• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Batterij

Lid geworden
28 jan 2024
Waarderingsscore
1
Punten
3
Beste,

Ik heb thuis een digitale meter en 18zonnepanelen ong 5kw deze dagen stuur ik ongeveer 20kwh terug op het net, is het rendabel voor een batterij aan te schaffen? Of beter gewoon airco instaleren?
Mvg

BnB2

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2023
Waarderingsscore
659
Punten
113
Ik heb dat in mijn vorige post al aangegeven. Je krijgt geen waarschuwingen voor snel optrekken of snel rijden op de bahn. Ook niet voor te koude motorolie of iets dergelijks.
Voor olie krijg je dat wel degelijk.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
7.078
Punten
113
Die van thuisbatterij, idd. Dat is ook de bedoeling ervan. Thuisbatterijen hebben 6000 cycli.... Dat is 20j ...
De wagen is niet telkens een cycli. Want de capaciteit is veel groter.
En je moet toch zowiezo laden...
Er zijn er die al 1000.000 km als garantie bieden of 10j
Eerst zeggen dat ik niet tegen EV ben.

Ik stel me de vraag als ge nu daar den hele tijd den hilbillie mee gaat uithangen. Veel supercharger altijd als eerste weg aan de rode lichten, zou je die garantie dan nog krijgen?

Tijdens dat ik dit schrijf bedenk im me dat het bij een ICE helemaal niet anders is.

Enkel zal de 1000000km garantie toch serieus juridisch moeten worden afgetimmerd.
Het is 10j of 1M km.
En idd er zal wel een bepaalde restcapaciteit beschreven staan. Bij Polestar is dat 80% na 7 of 8j. En heb weet van iemand die net een nieuwe heeft gekregen omdat ze net onder de 80 % kwamen op deadline
Maar het is maar om aan te geven dat er niet zoveel zorgen gemaakt moeten worden omtrend de accu
Ja dat weet ik allemaal wel maar ik vermoed dat ze ook een charge/decharge profiel bijhouden. Hooligan uithangen geeft een effect op levensduur en daar ben ik nieuwsgierig naar. Bij een ICE komt dit tot uiting in motor slijtage performance cars hebben ook hele andere onderhoudsintervallen. Nooit jonge gastje zien rijden in de buurt met dikke AMG’s (tweedehands) duurt meestal maar een paar maand. Of wel parkeren ze hem in den decor ofwel kunnen ze het onderhoud niet betalen.

Ik verwacht dat constructeurs daar wel een logje voor gebruiken.
Als Tesla 8 jaar garantie geeft op de volledige aandrijving bij wagens die in 3 à 5 s naar 100 knallen en ook uitnodigen om dat te doen, dan zullen ze toch wel redelijk zeker zijn van hun stuk lijkt me. Een elektromotor heeft ook niet echt onderhoud nodig en ze gaan heel lang mee. Bovendien zitten in de snelle versies ook nog eens 2 of 3 motoren.
Wat zeker wel slecht is bij een batterij, is continu opladen tot 100% of ontladen tot tegen de 0% en de wagen lang in deze toestand laten staan. Hiervoor krijg je ook effectief waarschuwingen in de wagen, dus dit zou wel eens een dingetje kunnen zijn op vlak van garantie.
Daar moet de constructeur rekening mee houden met de programmatie van het BMS

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
7.078
Punten
113
De wagen op circuit gebruiken lijkt me duidelijk te vallen onder misbruiken, maar eens optrekken zou toch moeten gedekt zijn.
Assumpties… Als het niet uitgesloten is, is het toegelaten.

Ik heb geen EV kan dus bijgevolg ook niet de uitgebreide garantie bepalingen lezen.
Daar hoef je geen EV voor te bezitten. Die bepalingen kan je opvragen, wat je normaal zou moeten doen voor je koopt.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
7.078
Punten
113
De wagen gaat bv het laadvermogen "smoren" dus je wagen aan een 22kw lader hangen gaat niet helpen, want wagen gaat dat beperken tot 11kw
Screenshot_2024-05-19-13-20-44-973_com.android.chrome-edit.jpg

Lid geworden
16 sep 2023
Waarderingsscore
43
Punten
18
Beste,

Ik heb thuis een digitale meter en 18zonnepanelen ong 5kw deze dagen stuur ik ongeveer 20kwh terug op het net, is het rendabel voor een batterij aan te schaffen? Of beter gewoon airco instaleren?
Mvg
De discussie is hier weer helemaal afgegleden. Om op de hoofdvraag te antwoorden: neen een thuisbatterij is financieel niet rendabel.

Waarom je twijfelt tussen een airco OF een thuisbatterij vind ik wel vreemd. Het ene koelt je huis, het andere is een (niet-rendabel) instrument om te besparen op je energiefactuur door het gebruik van zonne-energie.
Ik weet dat je niet veel krijgt voor het injecteren van overtollige energie, maar het is beter dan niets.

BnB2

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2023
Waarderingsscore
659
Punten
113
Die van thuisbatterij, idd. Dat is ook de bedoeling ervan. Thuisbatterijen hebben 6000 cycli.... Dat is 20j ...
De wagen is niet telkens een cycli. Want de capaciteit is veel groter.
En je moet toch zowiezo laden...
Er zijn er die al 1000.000 km als garantie bieden of 10j
Eerst zeggen dat ik niet tegen EV ben.

Ik stel me de vraag als ge nu daar den hele tijd den hilbillie mee gaat uithangen. Veel supercharger altijd als eerste weg aan de rode lichten, zou je die garantie dan nog krijgen?

Tijdens dat ik dit schrijf bedenk im me dat het bij een ICE helemaal niet anders is.

Enkel zal de 1000000km garantie toch serieus juridisch moeten worden afgetimmerd.
Het is 10j of 1M km.
En idd er zal wel een bepaalde restcapaciteit beschreven staan. Bij Polestar is dat 80% na 7 of 8j. En heb weet van iemand die net een nieuwe heeft gekregen omdat ze net onder de 80 % kwamen op deadline
Maar het is maar om aan te geven dat er niet zoveel zorgen gemaakt moeten worden omtrend de accu
Ja dat weet ik allemaal wel maar ik vermoed dat ze ook een charge/decharge profiel bijhouden. Hooligan uithangen geeft een effect op levensduur en daar ben ik nieuwsgierig naar. Bij een ICE komt dit tot uiting in motor slijtage performance cars hebben ook hele andere onderhoudsintervallen. Nooit jonge gastje zien rijden in de buurt met dikke AMG’s (tweedehands) duurt meestal maar een paar maand. Of wel parkeren ze hem in den decor ofwel kunnen ze het onderhoud niet betalen.

Ik verwacht dat constructeurs daar wel een logje voor gebruiken.
Als Tesla 8 jaar garantie geeft op de volledige aandrijving bij wagens die in 3 à 5 s naar 100 knallen en ook uitnodigen om dat te doen, dan zullen ze toch wel redelijk zeker zijn van hun stuk lijkt me. Een elektromotor heeft ook niet echt onderhoud nodig en ze gaan heel lang mee. Bovendien zitten in de snelle versies ook nog eens 2 of 3 motoren.
Wat zeker wel slecht is bij een batterij, is continu opladen tot 100% of ontladen tot tegen de 0% en de wagen lang in deze toestand laten staan. Hiervoor krijg je ook effectief waarschuwingen in de wagen, dus dit zou wel eens een dingetje kunnen zijn op vlak van garantie.
Daar moet de constructeur rekening mee houden met de programmatie van het BMS
Is analoog aan een toerental begrenzer.

Dit neemt echter niet weg dat het een afweging wordt tussen commerciële specificaties (acceleratie en snelheid plus de herhalingsfrequentie) en de technisch perfecte implementatie.

BnB2

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2023
Waarderingsscore
659
Punten
113
De wagen gaat bv het laadvermogen "smoren" dus je wagen aan een 22kw lader hangen gaat niet helpen, want wagen gaat dat beperken tot 11kw
Bekijk bijlage 102476
Laden is irrelevant in deze discussie. Het gaat over gebruik en de effecten op de garantie.

BnB2

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2023
Waarderingsscore
659
Punten
113
De wagen op circuit gebruiken lijkt me duidelijk te vallen onder misbruiken, maar eens optrekken zou toch moeten gedekt zijn.
Assumpties… Als het niet uitgesloten is, is het toegelaten.

Ik heb geen EV kan dus bijgevolg ook niet de uitgebreide garantie bepalingen lezen.
Daar hoef je geen EV voor te bezitten. Die bepalingen kan je opvragen, wat je normaal zou moeten doen voor je koopt.
Je hebt gelijk mbt de terms and conditions. Maar omdat ik geen EV bezit heb ik deze nog niet moeten doornemen.

Als @ebe aangeeft dat er niets van in de bepalingen staat opgenomen ga ik er vanuit dat hij elk lettertje heeft doorgenomen. Dit wil dus zeggen dat als ik zijn wagen zou kopen en ik mishandel het systeem ik ingeval van vroegtijdig overlijden een nieuwe krijg. Uiteraard enkel relevant als er iets te mismeesteren valt. Een “normale” ev zal het allemaal nog wel wat meevallen.

Ter duiding ik heb het niet iver het “normale”, ik ben op zoek naar de randen .

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
7.078
Punten
113
Bekijk bijlage 102476
Laden is irrelevant in deze discussie. Het gaat over gebruik en de effecten op de garantie.
Er werd aangehaald dat te snel laden en tot 100% laden niet goed is. Hiermee wil ik alleen maar aangeven dat een constructeur zijn batterijen daartegen beschermd met het BMS.

De batterij waar KGM zulke garanties op biedt is van BYD en ook klaar voor bidirectioneek gebruik. Dus behalve de kilometers die er mee gedaan worden, kunnen er dus ook heel wat cycli bijkomen door die functie

ebe

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2015
Waarderingsscore
266
Punten
63
Los van de technische discussie rond EV's, blijf ik wel bij mijn standpunt dat een EV veel interessanter is dan een thuisbatterij om het eigenverbruik van PV panelen te verhogen. Het hangt uiteraard af van de specifieke situatie. Werk je in ploegen bv, dan ga je toch veel kunnen laden als de zon schijnt (zowel nacht, vroege als late). Ook als je bv. op zonnige dagen met de fiets kan gaan werken, kan de EV thuis laden. Kan je thuiswerken, dan gaat het ook. Ik denk dat het in veel situaties interessant is.

• Leuk
Waarderingen: BnB2

ebe

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2015
Waarderingsscore
266
Punten
63
Wat heeft dat EV gedoe hier nu allemaal met TS zijn vraag te maken?
Ik ben jaren terug zelf ook van het hetzelfde idee vertrokken als de TS: thuisbatterij. Uiteindelijk (in mijn situatie) een veel betere keuze gemaakt waarmee ik veel zonnestroom rechtstreeks kan verbruiken. Vandaar dus, en daarom vind ik het ook relevant voor de vraag van de TS.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.565
Punten
113
Los van de technische discussie rond EV's, blijf ik wel bij mijn standpunt dat een EV veel interessanter is dan een thuisbatterij om het eigenverbruik van PV panelen te verhogen. Het hangt uiteraard af van de specifieke situatie. Werk je in ploegen bv, dan ga je toch veel kunnen laden als de zon schijnt (zowel nacht, vroege als late). Ook als je bv. op zonnige dagen met de fiets kan gaan werken, kan de EV thuis laden. Kan je thuiswerken, dan gaat het ook. Ik denk dat het in veel situaties interessant is.
Als je met fiets gaat werken, staat je auto 2e dag gewoon NIETS te doen met opbrengst PV

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
7.078
Punten
113
Als je met fiets gaat werken, staat je auto 2e dag gewoon NIETS te doen met opbrengst PV
En een thuisbatterij wel ? Het probleem dat je hier wil aanhalen is geen issue , het is als je wagen niet thuis is, dat je geen opslag hebt.
Met een EV heb je grotere capaciteit, dus je kan dan bv wel met een kwartvolle batterij 2 dagen overbruggen. Met een thuisbatterij een halve

DeWerf

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 jul 2021
Waarderingsscore
108
Punten
43
Ik denk en reken ook vaker over batterij, ja of nee...

Ten eerste vergelijking met ( of aanbevelen van) een EV vindt ik niet echt relevant, een accu kost laat zeggen een 4K, een auto vanaf 30K. Ja auto heeft een heel grote accu, maar er zijn er weinig die bijvoorbeeld kunnen terug leveren aan de woning.
Dus na een goede vrije dag staat mijn auto volgeladen, geef ik zaterdag en zondag al mijn stroom naar het net , terwijl ik nachts nog steeds mijn verbruik moet betalen en die 60kwh accu staat daar onaangeroerd

Eerste gedacht , ja winst haal je nu niet uit een accu.
Ik denk vaker ' wat anders doen met de 4k' ? Vanuit gaande dat ik 4k te spenderen heb en de woning verder klaar is (geen mogelijkheid om extra te spenderen aan de isolatie of PV installatie).

Met wat ik nu zou rekenen kom ik ongeveer na 10jaar uit de kosten. Maar ergens ben ik ook overtuigt dat alles duurder gaat worden en terugleververgoedingen gaan verdwijnen. Dus ben overtuigd dat mijn berekening vrij negatief is

Laatst bewerkt:

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
5.233
Punten
113
Een auto die kan terugleveren aan de woning zal er bij ons naar verwachting nooit komen. Daar is bij de politiek al lang consensus over. Teveel bedrijfswagens waarmee men zou kunnen opladen op kosten van de werkgever en dan thuis ontladen, verdoken loon, enzovoorts. Er zijn wel auto’s met een ingebouwd stopcontactje waar je een licht toestel in kan pluggen, maar dat is niet hetzelfde en heeft geen synchronisatie-mogelijkheden met het net, dus dat zou vonken geven.
Het is ook verboden zonder anti-eilandwerkingschakelaar.

Wat er wellicht wel zal komen is het V2G vehicle to grid concept, maar dat is letterlijk to grid, naar het net, niet naar de woning. Dat is een concept waarbij de eigenaar van de wagen betaald wordt om z’n auto ter beschikking te stellen van de netbeheerder zodat die de wagenbatterij kan gebruiken om schommelingen op het net op te vangen. Daarbij moet de wagen dan minstens x% van de tijd aan de oplader hangen en mag er x% van de batterij gebruikt worden om bij of af te laden. De energie die bij gaat betaal je niet, de energie die af gaat wordt je niet voor betaald, er is enkel de beschikbaarheidsvergoeding.
Maar dat zal bij bedrijfswagens dus naar de leasingmaatschappij gaan en de gebruiker zal moeten zorgen dat de wagen voldoende aan de laadpaal hangt.

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Waarderingsscore
1.466
Punten
113
...

Wat er wellicht wel zal komen is het V2G vehicle to grid concept, maar dat is letterlijk to grid, naar het net, niet naar de woning. Dat is een concept waarbij de eigenaar van de wagen betaald wordt om z’n auto ter beschikking te stellen van de netbeheerder zodat die de wagenbatterij kan gebruiken om schommelingen op het net op te vangen. Daarbij moet de wagen dan minstens x% van de tijd aan de oplader hangen en mag er x% van de batterij gebruikt worden om bij of af te laden. De energie die bij gaat betaal je niet, de energie die af gaat wordt je niet voor betaald, er is enkel de beschikbaarheidsvergoeding.
Maar dat zal bij bedrijfswagens dus naar de leasingmaatschappij gaan en de gebruiker zal moeten zorgen dat de wagen voldoende aan de laadpaal hangt.
Straffe aannames noem ik dat. Ik heb een lichtbruin vermoeden dat de regering het zelf nog niet weet.

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
2.432
Punten
113
De politiek kijkt helaas niet verder dan de volgende verkiezingen.
En ook niet verder dan de landsgrenzen ipv een eengemaakt Europees systeem.

Het principe van V2G wat @D I Y omschrijft is iets waar we eigenlijk asap naartoe moeten.
Hetzelfde geldt voor thuisbatterijen: ipv dat iedereen het eigenverbruik binnen zijn eigen perceelsgrenzen probeert te optimaliseren, zou dat op z'n minst op wijkniveau moeten gebeuren. Dus ook een soort van Bat2G principe.

Van mij mag er snel een variabel energietarief komen met meerdere tariefschijven (zowel verbruik als injectie) met variabiliteit op uurbasis. Dat stimuleert mensen op natuurlijke manier om energievraag af te stemmen op productie ipv omgekeerd. Onze energietransitie gaat momenteel te traag en zonder lange termijn visie en volgens mij zijn X2G concepten en DemandSideManagement hier onontbeerlijk voor.

Als je op zoek gaat naar politieke standpunten hierover kom je van een kale reis thuis...

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
5.233
Punten
113
...

Straffe aannames noem ik dat. Ik heb een lichtbruin vermoeden dat de regering het zelf nog niet weet.
Het is niet zozeer de regering die daarmee moet bezig zijn, maar de administratie. En ook bij de netbeheerders en de xREGs wordt daar zeer zeker al over nagedacht, en uiteindelijk zijn het dat soort van organisaties die de wetgeving op dat vlak sturen.
Verder zijn er in de EU al V2G pilootprojecten bezig, en die worden door o.a. Fluvius en Elia van zeer nabij opgevolgd. Ook Elia is nu al bij grote batterijprojecten betrokken.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan