• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2023 in gent aan! Niet geldig op zondag

be- & ontluchten

Nick

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 aug 2006
Waarderingsscore
1
Punten
36
Al veel gelezen over 't be/ontluchten van afvoeren, maar ik snap er nog altijd niets van. De ene zegt dat WC niet be/ontlucht moet worden, de andere juist wel. Dan moet je het weer niet doen, dan weer wel ... Is het trouwens beluchten of ontluchten? Wat dat is ook iets dat door elkaar gebruikt wordt :cry:

Onze situatie:

We hebben een toilet boven waarvan de afvoer zo'n 3.5m naar beneden gaat (door gelijkvloers). Via 2x 45° komt de buis tegen het plafond van de kelder terecht. Ze gaat nog zo'n 8m horizontaal alvorens ze buiten de kelder uitkomt.

Nu vlak voordat ze buiten gaat komt er via een Y nog een tweede toilet bij. Dat zit vlak boven de buis en gaat dus maar 50cm naar beneden en dan direct via de Y in de andere buis.

Waar moet ik nu ergens be/ontluchten?

boran

Gewaardeerd lid
Lid geworden
6 aug 2007
Waarderingsscore
217
Punten
63
Wij hebben dit ook op onze afvoer staan (denk ik) en dat zit gewoon in mijn bureau. Geen last van geurhinder.

Lid geworden
25 mrt 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
azerty wrote:
in principe hebt ge bijna altijd ontluchtingen nodig. het is niet omdat uw buizen niet verlucht zijn, dat dit daarom persee problemen zal geven, maar voorkomen is beter dan genezen. inderdaad is het zeer belangrijk dat je een gaatje boort in de bocht van 90° waar het fecaal water uitkomt in de septische put. ik slijp zelfs altijd een volledig stuk uit aan de bovenzijde van minstens 5x3cm

waar die verluchtingen moeten zitten is eigenlijk een kwestie van gezond verstand. ALs er 2 wc bv op dezelfde leiding zitten, de 1 boven en de andere daaronder. Stel dat ik boven doortrek, dan valt dat water met een zodanige snelheid dat er een onderdruk achterblijft, (sifon bovenaan wordt dus leeggetrokken) en voor het vallende water ontstaat een overdruk (water in wc beneden zal hoger komen te staan). Aangezien er een gaatje zit waar het in de septiek uitkomt zal de overdruk grotendeels weg kunnen

de onderdruk wegwerken kan je oplossen door de standleiding door te trekken bovenaan en te verluchten.

OK, dat snap ik, maar praktisch naar uitvoering toe, zit er dus een gaatje (geboord of uitgeslepen) aan de bovenkant van die bocht van 90°. Maar deze ligt toch in de grond, dus dat gaatje wordt toch weer bedekt door aarde ? Of moet daar dan nog iets (een buis of whatever) op geplaatst worden die dan naar een hoger punt wordt omgeleid ?

Iemand die het wat kan visualiseren ?

Lid geworden
3 feb 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Petronia wrote:
azerty wrote:
in principe hebt ge bijna altijd ontluchtingen nodig. het is niet omdat uw buizen niet verlucht zijn, dat dit daarom persee problemen zal geven, maar voorkomen is beter dan genezen. inderdaad is het zeer belangrijk dat je een gaatje boort in de bocht van 90° waar het fecaal water uitkomt in de septische put. ik slijp zelfs altijd een volledig stuk uit aan de bovenzijde van minstens 5x3cm

waar die verluchtingen moeten zitten is eigenlijk een kwestie van gezond verstand. ALs er 2 wc bv op dezelfde leiding zitten, de 1 boven en de andere daaronder. Stel dat ik boven doortrek, dan valt dat water met een zodanige snelheid dat er een onderdruk achterblijft, (sifon bovenaan wordt dus leeggetrokken) en voor het vallende water ontstaat een overdruk (water in wc beneden zal hoger komen te staan). Aangezien er een gaatje zit waar het in de septiek uitkomt zal de overdruk grotendeels weg kunnen

de onderdruk wegwerken kan je oplossen door de standleiding door te trekken bovenaan en te verluchten.

OK, dat snap ik, maar praktisch naar uitvoering toe, zit er dus een gaatje (geboord of uitgeslepen) aan de bovenkant van die bocht van 90°. Maar deze ligt toch in de grond,

Iemand die het wat kan visualiseren ?

Deze buis komt uit in uw septische put,dus het deksel van uw put openen en je ziet de buis lopen , in de bovenkant van de bocht die op de buis zit het gat boren.

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
awel eh ,

wij hebben 2 wc's,

1tje daarvan op het verdiep,

buis van 110 loodrecht naar onder,

daarbovenop een reductie van 40 en daar een verluchting op.

hierlangs zit nog een buis van 110 waar het bad, douche en badmeubel op aangesloten zijn, daarbovenop een Y met 1 schroefdeksel en aan het andere uiteinde een reductie van 40 met zo'n veruchtingskopke.

We wonen er nu 2 jaar en nooit last gehad van geurhinder,

en nu sinds een week of 2 is het niet uit te houden in de kamer waar die verluchting staat. de geur is dezelfde als in de buis van de wc.

hoe kan dat?

zou het kunnen dat mijn septische put vol is?

Ik heb die verluchtingskopjes eens opengedraaid, maar normaalgezien KAN er geen lucht uit???

kan het kwaad als ik die verluchting eens dichtmaak?

thanks

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Waarderingsscore
3
Punten
38
Jyrun wrote:
awel eh ,

wij hebben 2 wc's,

1tje daarvan op het verdiep,

buis van 110 loodrecht naar onder,

daarbovenop een reductie van 40 en daar een verluchting op.

hierlangs zit nog een buis van 110 waar het bad, douche en badmeubel op aangesloten zijn, daarbovenop een Y met 1 schroefdeksel en aan het andere uiteinde een reductie van 40 met zo'n veruchtingskopke.

We wonen er nu 2 jaar en nooit last gehad van geurhinder,

en nu sinds een week of 2 is het niet uit te houden in de kamer waar die verluchting staat. de geur is dezelfde als in de buis van de wc.

hoe kan dat?

zou het kunnen dat mijn septische put vol is?

Ik heb die verluchtingskopjes eens opengedraaid, maar normaalgezien KAN er geen lucht uit???

kan het kwaad als ik die verluchting eens dichtmaak?

thanks

Heb je geen stankslot op die verluchting gezet? (een snuiver)

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
dat bedoel ik met "verluchtingskopke", dat zijn van die snuivers...

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan