• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

Basis verantwoordelijkheid aannemer

Lid geworden
1 dec 2016
Waarderingsscore
0
Punten
1
Voor de uitbreiding van onze woning word er 60m2 bijgebouwd, men spreek dus over nieuwbouw. Voor onze vensters hadden we opnieuw beroep gedaan op de schrijwerker dat bij het eerste deel onze ramen en deur heeft geplaatst. Helaas moeten we nu vaststellen dat het precies niet meer is wat het was. De kwaliteit en dienstverlening zijn er precies serieus op achteruit gegaan. Eerst was er discussie over het plaatsen van onze schuifraam, de schrijnwerker was nogal weigerachtig om de onderkant gelijk met de vloer te zetten, maar dat is onze keuze, wij zijn klant en hebben het toch voor zeggen neem ik aan. Nu breekt het moment aan om te leveren en plaatsen, de deur achteraan is reeds geplaatst maar ik stel vast dat het glas in de deur niet mat glas maar gewoon doorzichtig glas is, volgens de schrijwerker zou de leverancier gemist zijn. Nu mij maakt het niet uit wie in fout gegaan is, dit is niet waar voor wij getekend hebben. Binnenkort komt hij onze schuifraam plaatsen, ik hou mijn hart al vast, want de venster van de keuken is ook al verkeerdelijk gemeten waardoor de aannemer een lintje moet verhogen en deze is dan wel in mat glas wat ook verkeerd is. Onze architect had reeds een mail gestuurd met vraag hoeveel hoger de linteel komen, alsook de vraag om epdm overal te willen voorzien rond de vensters. Nu blijkt dat de schrijnwerker dat niet zou hebben voorzien en wilt hij hiervoor de werken uitvoeren in regie. Op de offerte staat duidelijk afdichten met pu schuim binnen en silicoon buiten. Er werd reeds een plan gestuurd waar duidelijk op te zien is dat het om een nieuwbouw gaat, isolatie tegen de muur met afwerking in crepi. Mijn inszien is dit toch enkel een wijziging van materiaal, waarom moet dat plots in regie gebeuren? Als ik kijk naar de deur dat reeds geplaatst werd is er rond om rond een opening van een 4 a 5 cm (hoeveel bussen pu schuim zouden er hierin gaan, zonder te spreken over het esthetische uitzicht ervan, en wat met het silicoon dan?). Ik ben geen schrijnwerker daarom doe ik beroep op een, dus mag ik allerminst verwachten dat deze mens weet waar hij mee bezig is bij het opstellen van zijn offerte ad hand van het meegeleverde plan, alsook hebben we een 3tal keren in gesprek geweest met de architect erbij. Pas nu komt hij daar mee af. Logisch en begrijpelijk dat wij hier nie akkoord mee gaan, maar ik wou toch even weten wat de basis verantwoordelijkheid is van deze aannemer gezien wij beroep doen op hem om onze ramen te plaatsen moet er toch voor wind en water dichtheid gezorgd worden?

Heb jij de schrijnwerker gekozen of heeft de aannemer dat gedaan?
Vijgen na Pasen: als iemand iets niet wil doen, begrijp dat dan en zoek iemand anders.

Idd als een aannemer uit eerdere ervaringen weet dat het met zijn kunnen/kennis niet goedkomt om verzonken ramen op te leveren vind ik het logisch dat hij dat ten zeerste afraadt. Tenslotte als er nadien problemen zijn komen ze alsnog bij hem aankloppen...

Voor vragen zoals deze kan je architect je toch perfect bijstaan? Die zou toch een goeie raadgever moeten zijn in deze?

Een paar opmerkingen, ten eerste: alinea's.

Tweede:
Eerst was er discussie over het plaatsen van onze schuifraam, de schrijnwerker was nogal weigerachtig om de onderkant gelijk met de vloer te zetten, maar dat is onze keuze, wij zijn klant en hebben het toch voor zeggen neem ik aan.

Ik ben geen schrijnwerker daarom doe ik beroep op een, dus mag ik allerminst verwachten dat deze mens weet waar hij mee bezig is bij het opstellen van zijn offerte ad hand van het meegeleverde plan
Had de schrijnwerker toevallig twijfels of het wel correct uit te voeren was zoals het op plan staat? Dat zou vallen onder iemand die weet waar hij mee bezig is, maar het leest alsof je eerder een 'klant = koning' aanpak prefereert.

Derde:
maar ik wou toch even weten wat de basis verantwoordelijkheid is van deze aannemer gezien wij beroep doen op hem om onze ramen te plaatsen moet er toch voor wind en water dichtheid gezorgd worden?
Architect lastigvallen, die vangt er genoeg geld voor. Sowieso gaat de schrijnwerker (de kans moeten krijgen om) alle problemen zelf moeten komen oplossen, eventueel na een ingebrekestelling.

Voor de uitbreiding van onze woning word er 60m2 bijgebouwd, men spreek dus over nieuwbouw.

Voor onze vensters hadden we opnieuw beroep gedaan op de schrijwerker dat bij het eerste deel onze ramen en deur heeft geplaatst. Helaas moeten we nu vaststellen dat het precies niet meer is wat het was. De kwaliteit en dienstverlening zijn er precies serieus op achteruit gegaan.

Eerst was er discussie over het plaatsen van onze schuifraam, de schrijnwerker was nogal weigerachtig om de onderkant gelijk met de vloer te zetten, maar dat is onze keuze, wij zijn klant en hebben het toch voor zeggen neem ik aan.

Nu breekt het moment aan om te leveren en plaatsen, de deur achteraan is reeds geplaatst maar ik stel vast dat het glas in de deur niet mat glas maar gewoon doorzichtig glas is, volgens de schrijwerker zou de leverancier gemist zijn. Nu mij maakt het niet uit wie in fout gegaan is, dit is niet waar voor wij getekend hebben.

Binnenkort komt hij onze schuifraam plaatsen, ik hou mijn hart al vast, want de venster van de keuken is ook al verkeerdelijk gemeten waardoor de aannemer een lintje moet verhogen en deze is dan wel in mat glas wat ook verkeerd is. Onze architect had reeds een mail gestuurd met vraag hoeveel hoger de linteel komen, alsook de vraag om epdm overal te willen voorzien rond de vensters.

Nu blijkt dat de schrijnwerker dat niet zou hebben voorzien en wilt hij hiervoor de werken uitvoeren in regie.

Op de offerte staat duidelijk afdichten met pu schuim binnen en silicoon buiten.

Er werd reeds een plan gestuurd waar duidelijk op te zien is dat het om een nieuwbouw gaat, isolatie tegen de muur met afwerking in crepi. Mijn inszien is dit toch enkel een wijziging van materiaal, waarom moet dat plots in regie gebeuren?

Als ik kijk naar de deur dat reeds geplaatst werd is er rond om rond een opening van een 4 a 5 cm (hoeveel bussen pu schuim zouden er hierin gaan, zonder te spreken over het esthetische uitzicht ervan, en wat met het silicoon dan?). Ik ben geen schrijnwerker daarom doe ik beroep op een, dus mag ik allerminst verwachten dat deze mens weet waar hij mee bezig is bij het opstellen van zijn offerte ad hand van het meegeleverde plan, alsook hebben we een 3tal keren in gesprek geweest met de architect erbij. Pas nu komt hij daar mee af. Logisch en begrijpelijk dat wij hier nie akkoord mee gaan, maar ik wou toch even weten wat de basis verantwoordelijkheid is van deze aannemer gezien wij beroep doen op hem om onze ramen te plaatsen moet er toch voor wind en water dichtheid gezorgd worden?

God
enkele spaties en wat ruimte in een afgeratelde blok tekst is veel handiger om je gedachten te ordenen en overzicht te krijgen op het geen je vraagt.

Maar als er nergens wordt beschreven in de aanbesteding nog in de werfverslagen dat er epdm moet komen is het logisch dat dit aanziet wordt als meerwerk en dus verrekend in regie.

' Een schuifraam dat met de onderkant gelijk met de vloer wordt gezet.....' Nogal vage omschrijving niet. Ofwel bedoel je met een verzonken onderste schuifraamprofiel ofwel bedoel je dat de onderkant van het onderste raamprofiel op de vloer komt. 2 Totaal verschillende schuiframen.
Maar de schrijnwerker bepaalt dit niet, en u ook niet. Het is de architect die zowel in detail als zeer goed gedocumenteerd moet doorgeven dat je een verzonken schuifraam wil. Ik kom bij vele nieuwe huizen en nagenoeg allemaal willen ze een verzonken schuifraam zo dat de binnenpas doorloopt in de buitenpas zonder trede . Steeds opnieuw, uitgezonderd die witte raaf, moet ik vaststellen dat de uitvoering van metselwerk, raamprofielen en waterkeringen dit NIET toelaten.
Dus kijk eerst eens wat er juist omschreven is in de aanbesteding en in de technische detailtekeningen.

Mat glas of helder glas is een begrijpelijke stomme onnozele en domme vergissing maar als ik deuren bestel dan zijn daar 99% met helder glas en maar 1tje met mat. Zorg dat het in orde komt, kort en duidelijk .

Snap ik niet goed dat je keukenraam moet aangepast worden. Normaal gezien heb je een raamopmeting aan de hand van de bouwplannen en daarna een opmeting om de juiste exacte afmetingen op de werf te krijgen. Is hier van afgeweken?

Straffe uitspraak dat je hier doe:

Mijn inszien is dit toch enkel een wijziging van materiaal, waarom moet dat plots in regie gebeuren ?
Omdat de prijzen niet meer kloppen tjiens. Of zou jij het logisch vinden dat ik een benzine wagen bestel van het merk X met kenmerkenY en ik wijzig mijn bestelling in een electrische wagen , krak hetzelfde .
Serieus blijven.

Opschuimen van de randen tussen kaderment en muurvlakken is normaal. En of dit nu 1 of 5 cm is speelt gene rol.

Eerlijk gezegd.
Ik vermoed dat de schrijnwerker prijs heeft moeten maken op plan en door hoogdringendheid alles al in produktie moest nemen zonder dat er een plaatsopname is gebeurd of deze is wel gebeurd maar daarna zijn er nog zaken verandert.

.

EPDM is een extra dat toegevoegd wordt. Of wordt het raam niet meer afgekit langs buiten ? Gaat de EPDM de isolatie-aansluiting vervangen ?

Foutief glas moet idd rechtgezet worden.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan