• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Barst in Gyproc plafond aan hoek vide

Jorime

Nieuw Lid
Lid geworden
6 apr 2015
Berichten
46
Waarderingsscore
0
Punten
6
2 jaar geleden is er in onze nieuwbouw een vals plafond in gyproc voorzien. Na een jaar vertoonde dit een barst in de binnenhoek aan de vide. In de buurt daarvan zit ook een inbouwspot en een ventilatiemond. De barst ging van de hoek naar de spot en verder richting ventilatiemond. Ik denk dat de druk op die zone met het leven van de bouw hoog is en als gevolg daarvan er scheurvorming is.

Een jaar terug zag dit er zo uit:



We hebben toen de man van de gyprocwerken gecontacteerd en die heeft twee planken in het vals plafond bevestigd ter hoogte van de barst (via de spot), een papierenband aangebracht over de barst en afgesmeerd (in 2 keer).




Foto's van de planken in het valsplafond:



Nu iets meer dan een jaar verder is de papierenband opgestuikt/bijeengedrukt.



We gaan nu het gyproc plafond laten schilderen maar hier moet natuurlijk eerst iets mee gebeuren? Maar wat? (Papierband terug vervangen? Papierband vlakschuren? ...)

Hoe kunnen we vermijden dat we binnen het jaar opnieuw met een barst of verdikking daar zitten nadat het plafond geschilder is? Of gaat dat onvermijdelijk zijn?
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Wat zegt de schilder? Is die voegband met de tijd gekruld of direct na plaatsing?
 

Jorime

Nieuw Lid
Lid geworden
6 apr 2015
Berichten
46
Waarderingsscore
0
Punten
6
Geen idee. Bij herstelling vorig jaar zag dat er goed uit, voor de rest geen aandacht meer aan besteed tot het plots op viel na verloop van tijd. Nu de ladder er eens ondergezet en die voegband is dus omhoog gekomen. Hoe weet ik dus niet.
 

Jorime

Nieuw Lid
Lid geworden
6 apr 2015
Berichten
46
Waarderingsscore
0
Punten
6
@albarius @Regis07 Hebben jullie een verklaring waarom een papieren voegband alsnog kan opstuiken of wat hier aan de hand kan zijn? Hoe dit best terug te herstellen? Papierband verwijderen en nieuwe aanbrengen?
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
Staat uw woning in een drukke straat/ woonwijk met voorlopig veel vrachtverkeer?

Als ik uwen uitleg goed begrepen heb!
- Is de scheur niet uitgekrabd geweest bij de eerste herstelling. Dus stof weg, stuk OSB erachter, een pasta erover, de voegband ingewerkt

- Voegband verwijderen, want deze staat bol door het gipsgruis.
- Scheur in een V-vorm naar binnen uitsnijden, dus geen groef naar beneden maar zoals je een V ziet .
- De randen van de scheur met een fixatie insmeren, bv. Ardex P51/P52 en laten drogen tot morgen.
- De scheur vullen met een vulmiddel in poedervorm, bv. Ardex A828 deze heeft bijna geen krimp, en werkt de scheur af zoals een schuine naad.
- Dus de scheur vol en een fiberrol voegband erin verwerken, laten drogen, morgen afsteken van eventuele braampjes, zonder schuren! Zie bv. deze catalogus van Luc De Vos, blz.8/35
- Afwerken met een laag fijne plamuur Ardex A826.

De schilder zou in theorie deze herstelling moeten kunnen uitvoeren.
 

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Berichten
2.792
Waarderingsscore
1.083
Punten
113
Een gyprocplaat die dwars door scheurt en niet op de naad? Dit is een probleem van stabiliteit en op foto 4 zie je waar het probleem juist zit. Aan de hoek in de vide. Een houten plank op de beton en een metalstud op de poutrel. De aanzet van beton en poutrel zorgen er voor dat het gigantisch leeft en alles uit elkaar trekt en duwt. Die opkant duwt en trekt heel hard aan het plafond.
Hoeveel aanhechtingspunten van dat plagyp-D ophangsysteem naar de bovenliggende betonplaat zijn er en waar zitten die en met welke beugels zijn die gemaakt? Kan je enkele foto's posten van links en rechts naast die opkant die het ophangsysteem in beeld brengen? Wat is de tussenafstand van de plagyp-profielen? Wat zijn die witte buizen? Geven die trillingen/vocht?
Volgens mij is de combinatie van een te lichte ophanging in combinatie van een te starre afwerking van de opkant oorzaak van deze scheurvorming. Die osb die nu boven de scheur is aangebracht en langs beide zijden is geschroefd zal soelaas brengen, maar ik sluit nieuwe scheirvorming in de toekomst niet uit.
Scheuren in gyproc zijn quasi altijd het resultaat van te weinig stabiliteit in het onderliggende latwerk. Een papieren voegband die op die manier opstuikt is niet normaal. Het opstuiken van die voegband is niet de schuld van de voegband. Een gyprocplaat die dwars doorscheurt is niet het probleem van de gyprocplaat. Dat probleem zit dieper, daar moet je het oplossen.
 

Jorime

Nieuw Lid
Lid geworden
6 apr 2015
Berichten
46
Waarderingsscore
0
Punten
6
@albarius Bedankt voor de reactie! Ik kon nog niet eerder foto's nemen door een onverwachte ziekenhuisopname.

De witte buis is een pvc ventilatiebuis (van 90mm dacht ik) maar het ventilatietoestel draait nog niet.

Ik heb wat foto's proberen nemen maar door de opening van het spotje is dat niet zo simpel.



Als ik het goed had was die band ook afgesmeerd een jaar geleden bij de herstelling maar nu lijkt er geen dun pleisterlaagje meer op die band te zitten. Of maar heel minimaal maar mss was dat zo goed als vlak geschuurd.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan