• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Bedankt zonnepanelen-mensen: Brussel wil stroom op afstand regelen

Lid geworden
30 nov 2008
Berichten
1.129
Waarderingsscore
1
Punten
0
Straks hebben wij helemaal niks meer te zeggen over onze eigen energie, allemaal dankzij de zonnepanelen-mensen: http://www.telegraaf.nl/binnenland/21337752/__Energiebedrijf_zet_koelkast_lager__.html



ARNHEM/BRUSSEL - Energiebedrijven azen erop om uw koelkast, wasmachine, diepvries of tv op afstand te bedienen. De eigenaren van de netten, zogeheten netwerkbedrijven, hebben via hun Europese brancheorganisatie bij de Europese Commissie een idee gelanceerd om te zien in hoeverre toegang tot elektrische apparaten van individuele consumenten wettelijk af te dwingen is.















Dit meldden hooggeplaatste bronnen in Brussel, waar nog wordt getwijfeld of medewerking moet worden verleend.

Voorheen zorgden kolen, gas en kerncentrales voor een stabiele aanvoer van elektriciteit. Inmiddels is door de grote groei in zonnepanelen en windmolens, de aanvoer van elektriciteit erg afhankelijk geworden van het weer.

De eigenaren van hoog- en middenspanningsnetten zitten daarom met de handen in het haar, want zowel te veel als te weinig stroom betekent kans op grootschalige stroomstoringen. Het liefst zouden ze stroom aftappen uit apparaten als er te weinig is, en apparaten inschakelen, of goedkoop opladen, indien er een overschot aan stroom is.
 

Dako

Actief Lid
Lid geworden
10 jan 2010
Berichten
633
Waarderingsscore
27
Punten
28
Dat is momenteel inderdaad eerder een economisch gegeven, en de afgeschakelde klanten krijgen "logisch" ook een compensatie (dmv een goedkoper tarief). Het afschakelen is momenteel economisch inderdaad vaak goedkoper voor de producenten dan tijdelijk extra capaciteit te voorzien. heb ook nooit beweerd dat dit omwille van ecologische redenen is.



http://www.engineeringnet.be/belgie/detail_belgie.asp?Id=8579



Feit blijft dat mogelijke tekorten op piekmomenten in de toekomst waarschijnlijk meer kan/zal voorkomen(zoals gezegd door meer weersafhankelijke productie), en enkel het afschakelen van de industriele gebruikers mogelijk niet meer voldoende zal zijn.



Hiervoor zoekt men oplossingen, o.a. het idee van de "slimme meters/apparaten", alsook onderzoekt men het "idee" om het gebruik van bepaalde huishoudelijke apparaten op echte piekmomenten te verbieden. Hoe men dit wil doen is nog een vraagteken (een gewoon verbod(gaat de bevolking dit opvolgen?)/slimme apparaten/...)



Mogelijk zal een combinatie van allerlei oplossingen nodig zijn

-verhogen "flexibele" capaciteit

-gebruik buiten de piekperiodes aanmoedigen(slimme meters)

-grote gebruikers tijdelijk afschakelen

- tijdelijk afschakelen van huishoudelijke gebruikers/apparaten

-...



In welke volgorde/mate men dit zal doen/trachten blijft natuurlijk ook afwachten...
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
Er is volgens mijn bronnen enkel een probleem in de winter wanneer het in Frankrijk meerdere dagen aanéénsluitend rond de -10°C zou zijn en indien dit samenvalt met een "windstilte" boven het noordelijk deel van Europa (en in mindere mate de rest)



De reden hiervoor is dat dan Frankrijk (en lees hier dus de moeder van electrabel) massaal electrisch verwarmt wordt en dat men dus bij dergelijke koude alle nucleaire capaciteit nodig heeft voor het FR net zelf ... en reken maar dat die eerst zichtzelf bedienen ...



k.b.
 

Dako

Actief Lid
Lid geworden
10 jan 2010
Berichten
633
Waarderingsscore
27
Punten
28
Inderdaad zijn er (momenteel) enkel problemen tijdens bepaalde winterperiodes. Hoe dat op termijn zal evolueren is volgens mij nog af te wachten. Maar ik denk dat we ,ondanks de europese intentie om het energieverbruik terug te schroeven, in de toekomst meer te maken gaan krijgen met deze tekorten.



Nu zorgen vele kerncentrales nog voor een constante stroom, maar wat na de kernuitstap van Belgie (2015-2025) en duitsland (2020-2022), de franse president Hollande dat het debat in frankrijk aangaat ivm de daar "heilige" kernenergie,...? Gaat deze nucleaire productie allemaal, op elk moment, opgevangen kunnen worden door de "onvoorspelbare" hernieuwbare energie?



Verder denk ik dat het afsluiten van huishoudelijke apparaten voorlopig slechts een mogelijke denkpiste is, die men pas in uitzonderlijke situaties zal toepassen.
 
Lid geworden
19 feb 2008
Berichten
1.127
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ik zit hier met een moderne digitale stroomteller met een terugmelding maar bewust kiezen voor de oubollige methode van energiemeting want hoe je het keert of draait, voor apparaten uitgesteld te bedienen moet er een tweevoudige meting gebeuren en dat is de-facto duurder.



Er zijn nu al voorbeelden genoeg, ook waar dit systeem in voege is: prijs naar boven.

In Duitsland gaat de kWh richting 29 cent notabene, tendens stijgend.





De weg om te gaan is :

Windmolens, fotovoltaïsche velden en.... gascentrales.

Een gascentrale is het enige wat snel genoeg kan reageren.
 

Jimbo

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 okt 2006
Berichten
1.387
Waarderingsscore
0
Punten
36
Dako;1813167 wrote:
Quote:
Hoe weet uw wasmachien dat het binnen 5 minuten het goedkoopste tarief is, en niet binnen 10 minuten, als de prijs per minuut kan veranderen?



Omdat netwerkbeheerders/producenten nu al reeds behoorlijk betrouwbare statistieken/prognoses hebben van het verbruik op een bepaald moment. Verder zal de prijs op 10min tussen 2 en 3u snacht waarschijnlijk niet spectaculair wijzigen, maar zal er wel een aanzienlijk verschil zijn tussen 2u snacht en 8u smorgens.

En toen sprongen om 1 seconde na 2u ’s nachts 6 miljoen van die helderziende, slimme wasmachines aan... Zit je daar met je duurste wasje aller tijden. In het donker.



Dat er nog mensen rondlopen die niét denken dat dit meer geld uit ons zakken gaat kloppen, ik versta dat niet eigenlijk. Ik versta dat dus écht niet. Zal wel weer aan mij liggen.



Jimbo

(gaat stillekesaan z’n Greencard nog eens zoeken)
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
Sergei;1818515 wrote:
Een gascentrale is het enige wat snel genoeg kan reageren.



Gascentrales zijn helemaal niet zo heel snel ...

deze maken nog steeds gebruik van een verbranding om stoom te maken om turbines aan te drijven ...





De piek-load systemen zit in de range van de gasmotoren , motoren op heavy-fuel en de straalturbines (maar ik weet niet eens dat we dit hebben in Belgë) ...



Verder zijn er ook van die systemen mat waterenergie tussen een beneden meer en een bovenmeer. Deze kan men snel omschakelen van van Full load opnemen naar full load afgeven ...





k.b.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Jimbo;1819180 wrote:
Dako;1813167 wrote:
Quote:
Hoe weet uw wasmachien dat het binnen 5 minuten het goedkoopste tarief is, en niet binnen 10 minuten, als de prijs per minuut kan veranderen?



Omdat netwerkbeheerders/producenten nu al reeds behoorlijk betrouwbare statistieken/prognoses hebben van het verbruik op een bepaald moment. Verder zal de prijs op 10min tussen 2 en 3u snacht waarschijnlijk niet spectaculair wijzigen, maar zal er wel een aanzienlijk verschil zijn tussen 2u snacht en 8u smorgens.

En toen sprongen om 1 seconde na 2u ’s nachts 6 miljoen van die helderziende, slimme wasmachines aan... Zit je daar met je duurste wasje aller tijden. In het donker.



Dat er nog mensen rondlopen die niét denken dat dit meer geld uit ons zakken gaat kloppen, ik versta dat niet eigenlijk. Ik versta dat dus écht niet. Zal wel weer aan mij liggen.



Jimbo

(gaat stillekesaan z’n Greencard nog eens zoeken)



heb er ook ooit aan gedacht, voor mensen met een technische opleiding in Canada te overwegen, maar paar jaar geleden waren ze daar ook heel streng, beide partners moeten een job kunnen aantonen, ...
 

Joost79

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 mrt 2009
Berichten
1.237
Waarderingsscore
1
Punten
36
K.B.;1819213 wrote:
Sergei;1818515 wrote:
Een gascentrale is het enige wat snel genoeg kan reageren.



Gascentrales zijn helemaal niet zo heel snel ...

deze maken nog steeds gebruik van een verbranding om stoom te maken om turbines aan te drijven ...





De piek-load systemen zit in de range van de gasmotoren , motoren op heavy-fuel en de straalturbines (maar ik weet niet eens dat we dit hebben in Belgë) ...



Verder zijn er ook van die systemen mat waterenergie tussen een beneden meer en een bovenmeer. Deze kan men snel omschakelen van van Full load opnemen naar full load afgeven ...





k.b.





@ K.B, ik heb ergens eens gelezen dat er wel een paar straalturbines staan, afgedankte gereviseerde motoren van jumbojets die ze daarvoor herbruiken geloof ik, maar goed dat is slechts redelijk beperkt.
 
Lid geworden
12 feb 2007
Berichten
1.251
Waarderingsscore
0
Punten
0
nou ja straalmotoren zijn het niet echt, maar gasturbinecentrales zijn er wel (5 grote geloof ik in belgië). Wel allemaal in de vorm van STEG centrale (stoom & gascyclus, dus gasturbine met extra stoomgenerator op de nog steeds zeer hete uitlaatgassen van de gasturbine)



productie kan max pakweg 20 MW per minuut opgevoerd worden. Trouwens de kerncentrales zijn wel degelijk ook regelbaar, 10-15MW per minuut.



Groot verschil is natuurlijk dat de kerncentrales niet zomaar stilgelegd of opgestart kunnen worden, moet op zijn minimum blijven draaien. Gasturbinecentrales kunnen 's nachts volledig stilgelegd worden, opstarttijd is van de orde tientallen minuten. Regelbaarheid wordt wel beperkt door de achterliggende stoomcyclus, maar misschien dat ze ook enkel op gasturbine kunnen draaien (dan natuurlijk met slecht rendement = zeer dure stroom).



Maar enorme pieken opvangen op korte tijd kan met geen enkele klassieke centrale. Dan zou je al buffercentrales moeten gebruiken met energieopslag. Geloof het of niet maar er zijn dergelijke centrales die werken met energieopslag in vliegwielen die in een vacuumkamer draaien (geen verlies door wrijving met lucht) en in fracties van seconden enorme pieken kunnen opvangen (maar hebben we in belgie natuurlijk niet)

Er zit trouwens volgens mij wel markt in buffer"centrales": goedkope elektriciteit op grote schaal opslaan in perioden van dalverbruik en duur op het net zetten tijdens pieken. Het prijsverschil tussen piek en dalstroom zal in de toekomst zeker gigantisch toenemen - waarbij dalstroom wel een rekbaar begrip zal zijn, zeker niet meer uitsluitend 's nachts maar ook zomer-winter, zonnig, winderig, ...



Vooral de industrie zal dan wel eigen maatregelen nemen om zo weinig mogelijke dure piekstroom af te nemen.



Maar voor de particulier denk ik niet dat de eerste 10 jaar systemen opgelegd zullen worden om op afstand verbruikers uit te zetten. Is veel te omslachtig om uit te rollen en men laat de particulier veel liever gewoon extra bijbetalen voor zijn piekstroomverbruik, eventueel fijgetuned dmv een "slimme" meter.



Misschien wordt het op termijn voor ons zelfs rendabel om zelf te voorzien in backupoplossingen met accu's om dergelijk piekverbruik of injectie van zonnepanelenstroom te voorkomen.
 

MR

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 mei 2006
Berichten
2.812
Waarderingsscore
0
Punten
36
Het is niet de hoeveelheid elektriciteit die bepalend is voor de prijs maar de juiste dosering. Dat blijkt wel weer uit wat er de laatste dagen aan de hand is.



Op naar vanop afstand uitschakelbare zonnepanelen.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan