• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Basketbalveldje aanleggen

nickvr

Lid
Lid geworden
23 sep 2014
Waarderingsscore
7
Punten
18
Ik ben aan het denken om achteraan de tuin een basketbalveldje aan te leggen.
Afmetingen: +/- 9m diep, 6m breed ofzo.
Dit is puur als hobby en moet niet perfect perfect zijn.
Wat denken jullie dat de simpelste opbouw is die je zelf kan doen?

1) graven/beetje waterpas de ondergrond
2) planken aan de zijkant
3) betonnetten nodig? geen idee?
4) beton gieten
5).... hoe krijg ik een vlakke ondergrond? tegelen of iets bovenop doen of beton polieren of..

Is dat iets dat je zelf allemaal kan? Is de hoeveelheid beton zelf te doen? Of is een camion laten komen meer aangewezen (maar wat met kostprijs dan).
Ohja, 'als' het kan, hoe ik het graag zo goedkoop mogelijk. Want mogelijks is al wat ik aanhaal complete overkill en zijn er betere manieren. Daarom dat ik de vraag stel.

Alvast bedankt voor alle hulp/tips!

Bijlagen

• IMG20240828103857.jpg
    IMG20240828103857.jpg
    301,5 KB · Weergaven: 52
Je hebt waarschijnlijk al verharding in je tuin/berging staan?
Dan ga je niet onder de 40m² blijven die vrijgesteld is van vergunning. En dan moet je dus een vergunning aanvragen.

Beton is wel heel definitief, en zal je moeten polieren om vlak genoeg te zijn?
Steentapijt, klinkers?

Daar had ik nog niet aan gedacht dat daar vergunning voor nodig is. daar moet ik idd rekening mee houden.
Enig idee of ze dat makkelijk goedkeuren? spreek al snel over 40m² extra he.

Ja, voor mij mag het zeker minder definitief zijn. alle tips zijn nuttig

Kan daar een betonmolen lossen achteraan of jheb je een pomp nodig? Beton vlak vlak krijgen is niet zo evident als je geen ervaring hebt. Je kan dat storten en vlak proberen krijgen. Of laten storten en polieren, dan mag je al snel 2500 euro rekenen.
Als het echt weinig mag kosten recup betontegels naast elkaar leggen. Of tegels van 80 op 80 ofzo als het wat vooruit moet gaan en niet te nauw steekt.

Warco.be
Zijn modulaire waterdoorlatende sport vloerelementen die je in elkaar klikt. Vanaf 35 eur de m2. Basis moet natuurlijk al wel effen zijn en geen modderpoel. Voordeel is dat je geen vergunning nodig hebt en ze achteraf terug kunt verkopen of verplaatsen. Ook beter voor de rug dan klinkers

Laatst bewerkt door een moderator:
Ok, allemaal goede tips! Beton zal het al niet worden denk ik :). Tegels denk ik dat een optie zijn

Warco.be
Zijn modulaire waterdoorlatende sport vloerelementen die je in elkaar klikt. Vanaf 35 eur de m2. Basis moet natuurlijk al wel effen zijn en geen modderpoel. Voordeel is dat je geen vergunning nodig hebt en ze achteraf terug kunt verkopen of verplaatsen. Ook beter voor de rug dan klinkers
De buren zullen u ook dankbaar zijn.
Het gebonk van de bal op verharding, bijna in de eigen achtertuin, is pure horror.

Wellicht dat dit om die reden van overlast nooit vergund zou worden.

Warco.be
Ook voor zo'n type verharding is een vergunning nodig .....

Warco.be
Het gebonk van de bal op verharding, bijna in de eigen achtertuin, is pure horror.

Pure horror... Da's mss wel wat overdreven? TS zal er wel geen tornooien organiseren of elke dag enkele uren aan een stuk basketten denk ik?

De buurjongens hier zijn fervente (en goeie!) basketters en zijn regelmatig aan het trainen. Nu ze ouder worden kan dat in de zomermaanden ook al eens later op de avond zijn. Het terras daar is een keramische tegel. Ja, je hoort dat, maar daar erger ik mij totaal niet aan. Dat is dan misschien een paar uurtjes per dag, max. En ik weet dat het zeer persoonlijk is, de luide muziek en geroep van de andere buren en het overdreven optrekken met hun auto's en brommers, daar stoor ik mij bijvoorbeeld meer aan. Of het constante geblaf van dien enen hond... 😐

Warco.be

Pure horror... Da's mss wel wat overdreven? TS zal er wel geen tornooien organiseren of elke dag enkele uren aan een stuk basketten denk ik?

De buurjongens hier zijn fervente (en goeie!) basketters en zijn regelmatig aan het trainen. Nu ze ouder worden kan dat in de zomermaanden ook al eens later op de avond zijn. Het terras daar is een keramische tegel. Ja, je hoort dat, maar daar erger ik mij totaal niet aan. Dat is dan misschien een paar uurtjes per dag, max. En ik weet dat het zeer persoonlijk is, de luide muziek en geroep van de andere buren en het overdreven optrekken met hun auto's en brommers, daar stoor ik mij bijvoorbeeld meer aan. Of het constante geblaf van dien enen hond... 😐
Het hangt er misschien meer vanaf hoe dat weergalmt tussen de verschillende muren. Die bots op een vrijstaand betonnen dek zelf gaat dan het probleem niet zijn maar soms hoor je zoiets van alle muren op u af komen.

allemaal dingen waar ik niet aan gedacht had. maar idd nuttige info allemaal (ook van overlast). Toch nog eens goed over nadenken dus.
Neemt niet weg dat er véél kinderen een basketring hebben hangen aan hun garage/gevel. Dus qua overlast begrijp ik het, maar het is ook gewoon beetje tolerant zijn denk ik (en idd, tis niet dat het elke dag 5u is tot 23u savonds ofzo he)

Uit eigen ervaring: hou het daar gewoon gras en zelfs niet al te vlak.
Als je daar goed op kan dribbelen kan je in alle sporthallen dribbelen, ook als er eens een valse bots in de parket zit of je dribbelt op een voet, afdekplaatje, ... (én het maakt ook minder lawaai voor de buren)

Heb je een wagen ?
Met garage ?
Oprit?
Daar ring plaatsen.
mja, heb tuinhuis waar het tegen zou kunnen, maar ervoor ligt oprit met keien.Dus zal ook niet botsen. En dat grenst ook aan de buurman zn tuin/terras. Dus is zeker niet de beste locatie. Achteraan de tuin (waar de ring nu hangt), was vroeger een overdekte staanplaats voor mobilhome, daar liggen al wel tegels maar is lang/smal. Maar op zich kan hij daar wel al op dribbelen en is het beter dan niets. Dus eerst al eens kijken wat hij daarvan vindt en even (grotere) plannen laten bezinken

mja, heb tuinhuis waar het tegen zou kunnen, maar ervoor ligt oprit met keien.Dus zal ook niet botsen. En dat grenst ook aan de buurman zn tuin/terras. Dus is zeker niet de beste locatie. Achteraan de tuin (waar de ring nu hangt), was vroeger een overdekte staanplaats voor mobilhome, daar liggen al wel tegels maar is lang/smal. Maar op zich kan hij daar wel al op dribbelen en is het beter dan niets. Dus eerst al eens kijken wat hij daarvan vindt en even (grotere) plannen laten bezinken
Ik wou informeren of er uiteindelijk een knoop is doorgehakt? ik zit met dezelfde vraag....

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan