Bouwinfo-tip:

Wil je gratis tips en richtprijzen voor je (ver)bouwproject?

Onze BOUWGIDS helpt je met slimme keuzes, praktische tips, checklists én inzicht in prijzen en premies.

Bovendien ontvang je 5% korting op aankopen in onze webshop en maak je maandelijks kans om een brandbeveiligingspakket te winnen!

Vraag hier je BOUWGIDS aan

Basisaanleg Tuin

• Tags tuin
  • Lid geworden
    10 jul 2023
    Waarderingsscore
    11
    Punten
    3
    Dag allemaal,

Onze bouw begint op z'n einde te lopen dus kunnen we langzaam beginnen nadenken over het aanleggen van de tuin van ongeveer 10 aren. De tuin heeft wel wat afgezien door het uitspreiden van de keldergrond, en de tuin is ook absoluut nog niet volledig egaal en er is ook nog geen budget om alles op een mooie manier volledig aan te leggen. We deden wel reeds een bodemanalyse via de bodemkundige dienst. Qua mineralen en zuurtegraag zitten we vrij goed, qua humus is de grodn wel zéér arm, wat begrijpelijk is omdat het uitgespreide keldergrond is.

1787505397962.png

Maar graag zouden we wel al in de komende maanden de voorbereidingen treffen voor het aanleggen van een mooie tuin, liefst zo ecologisch mogelijk, zodat we volgende zomer niet enkel op onkruid en een omgewoelde tuin moeten kijken. Op langere termijn zoeken we sowieso een ecologische tuin, met wat bomen, een grasveldje om op te voetballen en een bloemenweide en wat hagen.

Wat kunnen we op korte termijn al doen om de grond voor te bereiden? Zelf ben ik geneigd om een tractor met frees, rotoreg en daarna egalisatieschuif te huren om de grond al wat gelijk te trekken. Dan hem een winter laten rusten om dan in het voorjaar wat gras en andere planten in te zaaien. Maar mij lijkt het wel aangewezen om, gegeven de bodemanalyse, al wat meststof toe te voegen. Heeft er iemand ook ervaring met het zelf egaliseren van een tuin? Dit lijkt me wel heel belangrijk, dus vraag me af wat de tips en tricks zijn wanneer je dit zelf doen of dat het echt beter is om dit uit te besteden?

Alvast bedankt!

De eerste goede stap heb je al gezet , een bodemanalyse.
    Echter je bent al volledig de mist in gegaan met je keldergrond te spreiden over je perceel.
    Deze grond komt uit een diepte waar niets in zit van bodemleven, zuurstof en voedingstoffen. Dood dus .

In plaats van te richten op korte termijn , zal je nu op langere termijn moeten denken. Hoe krijg ik mijn bodem terug in orde ?
    Eerst en vooral diepspitten. Die keldergrond moet DRINGEND er af gehaald worden en onder de eerste5-40-60 cm van de oude bestaande bodem gewerkt worden. Laat dit uitvoeren door een vakman op die kraan die vertrouwd is met tuinwerken !!!!

Deze kraanman kan de bodem ook egaliseren en voedingstoffen inbrengen. Maar om juist te bepalen wat , zal je best een grondstaal laten analyseren uit de oorspronkelijke bodem.
    Dan pas zal je de basis leggen voor een mooie, ecologische tuin.
    Geef liever een euro meer uit aan je grondbewerkingen dan aan je planten.

Zelf doen ?
    Ervaring ?
    Ja , ik denk dat ik wel kan zeggen dat ik wat ervaring heb in tuinen.
    En de bovenstaande werken zou ik zelden aanraden aan parikulieren die nog nooit op een graafkraan hebben gezeten .
    Uitgezonderd bij onze forumbeheerder want dat wil ik filmen :cool:

Werken met een rotoreg ?
    Dat zou je zelf kunnen doen mits wat hulp en trukjes van charel en consoorten.... ik dacht zelfs dat er hier ergens op het forum een ganse handleiding stond uitgeschreven door ondertekende.

Maar eigenlijk voor je begint te spitten en te mesten is het handig om eerst een ontwerp te maken van wat waar komt.
    Want het is niet alleen dat boompje en een grasveld dat van belang is. Maar ook hoe alles in elkaar grijpt en samen het verhaal van jullie tuin vormt.

PS
    bloemenweide ?
    Vergeet alles van bemestingadvies want een bloemenweide groeit alleen op arme schrale gronden. ( dus geen meststoffen)

Pss 2
    Afhankelijk van de planten die je wil zal je eerst je PH moeten bijsturen want een hoge ph zorgt er onder andere voor dat meststoffen slecht wordt opgenomen.

In den goeden ouden tijd zetten ze eerst nog eens patatten rond de nieuwe woning ...
    In Nederland mag een particulier zelfs geen patatten meer zetten in zijn moestuin .

@. Zenikda . Heb je daar een bron van dat een particulier in NL geen patatten zou mogen zetten? Dat geloof ik niet. Voor eigen gebruik kan dat geen probleem zijn.
    Wat wel is, dat er geen doeltreffende middelen tegen de plaag meer op de markt zijn voor particulieren, dus om zelf je patatten te vrijwaren van ziekte is zeer moeilijk. Je kan wel werken met resistente rassen, koper mag gebruikt worden :-( en proberen wat aan preventie te doen, maar het blijft niet makkelijk.
    Wat wel is, is dat in Vlaanderen je als professonioneel geen aardappelen mag telen op percelen voor boomkwekerij om contaminatie met nematoden te voorkomen bij boomkwekerijproducten voor export.

@. Zenikda . Heb je daar een bron van dat een particulier in NL geen patatten zou mogen zetten? Dat geloof ik niet. Voor eigen gebruik kan dat geen probleem zijn.
    Wat wel is, dat er geen doeltreffende middelen tegen de plaag meer op de markt zijn voor particulieren, dus om zelf je patatten te vrijwaren van ziekte is zeer moeilijk. Je kan wel werken met resistente rassen, koper mag gebruikt worden :-( en proberen wat aan preventie te doen, maar het blijft niet makkelijk.
    Wat wel is, is dat in Vlaanderen je als professonioneel geen aardappelen mag telen op percelen voor boomkwekerij om contaminatie met nematoden te voorkomen bij boomkwekerijproducten voor export.
    Komt van een Nederlander net over de grens .

Dit weekend nog met een boer gesproken waarom hij geen aardappelen heeft staan of laat zetten . Er is een ziekte in de wortelen van de aardappelen die je haast niet meer uit je land krijgt ( de naam is mij ontsnapt , maar dacht dat het de kniptor was ) . Omdat aardappelrooiers van land naar land rijden is besmetting niet uitgesloten . Indien je dit behandeld met bestrijdingsmiddelen moet het land nog 3 jaar braak blijven liggen en dan heb je nog kans dat er besmetting aanwezig is .

Je bedoelt ritnaalden in de grond, de larve van de kniptor. Die zijn ook voor andere gewassen een groot probleem, zeker als het te oogsten deel in de grond zit.

Zou best kunnen, dat is ook mijn domein of specialiteit niet . Wat voor mij wel telt, hoe voorkom ik zelf dat ik bijdraag aan een mogelijke vorm van besmetting en dan vooral tussen boerderijen onderling .

Doet me denken aan de gratis compost bij de buur, nu zit hij met doornappel opgescheept . Die zaden ervan schijnen levenslang te bewaren .

We hebben nog een lange weg af te leggen voordat de landbouw zonder pesticiden aan het werk zal gaan .

Ook voor de aanleg van de tuin, houden we rekening met de toekomstige opwarming van de aarde ?

Zou best kunnen, dat is ook mijn domein of specialiteit niet . Wat voor mij wel telt, hoe voorkom ik zelf dat ik bijdraag aan een mogelijke vorm van besmetting en dan vooral tussen boerderijen onderling .

Doet me denken aan de gratis compost bij de buur, nu zit hij met doornappel opgescheept . Die zaden ervan schijnen levenslang te bewaren .

We hebben nog een lange weg af te leggen voordat de landbouw zonder pesticiden aan het werk zal gaan .

Ook voor de aanleg van de tuin, houden we rekening met de toekomstige opwarming van de aarde ?
    Op onze bouwgrond is een doornappel plant gevonden. Ik heb deze moeten meegeven met het huisafval want de zaden van deze plant zijn hittebestendig en moeten op 1000°C verbrand worden, zaden blijven inderdaad 70 jaar goed.

"toekomstige opwarming van de aarde" met de huidige maatregelen - alle begrip - is de hoogste plant in een tuin 1m80. In kleinere, moderne verkavelingen is nauwelijks nog een hoge struik of boom te zien. Geen schaduw. (Maar wel wadi's ...)
    Overigens, mijn (paar m2) bloemenweide (voor de bijtjes), da's ook het laatste jaar. De drroge heeft geen deugd gedaan.

Al wat je opsomt is toevallig mijn specialiteit ;) . Nu klink ik zoals De Bolle bij Samson :Fietser op zijn bek:

Boerderijcompost is mbt regelgeving niet eenvoudig,. Een landbouwer mag alleen composteren of samenwerken met maximaal 2 partners, en de compost mag ook niet naar derden gaan.

Doornappel is inderdaad een probleem en nog te weinig gekend. Je mag de uitgetrokken plant zelfs zonder zaad niet laten liggen, want die ontwikkelt zelfs uitgetrokken verder tot zaad. Ik kom in mijn tuin ook elk jaar enkele zaailingen tegen en heb er al kippen van dood gehad.

Opwarming van de aarde en tuinplanten ... ja, assortiment zal wat moeten worden aangepast en sorry, met inheems gaan we er niet komen.

Laatst bewerkt:
    Dit weekend nog jacobskruid uitgetrokken, midden in het gazon.

Dit weekend nog jacobskruid uitgetrokken, midden in het gazon.
    Er staat er precies massa's in bloei dit jaar. Wij hebben geitjes, en zowel de grachtranden op openbaar domein als de tuin van de buren staat dit jaar VOL. We wonen hier al meer dan 10 jaar en het is de eerste keer dat het zo opvallend is

Ik heb me laten wijsmaken (geen idee of het klopt) dat het zaad zelfs express in de zaadmengsels voor openbare bermen zit.

Jacobskruiskruid is aan een serieuze opmars bezig . Dieren lusten ze meestal niet, maar gedroogd in b.v.b. het hooi wel, maar gedroogd blijft het ook schadelijk voor de lever en dodelijk .

Zitten vaak ook rupsen op van de Sint-Jacobsvlinder, die zitten bovenin de plant zonder dat ze gegeten worden door de vogels, wegens te giftig. Ik heb in mijn gazon enkel de plant vol rupsen laten staan.

mmm
    Topicstarter is den draad kwijt peins ik
    :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:

sjans dat wehet nog niet hebben over de japanse duizendknoop of bereklauw

Japanse duizendknoop is wel eetbaar en nog gezond ook . Berenklauw zou ik me niet aan verbranden hoewel dit vaak bij de patatfrietjes met overheerlijke pindasaus aan de frituur wordt genomen .

mmm
    Topicstarter is den draad kwijt peins ik
    :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:

sjans dat wehet nog niet hebben over de japanse duizendknoop of bereklauw
    Hehe, bedankt voor alle input alvast. Een stekje Japanse duizendknoop gaan we zeker niet planten in onze hof ;).

De reacties waren alvast zeer leerrijk, dit weekend kijk ik er uitgebreider naar!

Je hoeft de Japanse duizendknoop niet te planten, die komt er vanzelf wel . Langs Vlaamse wegen kom je hem toch al overal tegen en de overheid doet er ook niets aan .
    Dertig jaar terug zag ik de Japanse duizendknoop al op een bedrijfssite in Beersel / Lot waar veel importmateriaal werd verhandeld .
    Op de aanvliegroute van Zaventem zie je ook overal exoten verschijnen . Op het moment dat het landingsgestel wordt geopend bestaat er ook veel kans dat er zaden worden verspreid .
    Onkruid is voor de meesten ongewenst maar je kan het ook als een nuttig kruid bekijken waarvan sommigen heel deugdzaam zijn voor mens en dier .

Terug
Bovenaan