• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Batterijen niet rendabel in België!

lening

Actief Lid
Lid geworden
17 jul 2018
Berichten
217
Waarderingsscore
67
Punten
28
Mede leden,

Mss zal ik hier veel installateurs tegen hun kar aanrijden hiermee maar de waarheid mag ook eens gezegd worden dat thuisbatterijen niet rendabel zijn in België.

Hier kun je een virtuele test doen om te kijken of een thuisbatterij rendabel is en wat de terugverdientijd is.


Hier nog een voorbeeld van een berekening:

Eens een virtuele test uitgevoerd.
Batterij 5 kW. - Kostprijs +/- 4500 €
Verbruikstarief = 0.36 €/kWh.
Injectietarief = 0.18 €/kWh.
Opbrengst 179 €/jaar !!
Terugverdientijd : 25 jaar !!! ---> Batterij is al lang defect en/of versleten.
Besluit : Het sop is de kool niet waard en ik ga er zeker geen installeren !

Test 01.JPG.jpg
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.035
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Roep ik al heel lang…

Wel een kanttekening… de batterij gaat meestal wel meer dan 25j mee, maar de omvormer niet. Dus je moet ongeveer 1000€ extra rekenen bij je aankoopprijs.

Maar dan nog… als de TVT op 25 of 30j ligt, dan is dat geen goeie investering. Eigenlijk is dat gewoon verlies.
 

lening

Actief Lid
Lid geworden
17 jul 2018
Berichten
217
Waarderingsscore
67
Punten
28
Roep ik al heel lang…
Ik post dit daarom ook hier zodat mensen zich niet in het zak laten zetten door installateurs. Want installateurs kunnen soms goed liegen zodat mensen het allemaal geloven.
 

Koenraad123

Actief Lid
Lid geworden
18 feb 2020
Berichten
178
Waarderingsscore
93
Punten
28
Ja ok, maar dat is eigenlijk het punt niet. Het punt is van eigen zelfverbruik... wat niet wil zeggen dat je gelijk hebt, want ik denk ook zo; wat brengt me dat hier op,....
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.035
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Eigenverbruik is ook al verrekend in de berekening… als je alles in rekening brengt, dan verlies je geld aan een batterij. Zeker met een elektrische wagen.
 

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.369
Waarderingsscore
361
Punten
83
Geen idee of het in België mogelijk is maar met uurtarieven is het eenvoudiger om de batterij terug te verdienen. De delta tussen piekuren en normale uren is gigantisch. Ik wacht tot ik voor ca € 300,-/kWh een 3-5 kWh batterij kan kopen.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Geen idee of het in België mogelijk is maar met uurtarieven is het eenvoudiger om de batterij terug te verdienen. De delta tussen piekuren en normale uren is gigantisch. Ik wacht tot ik voor ca € 300,-/kWh een 3-5 kWh batterij kan kopen.
Batterij opladen uit het net, kan toch de bedoeling niet zijn?
wat doe je dan met je zonnestroom?
 

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
2.413
Waarderingsscore
485
Punten
83
Ik heb verleden jaar... december nog mijn nieuwe panelen 5400 wp? en batterij 10kw laten installeren voor 10400€, waarvan ik 4000 € terug kreeg van de premies... Ik denk dan niet dat mijn batterij verloren geld was. Is mijn mening hee. Met de huidige prijzen is een ander verhaal. Nu heb je enkel een batterij voor die prijs ?
 

lening

Actief Lid
Lid geworden
17 jul 2018
Berichten
217
Waarderingsscore
67
Punten
28
Als je ziet hoe dat er sommige op Facebook hun gelijk willen halen met andere berekeningen. Dan vraag je u soms toch af wat ze mensen wijs maken en zeker verkopers.

Batterij is zeker investeren waard maar je moet ook met betrouwbare cijfers afkomen.
Een 5 kw goodwe monofase zit je op 2650€ , recupel , plaatsing btw inc.
1000€ premie.
Kost je 1600€ all in.

1 kwh =+50cent onderaan de rekening met alles erbij.
Je KAN , Lees goed KAN !
5kwhx 0.5€x365dx 10j
9125€ besparen als je batterij iedere dag leegtrekt.
Op 90% is het mogelijk 8212.5 € te besparen!
En zo kan de levensduur van 6000 cycli ook gehaald worden (15a16jaar)

Je kan er een draai aan geven maar nuchtere cijfers die voor iedereen duidelijk zijn maakt duidelijk dat zelfs het kleinste kind kan zien er alleen maar voordeel uit te halen is .

Dan nog niet te spreken over het aankomend capaciteitstarief waar ,niemand ,iets van zal merken.
Maar plots betalen we allemaal 100a200€ meer per jaar.

Daarvoor dient een batterij dus ook, om die pieken op te vangen.

Win win win situatie


Verbruikstarief 0,36€/kwh??? Das van 2015 ofzo zeker?
Mijn vb:
Verbruik tijdens zomermaanden (feb-nov): ong 5800kw/jaar
Aan HUIDIGE prijs van ong 0,21€/kwh=>1218€/jaar verbruik. (5800x0,21)

10kw batterij kost ong 6500€==> na 5,5j is deze terugbetaald.
** premie 2021 voor batt 10kw=2500€ ong
Dus 6500-2500=4000€
Waardoor de batterij na minder dan 3,5j (1218€/j x 3,5j=4263€) terugbetaald is!

Nu jij...
 

Koen022

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mei 2022
Berichten
226
Waarderingsscore
184
Punten
43
Hier ook twijfel over batterij, in een geplande zonnepanelen installatie. (PS: iemand ervaring met resun panelen?)

In terugverdientijd inderdaad niet rendabel, maar ifv piektarief mischien weer wel in de toekomst.

Mijn drijfveer om toch een kleine (5kw) aan een vrij grote (10kwp) installatie te hangen is om een beperkte backup te hebben in geval van stroompanne.
Je kan discussiëren over zin of onzin hiervan, maar voor mij is dit een nuttig instrument om ervoor te zorgen dat cruciale kringen met beperkt vermogen niet stilvallen. Dit jaar toch 2* meegemaakt.

Deftige generator en brandstof kost ook wel wat + dan moet het ding na evt lange stilstand nog starten. :)

Gewoon, een mogelijkheid waar men niet bij stilstaat.
 

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.369
Waarderingsscore
361
Punten
83
Geen idee of het in België mogelijk is maar met uurtarieven is het eenvoudiger om de batterij terug te verdienen. De delta tussen piekuren en normale uren is gigantisch. Ik wacht tot ik voor ca € 300,-/kWh een 3-5 kWh batterij kan kopen.
Batterij opladen uit het net, kan toch de bedoeling niet zijn?
wat doe je dan met je zonnestroom?
Ik beschouw de thuisbatterij als onderdeel van een elektriciteitsgrid als een soort virtual power plant (VPP) waarbij iedere individuele batterij bedraagt aan netstabilisatie. Dat betekent dat batterijen terugleveren aan het net wanneer de prijs het hoogst is en dat is tussen 7 en 9 uur en 17 en 19 uur en bij afwezigheid van zonnestroom wanneer de CO2 intensiteit van de elektriciteitsgrid minimaal is, de batterij oplaad. De uutarieven voor elektriciteit correleren vooralsnog met het aandeel fossiele stroomopwekking op dat moment.

Wanneer je dan de hele keten in ogenschouw neemt dan scheelt dat fossiele opwek tijdens de piekuren en netbelasting op het hoogspanningsnet omdat regionaal geleverde elektriciteit niet vanaf een ver weg staande elektriciteitscentrale geëxporteerd hoeft te worden.

In de zomer met hoge zonneopbrengsten ontlast je het net door de zonnepieken op te slaan en gedurende piekuren vrij te geven.

Daarmee is de batterij veel meer dan voor eigen gebruik maximaal eigen opwek te gebruiken maar staat in dienst van het grote geheel en heeft daardoor veel meer impact. Batterijen zijn gewoon te kostbaar om alleen voor eigen gebruik toe te passen en hebben een veel groter nut op het geheel (netbelasting) en verdienpotentiëel als je verder dan je eigen meter kijkt en stuurt op basis van uurtarieven.

Het is niet voor niets dat in Australie, Texas en Californië Tesla powerwall eigenaars kunnen participeren in een VPP en zelfs 1 dollar per teruggeleverde kWh krijgen (in Tx of Ca).
 

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.369
Waarderingsscore
361
Punten
83
Als je ziet hoe dat er sommige op Facebook hun gelijk willen halen met andere berekeningen. Dan vraag je u soms toch af wat ze mensen wijs maken en zeker verkopers.

Batterij is zeker investeren waard maar je moet ook met betrouwbare cijfers afkomen.
Een 5 kw goodwe monofase zit je op 2650€ , recupel , plaatsing btw inc.
1000€ premie.
Kost je 1600€ all in.

1 kwh =+50cent onderaan de rekening met alles erbij.
Je KAN , Lees goed KAN !
5kwhx 0.5€x365dx 10j
9125€ besparen als je batterij iedere dag leegtrekt.
Op 90% is het mogelijk 8212.5 € te besparen!
En zo kan de levensduur van 6000 cycli ook gehaald worden (15a16jaar)

Je kan er een draai aan geven maar nuchtere cijfers die voor iedereen duidelijk zijn maakt duidelijk dat zelfs het kleinste kind kan zien er alleen maar voordeel uit te halen is .

Dan nog niet te spreken over het aankomend capaciteitstarief waar ,niemand ,iets van zal merken.
Maar plots betalen we allemaal 100a200€ meer per jaar.

Daarvoor dient een batterij dus ook, om die pieken op te vangen.

Win win win situatie


Verbruikstarief 0,36€/kwh??? Das van 2015 ofzo zeker?
Mijn vb:
Verbruik tijdens zomermaanden (feb-nov): ong 5800kw/jaar
Aan HUIDIGE prijs van ong 0,21€/kwh=>1218€/jaar verbruik. (5800x0,21)

10kw batterij kost ong 6500€==> na 5,5j is deze terugbetaald.
** premie 2021 voor batt 10kw=2500€ ong
Dus 6500-2500=4000€
Waardoor de batterij na minder dan 3,5j (1218€/j x 3,5j=4263€) terugbetaald is!

Nu jij...
De gehanteerde tarieven is nogal een wezenlijk uitgangspunt voor een berekening en jouw tarieven zijn van voor de oorlog. Jij heb jezelf wijs gemaakt dat een batterij onzin is omdat je uitgaat van een heel beperkt gebruiksscenario met een tarievenschema dat niet past bij deze tijd of bij een thuisbatterij. Bekijk het eens vanuit een hoger niveau i.p.v. louter vanachter je eigen meter.
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Dat is gewoon het probleem met de huidige lokale energiemarktwerking: een vast tarief voor verbruik en een vast tarief voor injectie, en dit over de loop van de hele dag, de hele week,...
Mensen krijgen dus geen stimulus om mee aan net-stabilisatie te werken, behalve hun eigen nanogridje van hun thuisnetwerk optimaliseren voor max eigenverbruik.
Om het principe van VPP te laten werken, moeten we gebruik gaan maken van een variabel energietarief op uur- of kwartierbasis. Dan gaan mensen hun gedrag dat ze nu hebben voor het optimaliseren tot aan hun teller aanpassen op wat er gebeurt qua vraag en aanbod op een hoger niveau.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.035
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Die tarieven zijn redelijk hedendaags voor wie bvb 1j geleden contract ondertekende. Een beetje aan de lage kant misschien want is nu eerder 45ct/20ct, maar dat zal wel weer zakken.

Investeren voor ‘het grotere goed’ is onzin. Dat is voor de dreamers. De meeste mensen kunnen zich dat niet permitteren.

6400€ voor 5400Wp en 5kW batterij is de batterij bijna gratis. Op dat moment zal je die wel terugverdienen binnen een redelijke termijn. Maar de piektarieven zijn zodanig laag dat dit tegen normale aanschafprijzen zelfs niet meespeelt in de vergelijking.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.487
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Als je inderdaad je pv en batterij ineens plaatst lijkt het ergens rendabel te zijn. Maar als je achteraf een batterij bijplaatst is het nooit meer rendabel. Zit in de verplaatsing, werkuren, andere omvormer nodig, extra module voor batterij te kunnen koppelen,... En dan loopt het kostplaatje ineens hoog op.
 

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
Als je ziet hoe dat er sommige op Facebook hun gelijk willen halen met andere berekeningen. Dan vraag je u soms toch af wat ze mensen wijs maken en zeker verkopers.


Wat ik nog vreemder vind is het aantal mensen zonder batterij die allerlei berekeningen uitvoeren om hun grote gelijk te kunnen halen. De waarheid zal zoals altijd in het midden liggen. Zomaar zeggen dat en batterij voor iedereen rendabel is zal zeker niet klopen net zoals zeggen dat een batterij nooit rendabel is. Ieder moet gewoon voor zijn situatie de berekening maken en op basis daarvan de beslissing nemen.
 

shutterfreak

Gewaardeerd lid
Lid geworden
22 okt 2008
Berichten
771
Waarderingsscore
309
Punten
63
Dat de prijzen van de thuisbatterijen op termijn gaan dalen, is waarschijnlijk. Maar niemand heeft een idee hoe de energieprijzen de komende jaren gaan evolueren. En dat laatste weegt toch zwaar door in de berekening van de economische rendabiliteit.

Echter is het financiële plaatje van een thuisbatterij niet het enige wat mensen ertoe aanzet een thuisbatterij te installeren. Je zelfverbruik verhogen kan ook een ecologische inslag hebben. En dat is een eerder ideologische beweegreden, die evengoed te verdedigen valt. Ook al kost het netto geld.
 

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.369
Waarderingsscore
361
Punten
83
Echter is het financiële plaatje van een thuisbatterij niet het enige wat mensen ertoe aanzet een thuisbatterij te installeren. Je zelfverbruik verhogen kan ook een ecologische inslag hebben. En dat is een eerder ideologische beweegreden, die evengoed te verdedigen valt. Ook al kost het netto geld.
Vanuit ideologische beweegredenen gezien zou je in moeten zetten op maximale CO2 reductie vanuit de grid gezien i.p.v. achter de meter. Dat wil zeggen, terug leveren wanneer anders gascentrales zouden moeten opspinnen en afnemen wanneer er bijvoorbeeld veel windenergie is. Dat heeft een grotere CO2 impact dan vanuit je eigen zonnepanelen gezien en tegen 80% ketenefficiency eigen stroom te gebruiken op momenten dat er CO2 arme stroom op het net beschikbaar is.

Randvoorwaarde is natuurlijk wel variabele uurtarieven en een derde partij die beheer krijgt over de batterij binnen de door de bewoner eigen opgeven parameters ter begrenzing van mate van ontladen of ontlaadstromen inzake teruglevering aan het net. Die derde partij kan dan met allerlei voorspellingsmodellen over stroomopwek, stroomvraag en tarieven de batterij optimaal gebruiken teneinde maximale toegevoegde waarde te creëren, hetzij vanuit CO2 emissie gezien, hetzij financieel gezien. Daar zit een hele toekomstige markt achter met bijbehorende incentives voor batterijbezitters die het beheer uitbesteden.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Roep ik al heel lang…
Ik post dit daarom ook hier zodat mensen zich niet in het zak laten zetten door installateurs. Want installateurs kunnen soms goed liegen zodat mensen het allemaal geloven.
Die mensen lezen de berichten hier meestal niet. Want wat je aanhaalt wordt al lang door meerderen hier verkondigd, en toch verkopen de batterijen als zoete broodjes
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan