Balk doorzagen voor zoldertrap

• Tags ruwbouw stabiliteit vloeren vloeropbouw zolder
  • Lid geworden
    1 jul 2024
    Waarderingsscore
    6
    Punten
    3
    Beste,

Misschien heb ik een hele domme vraag, maar het zou nog dommer zijn hem niet te stellen. Ik heb een zoldertje, welke ik wil gebruiken voor stockage en toegankelijk wil maken via een vlizotrap. Daartoe heb ik de oude vloerplaten al vervangen. Echter, om genoeg ruimte te maken voor de trap zou ik een balk door moeten zagen en rondom verstevigen. Nu mijn vraag: er zit voor mij geen logisch verband in de tussenafstand van de balken. Kan ik veilig de balk doorzagen of zie ik iets over het hoofd?

Bijgevoegd een onderaanzicht met ingetekend waar ik het gat wil maken en een overzicht van de afstanden tussen de balken. De balken zelf zijn
    12.5 bij 6 cm en de overspanning is ongeveer 4 meter.

Met vriendelijke groet,
    Martijn

Bijlagen

• 20250430_221748.jpg
      20250430_221748.jpg
      250,7 KB · Weergaven: 46
    • 20250421_182610.jpg
      20250421_182610.jpg
      101,7 KB · Weergaven: 46
    Uw balken liggen niet alleen veel te ver uit elkaar, er is ook nog in gezaagd, en 12,5 is veel te weinig voor die overspanning van 4 meter. Een vuistregel is: hoogte balk = 1/20 van de overspanning (Die 1/20 is geen "advies" dat je zomaar mag volgen, het is een vuistregel, Dat is ook afhankelijk van een aantal andere factoren bvb hoe ver liggen de balken uit elkaar en hun breedte. En welke belasting komt daar op. Je moet dat exact berekenen voor jouw specifieke situatie.. Er bestaan online goede rekenmodellen voor. En ook hier op het forum van bouwinfo zijn daar in het verleden al veel topics aan gewijd, aan draagkracht en dimentionering van houten balken. Je vindt ze allemaal samen hier.

Uw osb platen zijn ook niet consequent doorgezet. Ze lopen dwars op de foto, behalve de platen in het tweede vak van links, die lopen van boven naar onder. Dat draagt ook niet bij tot algemene stevigheid.

Afhankelijk van hoeveel en welk gewicht je daar wil stockeren en dan nog een gat maken en een trap in vastzetten. Volgens mij wordt dat een hachelijke en gevaarlijke onderneming. Voor zover het nu al niet gevaarlijk is. In mijn huis werd zoiets helemaal afgebroken en opnieuw gedaan volgens de normen.

Daarom vind ik het zeker geen domme vraag die je komt stellen. Veiligheid eerst.

Laatst bewerkt:
    Inderdaad. Daarbij komt dat in de huidige fase (ruwbouw, geen afwerkingen) je dit nog heel makkelijk en relatief goedkoop kan vervangen. Als het achteraf misloopt, ga je veel harder vloeken.

Wijze raad. Ik had er niet bij stil gestaan dat de balken ondergedimensioneerd konden zijn... Dat wordt inderdaad vervangen dan. Helemaal eens met de veiligheid eerst. Bedankt!

Wat er in oudere huizen steekt zou nooit in een nieuwbouw worden gestoken, niet alleen qua draagkracht, maar nog meer qua stijfheid e.d. Dus als je 't budgettair kan dan zou ik ze ook vervangen.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan