Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

Balkonterras cementvoegen

Lid geworden
30 mei 2026
Waarderingsscore
0
Punten
1
Beste leden,
Dit is mijn terras, op het 3e in een gebouw van 6 hoog, teneinde de waterdichtheid zo lang mogelijk goed te houden wil ik het voegwerk, en vooral de voeg tegen de silex balk vernieuwen, aangezien deze het meest afziet wat waterinfiltratie, hoe ga ik best te werk en welk soort (flexibel) mortel gebruik ik best?

1780153226900.png1780153255960.png
1780153336798.png

Je kan best de bestaande voegen uitfrezen en dan invoegen met een lopend voegsel van 1 deel cement op 2 delen wit zand.
Echter als deze voegen breken zou het handig zijn moest je de oorzaak kennen .
Is dit vorstschade omdat er een slechte afwatering is ?
Hoe is de opbouw onder die tegels ?
Is er onder de tegels een drainagemat voorzien?
Wat me opvalt , ik zie nergens naar waar het water naar toe moet. Die silexbal houdt alles tegen ! In principe zou daar een lijngoot moeten geplaatst zijn om de totale terrasoppervlakte af te voeren.

Dus kijk eerst eens na hoe het regenwater wordt afgevoerd voor je voegen begint te herstellen

• Leuk
Waarderingen: mutt
Het gebouw is van 1979, de balkons zijn onderhevig aan uitzetten krimpen tgv temperatuurverschillen, en regen, de afwatering bestaat er uit dat de vloeren aflopen naar buiten (in het midden is het hoogste punt) in de hoeken zijn er klokputjes, ik denk dat er onder de tegelvloer een bitumendichting voorzien is? vooral de cementvoeg tegen de silexbalk krijgt meeste regenwater te verduren en lijkt mij meest cruciaal.
Naamloos.png

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan