ballustrade : timmervraagje over bevestiging

ushkar

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2008
Waarderingsscore
156
Punten
63
Hei,
voor de afkanting van een terras gaan we deze paasvakantie een ballustrade bouwen ('t is een zwevend terras dat 80cm boven de grond hangt...)

Ik probeer het uit te leggen:
We werken met houten balkjes/latten van 27/65. Bedoeling is om de latten met kun korte kant tegen de randafwerking te vijzen op een bepaalde afstand, en er dan een gelijkaardige lat hozitontaal op te leggen.
nu komt echter de vraag van 100 punten: ik wil aan de bovenkant van die horizontale lat uiteraard geen zichtbare vijzen. Ook zou ik willen vermijden om er een profiel over te moeten plaatsen. Mis ik ergens een magische bevestigingsmanier?

bedankt!

welke latjes zijn het? soort hout?

Vijzen dieper erin boren en met houten "plugjes" werken die je gelijk afzaagt. Maar moet passen bij het hout.

Vijzen dieper erin boren en met houten "plugjes" werken die je gelijk afzaagt. Maar moet passen bij het hout.
KOTO thermowood...daar had ik ook al aan gedacht, maar dat lijkt me altijd zichtbaar te zijn...

KOTO thermowood...daar had ik ook al aan gedacht, maar dat lijkt me altijd zichtbaar te zijn...

Dan zou ik marc.vv volgen. In combinatie met een waterbestendige houtlijm. Of je moet een schrijnwerker kennen met een domino machine?

Mbv deuvels ?

Je hebt daar markeer- oftewel centreerpunten bij zodat je één gatje boort, die er in steekt en zo de andere plank markeert.

nog nooit gebruikt, maar ik zal het wel kunnen zeker?

dus
*mijn spijlen allemaal verticaal 'tijdelijk' fixeren
*aan de kopse kant een deuvelgat boren
*die markeerpinnen erin
*aanduwen
*gaatjes boven in de onderkant van mijn horizontale lat
*aanduwen.

lijkt me logisch...kan je met zo'n deuvel hulpstukje makkelijk mooi verticaal boren?

Dan zou ik marc.vv volgen. In combinatie met een waterbestendige houtlijm. Of je moet een schrijnwerker kennen met een domino machine?

een ander alternatief is om een gleuf te frezen in de lengterichting van mijn bovenlat, een vierkant latje op de bovenkanten te vijzen en daar mijn bovenlat in te klikken...maar dat lijkt me nogal omslachtig.
ik had gehoopt om een magische soort vijs ofzo :) (dubbele kopnagels bestaan wel. wordt gebruikt voor plinten, maar zijn wat klein voor mijn ballustrade...)

kan je met zo'n deuvel hulpstukje makkelijk mooi verticaal boren?
Ik heb enkele projecten gedaan met alleen centreerpinnen, zonder boormal dus.
Je moet er wel aandacht aan geven dat de boring toch goed verticaal is, in beide richtingen.

een magische soort vijs ofzo
Neodymium magneten van nu zijn bijzonder krachtig :)

En met al die 'Rare Earth Minerals' die er in de toekomst blijkbaar met hopen uit de bodem gaan gehaald worden, zal de prijs daarvan enkel dalen, haha.

Als je nu wat kneedbaar hout koopt en dat in een paar kleuren test op een afvalplankje ga je die vijsgaten toch bijna onzichtbaar kunnen opvullen?

Als je nu wat kneedbaar hout koopt en dat in een paar kleuren test op een afvalplankje ga je die vijsgaten toch bijna onzichtbaar kunnen opvullen?
Gaat diene thermowood niet sneller vergrijzen dan de rest dan?
Exact, daarom wil ik pluggen en pasta enzo,vermijden.

Ken je niemand met een houtdraaibank? Pluggen maken van een balkje dan :love:

Misschien dat je op woodworking.nl een lumineus idee kan vinden. Lamello tenso of clamex zou eventueel kunnen, maar ik denk dat die net iets te breed zijn voor je palen van 65mm. En de frees ervan is nogal duur, maar die kan je ook huren ...

Niet die duvels kopen die in den bricogammahubo liggen.
Dat zijn duvels uit green en die wil je echt niet gebruiken buiten.
Maakzelf je duvels of pluggen uit het hout dat je gebruikt.

Neem een stevige plank van cc 2 cm dik. lengte 30 à 40 cm , breedte 15-20 cm . Kan zelfs met een overschot van een houten plaat.
Boor in een hoek , center boor minimum 5 cm horizontaal uit de zijkant en 3 cm vanaf de bovenkant een gat met de diameter van de plug die je wil maken.
Duid voor je begint te boren de aslijnen door het center duidelijk aan en trek die tot aan de zijkanten.
Boor gat
Neem wipzaag , cirkelzaag, handzaag jefzaag of schoonmoeder en zaagt het kwadrant uit op die aslijnen vanuit de zijkanten naar het center.
Krijg je dus een hap uit je plank ( rechthoek ) waarvan 1 hoekpunt een 3 kwart cirkel is.

Neem of zaag een balkje dat qua sectie groter is dan de diemater van het boorgat .
Bv boor 12 mm dan is dat balkje minimum 15 x15 mm.
Met mes of beitel maak je er een punt aan .
Plaats deze balk in een boormachine met de punt aan de andere kant.

Plaats je plankje in een werkbank met die uitgezaagde hoek naar boven.
Zet plank muurvast.
Neem je meest scherpe beitel en plaats deze op die 5 cm , plat met het snijvlak van de beitel naar onderen gericht en een beetje schuin.
Zet die beitel vast met sergeant.
Je hebt nu een reuzepuntenslijper.

zet je boor met balk tegen dat boorgat, zorg dat het puntje past in het boorgat.
Geef gas ( of buzze ) rustig aan
en duw langzaam dat balkje door je puntenslijper
en voorwaar daar heb je een duvel van 1 meter lang en van elke dikte die je maar wil .
Lengte zaag je af naar behoefte

Er is een filmke hiervan toen ik deze truc gebruikte voor mijn covidbezigheden toen we stilzaten.
vind het alleen niet meer;

Niet die duvels kopen die in den bricogammahubo liggen.
Dat zijn duvels uit green en die wil je echt niet gebruiken buiten.
Goeie opmerking.

Je kan hardhouten deuvels zo kopen:
Deuvels Hardhout

Beuk wordt daar ook voor gebruikt:
Deuvels Beuk

Maar ik ben nu wel benieuwd om dat filmpje van Luk te zien ! :)

Misschien kan @c00kie dat nog terugvinden ?

voor zo ver ik weet heeft dat hier nooit gestaan :-(

:unsure: :unsure: :unsure:
mmm, wie komt er die camera vasthouden ?
:ROFLMAO:

eigen update :
Luc zijn verhaal klinkt super...als ik in pensioen ben :)
Is een lamellenfrees geen optie? dat lijkt me net iets beter te werken dan dat loodrecht boren voor deuveltjes?
(duo van festtool is natuurlijk de max, maar die investering ga ik niet doen...)

alle, zit morgen met hout te spelen
als ik ne westvletteren ... die je al jaren beloofd... krijg , en ik denk er aan
zal ik zien of ik een filmke kan maken
;)

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan