Bedankt zonnepanelen-mensen: Brussel wil stroom op afstand regelen

Lid geworden
30 nov 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Straks hebben wij helemaal niks meer te zeggen over onze eigen energie, allemaal dankzij de zonnepanelen-mensen: http://www.telegraaf.nl/binnenland/21337752/__Energiebedrijf_zet_koelkast_lager__.html

ARNHEM/BRUSSEL - Energiebedrijven azen erop om uw koelkast, wasmachine, diepvries of tv op afstand te bedienen. De eigenaren van de netten, zogeheten netwerkbedrijven, hebben via hun Europese brancheorganisatie bij de Europese Commissie een idee gelanceerd om te zien in hoeverre toegang tot elektrische apparaten van individuele consumenten wettelijk af te dwingen is.

Dit meldden hooggeplaatste bronnen in Brussel, waar nog wordt getwijfeld of medewerking moet worden verleend.

Voorheen zorgden kolen, gas en kerncentrales voor een stabiele aanvoer van elektriciteit. Inmiddels is door de grote groei in zonnepanelen en windmolens, de aanvoer van elektriciteit erg afhankelijk geworden van het weer.

De eigenaren van hoog- en middenspanningsnetten zitten daarom met de handen in het haar, want zowel te veel als te weinig stroom betekent kans op grootschalige stroomstoringen. Het liefst zouden ze stroom aftappen uit apparaten als er te weinig is, en apparaten inschakelen, of goedkoop opladen, indien er een overschot aan stroom is.

Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
3
Punten
0
Gij zijt ne schone gij.

En welke impact hebben de "zonnepaneel-mensen" (particuliere <10kW installaties) op het net denk je? Tov. de mega-zonneparken, windmolens, .... ?

Men zou beter eens een voorbeeld nemen aan landen als Duitsland. Ipv hier zitten de discussiëren over het langer open houden van stokoude kerncentrales en PV-eigenaars zwart te maken.

Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
3
Punten
0
Erik!;1811543 wrote:
Daarnaast het aantal particuliere installaties in België zijn 416.093 en het aantal installaties van bedrijven zijn 296.513.

Dat van Duitsland moet ik straks eens bekijken.

En hoeveel kWp vertegenwoordigen die 416.093 installaties tov. die 296.513 industriële installaties denk je?

Lid geworden
22 okt 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Vanaf dat er ene in Brussel zijne frank valt dat dat dan óók voor hém telt, dat die ook zíjn ijskast of TV uit kunnen zetten wanneer ze maar willen, zal dat wel snel genoeg afgeschoten worden;)

Lid geworden
30 nov 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Nevermore;1811545 wrote:
Erik!;1811543 wrote:
Daarnaast het aantal particuliere installaties in België zijn 416.093 en het aantal installaties van bedrijven zijn 296.513.

En hoeveel kWp vertegenwoordigen die 416.093 installaties tov. die 296.513 industriële installaties denk je?

Die zullen zeker en vast niet minder zijn, eerder het dubbele of het drievoudige. Maar het is niet het "David en Goliath"-verhaal wat de particuliere bezitter vaak wil uitdragen.

Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
3
Punten
0
Ik zou zeggen: zoek het eerste eens op en vergelijk dan.

3ss

Lid geworden
8 mrt 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik zie het probleem eigenlijk niet?

Dat is allemaal al lang bekend. Ipv zeggen 'ik start nu met wassen' zeg je dan 'mijn was moet om 16h klaar zijn'.

En als je om 18h thuis komt van je werk en je plugt je auto in, zal die niet direct opladen, maar wachten tot er (goedkope) stroom is. Meer zelfs, de rest van de accu wordt opgebruikt door uw ijskast.

Uiteraard wordt er rekening gehouden met wanneer je wilt vertrekken.

Het is dat en groen, of het huidige en rood (volgens een docent van mij ooit de tegengestelde kleur van groen :) ).

jvd30

Gewaardeerd lid
Lid geworden
22 okt 2007
Waarderingsscore
160
Punten
63
3ss;1811557 wrote:
Ik zie het probleem eigenlijk niet?

Dat is allemaal al lang bekend. Ipv zeggen 'ik start nu met wassen' zeg je dan 'mijn was moet om 16h klaar zijn'.

En als je om 18h thuis komt van je werk en je plugt je auto in, zal die niet direct opladen, maar wachten tot er (goedkope) stroom is. Meer zelfs, de rest van de accu wordt opgebruikt door uw ijskast.

Uiteraard wordt er rekening gehouden met wanneer je wilt vertrekken.

Het is dat en groen, of het huidige en rood (volgens een docent van mij ooit de tegengestelde kleur van groen :) ).

Altijd maar die wasmachine als vb voor slimme stroom. Wat met mijn grasmachine, PC, boormachine, TV, radio, oven, dampkap, frigo, verlichting, .... Gaan die ook alleen maar werken als het waait? Of gaan ze al die investeringen doen enkel voor mijn wasmachine?? Daarenboven heb ik al genoeg te regelen en te plannen. Als ik mijne was wil doen wil ik dat inplannen zo als het mij past in mijn schema en niet andersom.

Lid geworden
30 nov 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
paso;1811572 wrote:
http://www.demorgen.be/dm/nl/5397/Milieu/article/detail/1577845/2013/02/11/Zonne-energie-bracht-in-2012-wereldwijd-101-gigawatt-op.dhtml?utm_source=RSSReader

Bedankt zonnepanelen-mensen voor een verminderde uitstoot van 53 miljoen ton CO2 zou meer op zijn plaats zijn ipv. te janken over financieele problemen (oplossingen) van bedrijven.

Jij noemt het janken, moet je eens het topic doorlezen over de netvergoedingen ( = financiële tegoedmoetkoming om zelfgecreëerde probleem op te lossen)

Lid geworden
16 nov 2009
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ik als zonnepaneleneigenaar heb die problemen niet gemaakt.

Zijn we terug zover dat m'n buren met afdgunst naar mijn panelen gaan kijken?

Zal ik ook eens doen als ik naar hun dikke bak met veel teveel uitstoot kijk waardoor ik allerhande maatregelen door mijn strot geramd krijg die ik ook niet gevraagd heb.

Lopen toch een paar kortzichtige mensen op deze aardbol rond.

Waarom eisen we niet gewoon dat ze hun problemen eens deftig gaan aanpakken? Met hun megawinsten die ze al jaren maken moet dat zeker lukken.

Trouwens als die zonnepanelen je zo dwars zitten schrijf eens naar katoennatie of zo, die megaspelers hebben meer dan 90% van de zonnepanelen staan.

Dus ja ik noem het janken.

Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
3
Punten
0
Veel over dat Duitsland stond er niet in dat artikel. Wel dat ze meer produceren.

Google eens op "Energiewende".

In Duitsland beseffen ze blijkbaar wel dat het anders zal moeten.

Wat de intelligente netten en verbruikers betreft, dat is mooi in theorie. In praktijk echter...

Hoe lang zal het duren voor zowel het net als de eindgebruikers hiervoor klaar zijn? Want zoals terecht aangehaald heeft het geen zin de stroomafname volledig afhankelijk van het weer te maken. Maar er zijn zeker toestellen die rekening kunnen houden met de hoeveelheid geproduceerde "weersafhankelijke" energie.

Als ik mijn vaatwas opzet en die weet dat ik tegen een bepaald uur mijn vaat nodig heb dan kan die binnen dat tijdsvenster "zelf" gaan kiezen wanneer stroom af te nemen. Ook mijn diepvriezer en koelkast hebben niet constant stroom nodig. Net als een elektrische boiler of zelf een elektrische fiets/brommer/wagen kan je deels zelf laten beslissen.

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
463
Punten
83
Ga je hier bij elk belachelijk idee van de politiek een topic openen?

Zou ik niet doen, ben je snel zat en vermoedelijk kun je het niet eens bijhouden.

Hebben ze in Brussel al eens berekend hoeveel dat gaat kosten?

Voordat elk apparaat aangepast en iedereen er ook effectief 1 heeft, ben je al 15 jaar verder.

Lid geworden
30 nov 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ik sta er gewoon van versteld wat er in de wereld allemaal verkwanseld wordt. Iedere dag sta ik weer met verbazing naar de wereld te kijken. Het is precies zo als Paso zegt: los de problemen gewoon eens op.

Maar dan wel op een normale manier en niet over de rug van de hardwerkende Europeaan. Zoals bijvoorbeeld deze ambtenaren van ons belastinggeld profiteren: http://www.telegraaf.nl/binnenland/21340918/__Alsnog_fortuin_voor_heisessie__.html

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
463
Punten
83
Quote:
Maar dan wel op een normale manier en niet over de rug van de hardwerkende Europeaan.
:confused:

Over wie zijn rug dan?

De arme Afrikaan, de hardwerkende Aziaat, of de luie Amerikaan?

w.g.b.

Zeer Actief lid
Lid geworden
28 okt 2008
Waarderingsscore
44
Punten
48
Intelligentmetertje gaat je apparaten aanzetten als er een overschot aan stroom is, een lager prijsje voor die stroom want deze is een overschot op de markt, je moet eens kijken hoe gretig we worden.

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
463
Punten
83
Quote:
je moet eens kijken hoe gretig we worden.

Heel even dan tot je tot de ontdekking komt dat je al je apparatuur moet vervangen of op zijn minst voor elk apparaat een extra op afstandbediende schakelaar moet plaatsen.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
683
Punten
113
Nevermore;1811545 wrote:
Erik!;1811543 wrote:

5/95 % !!!

eli van PV op particulier dak gaat nooit de straat, wijk uit !!! daarvoor zouden er nog veel meer moeten bijkomen

Bovenaan