Laatst bewerkt:
Tenzij ge hele hoge plafonds hebt betwijfel ik of ventilatie boven zekeringkast wel kan. Ik heb enkele weken geleden mijn spiro buizen zitten leggen (aan en afvoer naar buiten) en de plenums waar de vertakkingen op zitten. Die moet ik nog verbinden met de unit maar zo ne spiro bocht is best wel groot en dan moet ge de unit nog tellen en de condensafvoer.. veiligheidshalve zou ik denken 150 CM. Misschien krijgt te het in 120 gepropt maar dan schiet er niet veel ruimte meer over eronder. Imo te weinig voor zekeringkast want te wilt die op een deftige hoogte hebben hangen om aan te sluiten.

Ok, de ventilatie unit mss beter op het verdiep zetten dan, dat zou geen probleem mogen zijn.
Er is een schacht/ koker voorzien recht boven ( of onder) de ventilatie unit ( afhankelijk waar ik hem dus plaats)

Was- en droogkast stapelen, dan win je ook al ruimte? Je WP vermeld je wel, maar staat niet op het plan?
De wp bestaat dat niet uit de buitenunit en de binnenunit ( met boiler?
De linkse op de foto voor binnen, en de rechtse voor buiten.( Denk ik)?

Bijlagen

• Screenshot_20260825-073651.Chrome.png
    Screenshot_20260825-073651.Chrome.png
    221,7 KB · Weergaven: 4
Was- en droogkast stapelen, dan win je ook al ruimte? Je WP vermeld je wel, maar staat niet op het plan?
Ja stapelen is idd een optie maar heb ze liever naast elkaar, als de waterverzachter en de collectoren voor de vloerverwarming onder de was en droogkast komen dan win je zo ook plaats denk ik en staan de was en droger op de juiste werkhoogte.

- Regenwatersysteem: pomp + filter
- zonnepanelen omvormer
- netwerkaansluiting + modem + switch
- Bij een WP hoort misschien ook nog: pomp menggroep, expansievat, afvoer leidingwerk
- watercollectoren warm+koud

Zeker is dat je ventilatie niet boven je zekeringkast kan. Ergens lopen ook je leidingen over de muur, daar kan je niks aan de muur hangen.

waterverzachter hoort bij teller thuis
waar staat je regenwaterpomp
ventilatie boven verdeelbord, dan kan je geen kabels van bovenaf in je verdeelbord plaatsen
best onder en boven verdeelbord vrijhouden
stapelen was- en droogkast is heel handig, of beide op een verhoogje plaatsen, 50-60 cm

ventilatie boven verdeelbord, dan kan je geen kabels van bovenaf in je verdeelbord plaatsen
stapelen was- en droogkast is heel handig, of beide op een verhoogje plaatsen, 50-60 cm
ik dacht ze allebei op "werkhoogte" te plaatsen de wasmachine en droger , in een kast , dus onder de toestellen nog ruimte om collectoren en waterverzachter (en eventueel nog dingen?) kwijt te kunnen.

het lijkt erop dat ik de ventilatie unit idd verhuis naar boven dan . waar ik de zekeringkast en ventilatie had ingetekend komt een technische schacht naar boven , dus beiden zouden daar direct onder staan. zo zou de ventilatieunit eventueel helemaal tegen het plafond kunnen aangezien de luchtleidingen die bovenaan uitkomen rechtstreeks in die technische koker zouden zitten. maar het zal allemaal wat krap en onhandig zijn wss ..

Mijn tekenskills steigeren bij het zien van je plannetje.
Ik zie alleen maar een BOVENAANZICHT met alleen maar 1 lengte van muur tot muur.
Wat is de diepte van die 2 zijmuren ?
Ik mis ook een frontaal zicht want dan heb je een idee van hoogte.
En misschien wat extra maten bij je toestellen zetten . Was en droogkast heeft iedereen wil in zen kopje zitten maar een ventilatie uinit of zekeringskast of boiler?
Te veel verschillen

ik dacht ze allebei op "werkhoogte" te plaatsen de wasmachine en droger , in een kast , dus onder de toestellen nog ruimte om collectoren en waterverzachter (en eventueel nog dingen?) kwijt te kunnen.
De ruimte onder een wasmachine valt serieus tegen hoor...
Hier zit er een plint en een schuif van 40 hoog onder de wasmachine, dus 50 hoog. Hoger kan niet, want dan zie je uw zeepbakje niet meer van de wasmachine...

Een waterverzachter die max 50 hoog is, en waar je dan ook nog aan kan voor onderhoud?
Collector vvw zal met 50 hoog ook al heel erg krap worden. En ook die blijft eigenlijk best heel makkelijk bereikbaar voor bij eventuele problemen of aanpassingen.

Dat is allemaal héél krap. Met welk ventilatiesysteem ga je werken?

Ik snap de logica soms niet, energiebocht komt toch binnen waar uw technieken zitten? Dat werkt toch allemaal vlotter? Dat had allemaal in uw ontwerpfase uitgedokterd moeten worden. Ga je geen uitgietbak voorzien naast uw wasmachine?

Hier hangt er op 3.5 op 2.60: 2 zekeringkasten, collecter ww en kw, geothermische pomp met boiler, omvormer zonnepanelen. Kzou niet vele zin hebben om daar nog een ventilatiesysteem bij te proppen + was en droogmachine. Onthou dat dat technieken zijn waar je soms aan moet werken.

Hoeveel plaats heb je aan het tegenoverliggende muurtje? Kan je "smalle" apparaten daar niet monteren, eventueel naar het midden van de muurtoe? Zekeringkast, omvormer, netwerkaansluiting, router, collectoren. Dat zou dan ook een beetje de droge kant van de ruimte zijn. Ik schat dat dat kops muurtje toch zo'n 20-25 cm is?

is een waterontharder echt nodig?

De wp bestaat dat niet uit de buitenunit en de binnenunit ( met boiler?
De linkse op de foto voor binnen, en de rechtse voor buiten.( Denk ik)?
Het is een beter om een binnenunit met aparte boiler te nemen. Een boiler durft wel eens defect te gaan en dan moet je de hele unit vervangen ipv alleen de boiler. Maar indien weinig plaats kan je natuurlijk niet anders.
Waterverzachter zet je best voor de boiler, kalk zet zich alleen af bij warm water.

Hoeveel plaats heb je aan het tegenoverliggende muurtje? Kan je "smalle" apparaten daar niet monteren, eventueel naar het midden van de muurtoe? Zekeringkast, omvormer, netwerkaansluiting, router, collectoren. Dat zou dan ook een beetje de droge kant van de ruimte zijn. Ik schat dat dat kops muurtje toch zo'n 20-25 cm is?
Dat was ik ook aan het denken, wat komt er aan de overkant? Misschien is het nog wel mogelijk om wat met die deuren te schuiven zodat je aan beide kanten wat diepte hebt, maar inderdaad alle ondiepe zaken naar de overkant, misschien ook daar de collectoren etc een dan is het misschien wel mogelijk.
Een beeld zegt misschien wel meer wat er allemaal nog bij komt qua leidingen en kabelgoten. Het is ook al vermeld, maar de omvormer en later mss nog thuisbatterij zullen ook nog een plekje moeten krijgen he.
Wij hebben uiteindelijk de ventilatie en wasmachine/droogkast in aparte berging boven voorzien (waar ook de collectoren van de bovenverdieping hangen). Het is een puzzel en elke keuze zal voor- en nadelen hebben waarschijnlijk...

1787644896091.png

1787645043872.png

thanks voor de antwoorden en foto's!

ik heb veel mogelijkheden , ook tegen de overliggende muur kan wat geplaatst worden , maar de ventilatieunit boven kan ook , de rechthoek op het plan is de maat van een vigor w450 volgens opgave offerte easykit.

ik heb mijn huis zelf getekend en ik heb een centrale ruimte in het huis zonder ramen en dat was bedoeld als ruimte voor trap en technische ruimte . de architect heeft mijn tekeningen 1op1 overgenomen (zoals we ook afgesproken hadden) alleen bleek dat voor fluvius een probleem , ik heb een beek vooraan en de voedingskabel moet rechtdoor liggen wat niet in lijn wat met de oprit . dus k heb de technische ruimte met last minute veranderd zodat die in lijn ligt met de oprit .
vandaar ook dat de energiebocht in de inkomhal nu uitkomt tegen de muur van de technische ruimte.
1787653446228.png

De binnendeur vd technische ruimte ( gele kleur)kan ook verplaatst worden, is zowiezo geen dragende muur.

Sorry @lukanar voor de snelle schets. Is idd een snelle draft voor mezelf met wel de juiste afmetingen van toestellen...

Terug
Bovenaan