• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

beerput - kan deze overlopen???

ALFIrE

Lid
Lid geworden
8 jun 2006
Berichten
870
Waarderingsscore
15
Punten
18
ik zit met een vreemd probleem...



wij hebben een huis van begin jaren 60. achteraan is er een uitsprong, met een toilet. de afvoer hiervan gaat in een septische put.



een 2-tal maanden terug hebben we deze laten ledigen. dit na 5jaar gebruik, plus x aantal jaar van de vorige eigenares.



een 2-tal weken terug was me toevallig opgevallen hoe hoog het waterniveau terug was in die put. vandaag nog es gekeken en er lijkt terug 30 cm bijgekomen te zijn. nu lijkt de put terug overvol!!!



ik geef wel toe de voorbije jaren zelden dit gecheckt te hebben.



dit toilet wordt enkel gebruikt voor de dringende plasjes van onze 3j oude zoon, voor de rest zelden gebruikt.



hoe kan onze zoon dit zo snel volplassen?????



ik heb al gedacht aan insijpelend grondwater (na de natte dagen van de laatste weken), maar we hebben een kelder waar er geen enkel spoor is van vocht...
 

ALFIrE

Lid
Lid geworden
8 jun 2006
Berichten
870
Waarderingsscore
15
Punten
18
ik ben er dus zo goed als zeker van dat er geen aansluiting riool is. dan is dit eigenlijk een beerput.



maar vraag blijft van waar al dat water komt!



kan men deze met een specie (zelf) waterdicht metsen, schilderen, ... ???
 

ALFIrE

Lid
Lid geworden
8 jun 2006
Berichten
870
Waarderingsscore
15
Punten
18
ik heb hier zopas ergens gelezen dat je een beerput best niet volledig laat ruimen, omdat je dan grondwater gaat aantrekken en je muren eigenlijk een spons worden...



wil dit zeggen dat het waterniveau terug zal zakken als er droger weer komst (lager grondwaterpeil)



wil dit ook zeggen dat het doorspoelwater, en de pipi, ook door de gemetste muur gaat en zo "verdwijnt"



misschien moet ik opnieuw bacterien aanbrengen?
 

B0lt

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 jan 2007
Berichten
1.145
Waarderingsscore
1
Punten
38
Als dat niveau zo snel stijgt, zou ik inderdaad eerder beginnen denken dat die beerput "dood" is, dat de bacteriën hun werk dus niet doen...
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
2.352
Waarderingsscore
3
Punten
0
Dacht dat die putten altijd vol kwamen... het sediment zakt naar de bodem en normaal zit er dan een overloop op om het overtollige water te laten weglopen.

De wc is nu eenmaal de grootste waterverbruiker in huis, dus vrij normaal dat die put zich zo snel vult met water.
 

ALFIrE

Lid
Lid geworden
8 jun 2006
Berichten
870
Waarderingsscore
15
Punten
18
dus met bacterien zou het niveau weer zakken...?
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
misschien gewoon even afwachten of het nog weer zakt?
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.921
Waarderingsscore
8
Punten
0
Ik denk eigenlijk dat het niveau nooit zakt.

Enfin, hier was dat toch zo voor de oude beerput.



Denk wel dat je snel héél wat liters water in je put krijgt.

WC doorspoelen is 8 liter. Doe dit 3 maal daags en je zit al aan 24 liter.

2 maanden (ofte 60 dagen) verder zit je al aan 1440 liter en je put is vol.



Maar zit dus enkel vol water. Normaal zit er bovenaan een overloop naar een beek of de riool. Bij de volgende WC-bezoekjes zal er steeds een hoeveelheid water naar het riool lopen en de fecaliën en wc-papier blijven in de put.



Het zware blijft in de put en vult je put langzaam (bacterië, of niet).

Bovenaan drijft ook altijd wel een soort koek, die zakt stilaan ook naar beneden en wordt weer aangevult enz. enz.



Eer je put echt "vol" is ben je weer enkele jaren verder.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan