Basis werfkast schets en opstelling correct?

• Tags elektriciteit elektriciteitsbord elektriciteitswerken elektrische installatie
  • Lid geworden
    16 mei 2024
    Waarderingsscore
    1
    Punten
    3
    Dag allemaal,

Ik ben momenteel bezig met een simpele werfkast in elkaar te steken, op basis van componenten die ik in huis heb. De slimme meter van Fluvius is al geplaatst in zijn standaard meterkast, maar is nog niet aangesloten. Ik moet eerst mijn werfkast laten keuren.

De componenten die ik in huis heb: een differentieel van 4p 63A, een 4P automaat van 20A en meerdere 2P automaten van 20A.
    Voor de bedrading plan ik om tussen de differentieel en de automaten VOB draad van 10mm² te gebruiken, en vanaf de automaten tot de stopcontacten VD draad van 2.5mm².

In de bijlage vind u een schets van mijn opstelling. Wat denkt u van de opstelling?

Een paar vragen en opmerkingen die ik zelf heb:
    1. Voor mijn 3-fase stekker moet ik geen neutraal verbinden, aangezien ik niet naar 400V wil, correct?
    2. Hoe zou ik de aarding 16mm² VOB kabel makkelijkst verbinden met de 2.5mm aardingskabels van de stopcontacten?
    3. Mijn differentieel is 63A, dit is overkill want mijn meter geeft maar 40A. Ik las dat dit normaal geen probleem is. Vanwege deze differentieel ben ik ook voor 10mm² draad gegaan ipv. 6mm². Is dit ok?
    4. Ik plan niet om met kamverbindingen te werken (vanwege kost), is het ok om twee draden rechstreeks in de automaat te steken voor vertakking? Ik ben bang dat dit voor de 10mm² moelijk zal lukken (kabels komen morgen toe). Enige tips?
    5. Moeten mijn twee stopcontacten elk op een automaat, of is dit genoeg om aan de minimumvereisten van een werfkast te voldoen?
    6. Is het ok dat ik geen extra hoofdschakelaar heb in mijn werfkast, aangezien er al één aanwezig is op de meterkast van Fluvius?
    Alvast bedankt!
    PS: dit forum is echt top, bedankt aan iedereen die hier bijdraagt, het heeft me al enorm geholpen!

Bijlagen

• meterkast_schets.png
      meterkast_schets.png
      265,8 KB · Weergaven: 61
    Inderdaad, ik besefte net dat ik 4 draden op 3 polen wou aansluiten... 😅 bedankt voor de hulp!
    Ok ik moet die nog zoeken online dan, want is precies niet makkelijk te vinden.

Ja dit mag 1 van 32A zijn. En vergeet u lijst uitwendige invloedsfactoren ook niet te maken.

Navraag gedaan bij keurder en dit is hun antwoord. Screenshot_20240517_163808_Facebook.jpg

Ja dit mag 1 van 32A zijn. En vergeet u lijst uitwendige invloedsfactoren ook niet te maken.
    Bedankt voor de herrinnering! Ik heb geprobeerd om al mijn documenten te voltooien volgens het AREI (Hoofdstuk 2). Mijn meterkast is nu ook bekabeld (enkel de aarding moet ik nog afwerken). Jullie kunnen alles in de bijlage vinden van de post.

Hebben jullie opmerkingen rond mijn eendraadschema / de meterkast bekabeling / andere zaken ?

Vrijdag komt de keurder langs 🤞

Bijlagen

• schemas_elek_anoniem.pdf
      schemas_elek_anoniem.pdf
      410,2 KB · Weergaven: 17
    • Werfkast_gesloten_front.jpg
      Werfkast_gesloten_front.jpg
      142,1 KB · Weergaven: 26
    • Werfkast_gesloten_links.jpg
      Werfkast_gesloten_links.jpg
      111,5 KB · Weergaven: 19
    • Werfkast_gesloten_rechts.jpg
      Werfkast_gesloten_rechts.jpg
      156,3 KB · Weergaven: 26
    • Werfkast_open_front_annotated.jpg
      Werfkast_open_front_annotated.jpg
      252,3 KB · Weergaven: 28
    Update: de kast is succesvol gekeurd! Bedankt aan allen voor de hulp!

Een paar opmerkingen van tijdens de keuring:
    - de keurder gaf wel degelijk een opmerking over het ontbreken van de 30mA differentiaal in de meterkast. Maar hij vond het geen probleem aangezien ik zei dat de kast van de aannemer kwam en hij dus aannam dat die zo voorbedraad was. Ik heb m.a.w. geluk gehad, en iedere keurder heeft volgens mij een eigen interpratatie van "huishoudelijke installatie". Dus best wel zetten.
    - ik had mijn differentiaal fout aangesloten: de linkse aansluiting blijkt degene te zijn waarop de 300mA wordt gemeten, en aangezien ik 3x230V heb zou deze dus nooit werken aangezien die linkse klem niet gebruikt wordt. Ik moet m.a.w. gewoon mijn 3 fasedraden opschuiven naar links, zodat de differentiaalmeter correct werkt.

Een paar voorbereidingen die ik nog had getroffen na het posten van mijn foto's hierboven:
    - ik heb voor de keuring de binnenkant van de metalen schroeven met elektrische tape bedekt zodat hier geen discussie rond bestond
    - de wartels die ik niet gebruikte heb ik gevuld met een stukje 16mm2 kabel met daarrond heel wat tape om het dikker te maken, zo was hier ook geen discussie over ip-rating.

In het algemeen een aangename en sympathieke keurder gehad. Het was iemand van OCB Keuring. Deze waren de goedkoopste toen ik bij 5 bedrijven een offerte voor keuring werfkast vroeg. Ik heb 130 euro betaald.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan