• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Barsten in gevel door uitzettende isolatie plat dak

Somss

Lid
Lid geworden
31 mrt 2021
Waarderingsscore
26
Punten
18
Dag,

Mijn nieuwbouwwoning van 5 jaar oud vertoont barsten in de gevel, net onder de dakrand naar beneden. Het gaat om een woning met plat dak. De barsten tonen zich in de hoeken en gaan trapsgewijs naar beneden, ongeveer 1 meter lengte. De gevel is gelijmd, en het zijn de bakstenen die barsten.
De top van de gevel helt ook over (gecontroleerd met waterpas, als je de waterpas van 1 meter tegen de bovenkant van de muur houdt en zo recht naar beneden zie je een gat van 2cm tussen muur en het midden van de waterpas).

Aannemer ruwbouwwerken, aannemer dakwerken en architect zijn op de hoogte. Ik heb ook een expert ingeschakeld want niemand wist eerst hoe het kwam.

Het verslag van mijn expert zegt dat de oorzaak ligt aan een te grote uitzetting van de isolatieplaten die in het platte dak liggen. De dakwerker zegt dat als dat het geval, dat we hem maar moeten aanklagen. Hij kan daar toch niets aan doen. Dat is een zaak voor Recticel, dus ik moet dan eigenlijk Recticel aanklagen ('t is te zeggen, hij stuurt dat direct door). Hij zegt niets mis gedaan te hebben dus het is zijn probleem niet.

Zijn er mensen met gelijkaardige ervaringen? Want de aannemer zegt dat dit al hier en daar zich toont en dat Recticel er zich niets aantrekt. Indien dit kan kloppen, heeft het enige zin om te gaan aankloppen bij een Recticel? Ik kan geen duizenden euro's aan een advocaat geven voor een rechtszaak met onzekere uitkomst..
Of kan dit fenomeen ook aan iets anders liggen?

Bijlagen

• BARST 1 ZW - Voor reparatie.jpg
    BARST 1 ZW - Voor reparatie.jpg
    218,2 KB · Weergaven: 372
  • Barst 3.JPG
    Barst 3.JPG
    224,9 KB · Weergaven: 369
Recticel zal met plezier naar jouw dak komen kijken om na te gaan of daar überhaupt iets van waar is.
Ik zou een tweede "expert" vragen, want isolatie zet niet zo veel uit in het algemeen, hoogstens krimpt die onder UV belichting.

Ik kan ook zeer moeilijk geloven dat Recticel, zelfs al moest dit uitzetten, de kracht kan hebben om een muur te doen barsten.
Ik zou veel eerder denken aan een fout in de dakvloer.
Wat voor dakvloer is het ? beton, welfsels, houten balken met osb beplating ? En is het binnenspouwblad ook mee opgetrokken tot bovenkant dakrand of bestaat de opgaande dakrand enkel uit het buitenspouwblad ? Dikte opgaande muur aan dakrand ?

De aannemer die m'n crepi heeft geplaatst, heeft me ook een dergelijk verhaal gedaan. Hij had ook een klant waar de hele dakrand (Ytong) opzij geduwd was door de PIR-platen. Volgens hem zou het ook kunnen liggen aan een slecht geplaatst dampscherm.

Goh vreemd verhaal.
Dat wil dan zeggen dat 99% van de platte daken dit kan krijgen?

Ik zou nog eens een 2e expertise laten uitvoeren. Misschien aangesteld door je verzekering?

dankjewel alvast voor de reacties!

Mijn verzekering komt niet tussen, omdat dit contractuele schade is volgens hen. Dit zit niet in mijn brandverzekering en ik ben daar niet extra voor verzekerd.
Een 2de expert is inderdaad een goed idee, maar die mannen werken niet gratis, integendeel. En je ziet het, iedereen spreekt de expert hier al tegen. Daarom dat ik hier eens wou horen of er zaken zijn die ik zelf kan bekijken alvorens daar aan te beginnen.

Meer info (volgens uitvoeringsplan Architect) en volgens factuur aannemer: zie bestanden in bijlage. Die opstanden zijn wel zeer breed dus daar zal wel alles in zitten zoals de architect voorschrijft.

Op het dak liggen volgens de stabiliteitstudie 'Predallen 5+14, Draagvermogen 450 kg/m², bovennet 150/6'. Dat het predallen zijn dat is zeker. Op die predallen zijn dan de ventilatiebuizen gelegd.

Bijlagen

• muuropstand.JPG
    muuropstand.JPG
    36 KB · Weergaven: 205
  • factuurdetail dak.JPG
    factuurdetail dak.JPG
    54,4 KB · Weergaven: 198
Is het ondertussen gerepareerd? Zo ja: heb je foto’s als gevelsteen weg zijn?

Ik zie dat de bovenkanten der opstanden zijn afgewerkt met osb-plaat waarop dan de dakranden en de epdm zijn geplaatst.
Ik denk dat daar het probleem zit. Als die platen zonder speling zijn aangebracht dan kunnen die over de ganse lengte van de dakrand behoorlijk wat uitzetten. Het is dan ook geen toeval dat het probleem zich voordoet in het verlengde van de dakrand, namelijk op de hoeken van het dak.
Ik zie op specificaties van zulke platen dat die 0,03 % kunnen uitzetten per procent verandering in de vochtigheidsgraad.
Een verhoging van de vochtigheidsgraad met 15 % geeft dan een uitzetting van 0,03 x15 = 0,45 %.. Op een lengte van 10 meter zou dat dan 4,5 cm zijn.
Moest het aan de dakvloer of aan de isolatie liggen dan zouden de muren niet enkel barsten op de hoeken maar eerder in het midden van de muren.

Is het ondertussen gerepareerd? Zo ja: heb je foto’s als gevelsteen weg zijn?
Er is 1 hoek hersteld. tijdens die herstelling zei de aannemer 'dit is hier niet mijn schuld' en wou hij dus niet meer verder doen met de andere hoeken.

Bijlagen

• BARST 1 ZW - bij reparatie.jpg
    BARST 1 ZW - bij reparatie.jpg
    303,6 KB · Weergaven: 358
Ik zie dat de bovenkanten der opstanden zijn afgewerkt met osb-plaat waarop dan de dakranden en de epdm zijn geplaatst.
Ik denk dat daar het probleem zit. Als die platen zonder speling zijn aangebracht dan kunnen die over de ganse lengte van de dakrand behoorlijk wat uitzetten. Het is dan ook geen toeval dat het probleem zich voordoet in het verlengde van de dakrand, namelijk op de hoeken van het dak.
Ik zie op specificaties van zulke platen dat die 0,03 % kunnen uitzetten per procent verandering in de vochtigheidsgraad.
Een verhoging van de vochtigheidsgraad met 15 % geeft dan een uitzetting van 0,03 x15 = 0,45 %.. Op een lengte van 10 meter zou dat dan 4,5 cm zijn.
Moest het aan de dakvloer of aan de isolatie liggen dan zouden de muren niet enkel barsten op de hoeken maar eerder in het midden van de muren.
Bedoel je de bevestiging van de osb plaat aan de gevelsteen? Dit is ook optie geweest, maar volgens de dakwerker:
Onze verbinding is niet ‘star’

Je schrijnwerk werd met hetzelfde PU-schuim geplaatst want het vangt de zettingsverschillen van dat schrijnwerk op.
PU-montageschuim is per definitie een zachte verbinding en dus niet “star” !

Ik denk dat daar het probleem zit.
OSB en multiplex dakranden kunnen inderdaad schade veroorzaken door uitzetting, maar dan zal je deze vooral in de hoeken krijgen. In het midden van een muur zal deze uitzetting geen kracht zetten loodrecht op de muur.

Worden de meeste spouwen bovenaan niet overbrugd met platen die hout bevatten (OSB, multiplex...)? Als die zo kunnen uitzetten en zo'n kracht kunnen ontwikkelen daarbij... . Dan moet die fout toch nog al gemaakt geweest zijn?

Er is een spouw van 3cm... dus dan moet er 5cm uitzetting geweest zijn langs beide kanten om beide hoeken 2cm uit te duwen.
Lijkt me eerder aan het pur-schuim te liggen dat in de spouw gespoten is. Star genoeg om een gevelsteen te breken.

Als de Ytong/snelbouw onder de dakrand is verplaatst, kunnen de spouwhaken de kracht hebben overgebracht op de gevelsteen. Er kan inderdaad ook nog PUR hebben tussen gezeten. Maar ik vermoed dat die spouw niet zoveel is samengedrukt.

Ik denk dat daar het probleem zit.
OSB en multiplex dakranden kunnen inderdaad schade veroorzaken door uitzetting, maar dan zal je deze vooral in de hoeken krijgen. In het midden van een muur zal deze uitzetting geen kracht zetten loodrecht op de muur.
@bert2
Maar als ik het goed begrijp gebeurt dat uitwijken en barsten ook enkel op de hoeken. In de breedte zetten die stroken osb weinig of niets uit maar in de lengte telt dat serieus op indien die stroken van 2,4 m telkens stotend tegen elkaar zijn geplaatst.
Het zal zoiets wel zijn !

De barsten zijn inderdaad enkel in de hoeken te vinden. Maar de expert van de architect hield bij een plaatsbezoek een lange waterpas tegen de top van de muur net onder de dakrand, zo loodrecht naar beneden. Dit op zo'n 2/3 meter van de hoek. Dan zag je een 'opening' tussen de waterpas en de muur, van zo'n 2cm. Dit wees er volgens hem op dat ook in het midden van de muur er een uitzetting was.

Ik kan dit natuurlijk zelf ook eens doen over heel de muur, hij had dit enkel op 1 plaats gedaan.

Op de foto van tijdens de herstelling (hieronder ook nog eens toegevoegd) zie ik precies dat die spouw wel nog 'open' is?

Bijlagen

• BARST 1 ZW - bij reparatie.jpg
    BARST 1 ZW - bij reparatie.jpg
    303,6 KB · Weergaven: 236
  • BARST 1 ZW - Voor reparatie.jpg
    BARST 1 ZW - Voor reparatie.jpg
    218,2 KB · Weergaven: 245
  • BARST 1 ZW dakrand 1.jpg
    BARST 1 ZW dakrand 1.jpg
    591 KB · Weergaven: 255
  • BARST 2 dakrand.jpg
    BARST 2 dakrand.jpg
    539,6 KB · Weergaven: 260
  • BARST 2.jpg
    BARST 2.jpg
    746,8 KB · Weergaven: 259
  • Barst 3.JPG
    Barst 3.JPG
    224,9 KB · Weergaven: 251
  • Barst 5.JPG
    Barst 5.JPG
    421,7 KB · Weergaven: 240
  • Barst 5_2.JPG
    Barst 5_2.JPG
    298,3 KB · Weergaven: 233
  • Uitstulpende gevelsteen 6.JPG
    Uitstulpende gevelsteen 6.JPG
    227,8 KB · Weergaven: 229
  • Uitstulpende gevelsteen 6_2.JPG
    Uitstulpende gevelsteen 6_2.JPG
    186 KB · Weergaven: 227
Zijn de dakprofielen voorzien van de nodige hulpstukken om te kunnen uitzetten?

Ik weet niet wat je hiermee bedoeld. Kan ik dit zelf controleren?
De stukken profielen worden niet koud tegen elkaar gezet, maar op enkele mm van elkaar om te kunnen uitzetten.
daar wordt dan een verbindingsstuk overgezet als dichting.

Snap iets niet.
Wie heb je nu eigenlijk al officieel in gebreke gesteld ?
Ik veronderstel dat je de architect hebt in gebreke gesteld omdat hij als architect verantwoordelijk is voor zijn ontwerp.
De hoofdaannemer omdat die van jou de opdracht heeft gekregen om een gebouw te plaatsen dat voldoet aan de vereisten.
Als jij de dakwerker hebt aangesteld , dan moet je hem ook in gebreke stellen. Is de dakwerker in onderaanneming van de aannemer dan moet jij hier niets in doen en stelt de aannemer op zijn beurt de dakwerker in gebreke.

Ik zou je zeer dringend aanraden om je juridisch te laten bijstaan maar ook met een door u betaalde technisch raadsman.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan