• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Beamer voor in de klas

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Ik zoek beamer voor in de klas.
Budget: € 800
Ik wil het apparaat gaan gebruiken om de leraren pc zijn werk te projecteren (dupliceren). Als ik het goed voor heb heeft deze PC enkel een VGA uitgang.
Het toestel is om te gebruiken van vrij kort bij het projectiescherm en in daglicht.

Iemand een suggestie?
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Een goede plaats om te kopen, maar ik ben niet zo goed thuis in alle specificaties. Iemand een suggestie?
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Het enige dat ik weet van beamers is dat je goed naar de optische of "native" resolutie moet kijken. Het is niet omdat er FULL HD in de titel staat het daarom ook een full hd beamer is. 

Voorbeeld:
http://www.aliexpress.com/item/2015-New-UNIC-UC40-Simplified-Micro-Projector-800Lm-800-x-480-Pixels-with-HDMI-AV-USB/32431917176.html?spm=2114.01020208.3.1.1VFdFv&ws_ab_test=searchweb201556_4_79_78_77_82_80_62,searchweb201644_0,searchweb201560_1
66$ voor een FULL HD beamer! Maar de resolutie is maar 800x480 i.p.v. 1920*1080, hij kan gewoon full hd bestanden afspelen.

Daarom, beamercenter.be zal zich met zo zaken niet bezig houden.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.036
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Intussen wel veel te doen over het gebruik van beamers in de klas en de destructieve gevolgen voor het zicht van de leerlingen... De CLB's zien de laatste jaren het zicht met rasse schreden achteruitgaan in scholen waar systemetisch met smartboards of beamers gewerkt wordt.

Er is een tegenbeweging aan de gang die smartborden en beamers uit de klassen wil weren en terug naar het krijtbord/whiteboard wil gaan. Het einde van de Smartschool?

 
 
Lid geworden
22 okt 2014
Berichten
280
Waarderingsscore
0
Punten
0
Oorspronkelijk bericht geplaatst door D I Y

Intussen wel veel te doen over het gebruik van beamers in de klas en de destructieve gevolgen voor het zicht van de leerlingen... De CLB's zien de laatste jaren het zicht met rasse schreden achteruitgaan in scholen waar systemetisch met smartboards of beamers gewerkt wordt.

Er is een tegenbeweging aan de gang die smartborden en beamers uit de klassen wil weren en terug naar het krijtbord/whiteboard wil gaan. Het einde van de Smartschool?

Dat ga ik toch eens moeten navragen bij mijn moeder, zij is arts bij het CLB. Hebt u enige bronnen hierover?

 
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.036
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Stond onlangs uitgebreid artikel daarover in een krant. Heb het gelezen bij iemand anders (over de schouder om eerlijk te zijn). Kan niet meer zeggen welke krant. Het heeft me totnogtoe zeer verwonderd dat dit niet meer aandacht gekregen heeft van duidingsprogramma's op TV, maar de gebeurtenissen in Frankrijk zullen daar wel voor iets tussenzitten. 
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.036
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Nog wat zitten googelen op "digibord zicht leerlingen" en alles wat ik vind komt uit Nederland, dus niet het CLB (en dat is natuurlijk niet verwonderlijk dat zij er niets van merken zou de goegemeente durven beweren). Het zal dan ofwel een hollandse gazet geweest zijn, ofwel iets gebaseerd op hollandse bevindingen.

Veel van de tekst gaat ook eerder over slechte zichtbaarheid, vermoeidheid, moeilijk begrijpen dan over verslechterd zicht.
 
Lid geworden
22 okt 2014
Berichten
280
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dit leverde Google mij op: http://www.clb-kempen.be/smartboards-lastig-voor-de-ogen/

Niet verwonderlijk dat ze er nog niets van merken, hoeveel scholen passen dat al toe he? En van de scholen die ik ken is dat ook niet elk klaslokaal. Beamer daarentegen is in het middelbaar en bij hoger onderwijs niet meer weg te denken. Volgens mij gelden daar dan toch dezelfde stelregel (genoeg contrast op zowel het geprojecteerde als genoeg contrast op de nota's).

 

Ik heb die Hollandse teksten niet bekeken, maar er zijn vele mogelijke verklaringen van die oogproblemen. De meest voorkomende is volgens mij gewoon vermoeidheid van de ogen. Dat kan door bv gebrek aan contrast zijn tussen smartboard en nota's. Volgens mij zullen de gezondheidseffecten dan dus zijn door foutief gebruik (bij gebruik van beamer doet men bijna standaard de lichten uit/dimmen). Ik denk dat de grootste gezondheidsproblemen bij de jeugd toch niet die smartboards zullen zijn, maar de nog altijd te zware boekentassen ;)

 

EDIT: nog dit interessant opiniestuk: http://kimbols.be/medisch/oogziektes-behandelingen/onverwachte-oogproblemen/digibord-meer-licht-minder-zicht.html waar verwezen wordt naar het gebrek aan contrast bij digiboarden.
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
 

Er is ook zeer veel te vinden op het net aangaande het krijtstof  ... of het feit dat het niet gezond is dat we een hele dag achter onze PC zitten ...

Bovendien zit alvast mijn schoolgaande jeugd ( lagere school) ook een hele tijd van de regendag en de winteravond voor de televisie , de wii , de ipad en de smartphone ...

Het is dan ook "zeer goedkoop" om een eventuele achteruitgang van het gezichtsvermogen te gaan koppelen aan het gebruik van een smartbord ... men zou beter eerst enig deftig wetenschappelijk onderzoek doen alvorens een gazet te vullen ...

Volgens mij ligt het alvast bij mijn kinderen aan het feit dat ze recentelijk te veel "zwarte piet" figuurtjes gegeten hebben uit witte chocolade ... ik heb dan zelf maar de "sintjes" uit melkchocolade opgegeten en ik heb er geen last van ...

 

k.b.
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
 

Ik kan het hele verhaal als ouder van lageschoollopende jeugd met een "meer dan gemiddelde" technische achtergrond wel plaatsen ...  Ik geef alvast enkele van mijn vaststellingen als ik naar mijn kinderen , hun school etc kijk ...

Ik denk dat er bij mijn kids nagenoeg overal reeds smartborden zijn ...

Ik ken het onderwijs en de geplogendheden in de school voldoende om te weten dat de focus ligt op "aankoop"  van dergelijke zaken en dat "er mee leren werken"  of "onderhoud" en "opvolging"  aanzien worden als   KOSTEN ...  eens geplaatst gebeuren de instellingen dan ook door een zeer gedreven leerkracht met een meer dan gemiddelde IT kennis ...

De klasverlichting dateert nog uit den tijd van de "elektrische" kaars ... en dat zie je nog best als je bvb naar een avondactiviteit moet gaan ... ( bvb oudercontact) ...  al geef ik graag toe dat er binnen de schooluren normalerwijze buitenlicht is en de verlichting dan eerder ondersteunend moet zijn ...

In mijn jonge jaren stond er trouwens nog een NON  bij de schakelaar die duidelijk en gedreven toezicht hield op het elektriciteitsverbruik ...  ( als je niet goed zag moest je naar de oogarts want het licht hielp enkel om beter te zien en niet om goed te zien)

De CLB's of onderwijskoepels zouden misschien ook eens daadwerkelijk de "opstelling" van dergelijke smartborden moeten bekijken in plaats van enkel naar de leerlingen zelf te kijken ...

 

k.b.
 

Maaike Maai

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 mei 2013
Berichten
1.460
Waarderingsscore
8
Punten
38
Oorspronkelijk bericht geplaatst door K.B.

Volgens mij ligt het alvast bij mijn kinderen aan het feit dat ze recentelijk te veel "zwarte piet" figuurtjes gegeten hebben uit witte chocolade ... ik heb dan zelf maar de "sintjes" uit melkchocolade opgegeten en ik heb er geen last van ...

*biggrin*

Kwa beamer, zeker kijken naar de afstand beeld - projector.
Die Acer dat je toont moet minimum 1,5 meter van het beeld staan. Je spreekt van vrij kort, dus indien dit dichter bij  is, beter naar wat anders zoeken.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan