• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Batterij

Lid geworden
28 jan 2024
Waarderingsscore
1
Punten
3
Beste,

Ik heb thuis een digitale meter en 18zonnepanelen ong 5kw deze dagen stuur ik ongeveer 20kwh terug op het net, is het rendabel voor een batterij aan te schaffen? Of beter gewoon airco instaleren?
Mvg

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
3.233
Punten
113
Hier kan je simuleren met gegevens uit je digitale meter... Werkt goed.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.565
Punten
113
Beste,

Ik heb thuis een digitale meter en 18zonnepanelen ong 5kw deze dagen stuur ik ongeveer 20kwh terug op het net, is het rendabel voor een batterij aan te schaffen? Of beter gewoon airco instaleren?
Mvg
Als je iedere dag 20kWh terugzet heb je weinig aan een batterij
dag 1 zal deze opladen, vanaf dag 2 zet je terug alles op het net

zoek een stroomleverancier met goed injectietarief

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
7.082
Punten
113
En de vergelijking.... Batterij of Airco...?

Een batterij die het nacht verbruik dekt is smorgens terug leeg. De rest blijft je injecteren. Heb je EV, dan kan je wagen bijladen snachts.
2de factor is de kostprijs.
Prijzen zijn aan het dalen, maar toch nog een hele investering.
Donkere wintermaanden is batterij amper bruikbaar.
In zonnige maanden blijf je toch injecteren.

Als je 5kwh verbruikt is dat 1€. Dat 200 keer op een jaar, dan bespaar je 2000€ op 10j. Dan zou batterij maar 1000€ mogen kosten

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Waarderingsscore
1.628
Punten
113

Een batterij die het nacht verbruik dekt is smorgens terug leeg. De rest blijft je injecteren. Heb je EV, dan kan je wagen bijladen snachts.

Als je 5kwh verbruikt is dat 1€. Dat 200 keer op een jaar, dan bespaar je 2000€ op 10j. Dan zou batterij maar 1000€ mogen kosten
kWh prijs is maar 12 cent dus voor 5 kWh is dit 0,60 euro. Dus aan 200 keer op 1 jaar 120 euro en op 10 jaar 1200 euro als de prijs zo laag blijft. En waarschijnlijk met de overschot die hij nu injecteert zal hij iets meer verdienen dan dat hij in zijn batterij steekt en zelf gebruikt.

ebe

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2015
Waarderingsscore
266
Punten
63
Beste,

Mvg
Een elektrische wagen is veel interessanter. Daar krijg je heel wat meer energie in weggestopt, en verbruiken doe je door er mee te rijden. Tweedehands vind je er aan interessante prijzen en ook nieuw zijn er tegenwoordig die competitief geprijsd zijn in vergelijking met een klassieke wagen. Een airco lijkt me ook een must in de tijden waarin we leven. Bij langdurige hitte van 35 °C blijft het in geen enkele woning aangenaam zonder koeling, zelfs niet in het beste passiefhuis.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.565
Punten
113
Beste,

Mvg
Een elektrische wagen is veel interessanter. Daar krijg je heel wat meer energie in weggestopt, en verbruiken doe je door er mee te rijden. Tweedehands vind je er aan interessante prijzen en ook nieuw zijn er tegenwoordig die competitief geprijsd zijn in vergelijking met een klassieke wagen. Een airco lijkt me ook een must in de tijden waarin we leven. Bij langdurige hitte van 35 °C blijft het in geen enkele woning aangenaam zonder koeling, zelfs niet in het beste passiefhuis.
Als de EV thuis is tijdens de zon en je in donker deze gaat rijden, anders geen oplossing

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.565
Punten
113

EV snachts laden uit een batterij is zuivere zelfmoord

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
7.082
Punten
113

Vertel.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.565
Punten
113

Vertel.
Iedere lading van wagen kost 2 cycli, 1 van batterij, 1 van wagen en aantal cycli is beperkt

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
7.082
Punten
113

Vertel.
Iedere lading van wagen kost 2 cycli, 1 van batterij, 1 van wagen en aantal cycli is beperkt
Die van thuisbatterij, idd. Dat is ook de bedoeling ervan. Thuisbatterijen hebben 6000 cycli.... Dat is 20j ...
De wagen is niet telkens een cycli. Want de capaciteit is veel groter.
En je moet toch zowiezo laden...
Er zijn er die al 1000.000 km als garantie bieden of 10j

BnB2

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2023
Waarderingsscore
668
Punten
113
Die van thuisbatterij, idd. Dat is ook de bedoeling ervan. Thuisbatterijen hebben 6000 cycli.... Dat is 20j ...
Eerst zeggen dat ik niet tegen EV ben.

Ik stel me de vraag als ge nu daar den hele tijd den hilbillie mee gaat uithangen. Veel supercharger altijd als eerste weg aan de rode lichten, zou je die garantie dan nog krijgen?

Tijdens dat ik dit schrijf bedenk im me dat het bij een ICE helemaal niet anders is.

Enkel zal de 1000000km garantie toch serieus juridisch moeten worden afgetimmerd.

ebe

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2015
Waarderingsscore
266
Punten
63
Een kennis heeft toch al aardig wat elektrische km's gedaan met een ondertussen 9 jaar oude tesla model S, kan gratis superchargen en heeft er dan ook enorm veel mee gereisd en geladen op superchargers. Tesla's zijn ook niet bepaald slakken, dus veel superchargen in combinatie met een vlotte rijstijl lijkt dus niet echt een probleem. En de nieuwere generaties zullen allicht beter zijn dan de oude model S en daar krijg je 8 jaar garantie op de aandrijving + batterij.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
7.082
Punten
113

Ik stel me de vraag als ge nu daar den hele tijd den hilbillie mee gaat uithangen. Veel supercharger altijd als eerste weg aan de rode lichten, zou je die garantie dan nog krijgen?

Tijdens dat ik dit schrijf bedenk im me dat het bij een ICE helemaal niet anders is.

Enkel zal de 1000000km garantie toch serieus juridisch moeten worden afgetimmerd.
Het is 10j of 1M km.
En idd er zal wel een bepaalde restcapaciteit beschreven staan. Bij Polestar is dat 80% na 7 of 8j. En heb weet van iemand die net een nieuwe heeft gekregen omdat ze net onder de 80 % kwamen op deadline
Maar het is maar om aan te geven dat er niet zoveel zorgen gemaakt moeten worden omtrend de accu

BnB2

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2023
Waarderingsscore
668
Punten
113

Het is 10j of 1M km.
En idd er zal wel een bepaalde restcapaciteit beschreven staan. Bij Polestar is dat 80% na 7 of 8j. En heb weet van iemand die net een nieuwe heeft gekregen omdat ze net onder de 80 % kwamen op deadline
Maar het is maar om aan te geven dat er niet zoveel zorgen gemaakt moeten worden omtrend de accu
Ja dat weet ik allemaal wel maar ik vermoed dat ze ook een charge/decharge profiel bijhouden. Hooligan uithangen geeft een effect op levensduur en daar ben ik nieuwsgierig naar. Bij een ICE komt dit tot uiting in motor slijtage performance cars hebben ook hele andere onderhoudsintervallen. Nooit jonge gastje zien rijden in de buurt met dikke AMG’s (tweedehands) duurt meestal maar een paar maand. Of wel parkeren ze hem in den decor ofwel kunnen ze het onderhoud niet betalen.

Ik verwacht dat constructeurs daar wel een logje voor gebruiken.

ebe

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2015
Waarderingsscore
266
Punten
63

Het is 10j of 1M km.
Ja dat weet ik allemaal wel maar ik vermoed dat ze ook een charge/decharge profiel bijhouden. Hooligan uithangen geeft een effect op levensduur en daar ben ik nieuwsgierig naar. Bij een ICE komt dit tot uiting in motor slijtage performance cars hebben ook hele andere onderhoudsintervallen. Nooit jonge gastje zien rijden in de buurt met dikke AMG’s (tweedehands) duurt meestal maar een paar maand. Of wel parkeren ze hem in den decor ofwel kunnen ze het onderhoud niet betalen.

Ik verwacht dat constructeurs daar wel een logje voor gebruiken.
Als Tesla 8 jaar garantie geeft op de volledige aandrijving bij wagens die in 3 à 5 s naar 100 knallen en ook uitnodigen om dat te doen, dan zullen ze toch wel redelijk zeker zijn van hun stuk lijkt me. Een elektromotor heeft ook niet echt onderhoud nodig en ze gaan heel lang mee. Bovendien zitten in de snelle versies ook nog eens 2 of 3 motoren.
Wat zeker wel slecht is bij een batterij, is continu opladen tot 100% of ontladen tot tegen de 0% en de wagen lang in deze toestand laten staan. Hiervoor krijg je ook effectief waarschuwingen in de wagen, dus dit zou wel eens een dingetje kunnen zijn op vlak van garantie.

BnB2

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2023
Waarderingsscore
668
Punten
113
Als Tesla 8 jaar garantie geeft op de volledige aandrijving bij wagens die in 3 à 5 s naar 100 knallen en ook uitnodigen om dat te doen, dan zullen ze toch wel redelijk zeker zijn van hun stuk lijkt me.
Ik heb het algemeen, ik heb het over extremer dan 3 en ik heb het over de statistiek die er achter zit. Tuurlijk is tesla confident en geven ze die garantie, zij weten ook dat bijna niemand zo gek gaat doen. De beslissing wordt dus een technisch commerciële beslissing. Ik weet van een model S als je hem op track x keer plankt hij het vermogen terugschroeft om beschadiging te vermijden. Dit wordt denk ik gewoon gelogt en dan komt mijn vraag “is de garantie dan nog geldig?” Als er in het logje staat dat je elke week/dag dat hebt gedaan.

ebe

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2015
Waarderingsscore
266
Punten
63
Als Tesla 8 jaar garantie geeft op de volledige aandrijving bij wagens die in 3 à 5 s naar 100 knallen en ook uitnodigen om dat te doen, dan zullen ze toch wel redelijk zeker zijn van hun stuk lijkt me.
Ik heb het algemeen, ik heb het over extremer dan 3 en ik heb het over de statistiek die er achter zit. Tuurlijk is tesla confident en geven ze die garantie, zij weten ook dat bijna niemand zo gek gaat doen. De beslissing wordt dus een technisch commerciële beslissing. Ik weet van een model S als je hem op track x keer plankt hij het vermogen terugschroeft om beschadiging te vermijden. Dit wordt denk ik gewoon gelogt en dan komt mijn vraag “is de garantie dan nog geldig?” Als er in het logje staat dat je elke week/dag dat hebt gedaan.
Ik heb dat in mijn vorige post al aangegeven. Je krijgt geen waarschuwingen voor snel optrekken of snel rijden op de bahn. Ook niet voor te koude motorolie of iets dergelijks. Je krijgt ze wel voor te lage en te hoge oplaadstatus van de batterij. Uiteraard zal alles wel gelogd worden. Maar als ze je geen waarschuwingen geven, weet je het als gebruiker ook niet. In de garantievoorwaarden staat momenteel dat deze enkel vervalt ten gevolge van opzettelijke acties (inclusief het opzettelijk misbruiken of beschadigen van de auto, het negeren van waarschuwingen op het dashboard of onderhoudsnotificaties), aanrijdingen of werken aan de wagen door onbevoegden. De wagen op circuit gebruiken lijkt me duidelijk te vallen onder misbruiken, maar eens optrekken zou toch moeten gedekt zijn.

BnB2

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2023
Waarderingsscore
668
Punten
113
De wagen op circuit gebruiken lijkt me duidelijk te vallen onder misbruiken, maar eens optrekken zou toch moeten gedekt zijn.
Assumpties… Als het niet uitgesloten is, is het toegelaten.

Ik heb geen EV kan dus bijgevolg ook niet de uitgebreide garantie bepalingen lezen.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan