Balk van 50x50 vastzetten in holle baksteen: welke plug?

Lid geworden
4 dec 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Voor de kenners een simpele vraag: voor mij een raadsel :)

Ik moet boven op onze verdieping een wc plaatsen. Om de achterwand van de wc te bevestigen wou ik links en rechts eerst een balkje van 50x50 tegen de muur maken en hiertegen dan de achterwand schroeven.

Mijn vraag: hoe zet ik de balkjes het best vast? Het gaat over een wand van rode holle snelbouwstenen...

Gaat dit met slagpluggen of is dit enkel voor volle wanden? Of gewoon holle wand pluggen in de muur slaan en dan met hele lange schroeven door de balk schroeven, in de plug?

Ik heb een aannemer het eens zien doen op volgende manier:

met boormachine door balk en in de muur boren, een of andere plug erin met schroef en daarna nog eendraaien...

Maar weet niet welke plug hij gebruikte...

Iemand?

Alvast bedankt!

Roel

TonyWony

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 apr 2008
Waarderingsscore
5
Punten
38
Slagschroeven zou ik niet doen, ik heb vorige week zo een gyproc wand uitgebroken op latjes met slagschroeven en ik kon die latten met schroef+plug zo uit de muur trekken

Een deftige holle-wand plug gebruiken of draadstangen vastzetten met een chemisch anker

Lid geworden
26 mei 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ik zou sowieso niet door de balkjes in de muur gaan schroeven...

Hoekijzertje met plug voor snelbouw en lange spaanplaatschroef vastzetten aan de muur, dan met korte spaanplaatschroeven het balkje op het hoekijzer vastzetten.

Lid geworden
10 okt 2008
Waarderingsscore
11
Punten
0
in elke DHZ verkopen ze speciale pluggen voor snelbouw (degelijk merk oz Fischer). Persoonlijk zou ik ze vastzetten door de balk, en niet met hoekijzertjes.

Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
slagpluggen door de balk in de voeg

grtz

Olaf

Lid geworden
4 dec 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
De muur is reeds bepleisterd... Gaat het dan ook nog met slagpluggen?

Lid geworden
10 okt 2008
Waarderingsscore
11
Punten
0
geen probleem. Maar is zo'n achterwand dan wel nodig? je hebt al een mooi gepleisterde WC.

Andy78

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2007
Waarderingsscore
0
Punten
36
Van die pluggen gebruiken die samentrekken bij het aandraaien, en bij het boren in snelbouw niet op kloppen zetten, voor niets nodig want dan is het gat dikwijls al te groot.

Lid geworden
4 feb 2007
Waarderingsscore
3
Punten
0
Trikker wrote:
Als het echt niet meer los moet kunnen : chemische ankers. Goedkoop, snel en ijzersterk.

Bijvoorbeeld Tec7 Anchor. https://tec7.com/nl-BE/producten/montage-afdichting/anchor

Fisher heeft ook zo'n chemische ankers.

Kan ik beamen, heb hiermee zware balken aan de muur bevestigd. Voor een 50x50 vind ik het wel een beetje overkill. Een hollesteen plug (zo'n plug die "opfrommelt") zal wel volstaan.

Lid geworden
16 jun 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
De FU-pluggen van fisher worden hier gebruikt (na heel wat gesukkel met gewone pluggen). Gewoon goed opletten dat je een vijs neemt die lang genoeg is.

Alles staat mooi uitgelegd op de buitenzijde van het doosje.

Lid geworden
12 feb 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
ik heb zelf nooit veel succes gehad met die FU en gelijkaardige pluggen in onze terca porotherm. Om de schroef door de punt ervan te schroeven komt er precies altijd teveel radiale kracht op de plug waardoor die gaat meedraaien (maar waarschijnlijk zal ik wel iets verkeerd doen)

Ik gebruik tegenwoordig altijd de fischer SX. Raar maar waar "pakken" die altijd prima.

En natuurlijk niet met de boorhamer boren, maar voorzichtig met klopboor of idd zelfs gewoon zonder kloppen.

Voor zware lasten chemisch anker met zeefhuls, ik gebruik ook altijd die soudal ca1400, is helemaal niet te duur. Koop er wat extra mengtuiten bij dan kun je de bus een paar keer gebruiken.

Lid geworden
4 dec 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Die pluggen zijn precies niet gemaakt voor balken van 5cm dik... Of kijk ik verkeerd?

Lid geworden
11 apr 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nu, als je enkel een balkje tegen een muur moet zetten en er komen geen gigantische belastingen op, dan neem ik gewoon TEC7. Dat komt ook nooit meer los en dan hoef je niet te klooien met pluggen en dergelijke.

JVH

Lid
Lid geworden
16 jan 2008
Waarderingsscore
0
Punten
16
Tikker een mechanische bevestiging geniet toch altijd mijn voorkeur hoor. Liever 2 vijzen dan een volledige bus tec7 in mijn ogen. Werkt ook properder en is goedkoper.

Als het er echt niet meer af mag : chemisch anker + tec7 :evil:

Andy78

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2007
Waarderingsscore
0
Punten
36
Dat chemisch anker, is dat altijd in combinatie met een draadstang die erin geduwd wordt ?

Ik denk eraan mijn hangmeubel van de badkamer zo vast te maken.

Normaal krijg je bij die dingen bouten+tappen van 10mm maar daarvoor vertrouw ik het niet.

Moeten de gaten dan groter zijn voor die verankering ?

Volspuiten, netje induwen, nog eens volspuiten en draadstang insteken ?

JVH

Lid
Lid geworden
16 jan 2008
Waarderingsscore
0
Punten
16
Volspuiten met het netje in het gat. Dan kan het anker mooi door dat netje zich verspreiden. Alé, zo heb ik het toch altijd gedaan en tot nu toe geen problemen (boiler van 150l aan de muur).

Ik bekijk dat altijd in de winkel welke draadstang ik ga gebruiken voor welke "kousen".

Lid geworden
4 dec 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ben even in de DHZ zaak hier gaan kijken heb me kozijnpluggen met bijhorende schroef meegebracht.

Merk: Mea

Type HBR 10-100

Foto:

hbr-ssk.jpg

Lid geworden
12 feb 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
RoelG wrote:
Die pluggen zijn precies niet gemaakt voor balken van 5cm dik... Of kijk ik verkeerd?

haja als je de plug door de balk heen wil dan moet je bvb de fischer SXS pluggen nemen

Lid geworden
16 jun 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
jacqplafond wrote:
ik heb zelf nooit veel succes gehad met die FU en gelijkaardige pluggen in onze terca porotherm. Om de schroef door de punt ervan te schroeven komt er precies altijd teveel radiale kracht op de plug waardoor die gaat meedraaien (maar waarschijnlijk zal ik wel iets verkeerd doen)

Ik gebruik tegenwoordig altijd de fischer SX. Raar maar waar "pakken" die altijd prima..

Bij ons was het net het tegenovergestelde. In de ruwbouw wilde niets anders pakken als die FU's (gevloekt dat we hebben in het begin). Wss eenmaal geplakt is dat probleem grotendeels opgelost, maar die FU's liggen hier toch en doen heel goed hun werk. T is natuurlijk wel heel belangrijk dat je vijzen gebruikt die lang genoeg (lees: te lang) zijn bij deze pluggen

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan