de ware;1811996 wrote:
Begrijp me niet verkeerd, ik volg archiklusser niet in de stelling dat een woning in een buurt met zonnepanelen minder waard zou zijn. Het straatbeeld is sowieso al een mikmak van vanalles en nog wat, die daken met mooie glanzende panelen gaan daar weinig aan veranderen.
Met slechts enkele PV-installaties in de straat zal het effect op het straatbeeld nog wel meevallen. De buren zul dan waarschijnlijk nog wel bewonderend kijken, maar als er veel meer worden kan het wel degelijk een negatief effect hebben en daarmee ook op de prijs van de woningen in die straat. Op dit moment zal er nog niet snel sprake zijn van waardevermindering maar wat als het aantal installaties in de straat vertienvoudigt?
Daarnaast kan er nog sprake zijn van waardevermindering als men de zonnepanelen zo op het dak blijft smijten zoals dat nu het geval is. Bij nieuwbouw is het nog wel te doen om de zonnepanelen deftig te integreren in het dak hoewel je zelfs bij nieuwbouwwoningen postzegelplakkers tegenkomt. Bij bestaande bouw is het al veel lastiger om de zonnepanelen zonder al te veel 'zichtbaarheid' op het dak te plaatsen, vooral als gekozen wordt om zoveel mogelijk zonnepanelen te plaatsen...
Over 15 jaar is het waarschijnlijk not-done om ouderwetse zonnepanelen op het dak te hebben, grote kans dat je dan met de nek wordt aangekeken omdat je dan nog steeds niet die ouwe meuk van het dak gehaald hebt.
Best wel interessant hoe dit zich verder gaat ontwikkelen. Ook met effecten zoals bedoeld in deze topic waarbij netbeheerders zich willen bemoeien met de keuzevrijheid om apparaten in te schakelen wanneer het de consument uitkomt.
Om even in de glazen bol te kijken... ik verwacht dat de PV-technologie nog enkele flinke stappen voorwaarts zal zetten met als gevolg dat zonnestroom spotgoedkoop en wijdverbreid wordt. In Duitsland heeft men dit met een kunstmatig hoge terugleververgoeding al bereikt, ontdekt dat dit niet houdbaar is en de regeling heeft afgezwakt (vergelijk België) zie je nu dat daar de accu's niet aan te slepen zijn. Want waar men eerst alles op het net pleurde kiest men nu om de zonnestroom zoveel mogelijk zelf te gebruiken. Dit is wat ik ook verwacht in de toekomst, netstroom die alleen in de winter afgenomen wordt en gebruik van zonnepanelen met accuback-up tijdens de overige seizoenen. Dit zal de netstroom alleen maar duurder maken waardoor men nog meer gaat zoeken naar manieren om geen gebruik te hoeven maken van het net.
En dan zet je je wasmachine aan wanneer het jou het beste uitkomt: zo rond het middaguur.