Balustrade/borstwering en Eco-Brick

• Tags buitenschrijnwerk isolatie raam
  • Lid geworden
    2 nov 2024
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Hi

Onze woning is op de eerste verdieping voorzien van hoge ramen die open kunnen waardoor een balustrade/borstwering verplicht is.

De opbouw van de muur van binnen naar buiten:
    - snelbouwer 14cm
    - isolatie 12cm
    - luchtspouw x cm?
    - gevelsteen eco-brick 6,5cm

De gewenste opbouw ramen pakket van binnen naar buiten:
    - raamprofielen
    - vliegraam
    - screens Renson MS7B zodat er plaats is voor de vliegramen
    - balustrade/borstwering in glas

Volgens de installateur is het niet mogelijk om de balustrade/borstwering te verankeren in de eco-brick gevelsteen van 6,5cm en stelt volgende opbouw voor:
    - raamprofielen
    - balustrade/borstwering in glas
    - screens Renson MS7B
    Als gevolg hiervan lukt het niet meer om het vliegraam op de normale manier te plaatsen en dient dit in 2 delen te gebeuren, 1 deel schuift tussen de raamprofielen en de balustrade/borstwering, het andere deel wordt op de normale manier geplaatst. Nu lijkt ons dit maar niets en zouden we graag de opbouw uitgewerkt zien zoals voorgesteld. Het niet plaatsen van de balustrade/borstwering is volgens "de wet" uitgesloten, ook niet als we de ramen voorzien van een slot zodat ze enkel kunnen kippen.

Is het advies van de installateur correct?
    Bestaan er andere mogelijkheden naar bevestiging?

Alvast bedankt voor jullie feedback

Dries

je kan toch op de buitenzijde van de gevel een balustrade plaatsen. Dus niet in de dagkant maar 'op' de gevel.

Vraag bij de schrijnwerker eens naar inzetvliegenramen.
    Het inzetvliegenraam zit tussen de kaderprofielen terwijl een traditioneel vliegenraam op de kaderprofielen aansluit.

De inzetvliegenramen duw je van binnenuit op zijn plaats en die zitten dmv een "bolletje" of veerstaal in de kader geklemd dus niet zoals bij een meestal gekend vliegenraam met die inox plaatjes.

Als voorbeeld is er zo bij feneko de vr033

@Caroto
    Dank je wel voor je feedback, het esthetisch aspect laat deze oplossing helaas niet toe.

@Hurmie
    Indien we de installateur volgen zit er tussen het raamprofiel en het glas van de balustrade, 15mm, als ik de inzetvliegenramen bekijk lijkt me dit dieper te komen. Ik vraag me eveneens af of de sluiting en luchtdichtheid van het raam niet in het gedrang komt, dit is natuurlijk een discussie op zichzelf dan.

@Hurmie
    Indien we de installateur volgen zit er tussen het raamprofiel en het glas van de balustrade, 15mm, als ik de inzetvliegenramen bekijk lijkt me dit dieper te komen. Ik vraag me eveneens af of de sluiting en luchtdichtheid van het raam niet in het gedrang komt, dit is natuurlijk een discussie op zichzelf dan.
    Ik dacht dat eosol een type heeft dat niet zo ver buiten het raam komt. Maar ik kan nu even niet op het model komen.

De flens waarmee het inzetvliegenraam tegen het profiel zit is 0.5mm dik. Mogelijks gaan de sluitingen dan wat moeten afgesteld worden maar naar dichting toe gaat dat weinig tot zelfs geen invloed hebben.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan